Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

vad bra tt du hittat något som fungerar, men vad har hästkraken hittat på nu?
Hoppas det bara är vårkänslor och en lite stukning eller nåt
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Ingen aning vad fan hon hittat på faktiskt. Kan vara allt från typ sulöm/hovböld till tja, något mycket värre.

Har en kort tid nu i hagen sett ut som en miljon ena stunden, och kanske möjligen eventuellt diffust oren nästa stund? Känts fin vid ridning, kanske eventuellt möjligen diffust oren korta stunder, men lagom jag hinner tänka 'vad fan var det där?' har det varit borta.

Tänkt att det kan vara sträckning, bero på snösulorna, vara hjärnspöken hos matte etc och tänkt att jag har is i magen tills hon är omskodd (igår), och equiatrikern kikat (om en vecka).

Igår så redan innan hovis ens petat på henne så reagerade både han och jag att hon ett steg här oc där på stallgången (ofta efter att ha stått..tror vi..) var ordentligt halt, men sen klockren. Både han och jag trodde först vi sett fel, tills vi konstaterade att vi sett samma sak.

Konstrade lite med VF, men kan lika gärna varit något annat. Slängde ut i hagen efter skoning och travade ut klockren och busade runt som vanligt. Ohalt även på kvällen, kanske lite stickig dock? (Men det är så SVÅRT, jag går ju och verkligen glor efter hälta, och då kan man inbilla sig en massa).

IDag ohalt in från hagen, gjorde en sån där 'ett steg halt men sen ingenting' på stallgången. Skrittade iväg rent, med stora jämna kliv när jag red, ren i traven och ovanligt trevlig galopp. Sen kom ett sånt där steg där hon var HALT och så var det borta igen. Som om de kliver på en vass sten och linkar till typ? Fast det fanns inga stenar.

Hon var glad och framåt och det var bara ngt enstaka sånt där och tänkte att 'det kanske var ngt hon trampade på ändå, eller kanske är lite öm efter skoning?'. På hemvägen blev det dock klart att hon är halt, för om det berodde på hon började bli lite trött, eller att hon varit igång en stund, men de där halta stegen blev fler. Värre på mjukt/lerigt underlag än hårt.

Klämt igenom hela hästen, hon är lite varm och gallig i sitt förbenade knä hon skadade innan jul, men inte det benet hon är halt på. I övrigt ingenting, ingen värme eller ngt. Aningens lite gallig i bakknäna men marginellt. I övrigt rena, torra ben. Inte ens varm där hon har såren på VF. Inte palpöm - ingenting. (Det är VF hon haltar på).

Busade ut i hagen helt ren efter ridning, nyss när jag var ute och fipplade i stallet så gjorde hon ett sådant där HALT steg i en vändning i skritt, men gick sen vidare som ingenting.

Så, jag har faktiskt inte den blekaste vad fan hon hittat på. Ringer kliniken imorgon dock, det är lite oroväckande både att det kommer och går, men ffa att hon är så HALT de där stegen, det är inte en pipig häst nånstans liksom =/
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Varför sådan otur!!?? Så himla tröst.. Hur går det?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jag känner igen symptomen men kommer inte på vad orsaken var till att min häst hade det har liksom gått igenom några stycken.
SKa tänka och klura lite ska vis e vad det var då.
Känns son att det då var en jättetrixig grej som vi kom på av en slump.
Attans att minnet sviker just nu
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

med hästen? blir du nåt klokare på hältan?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

MaLinn - nej, men med tanke på att det bara gått några dagar, så. Hon får stå några dagar nu, på måndag kommer hovis och ser om han kan hitta något, annars blir det kliniken om 2 v.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Suck alltså..

Sänkte stången på kandaret ett hål och idag accepterade hon det. Dock insåg jag när jag sänkte den att jag måste ha en likadan men i 10.5 om det ska gå, den blev för lång, Kruxet är att den inte finns i mindre än 11.5, så nu är jag typ tillbaka på ruta ett bettmässigt igen *kräkless*

Hältan var sulömhet btw. Hon var tvärhalt båda fram (2 - 3 grader bägge fram) i måndags, hovis var ut vid lunch och slog på hela sulor. Visade sig att huf gripsen hade gjort 'slitspår' i sulan och nött den så den förtunnats. Inte haltat ett steg sen hon fick sulor på sig =)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

en för lång stång gör i normala fall ingen skada. eller blir det konstigt. Iochmed att det är rakt "händer" det inget om den är för lång mer än att det kanske är lite snyggare med en lagom..
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Och skönt förrestenn att hon är bra i hovarna nu med! bara att köra på ju!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

en för lång stång gör i normala fall ingen skada. eller blir det konstigt. Iochmed att det är rakt "händer" det inget om den är för lång mer än att det kanske är lite snyggare med en lagom..


Så trodde jag med, och har resonerat ang 'de andra', och tänkte så när jag sänkte den med och såg att den blev centimetern för lång.

Men, dessvärre så i det här fallet spelar det (nog) roll. Hon var som vanligt att rida etc, men såg när jag satt av att själva 'läppen' vikt sig utåt på ena sidan, när stången åkt åt sidan. Svårt förklara (kan ta bild), men om du tar ditt eget finger, lägger det nedanför mungipan på ena sidan, in i munnen, med lite tryck på, och så drar du en cm utåt, då viker sig din läpp utåt. Så blev det, såg himla otrevligt ut (och var ett rött märke som kan varit av ngt annat dock, som en punktblödning). Och även om hon inte tycktes misstycka det passe iaf, så känns det inte som en hållbar lösning.

Det har inte inträffat med andra för långa 'enkla' stänger (pelham, jaktkandar, rakt oledat), antagligen för det sitter längre upp, där det inte blir den där 'utåtviktningen'? Damen har ju köttiga läppar..
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

En stång som är för lång ger inte samma punkttryck som ett tränsbett, utan det blir mer som ett "gnugg"tryck vilket ger samma obehag med underliggande blödningar, blåsor m.m.

Så det är precis lika viktigt att en stång passar i längd som ett tränsbett.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Köpte du ett sådant kandarbett som jag tipsade om?? Med lösa vridbara skänklar?

Jag har sett det i 10½ nämligen, höll på att byta till ett själv. Men insåga att min hästkrake har helt andra värderingar när det gäller stång jämfört med vanligt bett. Han har 9½ på tränsbettet och 11½ på kandaret och bägge passar utmärkt...

Jag såg det bettet på tre hästar i kungälv. Det är ju en riktig ridsportbuktik och borde därför kunna gå att få tag i på lite andra ställen...

*Tipsar*
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Nej, eftersom det inte har tillräcklig tungfrihet =/ Kollat på alla stänger som finns känns det som, men riktigt så illa är det väl inte, men gått igenom sortimentet + kataloger från alla deras tillverkare i 4 ridsportsbutiker, och enda med vettig tungfrihet var den här globusstången då, så var det iofs vettig tungfrihet på ett jaktkandar med mundel i gummi med, men den (mundelen) var ju monstertjock så det sket sig ju i alla fall.

Däremot finns det ju en hel del stänger i 10.5 cm och mindre, men då blir tungfriheten fel..
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Aha det bettet var för lågt i porten... Jahaja, jag som trodde jag var smart :o

Synd - har du kollat på knigts kandarstänger? De är ju smala och om jag kommer ihåg det rätt har en hel del olika portar som kanske kan passa.

Annars är det väl att beställa en kandarstång av smeden som du blev tipsad om, nu vet du ju lite hur du vill ha den.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Inte hittat någon broschyr på Knights bett, nån som vet? Ska kika om lokala ridsportsbutiken har ngn, det är iaf därifrån mitt pelham kommer (som är ett Knights).

Jo, kan ju specialbeställa, fast då blir det nog pelham, tror jag, kanske *s* Men det blir ju en nätt summa, fungerar det är det VÄL värt det, lite nojig att det inte ska bli 'rätt' bara, och bytesrätt finns ju inte på specialbeställda grejer.. Men klurar på det faktiskt, specialbeställa, tycka vara enda sättet. Ska bara övervinna alla 'tänk om det är en grad fel vinkling och hon hatar det, eller om det väger lite mer/mindre och hon kinkar för det' osv =/
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Hmm, nu måste jag kolla upp det här igen. För 42440 där, den andra kandarstången från vänster, ser ju ut att eventuellt kunna ha en tungfrihet som kan fungera. Frågan är om bilden ljuger och jag kollat på det bettet irl och ratat det, eller om jag sett något annat.. Hmm

problemet är btw oftast inte tungfriheten är för låg, utan för smal. Låg ska den ju vara, men bred.

Men hmm, hmm, hmm.. Ska nog ta mig en tur förbi lokala nasaren imorgon, och höra om de möjligen kan ta hem en sån där åt mig så jag får kolla på den irl, utan att jag måste köpa den.. Så jag får se om det är bilden som är vilseledande eller ej..

Danke!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Varsågod!:) Hoppas nu att det bettet kan vara något för din pålle, för jag förstår att du börjar bli en aningens frustrerad vid det här laget.;)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

ah, det är säkert sant som du säger, jag har mest haft tusen olika bett och alltid haft lagom så jag har inte råkat ut för några skador. Men jag förstår precis! Och Alexandra, jag hajar det om läppen med. dumt.. hoppas du kan hitta en lämplig! Jag kan ju oxå kolla på dom vi har i stallet, dom är korta men vet inte exakt längd och hyfsad höjd i tungfriheten.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 015
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 439
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 870
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp