Jerring-brÅket

(Aftonbladet)
Här är röstchocken som kan knäcka Zlatan Ibrahimovic i kväll.
Rolf-Göran Bengtsson har kuppats förbi fotbollsstjärnan i slaget om Jerringpriset.
– Ridsportförbundet har legat på som fan, erkänner Radiosportens Annika Greder Duncan, som är prisansvarig.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article4209723.ab
 
Sv: Jerring-brÅket

Bara för att man utövar en viss sport behöver det inte per atomatik betyda att man måste eller vill rösta en viss kandidat ;)
 
Sv: Jerring-brÅket

Varför skulle det vara fel att en ryttare vann? Alla får rösta på vem dom vill och jag tycker att det är dax att en ryttare får priset.

Tyvärr måste jag erhålla att ridsporten kommer aldrig fatt i fotbollen. kommer aldrig att ske.
 
Sv: Jerring-brÅket

*KL*

Jag tycker detta bara visar på hur lite av allt jämställdhetsarbete som faktiskt nått sporten. Det finns oerhört mycket kvar att göra! Jag förstår överhuvudtaget inte allt snack om Zlatan. Om han skulle ha skuffats undan av "kuppande" konkurrenter så har det väl i så fall skett kupper inom skidförbundet, friidrottsförbundet och handikappförbundet också? Stackars Zlatan o alla hans fans! Undrar hur det gick till när han fick Jerringpriset ifjol (om man nu ska vara misstänksam o ana kupper till höger o vänster).

Hade jag röstat så hade jag (trots att jag är ryttare) valt J. Jacobsson. Snacka om bragder o meriter!
 
Sv: Jerring-brÅket

"Spela riktigt bra" tycker inte jag räcker. Det ska vara mer än lite extra för att vinna sådana här priser. Vara skadad och kommit igen är ju många idrottsmän som gjort, så det tycker jag inte heller är någon speciell prestation att han gjort det.
Och dessutom är det ju så enormt mkt skador i fotbollen, så även om man ser från det hållet så är han ju långt ifrån ensam att ha kommit tillbaka efter skada och gjort bra ifrån sig.

Men håll med om att fotbollsgalan är lite söt! Och det är väl trevligt att nästan alla får uppmuntran med ett pris! Sporrar säkert till fler prestationer.
Fotbollen innehåller ju massor med divisioner också, lika gulligt där, alla får känna sig som mästare, alla spelar i en DIVISION!
 
Sv: Jerring-brÅket

Precis!
Så förmodligen är det en och annan som inte utövar ridsport som också röstat på Roffe! Fö så missade jag att man kunde rösta, och det var säkert fler hästmänniskor än jag som gjorde det.
 
Sv: Jerring-brÅket

kl

jag har inte hört ett ord om att rolf göran ens skulle varit nominerad, då jag sällan eller aldrig läser ridsportstidningar. Varför i hela friden har inte han fått samma uppmärksamhet i "vanliga" media som de andra har fått? Det står typ aldrig nåt om ridsport överhuvudtaget i tidningarna, och när det väl gör det så är det skrivet som om en idiot skulle läsa det. Men när det står om golf och curling som typ ingen håller på med så ingår alla möjliga konstiga fackord i artikeln. Förra året när Jan Brink vann i globen så var det en liten jävla notis längst ner i ett hörn i vår lokala tidning (storstad), medans resten av sidan täcktes av en bild på mellberg för han hade gjort nåt mål i någon vänskapsmatch. Verkligen inte okej. Ridsport ÄR en sport, vare sig folk vill eller inte!

Här är nån som skrivit en kommentar till artikeln:

"En liten korrigering bara! Ridsporten är absolut ingen sport som är ?människornas? sport. Och ni som skriver att det är en individuell sport, bör nog tänka om. Det hela handlar ju om en hobby/djurintresse som man kan ha som människa. INTE någon idrott! Skulle bragden trots allt vara värd priset, så skulle det ju faktiskt gå till hästen. Det är ju faktiskt den, och inte den slappe hösäcken på ryggen som har tagit sig runt på bra tid/inga rivningar. Sen en en liten kommentar om dessa påhopp på oaktiva människor som utövar sin sport ifrån TV-soffa? Vad är det för skillnad egentligen att vara sittande i TV-soffan eller sitta på hästryggen i en stor hästsadel med allsköns bekvämligheter. Skall han och inte hästen ha priset så bör han väll kunna springa runt själv och hoppa och inte sitta och styra bara. Nu kan det ju vara så att hästens husse vinner priset ändå(åt sin ägare). Men det är ju bara ett bevis på att man kan komma långt med reklam på sin hemsida."

Då undrar jag bara varför han inte tyckte att Zlatans fotboll borde nomineras, för det är ju egentligen den som gör allt jobb, inte den late som springer runt och sparkar på den...
 
Sv: Jerring-brÅket

Ja, det inlägget är ju så löjligt att man inte ens gitter besvara det. Den människan har ju absolut noll kunskap om vad ridning innebär. En sak som jag har lärt mig är att det jag inte vet något om, ska jag vara försiktig i mitt dömande och vara ödmjuk inför. Ta reda på fakta innan jag uttalar mig etc.
I den människans idrottsvärld måste man, enligt den logiken, ta bort alla idrotter som har någon form av redskap. Precis som du säger, ge pristet till bollen för det är den som "gör" mål. Tennis måste ju bort för det är racket som slår över bollen, skidor kan man inte åka för det är ju dem som kör mellan pinnarna. Vad blir det kvar egentligen?
Jag ställer mig frågan: menar verkligen personen vad h*n säger eller vill h*n bara provocera? Menar h*n det så tycker jag ärligt synd om denna person som aldrig kommer att få uppleva den härliga känsla av att ha kommunikation med ett djur. Vill h*n provocera, tänker inte jag nappa på kroken och ödsla min tid på korkade inlägg.
 
Sv: Jerring-brÅket

Då undrar jag bara varför han inte tyckte att Zlatans fotboll borde nomineras, för det är ju egentligen den som gör allt jobb, inte den late som springer runt och sparkar på den...

Skitkul! :D:D
Håller med till 100%!

Angående sådana där människor som den som skrev den artikeln så är det ju bara att bjuda in vederbörande till en provridtur. Och efteråt ställa frågan om han möjligtvis har ändrat uppfattning i frågan?! :cool:
 
Sv: Jerring-brÅket

Ridning är en av det svåraste rent tekniskt och en av de mest konditionskrävande sporter som finns.

att ridning är en av de tekniskt svårare sporterna kan jag hålla med om, men en av de mest konditionskrävande? maraton, 400 m, cykling och längdskidåkning är fyra exempel på jobbigare idrotter som jag kommer på utan att ens tänka efter ordentligt.
 
Sv: Jerring-brÅket

"Spela riktigt bra" tycker inte jag räcker. Det ska vara mer än lite extra för att vinna sådana här priser. Vara skadad och kommit igen är ju många idrottsmän som gjort, så det tycker jag inte heller är någon speciell prestation att han gjort det.
Och dessutom är det ju så enormt mkt skador i fotbollen, så även om man ser från det hållet så är han ju långt ifrån ensam att ha kommit tillbaka efter skada och gjort bra ifrån sig.

Men håll med om att fotbollsgalan är lite söt! Och det är väl trevligt att nästan alla får uppmuntran med ett pris! Sporrar säkert till fler prestationer.
Fotbollen innehåller ju massor med divisioner också, lika gulligt där, alla får känna sig som mästare, alla spelar i en DIVISION!

Men snälla du, nu känns det återigen som du inte har en aning om vad du skriver om. Det var för det första inte återkomsten från skadan som var själva grejen. Själva grejen var att komma match-otränad till avslutningen av Serie A och avgöra med två mål. Det är stort, enormt stort! Men det kanske är för svårt för dig att förstå?

Ditt nedvärderande dravel om fotbollsgalan gör enbart att du framstår som patetisk. Det är lika många av de nominerade som får pris som det är på vanliga idrottsgalan.
För övrigt innehåller väl ridsporten mängder av divisioner. (Och "divisioner".) Jag vet inte om du kanske missat att ridsporten innehåller klasser från 0,50 m Clear round för A-ponny till Svår 1,60 m för ridhäst...
Förutom det faktum att allsvenskan brukar ridas i åtminstone Division II-I och Elitserie samt i en del distrikt också Division III.

Jag tycker inte att Zlatan skulle få årets Jerringpris men den formen av "argument" som du kommer med gör dig bara löjlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Jerring-brÅket

att ridning är en av de tekniskt svårare sporterna kan jag hålla med om, men en av de mest konditionskrävande? maraton, 400 m, cykling och längdskidåkning är fyra exempel på jobbigare idrotter som jag kommer på utan att ens tänka efter ordentligt.

Det är gjort forskning på att ridning inte är speciellt motionskrävande om du är duktig. När du kommer över en viss gräns så är det i princip ingen ork som krävs, utan det är teknik som gäller.
Se på de gamla feta gubbarna i världstoppen. tror inte Robert Smith skulle klara många meter i joggingspåret. :) Men det är väl lika inom t.ex. golf. Och det räknas ju som en "riktig" sport av sportjournalisterna.
Sen tror jag att man genom att träna kondition och styrka kan bli ännu bättre och kan bli ännu mer exakt.
 
Sv: Jerring-brÅket

*kl

Stackars Zlatan och alla som fasade för ridsportens kupp mot honom, nu när Kalla vann :D
Vem ska trösta Zlatan? Vem ska trösta fotbollssverige? Och framför allt: Vem ska hållas "ansvarig" för att priset gick till Kalla och därmed skidsporten - det måste ju vara ett fruktansvärt misstag varje gång Z är nominerad och inte tar hem det ;):grin::o
 
Sv: Jerring-brÅket

Tja går inte fotboll ut på att göra mål? Och är inte Zlatan en sådan som brukar göra mål? Jag är inte insatt i fotboll, men jag har fattat det som om han är en sådan som ofta gör mål. Och då är det i mina ögon inte konstigt att han gör mål även återkommen efter en skada. Vore väl konstigare om han kom tillbaka efter skadan och plötsligt inte kunde göra mål alls?
Att jämföra med ridsporten: den skadade dressyrhästen svår klass startar sin första tävling och alla säger "åhhh, han kan fortfarande piaffera". Varför skulle han inte kunna det, han piafferade ju fint innan skadan?!

Ridsporten har inte "mängder" av divisioner. I-III samt elit vad jag vet. Att det sedan förekommer KLASSER ner till 0,50 är ju en annan sak, de är ju inte inräknade i DIVISIONER. A-ponnyer som du nämnde är ju dessutom inte välkommen på alla höjder och/eller divisioner, dock vet jag inte reglerna helt där, är rätt oinsatt på ponnytävlingar.
Att det är cm-klasser på klubbnivå tycker jag är en bra sak, det är tävlingsträning på rätt sätt.

Patetisk är fö den grövsta förolämpning man kan ge ngn i mina ögon, inte många medmänniskor jag träffat på genom åren har förtjänat det.
Men anser du att det är på plats att förolämpa mig så grovt, då får det stå för dig.
 
Sv: Jerring-brÅket

Stackars Zlatan och alla som fasade för ridsportens kupp mot honom, nu när Kalla vann :D
Vem ska trösta Zlatan? Vem ska trösta fotbollssverige? Och framför allt: Vem ska hållas "ansvarig" för att priset gick till Kalla och därmed skidsporten - det måste ju vara ett fruktansvärt misstag varje gång Z är nominerad och inte tar hem det ;):grin::o

:D:D

Tur Zlatan inte är lastgammal, han får nog fler chanser att få det priset! Nästa år står nog fotbollssverige rustat, ngt sådant här får ju inte hända igen! :cool:
 
Sv: Jerring-brÅket

Det är gjort forskning på att ridning inte är speciellt motionskrävande om du är duktig. När du kommer över en viss gräns så är det i princip ingen ork som krävs, utan det är teknik som gäller.
Se på de gamla feta gubbarna i världstoppen. tror inte Robert Smith skulle klara många meter i joggingspåret. :) Men det är väl lika inom t.ex. golf. Och det räknas ju som en "riktig" sport av sportjournalisterna.
Sen tror jag att man genom att träna kondition och styrka kan bli ännu bättre och kan bli ännu mer exakt.

det finns fler sporter som inte är motionskrävande (vad sägs om lerdruveskytte? :angel: ), men att gunhild påstod att ridsport var en av de mest fysiskt krävande sporterna är ju enbart komiskt. jag kan hålla med om att ridsporten får för lite uppmärksamhet men det blir ju inte bättre för att man kommer med falska argument.
 
Sv: Jerring-brÅket

Ptja, går inte hästhoppning ut på att hoppa felfritt? Vad är då så imponerande med att RGB gjorde det i OS? Det klarade RGB dessutom inte fullt ut...
Det märks att du inte är insatt i fotboll. Att du då försöker dig på en diskussion med sådana här argument gör det ju tämligen löjligt.

En skadad dressyrhäst som startar igen går väl kanske inte alltid in i högsta klassen med en gång. Och nog skulle det vara imponerande om allt direkt stämde lika bra som före skadan. Man tappar i träning när man är skadad, som du kanske också förstår.
Man tappar i finliret, i kondition, i styrka, i speltempo. Precis som hästar och ryttare gör om de är skadade en tid.

Så förklara då vad skillnaden är mellan fotbollens divisioner och ridsporter klasser. Imo är det ingen skillnad utan enbart ett sätt att hålla spelare/ekipage på en nivå som är lämplig.
De enda ponnyer som är välkomna på alla höjder är D-ponnyer, vad nu det spelar för roll för det hela.

Att patetisk är den grövsta förolämpning man kan ge någon får ju stå för dig. Jag anpassar sällan mitt språk och mina uttryck efter vad andra anser är trevligt eller otrevligt att höra/läsa. Jag använder de uttryck som jag anser passar och imo gör du dig patetisk med dina löjliga påståenden som visar hur dålig koll du har.
 
Sv: Jerring-brÅket

Då är det tur då att jag är så väluppfostrad att jag inte medvetet vill förolämpa människor i onödan, skulle aldrig förolämpa ngn enbart för att den tycker annorlunda i en diskussion faktiskt. Det krävs mer för att jag anser ngn ska förtjäna en mkt grov förolämpning. Men vi är alla olika, det är ingen nyhet. Att inte få medhåll i allt anser jag sunt, alla får ha sin egen åsikt utan att för den skull varken idiotförklaras eller förolämpas.
Men det är tyvärr Buke (internet över huvud taget?) i ett nötskal, tror inte många % av användarna här irl ansikte mot ansikte skulle våga uttrycka sig som de gör här.

Jag kan inte förklara skillnaden mellan fotbollens och ridsportens divisioner, jag är noll insatt i fotbollsregler. Precis som jag inte kan ngt om tex hockeyregler. Det enda jag vet är att fotboll har fler divisioner än ridsport.
Men en skillnad mellan fotboll och ridsport vet jag, och det är att i ridsport så fejkar man inte en skada i tävlandet för att få fördelar, och det gör man i fotboll titt som tätt, det har folk som kan fotboll berättat för mig.
Men å andra sidan så har jag inte kollat upp att de är fullkomliga fotbollsproffs, så de har säkert fel.

Klart man tappar i finlir när man varit skadad, men är inte fotboll mer än bara göra mål? Inte ens alla spelare gör väl mål? Så jag kan fortfarande inte se vad det är för fantastiskt med att Zlatan gör mål i första matchen när han varit skadad? Är inte fotboll som ridning en helhet? Eller springer de omkring där på planen helt planlöst och försöker göra egna mirakel?

Måste man vara helt insatt i allt man diskuterar för att få ha en åsikt? Om jag diskuterar hästar och tävlingsridning så anser jag inte den jag diskuterar med måste vara helt (eller ens delvis) insatt för att få ha en åsikt och/eller delta i diskussionen. Men det kanske är speciellt med fotboll? Eller beror det på vem man diskuterar med?
 
Sv: Jerring-brÅket

Jag tror du skall sluta diskutera fotboll nu.

Jag hade hoppats att folket på Bukefalos skulle vara lite trevligare och mer välinformerade än sportjournalister i allmänhet verkar vara och inte "slå tillbaka" med samma medel som folk som arbetar på Aftonbladet.

Leta gärna reda på den andra artikeln jag lade in nästan samtidigt som denna som visar på den utbredda okunskapen... och den dåliga stilen.

Det finns aldrig någon anledning att ge sig på sportutövarna, eller ens sporter om det är så att det är deras fans eller kommentatorer som beter sig rejält illa.

Jag tycker dessa galor är rätt fåniga. Alla nominerade är dock mycket duktiga idrottsmän och kvinnor som inte förtjänar påhopp för att kvällspress eller liknande försöker sälja lösnummer eller bara inte vet vad de pratar om.

Anledningen till att jag lade in detta var för ett en anställd på aftonbladet i mitt tycke hoppade på RGB och hela ridsporten/hästsporten pga av att en annan anställd på Aftonbladet skrivit ihop artikeln jag länkat till i första inlägget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en månad sedan tog Sylve Söderstrand ut Malin Baryard Johnsson och Rolf-Göran Bengtsson till satsningen mot OS i Rio. Sedan dess har...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: Sporthorse
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Sociala medier är otroligt viktigt" Facebookgrupper, tidningsupprop och uppmaningar på landets ridklubbar - stödet från...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Mexikanske affärsmannen om Rolf-Göran: "Vill hjälpa så mycket jag kan" I måndags kväll tackade Jerringprisvinnaren...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Jerringprisvinnaren Rolf-Göran Bengtsson för hästskötare fick Lasse Anrell bekänna färg. I onsdags satte sig Sportbladets...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp