Jobb där man inte behöver använda huvudet

Egen tvåltillverkningen kräver många tillstånd (och dyra) för att säljas lagligt, utan tillstånd kan ge fängelse.
Egen salva kan du gå runt lagarna genom att sälja i liten skall om du går ut med att det är till djur, kanse funkar att gå den vägen med tvål med.

Jag har skrivit liknande förut men: om jag var du skulle jag be VC om en bokad tid i samband med att sjukskrivningen går ut. Så har det varit när jag varit sjukskriven. Jag har haft en tid bokad för att vi ska stämma av hur jag mår.

Formulera om till "behandlande läkare".
Det är inte säkert att det är vårdcentralen som hjälper TS (eller så är det det och jag bara inte har läst den informationen).

EXTREMT OT (förlåt!) men jag blev så himla nyfiken. Varför får man inte vara klen i psyket eller äckelmagad för att jobba med gravgrävande? Tänker du för att man kommer i kontakt med diverse rester från tidigare begravda, eller är det något som jag inte tänker på?
Hanterar man de avlidna på ett sätt som gör det "äckligt"? Fast det har jag iofs svårt att tänka mig, det handlar väl för det mesta om kistor eller urnor, och de är ju inte äckliga.
Är det äckliga lukter någonstans ifrån? Fast kan inte komma på varifrån de skulle komma isåfall...

Jag är alltså genuint nyfiken, jobba på kyrkogård är ett jobb jag själv är lite nyfiken på så det är därför jag undrar :)
Precis som @cassiopeja skriver så förekommer det (ganska frekvent) situationer som kräver att man inte kräks för minsta lilla. Kistor läggs på de flesta ställen i lager, en på 2 meter och en på 1,60 meter. Det är inte helt ovanligt att man kommer ned i kistan under om de som grävde den gamla graven fuskade eller var lata med djupet (grävde t.ex. 1,80m istället för 2m) och när man då står där nere och marken är mjuk och lerig kan man känna att det är mer än bara jord man står på. Beroende på när gravsättningen ska äga rum är det inte ovanligt att vi gräver graven dagen innan och sen får hålet stå med ett lock på över natten. Är marken mjuk och våt är det mer regel än undantag att det står upp emot 30 cm vatten i graven påföljande morgon som vi får pumpa upp. Är marken mjuk samlas det mängder med vatten i kistorna som ligger underst och när man sedan gräver ovanför kommer vattnet upp. På fackspråk kallas detta för likvatten och innehåller, som det låter, inte bara vatten utan kroppsvätskor och andra kroppsliga avsöndringar från innehållet i kistan som ligger under. Det kan bitvis lukta rätt rejält så man får inte vara känslig för dofter.

En annan, dock mindre frekvent, förekommande arbetsuppgift är flyttning av stoft där man av olika anledningar öppnar en grav och tar upp kistan och dess innehåll så intakt det går. Ofta görs detta för att den avlidnes anhöriga vill flytta kroppen till personens hemland. Det krävs dock speciella tillstånd för att man ska få göra detta så det är rätt sällan vi öppnar gravar på det sättet, det brukar bli ungefär en gång om året. Men det är också en situation som kan vara prövande om man inte är beredd på det, både syn- och luktintryck kan vara rätt överväldigande, speciellt om graven inte är så gammal. Är graven närmare 20 år eller mer är det i de flesta fall bara skelettet kvar med lite rester av hår på huvudet, men är den nyare, 10 år eller mindre, är det mer substans kvar i kroppen och då kan det vara en utmaning om man inte har varit med förr.

Egen tvåltillverkningen kräver många tillstånd (och dyra) för att säljas lagligt, utan tillstånd kan ge fängelse.
Egen salva kan du gå runt lagarna genom att sälja i liten skall om du går ut med att det är till djur, kanse funkar att gå den vägen med tvål med.
Det är förmodligen lika besvärligt som att baka tårtor och sälja. Jag undersökte det lite vid något tillfälle, men gav upp tanken när jag insåg hur dyrt och krångligt det skulle bli.

En fundering till, finns det möjlighet för dig att ha din arbetsplats på någon form av kontorshotell? Då skulle du träffa andra på rasterna och få en tydligare gräns mellan att vara på jobbet och att vara hemma. Det måste inte vara så dyrt med ett litet kontor.
Jag tvivlar på att det finns här ute på vischan. Närmaste storstad är en timme bort.

Du har nog rätt i att jag kommer att dö av tristess om jag inte använder huvudet på något sätt, men samtidigt pallar jag ju inte att göra det. Men förvisso, jag glömmer inte längre vad jag ska göra medan jag växlar från e-posten till webbläsaren. Inte så ofta i alla fall. Skriver illa göra jag fortfarande ibland. Och jag har lyckats skicka rätt varor till kunderna senaste månaderna.

Jag är också inne på något som ger mer variation. Jag funderar på om jag skulle gå en certifieringskurs i permakulturdesign, men vet ju samtidigt inte om jag klarar av att plugga.
Jo du kan använda huvudet. Det ser jag i varje inlägg du skriver här. Det du inte kan göra är att använda huvudet på det sätt du för tillfället gör i jobbet. I det jobb du har nu så sliter du på en liten liten del av hjärnan hela tiden. Den delen får aldrig vila och nu har den sagt ifrån. Jag hade det likadant på mitt förra jobb och jag mådde pyton. När jag sa upp mig därifrån så ville jag ha något enkelt jobb som kassan på Ica eller liknande. Det blev inte så utan nu jobbar jag inom samma sektor som förut men mer varierat och jag tycker det är roligt att vara på jobbet. Den ena dagen är inte den andra lik så jag får använda olika delar av hjärnan, ibland även den delen som jag tröttade ut på förra jobbet och trot eller ej men det går bra även det.

Säg inte det. Det räcker att hitta ett trevligt företag som har ett kontorsrum som de inte använder, och fråga om det går att få hyra in sig.

Jag bor också på landet och närmsta stad är rätt liten. Det finns absolut inga kontorshotell här.
Men vi gör just som du nämner: har hyrt in oss hos annat företag, främst för lager förvisso. Men vi får ha kontor där med om vi vill.
Kul med lite fler jobbarkompisar sas.

Det mest o-tänkande jobb jag haft var stallgöromål. Måla boxar, fixa hö, fixa halm, mata hästarna, mocka nån box ibland. Koka lite kaffe till alla, vattna blommorna. Hjälpa nån att åka till klinik. Hjälpa nån med hovis. Putsa fönster. Sen efter det rida egen häst en stund. Oerhört läkande.

:mad:
Jösses så fördomsfullt.

Ja , det får jag hålla med om. Politik är något som verkligen kräver ansträngande tankeverksamhet. Att man sedan inte håller med om utgångspunkter eller resonemang, innebär knappast att politikerna inte klarar att föra sådana.

Jag är trött på politikerföraktet, och alldeles särskilt det förakt som riktas mot alla de ideella krafter som lägger massor av timmar och energi på att se till att samhället fungerar.

Det mest o-tänkande jobb jag haft var stallgöromål. Måla boxar, fixa hö, fixa halm, mata hästarna, mocka nån box ibland. Koka lite kaffe till alla, vattna blommorna. Hjälpa nån att åka till klinik. Hjälpa nån med hovis. Putsa fönster. Sen efter det rida egen häst en stund. Oerhört läkande.
Ett av de mer krävande jobb jag har haft var stalljobb. Mängder av tunga arbetsuppgifter, stressigt, mycket ansvar, mycket problemlösning, mycket socialt dribblande med hästägare, mycket hantering av havltonsklumpar med egen vilja och flyktreflexer...

Minst krävande jobbet jag har haft var städjobb. Städa samma ytor varje pass => rutin.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
889
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 513
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 399
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka