Bukefalos 28 år!

Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Varje rulle rullar var för sej och varje led är ledbar varför sej.

Tar man ett stadigt tag i tyglarna och gör en förhållning med lika mycket tryck på bägge sidor bakåt blir bettet som en rak stång...

Låter lite knepigt, men det fungerade utmärkt på ponnyn med bettfobi...

Fråga mej inte varför för det vet jag inte...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Okej, då är jag med tror jag, samma 'låsmekanism' som mitt Myler då med andra ord, dvs det går inte att 'vika' och vid förhållande i båda tyglar 'låser' det.

Jag har ju svårt att se att hon skulle gilla det, men jag provar gärna om ingen av de andra lösningarna jag har här hemma fungerar. För de kan förvåna en rejält ibland.. :angel:
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Men vad fan, nu har hon tappat en sko. Det verkar inte vara meningen jag ska få rida henne?

*mummel, mutter, gnäll* Hör köper man en RIDhäst eftersom de andra kacklena mest är oridbara. På 3 månader har jag kunnat rida typ 5 ggr *gnäll*
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Mer gnäll...

Jag håller på att få fnatt jag med... har inte kunnat rida någonting dom senaste veckorna... och det har varit extremt glest hela detta år :cry:

Men nu ska jag röntga höfterna på torsdag....
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

på dig eller hästen? Vad trist!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Du verkar otusrförföljd!!
Jag läste på din hemsida.. Det verkar inte som att du har mest tur i världen..
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Du verkar otusrförföljd!!
Jag läste på din hemsida.. Det verkar inte som att du har mest tur i världen..


Och på hemsidan står inte något om K, den mest otursförföljda varelse som satt sin hov i mitt stall =/
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad tråkigt! Ibland är det bar oflyt hur rätt allting runt omkring än är! Det är så tråkigt och känns hopplöst.. Hur frisk häst man än köper kan vad som helst hända...
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad tråkigt! Ibland är det bar oflyt hur rätt allting runt omkring än är! Det är så tråkigt och känns hopplöst.. Hur frisk häst man än köper kan vad som helst hända...


Jo.. Speciellt som hon då är en egen uppfödning.. Är det något jag insett senaste åren är det att det ALLTID kan gå åt helvete, hur mycket du än försöker gardera dig mot det/skydda dig mot det.

Valacken (T-märkt) har ju en skelettdefekt, det kan man iaf röntga sig ifrån innan köp. Men unghästen jag förlorade i autoimmun sjukdom, hur fasiken skyddar man sig mot DET liksom? (inköpt som åring, vetbes enligt konstens alla regler etc, nödslaktad som tvååring efter tre veckors svårt lidande och end esperat, lönlös kamp av både mig och veterinärerna.. Det slog ner som en bomb, och sen gick det fort när det väl visat sig..). K är egen uppfödning som sagt, uppfödd enligt konstens alla regler, och med en diger gott och blandat påse vad gäller röntgenfynd (alla sånt där jämrans jädra 'ludd' som inte behöver påverka/inte borde påverka/inte brukar påverka men man kan ju inte LOVA..), och som rent i övrigt varit en vandrande olycka och ha en sällan skådad otur och en extrem klinikvana.

Så, fullbloddonnan lär väl om hon ska följa statistiken ha en hel uppsjö mer eller mindre udda 'fel', som inte tänker visa sig förrän allt börjat fungera prima och jag andas ut och så kaboom.. *luttrad*

Eller så är det ta mig fasiken dags för lite ordning på torpet och hon kommer hålla och vara frisk och kry och tävla och.. *förlorar sig i drömmarnas land men en lätt mentalsjuk min..*

Men jag köpte henne, fast jag *egentligen* inte har råd med tre hästar, för att ha en RIDHÄST, när T-märkta valacken stod med en svår senskada, K stod med minst en fot i graven och det rent allmänt var dystert som fan på ridfronten, och hade varut så ett tag.. Så det kände surt som fan när hon direkt skadade sig, även om det var en synnerligen god prognos på skadan. Och jag är rätt 'överkänsligt gnällig' vad gäller henne, och nu kan alltså bara en fjuttig tappsko (jag är iofs bortskämd med att INTE ha tappskor) få mig att se nedslagen ut.

Fast,d et är lyxgnäll, jag kan faktiskt både skritta senskadevalacken (som gjorde ett medicinskt mirakel och läkte ut skadan på fyra månader, mot alla odds), och Kele är under igångsättning (mot ännu fler odds, får väl se hur det går i slutändan dock, hon är ju egentligen utdömd en gång för alla, men hon är inte riktigt som andra hästar den damen, sist tyckte vet att 'Jag tänker ALDRIG mer tro eller säga ngt om den här hästen igen, hon är inte.. som alla andra hästar. Hur många gånger har jag inte räknat ut henne och boing så helt plötsligt ställer hon alla odds på ända och förvånar totalt'). Så det finns annat att roa sig med, det är inte soms enaste typ en ziljard åren att jag har inget utom T-märkte promenadpensionären att rida på. (Som förresten ska på ÅB imorgon..)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Det är jag som ska röntgas... eller hur det nu blir då jag vaknade när sambon kom hem och upptäckte att jag blivit störtförkyld med hög feber, ledvärk, äcklig hosta med gröna klumpar m.m.

:crazy: :cry:
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Stackare! Både du och Alex har osis.. Fast förkylning är ju övergående! :D Hoppas du blir bra diagnosticerad, så det inte är så faraligt med höfterna!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vilken historia! Stackars dig som äntligen hoppades på att få rida "på riktigt" även om man är ibland nöjd med att bara få skritta!
Jag är så glad att jag för tillfället bara rider Beridna Högvaktens hästar. Blir inte lika påfrestande på den personliga ekonomin eller humöret om något skulle hända..

Jag har (ta i trä) haft någorlunda flyt med hästarna. Visst kan saker hända ändå.. Jag hade liksom du en häst med röntgen förändringar.. som inte spelar särskilt stor roll men sätter direkt käppar i hjulet vid försäljning.. nu äger jag bara en ponny. Har haft den i ett år och köptes som prjekt.. jättesöt Isabell D ponny. Men den fick en smäll i hagen snett bakifrån på insidan av hasen och vart halt.. Inget på röntgen iaf, men ändå så onödigt..

Man kanske borde börja med schack!
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

:D *ironisk!* (även om man ibland har känt starkt att det bara är motgångar....)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Igår slogs skon på igen, så snart så (idag har jag ägnat mig åt avancerad shopping, dessutom har det regnat isspikar... brrr) borde jag vara i sadeln igen, på båda flickorna =)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

provade Mylerbettet på henne idag, och det är ännu ett bett att lägga till den numera väldigt långa listan över bett som kan kategoriseras som 'en synnerligen dum ide'... Hon gillade det förvisso bättre än de vanliga tredelade, men det var egentligen det lilla det. Hon tuggade vilt på det, skummet stänkte och munnen orolig. Det var på lös tygel. På sträckt tygel så spjärnade hon, körde inte upp huvudet till månen, men spjärnade. Och var sådär totaldöd i munnen. Jag hade ingen broms, ingen styrning - ingenting faktiskt. Himla käckt..eller inte.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad trist.. ja funderar över vad mer bett som finns... Har du testat bara ett pessoa eller nåt.. Bara för att testa, är ingen fantast av det bettet, men vad gör man..

Jaa.. och ett vanligt rakt nylonbett? Kommer inte ihåg hela trådenn..
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Vad trist.. ja funderar över vad mer bett som finns... Har du testat bara ett pessoa eller nåt.. Bara för att testa, är ingen fantast av det bettet, men vad gör man..

Nej, finns ingen anledning. Hon avskyr ledade mundelar, och hon avskyr hävstång utan kedja. Så pessoa blir dubbelfel (eller trippelfel om man tar med vad matte anser om pessoa *S*)

Jaa.. och ett vanligt rakt nylonbett? Kommer inte ihåg hela trådenn

Hon tycker inte riktigt om tungtrycket från raka bett, hon vet inte var hon ska göra av tungan. Raka bett, ffa pelhamet (med tygel bara i 'tränsringen') är det som fungerat bäst, hon joxar förtvivlat med munnen, gapar och korsar käkarna (för dem i sidled) och hänger ut tungan osv, men hon fungerar trevligt på det, dvs tar trevligt stöd, söker sig framåt - nedåt istället för att spjärna osv. Jaktkandar med liten tungfrihet blev aningens bättre än pelhamet men fortfarande för mkt tungtryck. Dessutom tyckte hon det blev lite för skarpt, men det var ändå 'okej' (Utan kedjan avskydde hon det).

Det jag febrilt letar efter är ju ett bett som hon fungerar på som pelhamet/jaktkandaret, men samtidigt slipper tungtrycket hon inte riktigt tycker om. Det tycks dock vara en utopi att hitta det.

Har so far provat:

Vanligt smalt tvådelat, tredelat både smalt och extrasmalt, tredelat med fullcheek, novahissbett, jaktkandar med liten ttungfrihet, rakt pelham, mylerbettet och säkert några till som jag glömt. Och så hack då såklart.

Men jag börjar allvarligt misströsta om att hitta ett bett hon tycker om, eller över huvudtaget en betsling hon tycker om (eftersom hon hatade hacket med, så mycket att jag aldrig satt upp utan tog av det på stallgången igen)
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Jaktkandar utan kedja blev konstigt nog en ren mardröm.
Jaktkandar utan kedja blir ju mer eller mindre som ett gag-bett i effekten.
Då ger det tryck på nacken, och bettet hissas upp i munnen - en effekt som min häst bestämt hatar. Däremot älskar hon sitt jaktkandar över alla andra bett - när kedjan sitter på.

Jaktkandaret är ett mycket stadigt bett, ligger stilla i hästens mun, ger tungfrihet, och kan inte åka upp för djupt i munnen pga kedjan. Dessutom har du bra möjligheter att använda dig av ledande och sidförande tygeltag som kan vara svårt att få med andra stångbett.
Tycker du ska prova jaktkandaret med kedja lite fler gånger.
Det ÄR ju skarpt, men fördelen är att hästen också vet det, så då blir det bättre respekt för bettet och man kan låta hästen hitta sin egen balans på längre tygel med mindre kontakt.
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Har du provat det raka tränsbettet med tungfrihet ?
 
Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Har du kollat upp hennes nacke så hon inte har massa spänningar där som hon ger vidare i käkarna?

Att du kollat munnen tar jag för givet...

ALternativ om hon är öm ngn stans vid kinderna, längsmed huvudet?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 873
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp