Jobb beslut - oj vad svårt!

mackan

Trådstartare
Har varit på intervju i fredags ang ett hästjobb... har ett ganska högt ansett jobb i dagsläget, i chefs position, på en väl ansedd arbetsplats som många förutsätter är ideal arbets platsen. Råkade dock av en slump få syn på detta jobbet för några månader sen och sökte, trots att jag inte annars aktivt söker annat jobb just nu.... är väl inte hundra dock på min nuvarande position i flera avseenden - dels mycket tjafts på arbetsplatsen, dels väldigt mycket slit, är inte säker på att jag vill göra "karriär" inom denna branschen, eller "karriär" över huvud taget.... känns just nu som jag bara arbetar och arbetar, fritiden är minimal, vill ha mer kvalitet på livet, och mer tid för hästen....

jobbet jag sökt är också, inom "häst" branschen en ganska hög (chefs) tjänst, dock i jämförelse steget ner, mindre personal ansvar, mindre verksamhet osv. Jobbet är ungefär 60 % "vanligt" chefsjobb, inklusive kund kontakt och administration osv, resten "vanlig" stalltjänst. skulle innebära en löne minskning på ca 2000 kr/månaden dessutom för mig (dock ett ganska välavlönat hästjobb eftersom jag är underbetald i mitt nuvarande jobb, som alltså anses "högre" osv). Finns möjlighet dessutom att ta med egna pållen till anläggningen och få uppstallning osv som del av denna lön, vilket gör skillanden mindre mot vad jag tjänar nu, då jag betalar "separat" stall hyra på 1300:- i månaden.

vad tycker ni....? häromkring skulle folk säga att man inte var klok som övervägde att överge mitt nuvarande jobb- fast tjänst - väl ansett, utvecklings möjligheter osv osv - för detta, mer ordinära, fast tjänst, "häst jobb". Misstolka mig inte - jag kan bortse från vad andra tycker och tänker. vill bara höra andras åsikter... är somsagt lite trött/osäker på mitt nuvarande jobb, som samtidgt har massor med fördelar. tex bestämmer jag mycket över min egen arbetstid, kommer och går som jag vill, förutsatt att arbetet sköts osv. Det nya jobbet blir per automatik mer schema styrt osv.¨å andra sidan får jag jobba och vara omgiven av HÄSTAR dagarna i ända.

finns det andra på buke som jobbar i häst branschen och sen har egen häst osv? hur upplever ni det? har ni hästen uppstallad där ni jobbar, eller inte? Ser både för och nackdelar med detta, och blir tveksam. KAN det blir för mycket "hästande" i ens liv, om man både jobbar med det heltid, och sen har egen som man vill satsa på? HAR man hästen på jobbet, så hinner man med den mera, smidigare etc. Men nackdelen är ju att då man är ledig så är man ändå på jobbet, för man ska ut till hästen....

vill höra ALLA tankar och synpunkter runt mina tanke gångar runt hela situationen. ta jobbet , inte ta jobbet? ha hästen på anläggningen eller separat från arbetsplatsen? nyfiken på era tankar :p
 
Sv: Jobb beslut - oj vad svårt!

Hej!
Jag förstår ditt dilemma...om jag får tro lite så verkar det som om du inte är helt säker i din nuvarande roll på din nuvarande arbetsplats? (ingen är det när det kommer till att man måste fatta snabba beslut) jag brukar trösta mig med ordspråket " den som ingenting gör, gör iallafall inga fel" och jag brukar göra saker och då blir det ibland fel !Man får titta på det hela och mäta av hur många procents rätt man gjort och vara glad för att det mesta går rätt ändå...

Jag tycker absolut att du ska lyssna på ditt hjärta och gå stenhårt på det, inte bry dig ett dugg om vad andra tycker..det spelar ingen roll om det ena jobbet är "finare" än det andra.. ta det jobbet som verkar roligast (därmed inte sagt enklaste). Ett kul jobb är förutsättningen för att kunna lyckas stort.... och att kunna stå ut med mera när det blåser snåla vindar...
Lycka till och grattis till att ha fått ett, för många kanonjobb och att du kan få chansen att välja mellan två kanonjobb...
 
Sv: Jobb beslut - oj vad svårt!

är det långt ifrån, på samma ort? måste du flytta osv?

det kan väl underlätta att ha hästen på sin arbetsplats. då får man väl igentligen lite mer fritid efteråt. Ingen restid, man kan mocka när man har tid över etc....
 
Sv: Jobb beslut - oj vad svårt!

Så spännande! Om du inte trivs till fullo med ditt nuvarande jobb så varför inte testa ett nytt? Du kan ju ta tjänstledigt ett halvår för att prova? Jag hade utan tvekan tagit det nya jobbet!
Lycka till!!!! :bump:
 
Sv: Jobb beslut - oj vad svårt!

Tack... det var snälla kloka ord.... fortfarande i valet och kvalet efter en natts sömn.....varför är man så rädd för att välja fel för????
 
Sv: Jobb beslut - oj vad svårt!

Nej det är på samma ort, jag behöver inte flytta nånstans. snarare är det kortare resväg, tar ca 20 minuter snarare än 35. så bägge jobben är ganska smidiga resvägs mässigt.
 
Sv: Jobb beslut - oj vad svårt!

Fillifjonkan skrev:
Så spännande! Om du inte trivs till fullo med ditt nuvarande jobb så varför inte testa ett nytt? Du kan ju ta tjänstledigt ett halvår för att prova? Jag hade utan tvekan tagit det nya jobbet!
Lycka till!!!! :bump:


Tack.. tyvärr är det ett av dilemmana... kan inte ta tjänstledigt då min nuvarande tjänst är en projekt/säsongs tjänst som hela tiden förlängs och förlängs... planen är att göra den fast om ca ett år är det som kommunicerats. Tjänsten jag intervjuat för är en fast tjänst, så där ligger ju ännu ett attraktivt plus - trots allt kan man ju inte vara säker på att det blir en fast tjänst oavsett att det verkar väldigt troligt....Om jag lämnar mitt nuvarande jobb så gör jag det MYCKET olägligt för dom - blir mitt till värsta högsäsong, de kommer inte bli särskilt glada kan man säga. Men man måste väl i slutändan ändå tänka till sitt eget bästa runt såna här viktiga beslut? Det är krångligt med en icke fast tjänst, tex kan man inte ta lån osv, vilket är lite irriterande när man är i vuxen ålder och vill satsa på lite saker, hus tex, häst trailer - whatever..... ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 786
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 473
Senast: Mois
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 194
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp