What
Jag såg inte en piskning under hela showen jag. Jag såg en person som använde spöet som det ska användas i trickträning, man använder det till att röra olika kroppsdelar som signal till hästen. Hästen ska till exempel söka sig så nära föraren att spöet ligger an i volter osv, inte fly undan från det som många "vanliga" hästfolk gör när de longerar, utan motsatsen. Spöet ska alltså inte driva bort hästen utan hästen ska hålla sig så nära att det kan känna spöet på sin kropp och därmed veta vad den ska göra i de rörelser där man valt att låta beröring vara en signal. I andra trick kanske rösten får göra jobbet, eller kanske kroppsspråket.
Min häst tricktränas av min lillasyster, och dressyrsöet/longerpisken används tex vid spansk skritt, sidvärtsförflyttning osv. Skojsigt när man reagerar så mkt på att spöet används till att röra/knacka på kroppsdelar när man inte hojtar till om hårda sporrstötar och sågning i hoppningen. Där ser man ju mkt starkare reaktioner på hästarnas miner i en vild omhoppningsbana än i den showen, men det är man van vid. Skulle hästarna hoppa till och verka reagera så mkt under showen som de gör ibland i både dressyren och hoppningen hade jag blivit upprörd jag med.