Jobb där man inte behöver använda huvudet

@Magiana tycker du ska prata med en arbetsförmedlare ändå.

Sen ang frihet lägga upp arbetet kontra tidspress. Det ena utesluter inte det andra. Jag har full frihet planera mitt jobb, mina kollegor med. Men det är ändå stressigt och tidspress och prestationskrav osv.
Jag vet inte ens vad jag skulle vilja åstadkomma med ett byte av jobb. Nuvarande jobb är bra, men jag saknar variation plus att jag upplever att det är för mycket att sitta framför en dataskärm 8 timmar om dagen. Jag har svårt att hålla fokus så länge.

Jo, jag vet att det ena inte utesluter det andra, men det är inte så ofta jag själv haft dessa faktorer i kombination.

Lokförare har ju rätt höga krav på den psykiska biten, så jag antar att om man har depressiva tendenser så är man inte aktuell.
Det är just därför jag inte kan se mig som lokförare. Jag har alltid haft olika psykiska problem. Just nu är det utmattningsdepression och jag ska utredas för autism.

Jag har också kombinerat två jobb under en period. Det ena trivdes jag väldigt bra på, det andra var faktiskt fruktansvärt tråkigt. Men just att kombinera båda, att inte behöva jobba varje dag på samma, utan bryta av, var helt okej. Det enda tråkiga var att det ena innebar helger, så de veckorna jag jobbade helg var rätt tunga.

Det ena jobbet (sitta i kassan i en affär) var heller inte speciellt tungt intellektuellt, man behövde inte tänka så mycket. När jag slutade på det andra blev det jobbet som var kvar mycket, mycket tråkigare när det var "det enda" jag gjorde.

Det är just därför jag inte kan se mig som lokförare. Jag har alltid haft olika psykiska problem. Just nu är det utmattningsdepression och jag ska utredas för autism.

Jag var lite inne på det själv, men backade när jag hörde om det psykiska testerna och kraven. Jag har också diverse diagnoser/nästandiagnoser och förstod ganska omgående att jag inte ens skulle vara i närheten. Jag kör ju buss sen många år tillbaka och det funkar oftast bra för mig. Men det är nog för att det är ett intresse för mig, så jag jobbar med min hobby mer eller mindre.
Jag hoppas verkligen du hittar ditt yrke!

Jag vet inte ens vad jag skulle vilja åstadkomma med ett byte av jobb. Nuvarande jobb är bra, men jag saknar variation plus att jag upplever att det är för mycket att sitta framför en dataskärm 8 timmar om dagen. Jag har svårt att hålla fokus så länge.

Jo, jag vet att det ena inte utesluter det andra, men det är inte så ofta jag själv haft dessa faktorer i kombination.

Du svarar själv vad du skulle vilja åstadkomma. Och varför du behöver byta jobb. Dvs utmärkt att tala med en arbetsförmedlare om vad det finns och ev möjligheter.

En bra präst grejar att skilja på prästroll och chefsroll.
Det är väl ganska självklart..? Men det är inte alltid inspirerande att vara grönytepersonal när chefen kan noll om grönytor, tex. Dessutom kräver många medlemskap i Svenska Kyrkan.
Nu verkar det dock inte tilltala TS alls så det behöver kanske inte diskuteras.

Processoperatör kan i allra högsta grad kräva att man använder huvudet. Svårt dra alla sådana jobb över en kam.

Ett jobb som inte är monotont men där man inte behöver använda huvudet blir nog svårt. Beror nog lite på vad som räknas som enformigt/monotont och vad som avses med använda huvudet.

Håller med . Väldigt lustigt om man tror att en Processoperatör inte behöver ”använda huvudet” ? :confused: Ofta innebär jobbet minutiös bevakning av kritiska operationssystem bland annat .

@Magiana din efterlysning på jobb är omöjlig .

Jag har 26000 i lön för tillfället så under detta betraktar jag som lågt. Ansträngning för huvudet är typ problemlösning eller att hålla reda på en massa saker. Fysiskt krävande är ju inte ansträngande för huvudet. Enformigt är det när man gör samma saker dag ut och dag in.

Om du tjänar 26000 före skatt är du ju inte särskilt högt avlönad. För mig blir det en värdefull uppgift utifrån hur du uttrycker dig att du sen inte kan tänka dig ett ”lågavlönat jobb” .

Din ekvation ang att du vill tjäna pengar men samtidigt inte ha ett monotont jobb osv lämnar mycket att tolka . Det beror ju på vad du personligen uppfattar som monotont jobb /vad du tolererar, vad jag uppfattar dig utifrån dina tidigare reflektioner osv .

Om du tjänar 26000 före skatt är du ju inte särskilt högt avlönad. För mig blir det en värdefull uppgift utifrån hur du uttrycker dig att du sen inte kan tänka dig ett ”lågavlönat jobb” .

Din ekvation ang att du vill tjäna pengar men samtidigt inte ha ett monotont jobb osv lämnar mycket att tolka . Det beror ju på vad du personligen uppfattar som monotont jobb /vad du tolererar, vad jag uppfattar dig utifrån dina tidigare reflektioner osv .
För inte så många år sedan var min disponibla inkomst runt hälften av vad jag har idag. Jag har inte direkt påstått att jag är högt avlönad. Min uppfattning är väl att den inte ligger i bottenskrapet i alla fall. Det är en okej inkomst som jag klarar mig på med viss marginal.

Jag har i tråden skrivit vad jag anser vara monotont.

Jag erkänner jag har inte läst hela tråden men tänker ändå kommentera.
Varför säger du att du inte vill ha ett jobb där du använder huvudet? Utifrån det jag sett av dig så vill du definitivt använda huvudet men du vill inte använda huvudet på det sätt du gör nu. På det du beskriver så måste du lägga massor av energi på att håll akoncentratioonen uppe för att kontrollera saker på en skärm men du behöver inte tänka och vara kreativ.
Om du byter jobb till ett där du inte behöver använda huvudet så tror jag att du kommer dö av tristess.
Jag tror du behöver hitta ett mer varierat jobb. Ett jobb där du får belasta olika delar av hjärnan så att du inte sliter ut en del helt medan resten går på tomgång och talar om att livet är piss.

@Magiana väldigt många poster i din tråd , så man svarar inte alltid efter att alla poster lästs/postats under tiden osv.

Jag har tolkat dina tidigare poster inkl dagbok etc som att du tjänar bra med pengar/är högavlönad osv och inte vill gå ner i lön.
För mig i sammanhanget vad du tjänar så är det värdefullt i perspektiv som jag nu svarade när du redovisade din lön och bild av ”vettig lön”.

Sen ang resten så allmänt utifrån ditt läge så nej - jag hade inte snurrat in mig just nu på vad du vill byta jobb till just nu faktiskt.
Du är gravt utmattad/deprimerad och utreds för ev diagnos osv.
Det är inte läge att byta jobb just då. Däremot är det ju inte fel att reflektera över sin livssituation allmänt - inkl tankar då ang vad för jobb man skulle önska att ha :)

Jag erkänner jag har inte läst hela tråden men tänker ändå kommentera.
Varför säger du att du inte vill ha ett jobb där du använder huvudet? Utifrån det jag sett av dig så vill du definitivt använda huvudet men du vill inte använda huvudet på det sätt du gör nu. På det du beskriver så måste du lägga massor av energi på att håll akoncentratioonen uppe för att kontrollera saker på en skärm men du behöver inte tänka och vara kreativ.
Om du byter jobb till ett där du inte behöver använda huvudet så tror jag att du kommer dö av tristess.
Jag tror du behöver hitta ett mer varierat jobb. Ett jobb där du får belasta olika delar av hjärnan så att du inte sliter ut en del helt medan resten går på tomgång och talar om att livet är piss.
Du har nog rätt i att jag kommer att dö av tristess om jag inte använder huvudet på något sätt, men samtidigt pallar jag ju inte att göra det. Men förvisso, jag glömmer inte längre vad jag ska göra medan jag växlar från e-posten till webbläsaren. Inte så ofta i alla fall. Skriver illa göra jag fortfarande ibland. Och jag har lyckats skicka rätt varor till kunderna senaste månaderna.

Jag är också inne på något som ger mer variation. Jag funderar på om jag skulle gå en certifieringskurs i permakulturdesign, men vet ju samtidigt inte om jag klarar av att plugga.

Politiker? :angel:

Sambon såg kommentarerna om truckförare och vrålade "Vilket påhopp!" :rofl::rofl: Han hälsar att det kräver mycket tankeverksamhet, även om mycket går på rutin också.
Politiker har inte lön. De har arvode. Man behöver jobba gratis en hel del innan man ens kan komma på tal att bli vald.

@Magiana väldigt många poster i din tråd , så man svarar inte alltid efter att alla poster lästs/postats under tiden osv.

Jag har tolkat dina tidigare poster inkl dagbok etc som att du tjänar bra med pengar/är högavlönad osv och inte vill gå ner i lön.
För mig i sammanhanget vad du tjänar så är det värdefullt i perspektiv som jag nu svarade när du redovisade din lön och bild av ”vettig lön”.

Sen ang resten så allmänt utifrån ditt läge så nej - jag hade inte snurrat in mig just nu på vad du vill byta jobb till just nu faktiskt.
Du är gravt utmattad/deprimerad och utreds för ev diagnos osv.
Det är inte läge att byta jobb just då. Däremot är det ju inte fel att reflektera över sin livssituation allmänt - inkl tankar då ang vad för jobb man skulle önska att ha :)
Det är ju lite så att jag känner press att gå upp på heltid inom några månader och det känns inte som om 100% kommer att funka, varken inom kort eller lång sikt. Så jag funderar på vilka alternativ jag kan tänkas ha. Att be om mer sjukskrivning tar emot. Men å andra sidan, jag måste ju orka med terapin parallellt med jobbet. Kanske kan 25% sjukskrivning vara motiverat p.g.a. det ett tag till? Hur mycket utredningen kommer att kräva av mig vet jag ju inte än.

Du har nog rätt i att jag kommer att dö av tristess om jag inte använder huvudet på något sätt, men samtidigt pallar jag ju inte att göra det. Men förvisso, jag glömmer inte längre vad jag ska göra medan jag växlar från e-posten till webbläsaren. Inte så ofta i alla fall. Skriver illa göra jag fortfarande ibland. Och jag har lyckats skicka rätt varor till kunderna senaste månaderna.

Jag är också inne på något som ger mer variation. Jag funderar på om jag skulle gå en certifieringskurs i permakulturdesign, men vet ju samtidigt inte om jag klarar av att plugga.

Politiker har inte lön. De har arvode. Man behöver jobba gratis en hel del innan man ens kan komma på tal att bli vald.

Det är ju lite så att jag känner press att gå upp på heltid inom några månader och det känns inte som om 100% kommer att funka, varken inom kort eller lång sikt. Så jag funderar på vilka alternativ jag kan tänkas ha. Att be om mer sjukskrivning tar emot. Men å andra sidan, jag måste ju orka med terapin parallellt med jobbet. Kanske kan 25% sjukskrivning vara motiverat p.g.a. det ett tag till? Hur mycket utredningen kommer att kräva av mig vet jag ju inte än.

Att du utifrån din situation har press att gå upp på heltid utifrån F-kassan just nu innebär ju inte att du är särskilt optimalt lämpad att just nu i denna stund byta jobb.
Jag tror det blir grav överkurs och övermäktigt utifrån ditt läge . Men återigen så inget hinder att du funderar !

Att du utifrån din situation har press att gå upp på heltid utifrån F-kassan just nu innebär ju inte att du är särskilt optimalt lämpad att just nu i denna stund byta jobb.
Jag tror det blir grav överkurs och övermäktigt utifrån ditt läge . Men återigen så inget hinder att du funderar !
Nej, det är nog inte optimalt, men livet ser sällan ut så att man kan välja fritt. Som det ser ut nu kan jag vara sjukskriven på 25% hela april månad, men sen vet jag inte och det stressar mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 518
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka