Jehovas nya grej?

Där vi bodde innan så hade vi den här skylten på dörren:
VUOZCTN.jpg


En dag är det två kvinnor som plingar på dörren och säger ”Hej! Vi vill bara hälsa på lapphunden! 🙂
Det fick de göra och sen när de gick så stack de åt mig en broschyr. Först då fattade jag att de var från JV.. 😅😂
 
Jag blir nästan lite besviken över att Jehovas inte kontaktat mig sen jag flyttade från Stockholm. (Jag får inte ens brev..iofs vore det slöseri att skicka ett, men ändå :p .) Då knackade de dörr, och råkade göra det när jag precis gjort ett arbete (gick på gymnasiet då) om sekter - med fokus på just Jehovas vittnen. Det slutade med att vi hade ett samtal om varför Jehovas är en sekt, och varför de inte höll med om det. Helt meningslöst (det är nog inte rätt taktik för att få en medlem att lämna, oavsett vilken sekt det är, att säga att det är en sekt som försöker isolera sina medlemmar från resten av världen..), men ändå intressant.
 
Jehovas är sannerligen en historia för sig. När jag var ca 10 år kom några av deras missionärer och ringde på hos oss när min mamma inte var hemma, de brydde sig inte om att fråga efter henne heller utan ville bara prata om bibeln med mig. En gång kom samma personer tillbaka när min mamma var ledig och då hade de fräckheten att fråga efter mig när hon sa att hon inte var intresserad. Seriös organisation som går på 10-åringar, verkligen 🤦‍♀️
 
Jehovas är sannerligen en historia för sig. När jag var ca 10 år kom några av deras missionärer och ringde på hos oss när min mamma inte var hemma, de brydde sig inte om att fråga efter henne heller utan ville bara prata om bibeln med mig. En gång kom samma personer tillbaka när min mamma var ledig och då hade de fräckheten att fråga efter mig när hon sa att hon inte var intresserad. Seriös organisation som går på 10-åringar, verkligen 🤦‍♀️
Fast jag har i och för sig gett igen när jag tänker efter. På deras hemsida kan man boka in besök om man vill få påhälsning.
Har anmält några vänner (och framförallt ovänner) till gratis bibelbesök som ofta förlagts till mycket tidiga söndagsmorgnar :angel:
 
Jag har blivit uppringd i höstas, från skyddat nr dessutom. Blev ganska upprörd och berättade att ringer någon mig från skyddat nr kvällstid tänker jag sjukvården och att något hänt.
I studentstaden delade jag beroende med flera vänner varav en faktiskt tog sig tid att prata med dom, så där dök de upp regelbundet och frågade efter honom. Var han inte hemma gick dom. Om de bara visste vilket syndigt liv han levde :D
Jehovas är sannerligen en historia för sig. När jag var ca 10 år kom några av deras missionärer och ringde på hos oss när min mamma inte var hemma, de brydde sig inte om att fråga efter henne heller utan ville bara prata om bibeln med mig. En gång kom samma personer tillbaka när min mamma var ledig och då hade de fräckheten att fråga efter mig när hon sa att hon inte var intresserad. Seriös organisation som går på 10-åringar, verkligen 🤦‍♀️
Mm, har varit med om dörrknackare när jag var samma ålder. Var ensam hemma pga sjuk och öppnade dörren i morgonrock. Den vuxne mannen hade verkligen inte problem med att stå och prata med sjukt, halvklätt barn. Fick i princip stänga dörren i ansiktet på honom.
 
När jag var liten hade jag en brevvän som var med i Jehovas. Jag minns inte jättemycket, men med varje brev fick jag någon flyer med olika utdrag om deras tro och jag minns också att det fanns saker hon inte fick göra för sina föräldrar för det gick emot deras tro. Jag är lite nyfiken på var den personen är idag :crazy:
 
Här finns JV, livets ord, pingströrelsen, stark kyrka och säkert någon mer.

Har lyckats skrämma iväg dom flesta och får bara broschyrer i brevlådan sedan många år.

JV har inte hälsat på sedan jag öppnade dörren och jag hade ebba grön med 800 grader på högt ur högtalarna, pratade en stund och förklarade sedan att deras tro var likt svartmagi som jag pyslade med.
 
När jag var liten hade jag en brevvän som var med i Jehovas. Jag minns inte jättemycket, men med varje brev fick jag någon flyer med olika utdrag om deras tro och jag minns också att det fanns saker hon inte fick göra för sina föräldrar för det gick emot deras tro. Jag är lite nyfiken på var den personen är idag :crazy:
Min bästis i tidiga tonåren och hennes familj var Jehovas vittnen. Jag fick hänga med på möten och bibelstudie och allt möjligt men omvänd blev jag inte. När hon blev lite äldre ville hon lämna kyrkan men det var ohyggligt svårt; hon hotades med att aldrig mer få träffa sina syskon och församlingen praktiskt taget förföljde henne på olika sätt. Det var riktigt riktigt otäckt. Idag är hela hennes familj "befriade" tack och lov.
 
Jag fick ett brev från Jehovas för inte så länge sedan och blev så besviken, för de hade SKRIVIT UT brevet istället för att skriva för hand. :cry: Kände mig så oviktig när jag visste att andra fick handskrivna brev.
Då är jag ÄNNU oviktigare för jag har inte ens fått ett brev öht :arghh:

Det kan vara så att jag och maken fortfarande är satan-markerade i deras rullor efter ett av deras besök här i byn för ca 25 år sedan, när vi bjöd in dom genom grinden och tyckte att - ni kan presentera det ni vill säga om ni samtidigt tar en varsin yxa och hjälper till med vedhuggningen, som vi höll på med när dom kom...
Men dom ville inte det så dom gick iväg :cautious: :meh:
:p
 
Då är jag ÄNNU oviktigare för jag har inte ens fått ett brev öht :arghh:

Det kan vara så att jag och maken fortfarande är satan-markerade i deras rullor efter ett av deras besök här i byn för ca 25 år sedan, när vi bjöd in dom genom grinden och tyckte att - ni kan presentera det ni vill säga om ni samtidigt tar en varsin yxa och hjälper till med vedhuggningen, som vi höll på med när dom kom...
Men dom ville inte det så dom gick iväg :cautious: :meh:
:p

Det är vad jag misstänker också efter att de fått hålla färgburken åt mig under målning av huset under sin predikan. Förmodligen brottsligt att utnyttja intet ont anande sektrekryterare på det vedervärdiga viset. Men det var väldigt praktiskt att de kom just då för min del.
 
De ringde mig i helgen! Men jag missade att det var Jehovas och sa att jag var upptagen (sa jag var på födelsedags kalas 🤷‍♀️) , varpå han hänvisade mig till en hemsida. Nyfiken som jag var kollade jag upp den, blev något förvånad när det visade sig handla om Jehovas.
Trodde det var lantbruk eller djur.
 
Det är vad jag misstänker också efter att de fått hålla färgburken åt mig under målning av huset under sin predikan. Förmodligen brottsligt att utnyttja intet ont anande sektrekryterare på det vedervärdiga viset. Men det var väldigt praktiskt att de kom just då för min del.
Så tänkte vi också, att det var förenligt nytta med nöje. Men dom hade inte samma åsikt :meh:
 
När jag var yngre så umgicks jag med några som jag vet var med i JV. Men så vitt jag minns så hade vi aldrig några diskussioner om tro eller religion. Inte om JV heller.

Vi var visserligen ett lite större gäng som umgicks så det var inte bara jag och dem utan flera andra som inte var med i JV. Vi gjorde sånt som gick bio, fikade och andra såna saker som ungdomar gör. Nu i efterhand har jag ju förstått att det är en sekt men det var inget som jag märkte av då vilket förvånar mig nu när jag vet att de aktivt ska värva folk.
 
Aldrig fått samtal, brev eller någon som ringer på sen jag flyttade hemifrån.

De kom däremot ofta till huset jag växte upp i, till slut slog min mammas man upp dörren och ut flög två över lyckligaste boxrar som bara åh kul gäster. Jag skojar inte när jag säger att de sprang och hoppade över staketet. Efter det såg vi dom inte mer
 
Åh, jag fick tre olika på typ två månader. Dock några år sedan nu, första gången blev jag också glad pga trodde som alla andra det var från nån kompis. De andra gångerna var jag lite mer tveksam när jag öppnade kuvertet 😅

Fast jag tyckte att mina såg kopierade ut, så de har nog en samling sparad att kopiera och skicka vidare... Inte lika personligt liksom haha
 
Fast jag har i och för sig gett igen när jag tänker efter. På deras hemsida kan man boka in besök om man vill få påhälsning.
Har anmält några vänner (och framförallt ovänner) till gratis bibelbesök som ofta förlagts till mycket tidiga söndagsmorgnar :angel:

Jo tack! 🙄 Jag kommer aldrig glömma deras miner när jag öppnade dörren runt 9-10 en söndag förmiddag efter jordens fest här hemma, med sminket lååångt från där jag satte det kvällen innan, fortfarande festklänning med maskade strumpbyxor, osade sprit, och det stod öl/spritflaskor både ute och inne. Deras glimmade ögon när jag öppnade dörren försvann ganska snabbt. Dom sa också att ”det här är nog inget för dig” efter dom hade presenterat sig. :angel:

Värsta var när dom knackade på hos farmor när hela släkten hade samlas där för fika efter begravningen för henne, och dom vägrade gå trots att vi sa att vi var där för att farmor avlidit och vi hade haft begravning för henne. Dom propsade på att få komma in och prata lite och tryckte broschyrer i händerna på oss trots det. Fruktansvärt!!!!! :(
 
Åh, jag fick tre olika på typ två månader. Dock några år sedan nu, första gången blev jag också glad pga trodde som alla andra det var från nån kompis. De andra gångerna var jag lite mer tveksam när jag öppnade kuvertet 😅

Fast jag tyckte att mina såg kopierade ut, så de har nog en samling sparad att kopiera och skicka vidare... Inte lika personligt liksom haha
Mitt brev var handskrivet på randigt anteckningspapper. Tycker lite synd om dem om de sitter och skriver till en massa folk, kramp i skrivhanden!
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 424
Senast: Grazing
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp