Jobb där man inte behöver använda huvudet

Jag tycker att det låter svårt att få ihop ett jobb som skulle passa dig med så många specifika krav. Märker också att det kommer fram fler krav allteftersom tipsen kommer in tex du vill inte jobba obekväma arbetstider, inte köra bil på jobbet osv.

Jobb inom handels tex kräver inte så mkt huvudbry men där måste du vara social, serviceminded och gilla att snacka med folk. Är det ngt för dig?
Handels har bra ob (dubbel lön på helger) så inte omöjligt att tjäna rätt bra.
Om jag inte är deprimerad skulle det nog gå. Jag kan fejka att jag är social.

Fast jag har inte sagt något om arbetstider ö.h.t.

Nu kom jag på något jag skulle kunna tänka mig.

Finsnickare.

Men hur blir man det, finns det sådana jobb och får man något betalt?

Grönytearbete, tex kyrkogårdsvaktmästare, parkarbetare eller privata trädgårdsföretag brukar vara ganska sköna för huvudet. Nackdelen är ju att lönen oftast inte är så hög, du kan få 22-26 beroende på ort och erfarenhet sen innan.
Enformigt är det periodvis, men man kan utan problem lyssna på ex ljudbok för att ta bort en del av del monotona.
Det fick jag tips om , bara det att jag är gräsallergiker :crazy:. Så det blev stalljobb i stället:up:

Kyrkogårdsvaktmästare är sjukt bra betalt. Men det beror väl på också hur man förhåller sig till kyrkogårdar
Det är bra betalt när man har mycket ansvar, dvs för gravsättningar etc. Om man mestadels räfsar och har grönyteskötsel är det inte sjukt bra betalt, i de stora städerna går man in på minimilön.

Och ang religion @Magiana så ska kyrkogårdar (begravningsplatser är eg rätt ord) vara religionsfria, alla får bli begravda där, men de flesta ställen är ganska dåliga på att upprätthålla det. Å andra sidan är de som jobbar med begravningsverksamhet sällan religiösa, men du kan ju få en präst sol chef.

En bra präst grejar att skilja på prästroll och chefsroll.
Egentligen är det ju inte så konstruktivt i den här tråden att dissa en hel branch, men... baserat på de erfarenheter som vänner till mig runt i landet haft (präst, kyrkomusiker, församlingsassistent, församlingsinformatör), och på uppmärksammade förhållanden i ett par av mina närliggande församlingar, så skulle jag själv vara tveksam till att ta anställning just inom kyrkan. Mitt intryck är att det verkar vara lätt att helt fel personer hamnar i arbetsledande ställning, och att det verkar vara svårt att råda bot på det i efterhand. Infekterade och svårlösta konflikter känns vanligare där än i arbetslivet i stort. Men det är som sagt bara mina egna intryck.

Jag tycker det behöver nyanseras lite vad man menar med att använda huvudet. Det är så många olika sätt det kan göras på, och vissa kan man vara jättebra på samtidigt som man är sämre på andra.

Jag kan t.ex. göra avancerade saker med mycket information inblandad och blir stimulerad till att prestera ännu bättre av kluriga frågor och underliga avvikelser. Men det förutsätter tid och möjligheter till fördjupning, annars blir det bara stressande om man vet att det finns outredda saker man skiter i.

Däremot är jag kass på roddande av folk, tider, samordning, korta deadlines, ständiga omprioriteringar, akuta kriser osv. Vilket kan vara lika utmanande och tillfredsställande för andra men som inte kanske inte alls fungerar med långsiktig fördjupning.

Även monotona uppgifter kan vara krävande. Själv vet jag att jag inte klarar sådant med tempo och kvalitet under någon längre tid. För att min uppmärksamheten inte fungerar då. Men det är ju också en uppgift för "huvudet".

Så jag skulle säga att jag behöver vissa saker som huvudet får göra, och andra saker som det ska slippa. Tror det är få jobb där man kan säga att man inte använder huvudet. Snarare att man gör det på olika sätt som ställer olika sorters krav.

Om du menar använda huvudet i snävare mening, som intelligensen. Då bör man nog i första hand tänka att de jobben kräver högre utbildning. Om vill hitta en anställning och inte skapa själv som entreprenör e.dyl.

Senast ändrad:
Jag har 26000 i lön för tillfället så under detta betraktar jag som lågt. Ansträngning för huvudet är typ problemlösning eller att hålla reda på en massa saker. Fysiskt krävande är ju inte ansträngande för huvudet. Enformigt är det när man gör samma saker dag ut och dag in.

Köra lastbil?
Köra tåg?

Nu kom jag på något jag skulle kunna tänka mig.

Finsnickare.

Men hur blir man det, finns det sådana jobb och får man något betalt?

Lönen är kass om du inte blir din egen och kan göra dig ett namn.
Utbildning finns. Du läser då till möbelsnickare men vill du kunna göra dig ett namn så är det en lång utbildning.
(Min bror är möbelsnickare. Jag hoppas han en dag tar mod till sig och startar eget för han är enormt duktig. :love: Dock har han lite dålig tro på sig själv :down:)

Om jag inte är deprimerad skulle det nog gå. Jag kan fejka att jag är social.

Fast jag har inte sagt något om arbetstider ö.h.t.

Ok men i nuläget går det inte, är det rätt uppfattat?
Du svarade att du inte kunde jobba natt pga störd sömn, det var det jag svarade på.

Antar att du inte kan jobba i vården heller pga arbetsuppgifterna och arbetstiderna? Det är inte välbetalt men 26 lax lär du kunna tjäna om du arbetar ob-pass.

Lönen är kass om du inte blir din egen och kan göra dig ett namn.
Utbildning finns. Du läser då till möbelsnickare men vill du kunna göra dig ett namn så är det en lång utbildning.
(Min bror är möbelsnickare. Jag hoppas han en dag tar mod till sig och startar eget för han är enormt duktig. :love: Dock har han lite dålig tro på sig själv :down:)

Så är det ju tyvärr inom alla branscher där man är "egen". Det krävs mycket att ta sig fram och att utmärka sig i mängden! Konkurrensen är hård om jobbet och man kan aldrig "slappna av" utan måste vara ute och visa sig hela tiden. Har en känsla att frilanslivet inte skulle passa TS (men kan ha fel).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
880
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 506
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 392
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka