Jensen Exmoor (för stor häst)

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Någon som provat dessa sadlar eller sett dom IRL? Jag förstår inte riktigt beskrivningen, är det syntetsadlar eller är det läder? Det ser ju ut som syntet men det står att det bara är mellanskiktet som är syntet, men vad är det? Och hur fungerar den ställbara bommen? Är det som på deras övriga sadlar, eller måste den lämnas in hos Jensen, eller är det en konstruktion liknande Wintec?
Det var ju utan tvekan ett bra pris för en sadel... Och jag blir nästan lite sugen på att prova. Verkar som att det är den enda Jensen sadeln som faktiskt kan vara rak nog åt hästen, och bomvidden borde väl gå att måttbeställa... Tycker jag...

Sv: Jensen Exmoor (för stor häst)

Jag var testryttare för de sadlarna för fyra år sen när jag red ponny och ovansidan är ut av läder men undersidan är syntet.

Vi var tvugna att lämna in sadlen när den skulle ändras.

vart ser man vad de kostar??

på exmoor ponny

Senast ändrad:

Tryck på Exmoor ponny ---> längst ner på sidan 6700:-

Miss sixty, är stropparna av syntet eller är det bara bossan och svettkåpan mot hästen?

jag har en jensen exmoor till min äldre herre. stropparna är i min i läder, undersidan är helt i syntet. den jag har är minst xx-vid, riktigt bred och passar min lilla rumpa och hästen utmärkt

Har pratat med Jensen, såhär sa dom:
Bomvidden kan ändras hos dom, kostar 800:-. Stropparna är gjorda i läder. Leveranstid (även på en måttbeställd sadel) är KORT. Han sa att om jag beställer idag kunde jag få den om ca 3 veckor.
Finns i 17-18" och finns även som allroundsadel.
Så nu ska jag åka ner till Lund och prova sadlarna! Ska bli spännande och se hur de är :D

Nu har jag varit där... Och tror ni inte att jag köper en sadel :angel: Fanns en flatback i 17,5 vars kåpor bestod helt av läder (det är tydligen så att det är skinn som är fastsytt på syntet, men den här var en prototyp eller nåt) som jag fick för 9000 (skulle kostat runt 10 000 egentligen) så på måndag ska jag faxa över Nasses mått och på fredag skulle han ha sadeln klar :D :D :D

Och jag provsatt alla hoppsadlar som fanns :D (btw, fanns också en Exmoor allround) och fastnade framförallt för deras fälttävlanssadel med enkelkåpa :angel: Det var en enorm skillnad på vanlig kåpa och enkelkåpa. Kändes helt perfekt med enkelkåpa... Tyvärr skulle den inte gå att passa till en haflinger (sa Jensen själv) men de har tydligen förnyat modellen och gjort den på en ny bom, som han sa skulle passa min häst. Kostar bara 28 000... Men det var absolut min drömsadel! Om något år eller så när jag har sparat ihop dom pengarna ska jag köpa en sån, utan tvekan! Men tills dess kommer nog flatbacken funka bra :D

Just det, man kunde få den måttbeställd efter häst och ryttare också om man ville det. Så man kan få den med större/mindre kåpor osv. Jag hade turen att den här 17,5 hade stora kåpor så mina ben fick plats utan problem :D
Kan tillägga att Exmoor sadlarna inte var lika sköna som Jensens 25 000 kr sadlar, men de var lika sköna som de i 15 000 kr klassen...

Senast ändrad:

Vad kul att du äntligen hittat en sadel som kan passa din häst!!

Hoppas att du blir nöjd med den:) o så får du visa bilder sen när den kommit:bump:

Oh ja :D Fredag kl 12 ska den vara klar, så på fredag eller lördag lägger jag ut bilder efter att ha provridit :D

O vad kul!!!

har sökt men hittar inte hemsidan..kan du hjälpa??;)

Vad kul att de gick bra du kommer säkert bli nöjd :)

Jag har en av de dyrare hoppsadlarna också men den ligger tyvärr inte bra på min häst.

jag har en exmoor hoppsadel till min ponny. är rätt nöjd med den, hade gärna haft en i helläder istället. Men sadeln ligger bra och är bekväm. har en av de dyraste dressyrsadlarna därifrån, den är bekväm o ligger bra. innan hade jag en exmoor dressyr, men den låg aldrig bra på ponnyn så va tvungen att betala "lite" mer för att en sadel skulle passa.. ja, lite lurad blev jag nog

Jag vill ha en av de dyrare hoppsadlarna :angel: Men sambon höll på att få spader när jag sa att jag köpt en sadel för 9000.. Iom att jag för 2 veckor sen (när jag sålde min sista sadel) sade att jag aldrig skulle köpa en bomsadel igen... Hade jag köpt en sadel för 28 000 hade jag nog inte varit välkommen hem ;)

Jag tänker behhålla min för de är gudumligt sköna så vid nästa hästköp kommer jag köpa häst efter min sadel:angel: ;)

vet du om man kan få exmoore ponnysadeln i annan färg än svart?
Vill ha natur/new market färg, matchningsfreek som jag är :D

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 665
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 698
Senast: ylvalill
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 662
Senast: Equilina
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka