Jamie Olivers skolmat....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jamie Olivers skolmat....

eldione skrev:
Ja, det var äcklande :crazy: jag klagar på VÅRAN skolmat (svensk matkultur: koka sönder allt du ser och krydda inte?) men våran är ju i alla fall liiite mer hälsosam :crazy:

Vi spenderar iallafall sju kronor per barn - inte tre kronor som engelsmännen! :crazy:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Sunshine skrev:
Har ni sett avsnittet ännu där Jamie ger mamman till killen som vägrade smaka på någonting en shoppinglista, och hon står i affären och säger: "Avokado? Det vet jag inte ens vad det är?!"

:eek:

Fast där kan jag kontra med att min mosters sambo inte visste vad en aubergine var när vi lagade det på landet och min dotters kompis pappa blev överlycklig när han träffade på mig i snabbköpet så att jag kunde förklara vad mango chutney var när hans fru skrivit det på listan.

Förövrigt är det än värre i snabbköp där kassörskor frågar vad det är man handlar när man ska betala för något så vanligt svenskt som en kålrot! :eek:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Sar skrev:
Jag tror inte heller att vi svenskar är perfekta när det gäller kosthållningen. Vi har dock bra skolmat och ännu räknas inte "fish and chips" som nationalrätt.....

Inte i England heller. Det är chicken tikka masala som är den mest populära rätten där. :cool: Det är ju det som gör det hela så frustrerande: det finns underbar mat i England där "hela världen" bor. Engelsmännen själva äter ju curry så det sprutar ur öronen :D Hemma lagar min man det minst två gånger i veckan och det skulle bli varje dag om jag inte protesterade. Även rent engelsk mat kan vara god om den lagas på rätt sätt. Få saker går upp mot en rykande Yorkshirepudding och färsk lammstek...

Men visst, hans systerdotter kom på besök hit till Malmö en gång med en kompis och kunde absolut inte äta svenskt potatismos trots att min man förklarade att det var vanligt potatismos (fast med smör - britterna har ju mest bara mjölk). Lingonsylt till veggiebullar...en omöjlighet som säkert skulle förgifta dem. De åt i stort sett bara vitt bröd under sin tre dagars vistelse hos oss. Systern själv hälsade på oss i Belgien och åt ute mestadels för vi lagade så "konstig" mat (d.v.s. potatisgratänger, curries, korvgrytor och pastarätter).

Under mina luncher på jobbet som sekreterare på brittiska Banverket så satt mina kollegor vid skrivborden på luncherna med en påse chips eller möjligtvis en vit macka och så te...

Men riktig fish and chips som är gjord på färsk fisk från Magpies café i Whitby är en fröjd att äta! Det är en myt att det skulle vara superfett om det görs på rätt sätt med tunt skal. Sedan att cafeerna nere i London inte gör dem så utan drypandes av fett är en annan femma. :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Geshira skrev:
Sedan kanske vi har lite smakligare "nationalrätter" än njurpajerna i england, men det är ju en smakfråga snarare än näringsfråga.

Precis - själv älskade jag njurpaj innan jag blev vegetarian. Och för en engelsman är sill ofta precis lika oätligt. För att inte tala om surströmming, kräftor och annat vi kallar nationalrätter. Och holländarna är nog de enda som står ut med allt salt i svenska rätter! :D
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Geshira skrev:
Fakta 1: Det är nog inte bara mina bekanta som mest använder halv- eller helfabrikat. Vet inte vilken generation du tillhör, men jag känner mycket få 30-nånting-personer med barn och heltidsjobb som lagar mat från grunden. Påstår inte heller att jag alltid gör det själv, men jag är road av matlagning och då blir det säkert oftare än andra.
Chicky-bits, fiskpinnar, creme-fraishebaserade pastarätter och annat flottigt hamnar ofta på var mans (barns) tallrik såväl hemma som i skolan.

Jag är visserligen 78 men många av våra bekanta är i 30 års åldern och de liksom jag lagar nästan alltid "riktigt" mat... Visserligen använder jag mycket creme-fraish i matlagningen men det är ju mindre fet än grädde så jag ser inga problem med det... Annars är det nog bara fiskpinnar som vi gör ibland, och då om det är "bråttom" med maten... Men det som "utmärker" många av våra bekanta är att de antingen är egna företagare som jobbar hemifrån eller som har valt att gå ner i tid för att få mer tid hemma med barnen... Men som sagt så lagar vi mat från grunden nästan jämnt och jag tycker inte att jag blir särskilt mätt på "snabbmat" utan måste äta något mer för att bli mätt sådana dagar...
Och jag tror inte att alla våra bekanta är så extremt roade av matlagning utan snarare har fått en bra mat kultur med sig hemifrån.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Det var väl trevligt att höra.

Jag betvivlar inte att folk ändå haft bra traditioner med sig hemifrån. Våra föräldrar (som idag är mellan 50-70 år) lagade väl alla maten från grunden. På 70-talet fanns inte mycket färdigmat. Det fanns faktiskt inte ens McDonalds eller pizza. Dessa maträtter började väl göra sina första trevande steg in i vår marknad i slutet av 70-talet/början av 80-talet.
Därför drar jag slutsatsen att traditionen inte betyder mycket för den mat man själv kommer att laga, utan tillgången till tid (mina bekanta jobbar inte hemifrån i regel, utan arbetar på sina arbetsplatser och är därför hemifrån mesta delen av dagen), tillgången på pengar (god) och tillgången på färdigmat (god).

Det tar dock inte bort faktum att en stor del av eleverna i skolan inte äter den (i mina smaklökar) goda och näringsriktiga maten trots att den finns där, och de som har föräldrar som mina bekanta - som inte lagar riktigt bra mat hemma - inte får speciellt god mathållning vare sig från skolan eller hemmet.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Sjalen skrev:
Vi spenderar iallafall sju kronor per barn - inte tre kronor som engelsmännen! :crazy:

På min första gymnasieskola fick lunchen bara kosta 3:-/elev. Hur bra smakade den? Slask och blask utan färg och smak vilket resulterade i att många gick till "kaffan" och köpte en luftbaguette (vitt bröd med lite frön på som man inte blir mätt av) och en mugg med läsk. I Sverige...tyvärr är den skolan fortfarande lika dålig med maten :crazy:
När jag bytte över till IV så var det på en annan ort och då fick vi frukost (kanon för oss som behövde vakna innan vi kunde äta) samt lunch till ett värde av 30:-/dag (ingick mellanmål också?! minns inte). Dom hade insett vikten av att ge eleverna bra mat.
På sista gymnasiet så var maten kanon och fick kosta 12:-/elev och där var man mätt och belåten dom allra flesta dagarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jamie Olivers skolmat....

lenizen skrev:
På min första gymnasieskola fick lunchen bara kosta 3:-/elev. Hur bra smakade den? Slask och blask utan färg och smak vilket resulterade i att många gick till "kaffan" och köpte en luftbaguette (vitt bröd med lite frön på som man inte blir mätt av) och en mugg med läsk. I Sverige...tyvärr är den skolan fortfarande lika dålig med maten :crazy:
När jag bytte över till IV så var det på en annan ort och då fick vi frukost (kanon för oss som behövde vakna innan vi kunde äta) samt lunch till ett värde av 30:-/dag (ingick mellanmål också?! minns inte). Dom hade insett vikten av att ge eleverna bra mat.
På sista gymnasiet så var maten kanon och fick kosta 12:-/elev och där var man mätt och belåten dom allra flesta dagarna.

Jo, jag har förstått att det beror på var man bor som allt annat. :crazy: Min kusin som växte upp i Växjö fick färdigskalad och kokt potatis till sin skola med lastbil från Kalmar. Mums... :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 613
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 274
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 626
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 061
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp