Jobb vs. Fritid

För mig är trivseln på jobbet också väldigt viktig. Slutade för några år sen ett välbetald jobb för att jag vantrivdes under en längre tid och är idag nöjdare även fast jag är fattigare.
Jag halverade min lön när jag bytte från min förra bana till min nuvarande. Sen har väl lönen sakta krupit uppåt, men just då var skillnaden mycket märkbar. Men jag fick då den enda arbetsplats jag då ville ha, av trivselskäl.

Att må halvdåligt eller ha tråkigt hela dagarna förstör livet, tycker jag.
 
Jag halverade min lön när jag bytte från min förra bana till min nuvarande. Sen har väl lönen sakta krupit uppåt, men just då var skillnaden mycket märkbar. Men jag fick då den enda arbetsplats jag då ville ha, av trivselskäl.

Att må halvdåligt eller ha tråkigt hela dagarna förstör livet, tycker jag.

Håller med. Jag mådde till slut så dåligt av vantrivseln att det även påverkade hela tillvaron.
 
Jag har 10-15 min promenad till jobbet och jobbar hemifrån en dag i veckan :angel: Bara ett jobb 30 min bort och alla dagar på kontoret skulle förändra mycket för mig, då jag skulle behöva skaffa hundvakt. Jag skulle heller inte kunna vara flexibel vissa dagar med att gå hem tidigare och rasta hunden på lunchen vissa dagar när det kräver.

Så "normala arbetstider och restid" är ganska irrelevant för mig, frågan är ju vad man har nu och vad man går till och vilken förändring det blir för en själv. Jag vet att jag har det oerhört lyxigt just nu, vilket innebär att jag inte skulle byta till "normalt" om det inte var ett superjobb (vilket jag visserligen kikar efter).
 
För tre år sedan bytte jag från ett jobb som jag hade 10 min med cykel eller 5 min med bil till ett jobb med ca 40 min bil till Jag bytte för att jag vantrivdes med både ledarskapet (illa behandlad av högsta chefen) och till skut också arbetsuppgifterna. Att ha det så en längre tid började äta upp mig inifrån och det märktes på mitt mående hemma också.
Visst suger det ibland att ha längre pendlingstid men det vägs upp av att jag numera stormtrivs med min chef, har mycket roligare arbetsuppgifter, större utvecklingsmöjligheter och chans att byta jobb internt, bland mycket annat.

Är nya jobbet intressantare och du tror att du kommer trivas bättre där än på ditt nuvarande så hade jag inte tvekat. Man spenderar så mycket tid på sitt jobb att det är essentiellt att man faktiskt trivs där och med det man gör, annars blir man till slut bara bitter.
 
Jag har ett jobb nu som jag vill bort ifrån. I dagsläget har jag 25 min pendling dörr till dörr där jag jobbar 7.30 - 16.

Igår var jag på intervju för ett nytt (bättre) jobb där jag skulle få ca 45 min pendling dörr till dörr med tiderna 8-17. Jag skulle då alltså vara hemma strax innan 18 vilket ger drygt fyra timmar innan jag måste sova. Detta ger ökad kostnad i form av bränsle och att min hund måste in på dagis men troligen kan jag få upp lönen några tusen.

Jag värderar min fritid högt så därför funderar jag på om jag skulle palla detta. Jag har jobb nu och ska på en annan intervju som ligger ca 10-15 min imorgon så jag sitter inte i sjön på något sätt.

Hur skulle ni resonera? :)


Definiera "bättre", högre lön?

Jag bytte från ett jobb där jag hade lång pendling dryga 2 timmar. Alternativet hade varit att flytta närmre arbetsplatsen. Pendlingen blev tärande efter ett tag, särskilt på vintern när jag i princip gick hemifrån 06:50 och kom hem 18:20 vanliga dagar.

Så jag skaffade ett jobb med ungefär samma uppgifter men mer förtroendetid och kortare resväg. Funkar perfekt!
 
Definiera "bättre", högre lön?

Jag bytte från ett jobb där jag hade lång pendling dryga 2 timmar. Alternativet hade varit att flytta närmre arbetsplatsen. Pendlingen blev tärande efter ett tag, särskilt på vintern när jag i princip gick hemifrån 06:50 och kom hem 18:20 vanliga dagar.

Så jag skaffade ett jobb med ungefär samma uppgifter men mer förtroendetid och kortare resväg. Funkar perfekt!
Bättre i betydelsen mer ansvar, roliga arbetsuppgifter och om jag får det jag begärt en högre lön som täcker de extra omkostnaderna detta jobb skulle innebära.
 
Kan ju ge en update. När jag startade tråden tänkte jag att jag aldrig skulle palla 8-17 plus lite pendling men efter att fått läsa era åsikter funderade jag om och idag blev jag erbjuden jobbet som jag tackade ja till :D

Grattis! Så roligt och spännande :) Hoppas att det blir värt det trots de längre dagarna :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har sedan ett par år tillbaka jobbat som hundförare inom bevakningsbranschen. Anledningen till att jag kom in på den banan var för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 916
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag har lite problem med att välja mellan tre olika jobb. Inget utav dem är riktigt spikat ännu, men risken finns att jag måste välja...
Svar
11
· Visningar
909
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 257
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp