Jehovas nya grej?

Ibland undrar jag om de är extra taggade på att försöka värva mig eftersom jag bor ensam och inte har så stort umgänge - sekters favoritoffer. :nailbiting:

Haha jag har tänkt samma sak om mig själv! Ett tag tänkte jag nästan behålla numret smsen kom ifrån för att ha i reserv till mer socialt fattiga tider. :D
 
Jag blev också uppringd av Jehovas nyligen. Jag bara informerade om att jag är ateist och att han spenderade sin tid bättre genom att prata med nån annan än mig.
 
Fast så är det ju med allting som inte är önskvärt eller efterfrågat. Jag får reklam en gång i månaden för Resursbank. Inser att deras konto för marknadsföring måste vara helt sjukt och att de borde lägga de pengarna på sina befintliga kunder och locka kunder genom att vara bra mot befintliga kunder. Jag hade aldrig bytt till Resursbank för jag tycker att det är slöseri med pengar och tid.

Eller alla telefonförsäljare som ringer. Slöseri med tid och kraft.

Samtidigt får man ju ha förståelse för att alla har ett jobb att sköta. JV kanske inte är betalda, men de tror å andra sidan att människor behöver räddas, så det är ju bara av välvilja de skickar breven eller knackar på. Annat är det med telefonförsäljare som faktiskt bara gör någonting för ekonomisk vinning skull.
Ja självklart är det välmening, om än icke önskad från min sida. Jag blev inte irriterad, bara förundrad över att någon orkar lägga energi på att handskriva personliga brev..

Annan adresserad reklam kan jag förhoppningsvis avanmäla mig från..
 
Ja självklart är det välmening, om än icke önskad från min sida. Jag blev inte irriterad, bara förundrad över att någon orkar lägga energi på att handskriva personliga brev..

Annan adresserad reklam kan jag förhoppningsvis avanmäla mig från..
Jag fick besök för jämnan där jag bodde tidigare då deras kyrka låg ca 5 min promenadväg ifrån mig. Brev har jag aldrig fått men en bekant fick också ett handskrivet, ryskt brev då hon har ryskt påbrå. Men hon kan inte heller läsa kyrilliska bokstäver så rätt meningslöst 😁
 
Jag blev uppringd i våras. Det har nog aldrig hänt tidigare! Jag svarade dessutom inte, så hen hade pratat in ett meddelande på telefonsvararen (det händer ju aldrig, bara min mormor som gör :D). Jag fick lyssna på meddelandet två gånger för att förstå att det handlade om en bibelkurs - inte bredbandskurs (antagligen ganska påverkad av plötsligt distansarbete).

Sedan hade jag också ett brev i lådan för ett tag sedan. Jag upplever totalt kontaktförsöken som mer intensiva nu, tror inte att de ens har knackat på eller alls sökt mig tidigare i mitt nuvarande boende.
 
Jag såg ett reportage om mormonerna där man anställt digitala missionärer istället i pandemin, som arbetade på sociala medier för att missionera.

Men det var länge sedan de var på besök även innan pandemin. Tröttnade nog den gången de fick "hjälpa" mig att måla huset.
 
Fast hur ska de veta det?
De kollar vilka som bor på adressen. I alla fall gjorde de det där jag bodde för några år sedan. Fick då ett samtal ”hej jag heter NN och jag ringer dig för att du har portkod. Jag skulle vilja prata med dig om en bok, bibeln heter den...”. De ringde samtliga i hushållet inom 30 min.
 
Jag tycker Jehovas är sjukt obehagliga. Pappa jobbar med en som är med i sekten och han anser att satan finns i mig för att jag är gay. Dock kan de rena mig..
Han anser även att mina föräldrar borde gå med i sekten, och då självklart ta avstånd från mig.
Tack för den liksom.
 
De kollar vilka som bor på adressen. I alla fall gjorde de det där jag bodde för några år sedan. Fick då ett samtal ”hej jag heter NN och jag ringer dig för att du har portkod. Jag skulle vilja prata med dig om en bok, bibeln heter den...”. De ringde samtliga i hushållet inom 30 min.
Men hur får de fram att man inte har så stort umgänge?
 
Som medlem i kyrkan måste man försöka värva/rädda de ofrälsta. Samma sak med Mormonerna - det är en plikt. En kompis till oss är mormon och gjorde sin missionering i Bulgarien. Det räknades som ett "farligt" land att knacka dörr i så de ringde upp folk på telefon först. (Han hittade sin fru på det viset som grädde på moset...)

Förutom att det alltså är en plikt, så tror ju många av dem på djupaste allvar, att de som inte blir frälsta in i just den specifika kyrkan, går förlorade i evigheten. Då förstår man ju att de är desperata. Lite som om man vet att tsunamin är på väg men folk vägrar flytta på sig. Ungefär. Måste vara hemskt stressigt.
 
Min kollega har också fått ett handskrivet brev :)

Själv fick jag vid jul ett samtal från dem. Svarade inte och fick då ett typ 3 min långt meddelande på telefonsvararen. Kändes väldigt ambitiöst av dem :)
 
Men hur får de fram att man inte har så stort umgänge?

I mitt fall så är det så att jag bor på en liten ort där alla känner alla, och därmed lär det inte vara svårt att få fram att jag håller mig på min kant och är osocial. På andra ställen är det nog lättare att vara anonym på den fronten, men jag törs nästan lova att de riktar in sig mer på ensamhushåll oavsett.
 
Som medlem i kyrkan måste man försöka värva/rädda de ofrälsta. Samma sak med Mormonerna - det är en plikt. En kompis till oss är mormon och gjorde sin missionering i Bulgarien. Det räknades som ett "farligt" land att knacka dörr i så de ringde upp folk på telefon först. (Han hittade sin fru på det viset som grädde på moset...)

Förutom att det alltså är en plikt, så tror ju många av dem på djupaste allvar, att de som inte blir frälsta in i just den specifika kyrkan, går förlorade i evigheten. Då förstår man ju att de är desperata. Lite som om man vet att tsunamin är på väg men folk vägrar flytta på sig. Ungefär. Måste vara hemskt stressigt.
Oavsett tsunami eller frälsning så får man sätta någon gräns för hur mycket man ska fortsätta med ansträngningar som visar sig inte vara framgångsrika. Man kan hjälpa folk till insikt men inte tvinga.

Min erfarenhet är att det är mer normala människor när det är lokala medlemmarna som går runt än när det är de som är på "missionsresor". Inte den fanatiska nivån på propagandan, mer du vet att vi finns när du tänker om och respekt för om man säger nej till att vara intresserad.
 
Inget brev, men dom ringde mig. På väg till jobbet. Satt och körde och headsetet strulade, svarade ”Hallå!” sen åkte headsetet ur och jag sa väll något ”men det var väll självaste faaaAAAN då!” Lyckade få ihop allt igen efter ytterligare några svordomar, och hon presenterade sig... :o:banghead:

När vi avslutade samtalet tipsade hon om en bibelskola som hon tyckte jag skulle kolla upp...:o:o:o:cautious:
 
Jag fick handskrivna brev från dem för säkert 10 år sedan där det stod att de skickade brev eftersom de inte kom in i porten. I år har de ringt istället och lämnat meddelande på telefonsvararen...
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 943
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp