Jehovas nya grej?

Idag fick jag ett handskrivet brev från Jehovas. Har de övergett dörrknackningen och försöker skaffa brevvänner istället?

Någon mer som fått brev från dem? Eller är jag kanske särskild utvald🤣

Jag har också fått brev från dem "med anledning av pandemin"... :D
 
Min bästis i tidiga tonåren och hennes familj var Jehovas vittnen. Jag fick hänga med på möten och bibelstudie och allt möjligt men omvänd blev jag inte. När hon blev lite äldre ville hon lämna kyrkan men det var ohyggligt svårt; hon hotades med att aldrig mer få träffa sina syskon och församlingen praktiskt taget förföljde henne på olika sätt. Det var riktigt riktigt otäckt. Idag är hela hennes familj "befriade" tack och lov.
Ja, tyvärr är dom så hårda. Enligt deras regler så får inte ens den närmsta familjen ha kontakt med den som gått ur. Fullt jämförbart med islam, fast konverterar en muslim kan hen till o med bli mördad i till ex Iran så dom är ännu värre. Hela Jehovas organisation är väldigt toppstyrd så att alla gör precis likadant. Självständighet gillas inte alls! Och dom tror inte att Gud genom sin son Jesus kan rädda alla människor utan bara 144 000. Dom är är inte alls som vanliga kristna och vill absolut inte ha någon gemenskap med dom. Men dom är ju människor dom också och jag hade en kollega som var jättefin mot patienterna och alla. Men Jehovas o de fick hon ha för sig själv.
 
De ringde mig från hemligt nummer för några veckor sedan, det gjorde mig ganska sned. Svarade inte men de var vänliga nog att lämna ett meddelande på telefonsvararen ...
 
Jag såg ett reportage om mormonerna där man anställt digitala missionärer istället i pandemin, som arbetade på sociala medier för att missionera.

Men det var länge sedan de var på besök även innan pandemin. Tröttnade nog den gången de fick "hjälpa" mig att måla huset.
Perfekt ju!

Fast jag har i och för sig gett igen när jag tänker efter. På deras hemsida kan man boka in besök om man vill få påhälsning.
Har anmält några vänner (och framförallt ovänner) till gratis bibelbesök som ofta förlagts till mycket tidiga söndagsmorgnar :angel:
Vi ska ju måla om huset i sommar. Ska jag alltså boka in besök via deras hemsida då? Gratis arbetskraft :up: . Kan bjuda dom på fika :D.
 
Jo, det är snäppet mer skruvat än en del andra religiösa uppfattningar.
Fast är inte den mesta religionen väldigt skruvad i sin tankegång om vad som händer efter döden? Tänker på muslimska män som tror att de ska få komma till ett paradis där det finns eviga oskulder tillgängliga för endast dem. Och det verkar inte spela någon roll hur mycket man har sex med dem, de är ändå eviga oskulder. Och alla kommer att vara 30 meter långa.
Det islamistiska paradiset (answering-islam.org)

Många kristna tror fortfarande på helvetet med evig pina, medan andra kristna samfund har tonat ner det, tex svenska kyrkan. Men gemensamt för alla kristna är att på domedagen ska vi alla dömas av gud och sen får vi se vem som lever eller avlivas typ. Kommer ju bli spännande, för de flesta människorna tror nog att de är goda...

Hinduer som tror på karma och atma. Har man varit rätt så schysst klättrar man upp i kast och får ett bättre liv efter döden. Har man inte varit lika schysst åker man neråt istället och får ett mer långsamt lidande. Och det verkar ju vara lite nära kristendomen här att ju mer vi lider nu ju bättre får man det sen.

Skillnaden mellan alla sådana där bokstavstroende människor/fundamentalister är att de sväljer allting med hull och hår utan att ifrågasätta någonting. Och ju längre tiden går ju mer hårda blir reglerna (sekter), eller ju slappare blir reglerna (tex svenska kyrkan). Hamnar man i det striktare regelverket kan det bli hur snurrigt som helst. Jag älskar serien på tv om fundamentalistmormonerna i Centennial Park där de praktiserar månggifte, men där det är kvinnorna som får en uppenbarelse från Gud vem hon ska gifta sig med och mannen kan inte säga nej. Där har de plockat bort hela det patriarkala systemet där mannen väljer en massa fruar, samtidigt som de har kvar det eftersom det ändå är mannen som är familjens överhuvud och bestämmer det mesta, förutom vilka som ska ingå i familjen dårå. ;) Mycket snurrigt och stressande att leva under de premisserna att när som helst kan någon komma och ha bestämt att man ska ha en mun till att föda och en till partner att älska. Men det gud har sammanfogat ska ingen människa förstöra.

USA är väl ändå det landet i västvärlden som har mest religiös fanatism. FLDS, hutteriter, amish, mennoniter, Davidianerna, Heaven's Gate, etc. De senare mer galna kanske än de tidigare. Men FLDS är ju helsnurriga just nu när de bestämt att bara ett fåtal män är tillräckligt värdiga att ha sex med alla kvinnor inom sekten, vilket bidrar ännu mer till en redan helt galen inavelsproblematik.

Det vi ser i Sverige med frireligiösa sekter/samfund/organisationer är ju liksom ingenting jämfört med likande i USA. Plymouthbröderna, JV, Knutby etc framstår ju som rena rama liberalerna i jämförelse!
 
Perfekt ju!


Vi ska ju måla om huset i sommar. Ska jag alltså boka in besök via deras hemsida då? Gratis arbetskraft :up: . Kan bjuda dom på fika :D.
Eftersom dom är tvungna att missionera varje vecka så tror jag inte att dom har något emot det så länge ni är trevliga, visar respekt och läser några av deras skrifter.
 
Idag damp ett till brev ner i postlådan, skrivet på dator denna gång men precis lika irriterande. Begriper de verkligen inte att man inte är intresserad när de inte får något som helst svar på sina kontaktförsök? Låt mig vara ofrälst ifred, för tusan. :devil:
 
Idag damp ett till brev ner i postlådan, skrivet på dator denna gång men precis lika irriterande. Begriper de verkligen inte att man inte är intresserad när de inte får något som helst svar på sina kontaktförsök? Låt mig vara ofrälst ifred, för tusan. :devil:
Jag tror det viktiga för dem (och för deras eviga liv) är att de missionerar. Om man sen vill acceptera deras budskap är upp till var och en, det får man själv stå till svars för vid den där Domedagen. De har i alla fall gjort vad de kunnat. Ungefär så. Jag tror inte de får några extrapoäng i Evigheten ifall de lyckas omvända någon.
 
Som medlem i kyrkan måste man försöka värva/rädda de ofrälsta. Samma sak med Mormonerna - det är en plikt. En kompis till oss är mormon och gjorde sin missionering i Bulgarien. Det räknades som ett "farligt" land att knacka dörr i så de ringde upp folk på telefon först. (Han hittade sin fru på det viset som grädde på moset...)

Förutom att det alltså är en plikt, så tror ju många av dem på djupaste allvar, att de som inte blir frälsta in i just den specifika kyrkan, går förlorade i evigheten. Då förstår man ju att de är desperata. Lite som om man vet att tsunamin är på väg men folk vägrar flytta på sig. Ungefär. Måste vara hemskt stressigt.
När jag pluggade inom komvux så fanns en elev där som pratade om ”kristi kyrka”. Hon försökte få med mig på ett möte. Det skulle vara jättetrevliga människor där.
Jag var mycket skeptisk, en gång promenerade vi från skolan och tog en pizza, kändes som om hon verkligen försökte ”fånga in” mig.
Jag fortsatte tacka nej och till slut la hon av.
Minns inte när jag förstod att det var Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga = mormonerna.
 
Idag fick jag ett handskrivet brev från Jehovas. Har de övergett dörrknackningen och försöker skaffa brevvänner istället?

Någon mer som fått brev från dem? Eller är jag kanske särskild utvald🤣
Jag har också fått. Men av min jobbarkompis som är ett jehovas vittne.
 
När JV delar ut Vakttornet brukar de ge den med baksidan upp, har ni lagt märke till det?
Det är för att baksidan är neutral, men på framsidan står det ju ”Vakttornet”.



Jag har hört att min farbror som var strikt västlaestadian hade en del diskussioner med jehovas vittnen när de kom på besök … :sneaky:
 
Trevligt att bara få brev. Här ringde de för någon dag sedan. Stackars mannen som malde på om Jesus och hela faderullan spillde mycket tid på att berätta om sina aktiviteter medan jag väntade på att han skulle andas så jag artigt skulle kunna säga tack men nej tack. Han andades aldrig så han fick fortsätta tills han var klar 🤣
 
Fast är inte den mesta religionen väldigt skruvad i sin tankegång om vad som händer efter döden? Tänker på muslimska män som tror att de ska få komma till ett paradis där det finns eviga oskulder tillgängliga för endast dem. Och det verkar inte spela någon roll hur mycket man har sex med dem, de är ändå eviga oskulder. Och alla kommer att vara 30 meter långa.
Det islamistiska paradiset (answering-islam.org)

Många kristna tror fortfarande på helvetet med evig pina, medan andra kristna samfund har tonat ner det, tex svenska kyrkan. Men gemensamt för alla kristna är att på domedagen ska vi alla dömas av gud och sen får vi se vem som lever eller avlivas typ. Kommer ju bli spännande, för de flesta människorna tror nog att de är goda...

Hinduer som tror på karma och atma. Har man varit rätt så schysst klättrar man upp i kast och får ett bättre liv efter döden. Har man inte varit lika schysst åker man neråt istället och får ett mer långsamt lidande. Och det verkar ju vara lite nära kristendomen här att ju mer vi lider nu ju bättre får man det sen.

Skillnaden mellan alla sådana där bokstavstroende människor/fundamentalister är att de sväljer allting med hull och hår utan att ifrågasätta någonting. Och ju längre tiden går ju mer hårda blir reglerna (sekter), eller ju slappare blir reglerna (tex svenska kyrkan). Hamnar man i det striktare regelverket kan det bli hur snurrigt som helst. Jag älskar serien på tv om fundamentalistmormonerna i Centennial Park där de praktiserar månggifte, men där det är kvinnorna som får en uppenbarelse från Gud vem hon ska gifta sig med och mannen kan inte säga nej. Där har de plockat bort hela det patriarkala systemet där mannen väljer en massa fruar, samtidigt som de har kvar det eftersom det ändå är mannen som är familjens överhuvud och bestämmer det mesta, förutom vilka som ska ingå i familjen dårå. ;) Mycket snurrigt och stressande att leva under de premisserna att när som helst kan någon komma och ha bestämt att man ska ha en mun till att föda och en till partner att älska. Men det gud har sammanfogat ska ingen människa förstöra.

USA är väl ändå det landet i västvärlden som har mest religiös fanatism. FLDS, hutteriter, amish, mennoniter, Davidianerna, Heaven's Gate, etc. De senare mer galna kanske än de tidigare. Men FLDS är ju helsnurriga just nu när de bestämt att bara ett fåtal män är tillräckligt värdiga att ha sex med alla kvinnor inom sekten, vilket bidrar ännu mer till en redan helt galen inavelsproblematik.

Det vi ser i Sverige med frireligiösa sekter/samfund/organisationer är ju liksom ingenting jämfört med likande i USA. Plymouthbröderna, JV, Knutby etc framstår ju som rena rama liberalerna i jämförelse!

Fast Amish, Mennonites, Jews, och andra som foljer gamla seder och bruk ar inte alls de mest "skruvade". Vad sags om de som foljer "Smith", som startade mormonerna? Eller Hubbard, en forfattare som skrev science fiction och startade Scientology, Det finns manga underliga djur i var herres hage ... Skulle min mormor ha sagt :p
 
Fast Amish, Mennonites, Jews, och andra som foljer gamla seder och bruk ar inte alls de mest "skruvade". Vad sags om de som foljer "Smith", som startade mormonerna? Eller Hubbard, en forfattare som skrev science fiction och startade Scientology, Det finns manga underliga djur i var herres hage ... Skulle min mormor ha sagt :p
Just Joseph Smith (Mormonernas grundare) gjorde ju en väldigt amerikaniserad version av kristendomen; edens lustgård låg egentligen i Maryland, Noas ark strandade på nåt berg i USA och Jesus kom även till nordamerika och predikade för "indianerna". Redan detta får en ju att börja fundera över upplägget.
 
Just Joseph Smith (Mormonernas grundare) gjorde ju en väldigt amerikaniserad version av kristendomen; edens lustgård låg egentligen i Maryland, Noas ark strandade på nåt berg i USA och Jesus kom även till nordamerika och predikade för "indianerna". Redan detta får en ju att börja fundera över upplägget.

Exactly :cautious: Smith "lockade till sig" manga som gillade polygamy och manga som hade ratt gott stallt. Medan de tog sig vast, de hade tankt stanna i flera olika stater (territorier tror jag det var da) men blev bortjagade innan de byggt upp ett samhalle i samhallet. I Missouri tankte de stanna men han blev anklagad for nagot och blev senare skjuten i fangelset ... eller nagot liknande.🙃

Fast Hubbard var snappet varre, han lar ska ha sagt, "You don't get rich writing science fiction. If you want to get rish, you start a religion" vid ett mote med en science fiction forening. Det var ett uttalande ett par ar innan han startade scientology, och rik blev han ju. Och nu ar det space aliens och annat i religionen som sa manga forsvarar med nabbar och klor.🤔
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
829
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp