Jamie Olivers skolmat....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Det stämmer! Den skolan hörde till en finare förort till Leeds där många hus tom stod för sig själva på egna tomter... Så det har du nog rätt i!

Javan
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Men det är ju det som är problemet, kokerskorna var ju egentligen inte kokerskor (tyckte jag iallafall) för de kunde och behövde inte laga mat och verkade inte ha något större intresse av det heller. Tyckte allihop verkade mer eller mindre less. Men vilken skillnad det blev på entusiasmen och "job satisfaction" när Jamie visat dem hur det skall gå till och vad man kan åstadkomma!!
Lärarna kunde ju tydligt påvisa att koncentrationen och humöret hos barnen påtagligt förbättrats efter att de börjat äta Jamies mat istället för skräpmaten. :bow:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Nickan skrev:
Det gick tillslut så långt att jag och mina kompisar helt enkelt vart vegetarianer i skolan (våra föräldrar förstod oss och skrev på papper för detta) så mina sista år i skolan fick jag supermat :)

Ja, det fanns jättemånga "fuskvegetarianer" i min skola också, både på högstadiet och gymnasiet :) Det var nog egentligen början till att jag slutade äta kött (för 6 år sedan), det fanns helt enkelt så himla mycket god vegmat!!

***

Jag trodde inte ens att dom hade skolmat i england :o När jag var på språkresa (10 år sedan) så fick både jag och värdfamiljens barn matlåda med oss. Alla andra språkresebarn fick också matlåda, och alla lådor innehöll nästan EXAKT samma sam : 2 trekantsmackor (på kritvitt bröd såklart), med riven ost och vinäger :confused: , 1-2 småpåsar chips och 1-2 chokladbitar :eek:

Hört talas om skolfrukt, någon?? :crazy:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Faktum är att skolmaten i många svenska kommuner inte får kosta mer än runt fem kronor/portion, alltså detsamma som i den engelska skolan de visade. Med tanke på det tycker jag att den svenska skolmaten är fantastisk, inte ens en superkock som Jamie lyckades ju komma på något recept som höll sig inom budget.
De skolor jag gått i och där de lagat maten på samma ställe som den serveras, har alla haft jättegod skolmat. Förstår egentligen inte varför skolmaten har dåligt rykte.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

I mina dottrars skola (Jr Kindergarten-Gr.8) finns inget skolkok alls. Eleverna far ta med sig lunch hemifran. En gang i manaden bestalls pizza a 2 CAd (ca 12 SEK)/skiva. Det finns en laskautomat men godisautomaten har de tack och lov tagit bort. En av min 12-arings klasskompisar tar med sig samma sak varenda dag: En pase chips och en halvliters Coca Cola. :crazy:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

*knapplån*
Hua, ryser då jag tänker på den mat jag serverades i england :crazy: Kan säga att väldigt mycket av min fickpeng och senare lön gick åt till att köpa och fixa egen mat och matlåda.

Skolmaten här hemma i sverige är så olika från skola till skola. Kommer ihåg högstadiets mat som helt OK medans gymnasiets matkuponger knappt gick att sälja till alkisarna sim satt utanför.

Skolan min dotter går på idag har suverän mat. Lagas på skolan, vällagad husmanskost, smakar bra och ser aptitligt ut. Har ätit där själv vid flertalet gånger. Vid skolavslutningen i sommar ska köksan få en stooor blomsterkvast :bow:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Jag tycker att Jamie Oliver är otroligt imponerande! Att ens ta sig an problemet, visst det finns men storleken på problemet är inte litet direkt...
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

*knapplån*

På min skola (gymnasium) kan alla välja om de vill äta vegetarisk eller "vanlig" mat :) Det är en toppenlösning tycker jag, för dels finns två alternativ (så man äter alltid nått av dem) och dels så främjar det förhoppningsvis viljan att äta mer grönt och mindre kött.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Dotterns skola vann titeln "sveriges bästa skolmat" för några år sedan. Wow sa politikerna och sänkte budgeten drastiskt. För SÅ bra är ju onödigt att vara. :mad:

Nu har de samma skitmat som många andra ställen. Pulvermos som är rinnande, köttbullar som är mer utfyllnad än kött, fiskrätterna är ett skämt, osv. Salladsbordet består numera av pizzasallad och rivna morötter. Pizzasalladen smakar bara vitpeppar (man har ju överhuvudtaget inte vitpeppar i pizzasallad). Dotterns lunch består oftast av en klick morötter och knäckebröd. Och hon är INTE kräsen.

Skolan där jag praktiserar har däremot hyfsad mat.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Sar skrev:
Det är helt otroligt att ungarna fixar att prestera när de föds upp på så dålig mat. Det värsta är att många får precis samma mat hemma, vilket även deras föräldrar fick som barn etc.... Nästa gång jag ser en glåmig och anemisk engelsman så ska jag tänka på att det säkert beror på maten.....
Du skulle nog även förvånas över många svenska barns matvanor också.
Vi gjorde en liten ovetenskaplig undersökning i min förra skola och det visade sig att nästan en tredjedel av eleverna inte åt en ordentlig frukost hemma. :eek: Antingen inget alls eller bara en kopp te eller ett glas juice utan något att äta till...
Därefter - och det märkliga är att det ofta handlar om samma barn - åt de knappast något alls i skolan heller. De vistas därmed i skolan hela dagen på tom mage, möjligtvis gnager de i sig en knäckemacka till lunch om man som lärare står och vakar över dem.
En del av dessa barn är INTE smala alls, tvärtom, så vad de sedan gluffar i sig när de väl kommer hem vill jag nästan inte ens veta. Men det är väl inte konstigt om de vräker i sig en massa onyttigt när de kommer hem, uthungrade som de lär vara.
Och tänk hur jobbig tillvaron måste vara när man förväntas lyssna, jobba och koncentrera sig utan att ha fått någon energi eller näring i sig under hela dagen.

Jag vet att många har svårt att äta på morgonen även om föräldrarna trugar, men om ni har ett sådant barn, skicka åtminstone med en inplastad macka eller så som de kan äta under förmiddagsrasten. Det spelar ingen roll hur smarta och intelligenta barn ni har, nämligen, om de inte äter något på hela dagen så orkar de inte lära sig något!
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Vi har en helt underbar husmor som tidigare drivit egen restaurang under flera år. Hennes mat har alltid varit suverän!
Men då går kommunen och tvingar henne att följa de sk "avropsavtalen", d v s kommunen förbinder sig att köpa från vissa speciella leverantörer - antagligen tjänar de någon slant någonstans på dessa avtal - och då MÅSTE hon köpa allt från en storköksleverantör. Mycket dyrare än om hon kan kika sig omkring och fynda det som är i säsong eller råkar vara billigast för ögonblicket så att hon kan utnyttja matbudgeten optimalt.

Maten är fortfarande god, men visst märks det en försämring och det beror ju på att en del av basvarorna helt enkelt är dyrare genom avtalsleverantören och då blir det mindre pengar över att köpa det som förut gav guldkant på maten. Plus att det givetvis lär bli tristare för henne att inte kunna laga maten så god och varierande som den förut var...
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Jag tror inte heller att vi svenskar är perfekta när det gäller kosthållningen. Vi har dock bra skolmat och ännu räknas inte "fish and chips" som nationalrätt.....
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Nej, inte fish and chips, men läsk och saft till måltiderna och fryst färdigmat ligger nog inte långt ifrån i uselt näringvärde.
De flesta av mina vänner här i Sverige kan inte laga mat alls, utan köper hel- eller halvfabrikat och sådant är det i princip alltid extra fett och socker i. Så inte behöver det vara fish&chips för att det ska vara dåligt. Sedan kanske vi har lite smakligare "nationalrätter" än njurpajerna i england, men det är ju en smakfråga snarare än näringsfråga.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Att kunna laga mat verkar vara en utdöende konst :(

Av mina vänner är det bara en eller två som kan, resten verkar leva på takeaways, snabbmat typ pizza el McDonalds, hel-ellerhalvfabrikat eller bara mackor. En av mina närmaste vänner har två barn (tjej på 4 år och kille på 10 mån) och hon har aldrig lagat mat från grunden till sina barn! Med "riktiga" råvaror alltså. :crazy: Hon säger att hon inte har tid, att hon inte kan och att hon helt enkelt inte är intresserad av matlagning...
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Jag kommer inte ens ihåg om jag gav ungarna något annat än fiskpinnar och "bokstävspommes" när jag var au-pair i england :confused:. Korv med pasta åt dom också men sen är det blankt i mitt huvud....
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

När det gäller skolmaten ligger den i Sverige på ett bra mycket högre näringsvärde än i USA eller England (åtminstone på de "kommunala" skolorna). Det är nog också rätt sällsynt att svenska föräldrar skickar med barnen chips, chokladkakor och eventuellt en macka eller två (på vitt bröd, kanske med peanutbutter och jello) till skolan
I USA sålde de mjölk eller chokladmjölk till måltiderna men eftersom läskautomater stod överallt i skolan köptes oftast läsk av eleverna.
Vad gäller att dricka läsk och saft till måltiderna hemma så är säkert de olika länderna lika goda kålsupare, speciellt bland singlar och par utan barn. Enligt mina erfarenheter (har bott i både USA och England- jag vet inte om du har någon erfarenhet av boende i något av länderna?) är det dock vanligare med att man serverar mjölk till maten bland svenska familjer än i USA.
Det var också vanligare med att laga maten från grunden samt använda mer grönsaker i Sverige (fortfarande enligt min personliga erfarenhet).
Det är tråkigt att du har kompisar som inte fixar att laga mat utan bara köper färdigt, förhoppningsvis fick de tillräckligt näringsrik mat i skolan och hemma som barn så att de har en god grund att stå på, annars ökar risken drastisk för att de kommer att få kostrelaterade problem. Man ska också vara klar över att all färdiglagad mat inte är dålig, med rätt tillbehör kan hela kostcirkelns behov tillgodoses. Sedan kanske man måste röra lite mer på sig för att få undan det extra sockret och fettet.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Nej, men jag menar inte att vi ligger exakt på samma låga nivå som en del andra länder och jag kommenterade egentligen inte skolmaten utan den mat barnen får hemma.

Fakta 1: Det är nog inte bara mina bekanta som mest använder halv- eller helfabrikat. Vet inte vilken generation du tillhör, men jag känner mycket få 30-nånting-personer med barn och heltidsjobb som lagar mat från grunden. Påstår inte heller att jag alltid gör det själv, men jag är road av matlagning och då blir det säkert oftare än andra.
Chicky-bits, fiskpinnar, creme-fraishebaserade pastarätter och annat flottigt hamnar ofta på var mans (barns) tallrik såväl hemma som i skolan.

Fakta 2: Otroligt många barn äter INTE ordentligt i skolan. De äter inte ordentlig frukost och de äter portioner i fågelstorlek eller bara knäckebröd i skolan. Även fast maten är både god och näringsrik. Det som fortfarande "går hem" bland en majoritet av barnen är hamburgare, pannkakor och spaghetti med ostsås (nyligen genomför omröstning i vår F-6 skola).

Givetvis är det ett stort glapp till de länder som har en riktigt usel matkultur, men jag påstår att vi är på god väg dit, nu när folk inte har tid, kunskap eller intresse av matlagning till vardags. Även om all färdigmat inte är skit, så är det ofta just skiten som ungarna gillar, det som är panerat, friterat eller behandlat intill oigenkännlighet.

Så vi ska nog inte slå oss för bröstet och känna oss mycket bättre än engelsmännen eller amerikanarna. Tids nog är vi där...
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Nu var det väl skolmatsfrågan som främst debatterades i tråden.
Jag kan hålla med dig om att även vi i Sverige blir sämre och sämre på att laga mat från grunden hemmavid, säkerligen beroende på tidsbrist, okunskap, ointresse etc. Som tur är har vi dock en vettig skolmat som komplement vilket gör att i alla fall möjligheten ges för barnen (vårt växande kapital) att få ett bra mål om dagen. Detta förutsätter dock att barnen äter skollunchen.....
Jag är själv 70-talist och tycker att jag ser en bättre matkultur så fort det kommer in barn i familjerna snarare än när man är singel eller två vuxna utan barn.
Vi kan nog fortfarande till en stor del slå oss på brösten jämfört med många länder men man bör självklart vara uppmärksam över vad som händer med matkulturen. Tyvärr verkar den inte gå mot det bättre, speciellt inte när man tar in influenser från länder som hyllar snabbmat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 619
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 526
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp