Jisses, vilka värden!

Fast det är väl ingen garanti? Jag vet inte, min häst har ätit detta hösilage i många år innan jag köpte henne, aldrig vaccinerats men jag skulle aldrig förlåta mig själv OM hon fick botulism, när jag faktiskt kunnat undvika det..

Såklart är det INGEN garanti.. Det bara minskar risken lite. Vaccination är inte heller någon garanti tyvärr, men man äkar risken ännu lite mer. Ge hö är heller ingen garani, de kan få botulism av det med. Men man minskar risken.

Så, ska man ge hösilage så minskar man risken allra MEST om man väljer ett hösilage med en TS-halt över 60% OCH vaccinerar. Inget snack om saken!

Men jag har som sagt var ingen ekonomisk möjlighet att vaccinera iom att det bara säljs i 5 dosor åt gången, och jag har två hästar...=/

Men menar alltså INTE att jag uppmuntrar någon att INTE vaccinera, bara förklarade hur jag gjorde =)
 
Vaccinet kan ge vissa hästar hemska bieffekter.. Jag vaccinerar därför inte då min häst är ganska känslig av sig. Dock gav jag bara hösilage i 2½-3 månader i vintras, och ts var 71% så.. :smirk:
 
Vaddå släjs bara i 5 doser åt gången... :confused: Går det åt en dos per häst o vaccinering eller...? Menar du om man ska vaccinera en häst så måste man köpa 5 doser...?
 
Vad är det för bieffeker o hur pass vanligt är det...? Nu vill jag höra.. :smirk: Hade en tråd om detta på hästvård nyligt, men fick inga svar ang bieffeker då...
 
Precis, helt idiotiskt.

Det ligger i frp om 5 doser. Har du öppnat förpackningen måste man använda alla fem doserna. Så man får gå ihop flera stycken så det blir 5 hästar/gång, eller så får veterinären samköra ihop det så han har flera gårdar han ska till samma dag och kan använda upp hela frp.

Går inte det så får man betala för 5 dosor även om man bara använder en.

Jag har 2 hästar, ingen annan här är ett smack intresserad av att vaccinera, så jag måste köpa 5 doser per gång om jag ska vaccinera. Och det är ju tre sprutor bara i grundvaccineringen... Så jag har fått avstå från vaccinering både om jag börjar ge silage nu, och förr när jag gav hösilage.

Fattar inte varför de inte kan göra det i enkeldoser, men... =/
 
T.ex. bölder på hela kroppen. :crazy: En användare på detta forum, hmm TIGERHEART eller liknande heter hon. Hennes häst fick en reaktion av vaccinet som gjorde att han nära strök med, och fick vila länge innan han var okej igen. Enligt TIGERHEARTs veterinär så var det ganska vanligt med reaktioner mot vaccinet...
 
Hm...förstår verkligen om du inte har råd... :crazy: Pratade med vet. i förra veckan då vi ev ska vaccinera, men han sa inte ett dyft om detta, därför jag blev så förvånad. Han sa bara att det blev billigare om vi var flera, mellan 300-400 .-/gång. Men han sa aldrig hur många hästar det var tvungen o va då... :crazy:
 
Hade en känsla av att jag hört det förr, men i den förra tråden verkade ingen ha nån aning om ev bieffekter. Ja jag får väl väga för o nackdelar o prata ordentligt med vet. innan det ev blir dax.
 
Okej på det viset :)

Jag visste faktiskt inte innan att risken var mindre vid högre TS-halt, bra att veta! Iofs är jag nog inte lika orolig för biverkningar som för själva sjukdomen, men samtidigt är man ju aldrig HELT säker som du säger.

Nä då är nog det klokaste att fodra med hö, sen så har jag ju som sagt inte råd att vaccinera nu heller. Dessutom lägger jag själv fram maten om jag har eget hö, fodrar man med hösilage får hon det av personalen/privarägarna (på helgen) och ärligt talat har jag faktiskt funnit kassa balar som FODRATS MED ibland (fler år sen nu iofs) så jag ordnar hellre maten själv..
 
62% TS
6,6 MJ
53 SRP
3.3 Ca
1,8 P
1,1 Mg
14,4 K

77% TS
7,6 MJ
67 SRP
2,6 Ca
1,8 P
0,9 Mg
17,7 K

Värdena är / kg foder.
vet inte riktigt vilket jag skall välja.
Är rädd att det torrare blir för likt hö & att damen då vägrar äta ändå.
Är ju lite lågt med MJ, el högt med SRP. ( hur man nu ser på det.)
Har ju en häst som äter minimalt med grovfoder, hoppas det blir bättre med hösilage. Därför räknar på minimal giva.
Proteinöverskott fr grovfoder är väl ingen fara??
Priset som sagt 2.10:-/ kg ( + moms) Vid avhämtning. Kan hämta 1 bal i taget om vi så vill. Har ca 7 mil att köra enkel resa. Vad tycker ni??
 
Blä!! Fy fan vad jävla orättvist =/ Du har inga planer på att tillsammans med en lastbil uppsöka Norduppland? ;)

ta det FÖRSTA hösilaget. Utan tvekan. SÅ hög TS-halt som 77% gör fodret VÄLDIGT känsligt för luft etc, dvs det blir lätatre dåligt.

Överskott av protein från grovfoder behöver du inte oroa dig för, och det där är äckligt bra hösilage =)

*vill ha, vill ha, vill ha GE HIT!*

:devil:
 
Norduppland, nej det dröjer nog innan jag befinner mig där...
Jasså, ju högre TS, dessto luftkänsligare. Visste ej.
Liite bättre kvot i det första oxå. 8.03 mot andras 8.81.

Blir kanske det då. Hämtar i veckan troligen. * Håll tummarna att hon äter...*
 
Jag har en kompis vars hö ligger på 60 smrp.
Och i MJ låg det visst rätt högt också.
Blir billig foderstat för henne i vinter, då hennes hästar ju klarar sig på bara höet...
 
Kramar tummarna blå att hon äter =)

Och vadå, Norduppland är ett jääättebra resmål. Vi har..hmm..en massa historiska platser. Vikingagravar, stället där Karlv X11 blev förgiftad med ärtsoppa, gravhögar och allt möjligt annat sådant (ursäkta mind åliga kolla men jag vandrar runt på historisk mark dagarna i ändå så jag tar ingen notis om det). Sen har du Uppsala, MASSOR med sevärda grejor vet du.

Kan rabbla hur mycket som helst, så självklart måste man besöka Uppland serru ;)

Nejdå, men grattis till ett kanonhösilage, och ska som sagt krama tummarna blå att damen äter!
 
Tänk, det är precis det som är felet. MJ sticker lika snabbt iväg högt som proteinet. Jag har 7.7 Mj och 53 gr srp i mitt hö.

Men med ett föl i stallet som ska ha en kvot SRP/MJ på 9,5 så hjälper det liksom inte. Har 6.88 i kvot i höet. Helt perfekt för valacken som kräver en hög SRP/MJ-kvot. Men jag måste ändå pickla dit proteinfoder på fölis.

Men ju högre kvot MJ/SRP jag får ihop med hööga proteinvärden dessto bättre.

men ett hö med 10 MJ och 60 SRP blir inte bra alls.

Förstår du dilemmat? =)

Så jag klagar inte för jag har dåligt hö, jag har BRA hö. Men fölisar kräver ju maaassor med protein. Och äter lite hö =)

Men svårfödda valacken står i år, liksom tidigare år, på 9-10 kg hö och inget mer. Och med 1 kr/kg för höet så blir det snorbilligt.

men när fölis då äter kraftfoder för 20 kr/dag...så...tja ;) Är ju justa tt det är en fölis som gör det mickligt. Normala hästar behöver jag aldrig ge kraftfoder sålänge de äter normalt med hö.
 

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har precis fått reda på analysen för mitt tänkta hö. Nu innan jag bokar upp mig på detta vill jag först vara säker på att detta...
Svar
12
· Visningar
1 383
Senast: Jessica
·
V
Foder & Strö Vad tycks om det här hösilaget? Och hur ska man räkna på mineralerna när hästen står på fri tillgång nu igen? Är så snurrig, har glömt...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: majola
·
L
Foder & Strö Äntligen kom analysen från leverantören *pust* Och värdena var mycket sämre än vad vi trodde :crazy: Hösilage, första skörden, tagits...
Svar
18
· Visningar
1 037
Senast: Liselott84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp