"Jobba av stallhyran"-är det lagligt?

I ett kollektiv stall får man inte reducerad hyra utan delar på arbetet.


De ifrågasatte om det finns avtal som heter "avtal för kollektivstall" och jag svarade på frågan. Vad i svaret förstår du inte? Tilläggas kan att det står var och en fritt att döpa ett avtal till vad man vill och eftersom det finns många kollektivstall finns det många avtal på det temat.

Det jag menar är, att skriva ut ett avtal där det står ex. "stallhyran är ex 4000 kr, 2000 kr om du tar in och utsläpp ex 3 dagar i veckan", utan att detta på något sätt är brottsligt skattemässigt?


Jag tror jag får återkomma imorgon, är lite opigg för stunden
 
Det jag menar är, att skriva ut ett avtal där det står ex. "stallhyran är ex 4000 kr, 2000 kr om du tar in och utsläpp ex 3 dagar i veckan", utan att detta på något sätt är brottsligt skattemässigt?
Räknas det här verkligen som ett kollektivstall då? Vem gör jobbet om hyresgästen betalar?
 
Räknas det här verkligen som ett kollektivstall då? Vem gör jobbet om hyresgästen betalar?

Tror jag får släppa detta om just kollektivstall, det är inte ett sånt frågan handlade om från grunden :)

Avtalet jag syftar på är ett vanligt inackorderingsavtal. Det verkar inte framgå i såna att man kan få reducerad stallhyra mot tjänster (för att det inte är lagligt?) Utan att man brukar få höra muntligt vid sidan av, att tjänster kan få ner stallhyran.
 
Exempel; erbjuds stalljobb, vit anställning. Ägaren ändrar sig pga dålig ekonomi och erbjuder gratis stallplats mot tjänster/stallpass/etc.
Personen hävdar att "det blir ju som kollektivstall då", men det är inte ett sånt stall och inget har ändrats i avtalen
 
Det jag menar är, att skriva ut ett avtal där det står ex. "stallhyran är ex 4000 kr, 2000 kr om du tar in och utsläpp ex 3 dagar i veckan", utan att detta på något sätt är brottsligt skattemässigt?
Ett sådant avtal lär räknas som svartjobb. I förra stallet jag stod så ingick vissa fodringar medan andra sköttes kollektivt. Den kollektiva delen avtalades inte i kronor, minns jag rätt så stod vissa pass som inte ingick och man var skyldig att fodra enligt schema sen sålde folk stallpass till varandra för förutbestämda summor (som man givetvis kunde ändra på om man ville- det kunde bli dyrt att bli av med julafton...men de flesta pass såldes till normalpriset). Om den konstruktionen är laglig eller inte vet jag inte med det är mycket svårare att komma åt och stallägaren lade sig inte i. Och vissa tog på sig rätt många pass tidvis.

Avtalet i sig var/är juridiskt hållbart och har prövats i rätten, men då gällde det inte de kollektiva passen.
 
Ett sådant avtal lär räknas som svartjobb. I förra stallet jag stod så ingick vissa fodringar medan andra sköttes kollektivt. Den kollektiva delen avtalades inte i kronor, minns jag rätt så stod vissa pass som inte ingick och man var skyldig att fodra enligt schema sen sålde folk stallpass till varandra för förutbestämda summor (som man givetvis kunde ändra på om man ville- det kunde bli dyrt att bli av med julafton...men de flesta pass såldes till normalpriset). Om den konstruktionen är laglig eller inte vet jag inte med det är mycket svårare att komma åt och stallägaren lade sig inte i. Och vissa tog på sig rätt många pass tidvis.

Avtalet i sig var/är juridiskt hållbart och har prövats i rätten, men då gällde det inte de kollektiva passen.
Tack :) Är lite förvirrad pga vad jag hört från andra..läs gärna det jag lade till ovan och kommentera
 
Exempel; erbjuds stalljobb, vit anställning. Ägaren ändrar sig pga dålig ekonomi och erbjuder gratis stallplats mot tjänster/stallpass/etc.
Personen hävdar att "det blir ju som kollektivstall då", men det är inte ett sånt stall och inget har ändrats i avtalen
Det är uppenbart att det är svart jobb och svarta pengar.
 
Med andra ord, så kan man heller inte skriva något slags avtal som skulle vara lagligt för en enskild individ, då stallet inte har avtal för, eller drivs som kollektivstall?
 
Med andra ord, så kan man heller inte skriva något slags avtal som skulle vara lagligt för en enskild individ, då stallet inte har avtal för, eller drivs som kollektivstall?

Det beror på exakta förutsättningarna, men som du beskriver så nej. För att ta ställning till om ett avtal är lagligt så behöver man se det (och kanske vara juridiskt skolad) men det är först när/om avtalet prövas som man vet helt säkert.
 
Var rädd om dej💜, tyvärr har många råkat illa ut som jobbat i stall där box och/eller träning igår/är lönen och det inte betalts skatt.
 
Man får ju lov att tjäna x antal pengar per år skattefritt. Vad är det nu? Ca 60 tusen? Det lär man inte komma upp i.
 
Man får ju lov att tjäna x antal pengar per år skattefritt. Vad är det nu? Ca 60 tusen? Det lär man inte komma upp i.
Knappast 60.000

Och, det ska deklareras som inkomst, som läggs uppepå övriga inkomster man har. Vilket nästan alla har i form av lön och sånt. Och:
Sociala avgifter ska betalas in ändå.
En och annan ungdom som saknar annan inkomst kanske kan göra det utan att behöva betala skatt för det, men de flesta ska nog skatta för det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en stallgäst som sagt upp sina stallplatser. Hen har flyttat sina hästar från gården. Hen betalar inte sin stallhyra för sista...
Svar
19
· Visningar
3 933
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 073
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag håller på att projektera för ett inackorderingsstall och har därför flöjt en del trådar på detta forum med stort intresse. Just...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 609
Senast: Invinciblestables
·
S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 743
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp