Bukefalos 28 år!

Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Väntar dock med spänning på fortsatt resultat av bettprövninarna...


De drabbades ju tyvärr av ett litet avbrott. Stormen slog tyvärr väldigt hårt mot 'min lilla by', så i två dygn var vi helt isolerade, ingen ström, vatten, telefon eller något. Och en hel massa annat som tyvärr var tvunget att prioriteras före ridning. Nu sitter jag på jobbet och passar på och smurfa, men hoppas kunna rida imorgon. På fredag kommer equiatrikern, men sen är det nya bettprovartag till helgen =)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Förstod nästan att du också varit drabbad.... :(
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Nu är detta kanske lite utanför ämnet, ha överseende!

Jag har nämligen tänkt mycket på det här med nosgrimmor på sistone, och du verkar kunnig! Hur tänker du ang nosgrimmorna - varför använda någon ö h t? Vilka inverkningar kan de ha på bettet?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Är dom för hårt åtdragna eller sitter på fel ställe orskar dom skador på läppar, laner. tänder m.m.

Men är dom bara rätt anpassade och inte dras åt hårdare än att man får in minst 2 fingrar mellen nosgrimman och nosryggen, så gör dom minimal skada.

Nosgrimmorna tillkom för att stabilisera tränset på hästen huvud.
Precis som pannabndet är till för att hindra tränset att åka bakåt nerför hästen hals, och käkremmen är till för att hindra att tränset åker över öronen och trilla av.

Växlar själv mellan remont, engelsk och kryss.
Har även en kineton som jag använder vid behov.
Men den enda nosgrimma jag aldrig sätter på en häst är aachen :crazy:
Då är det bättre att använda en kryss.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

*KL*

Och här har hänt typ noll på bettprovarfronten (Palle - hojta om du måste ha tillbaka betten snart!). Snöstormar, jobb, skoningar, equiatriker och klinikbesök hit och dit har gjort att antalet ridbara dagar varit typ noll.

Den här veckan jobbar jag eg bara två dagar, men en dag gick åt ringskoning för K, en för klinikbesök K och en går åt till klinikbesök V. Kvar är helgen där SMHI tycker snöstorm på lördag är en bra ide, söndagen är tveksam än.

Nästa vecka jobbar jag måndag, tagit ledigt tisdag, klinikbesök fbldonnan onsdag, ledig tos och jobbar sen fre - söndag. Naturligtvis har det lyckats bli så att mylerbettet kommer typ imorgon. När jag ska kunna provrida det är en.. bra fråga.. =/ Speciellt som ena damen ska vila, och dena ndra damen kommer åka på boxvila efter onsdag.. *sucka*

Okej jag ville ha vintern, men behövde dne komma så 'allt på en gång'. Ge mig ett ridhuuus någon??
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Kryss? Hur ser en sådan nosgrimma ut? Ursäkta en novis.

Är det samma som pullarnosgrimma man ser de ofta använder på hoppehästar?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag tar mig friheten att svara.;) Ja, kryssnosgrimma är ett annat ord för pullarnosgrimma.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vilken tur att jag inte skickade Mylerbettet då :angel: ;)

Ta det lugnt och prova betten när du kan rida igen, har inga andra spekulanter ändå på gång på dom betten...

Här har vi precis lagomt med snö och det har varit 2 toppen mysiga ridturer denna vecka redan, och helgen har inte ens börjat ännu :d
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vilken tur att jag inte skickade Mylerbettet då :angel: ;)

Ta det lugnt och prova betten när du kan rida igen, har inga andra spekulanter ändå på gång på dom betten...

Här har vi precis lagomt med snö och det har varit 2 toppen mysiga ridturer denna vecka redan, och helgen har inte ens börjat ännu :d

Det här är ju ett lite annat Myler än ditt, hade ju redan 'sagt till' om att hyra det så vad sjutton. Men JÄKLIGT dålig tajming.. det kom idag. Idag var fullblodsdonnan på ÅB med sin carpalsenskida, och är behandlad i den igen, 2 v vila sen ÅB.. *sliter sitt hår*
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Men kan du inte be att få skicka tillbaka bettet och låna det senare när hästarna är i ridbart skick :crazy:
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Men kan du inte be att få skicka tillbaka bettet och låna det senare när hästarna är i ridbart skick :crazy:

Jo, fast jag får ändå betala hyran och returfrakten. Det är inga blodiga pengar det handlar om iofs, men känns drygt ändå. Ska klura lite hur jag ska göra, om jag ska skicka tillbaka och göra nytt försök sen, eller om jag ska chansa och behålla det.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

*KL*

Idag provade jag Kele (arabstoet som knaprar på betten) på Mylerbettet. Ett MB04 med D-ring med 'skåror'.

Och total succe kan det väl inte sägas vara eftersom hon FÖRSÖKTE lyfta bettet och tugga på det, men misslyckades. Men det (inte kan tugga på) i kombination med att hon gillade det, tog bra stöd och skarpt tycktes gilla att sidorna rör sig oberoende av varandra gör att det måste anses fått med beröm godkänt.

Så hon får gå på det fortsättningsvis, och blir hon inte kvar i livet får jag hoppas fullblodsdonnan gillar det också, annars får jag väl sälja det.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Uppdatering:

K går fortfarande på Mylerbettet och tycks trivas alldeles prima på det, så jag har slutat leta åt henne.

Fbldonnan sattes igång igen efter knäskadan idag, och jag provade novahissbettet på henne, med dubbla tyglar. Hon tyckte INTE om det. Gapade och grejade, och det stänkte skum omkring oss (och var läckra fastfrusna skumklumpar i känselhåren när vi kom hem, minus 10...).

Provade rida både på 'bettygeln' och 'stångtygeln' och det var ingen större skillnad. Fungerade hyfsat i skritt på lång tygel, men inte alls i trav. Ömsom gick med huvudet i det blå och ömsom med huvudet nere i marknivå. Munnen inte stilla en sekund. Gick dock stundtals att få riktigt trevligt stöd och form, men munnen gapade och joxade oavbrutet.

Så, vi letar vidare, ska klura på om jag ska prova Myler eller det raka med tungfrihet jag fortfarande ockuperar från palle nästa pass...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vilken tur att du lånade Novahissbettet :D

Har du provat det vanliga Novabettet ?

Tycker du ska prova både Mylerbettet och det raka för att få ytterligare referensramar inom vilket utförande på bett hon vill ha.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Inte provat vanliga novabettet än, ska göra det men det ligger 'sist' på listan då jag tror det blir lika illa. Däremot ska dte bli intressant att se vad hon säger både om det raka med tungfrihet, och Mylerbettet.

För tittar man på vad för 'svar' bettbingon hitills gett så:

Alla ledade tränsbett går fetbort. Blä helt enkelt. Har ett hypersmalt bridongbett, tredelat jag ska prova någon dag jag vill dö med, men i övrigt kan vi liksom utesluta alla vanliga tränsbett.

Hon tycker inte om tungtryck, blir inte klok på var sjutton hon ska göra av tungan, och joxar väldigt.

Hon tycks föredra när betten ligger 'stilla' i munnen, och de två betslingar som fungerat bäst är ju oledat pelham med dubbla tyglar, samt jaktkandar med liten port. I bägge fallen har hon joxat väldigt med munnen och haft 'problem' med tungtrycket. Men hon har inte vevat med huvudet och/eller kört upp det och spjärnat. Hon upplever bett med kindkeja som väl skarpt, dock inte diskvalificerande skrapt, men när man tar bort kindkedjan så får man en väldigt neativ reaktion.

Således, bett som sidostycket sättes 'fast' i plus kindkedja tycks vara modellen. Att hon avskydde hissbettet men ändå placerade det före ledat tyder ju på det med (hissbettet saknar ju kedja)

Om hon vevar med huvudet på det raka med port med stöder det ytterligare mönstret jag börjar se.

Mylerbettet känns som den RIKTIGA jokern i sammanhanget. Där har vi tungfrihet, det sitter 'fast' i sidostycket, det är inte rakt men beter sig väldigt annorlunda än vanliga ledade - och som bonus så går det att sätta kindkedja på. Så ska bli hemskt spännande, jag misstänker att hon endera kommer älska det eller hata det.

Om inget av de bett jag har kvar att prova fungerar har jag ett väldigt intressant dilemma dock. För då har jag en pålle som vill ha ett milt, oledat bett med ordentlig tungfrihet, som har 'skåra' för sidostycket alt hanging cheeks, samt går att ha kedja på. Det är en ganska begränsad marknad för dylika bett och jag vet faktiskt inte riktigt vad i hela friden som uppfyller de kriterierna om inte Mylerbettet får godkänt... :crazy:

Skulle ridit idag men ägnat hela jävla dagen åt rörmokare tagna direkt ur begåvningsreserven *sucka*
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Men fungerar inget av dom du har kvar att pröva har jag ju det Mylerbett som löste ponnyns problem och som jag ännu inte skickat till dej...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Den här

5252851.jpg
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Visst ja, så såg den ut. Hmm, det kan bli.. intressant. Hon for ju i taket av nostrycket av ett hack :angel:

Men, den mundelen, det borde ge ett rätt rejält tungtryck ändå? Samtidigt fördelas det ju ut över större yta än ett rakt, omjag tolkat det rätt? Alltså, inte klämt på det irl ju, men det känns lite som åt kulbetthållet, eller är det mer böjstyvt?

Kulbett kanske man skulle testa, bara för att se. Det är ju både ledat och ger tungtryck, men samtidigt en ganska markant skillnad i ledning från ett tredelat, och dessutom ett mer 'utluddat' tungtryck än ett rakt.. hmm..
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 064
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 879
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp