Jobba på Island

Yllet

Trådstartare
En liten fråga! Jag har blivit erbjuden jobb på Island och tillfrågad vad jag vill ha betalt. Vad är rimligt? Jag kommer att jobba med att sköta om och träna hästar, jag får boende (eget rum+badrum) och mat. Jag vill inte säga en för hög eller för låg summa...

Tacksam för svar!

Sv: Jobba på Island

-Kolla upp att jobbet är vitt
-kolla upp försäkringar!!!

Ett jobb jag var på intervju med där det ingick mat,bostad etc var lönen på ca 5000kr i månaden och vitt (givetvis). Det var också utomlands men jag tackade nej för bättre erbjudanden + att bostaden var i alltför uselt skick.

Vad roligt med Island, det är Underbart där!!! *längtar tillbaka*

Jag fick 50 000 isländska kronor i månaden när jag jobbade på island med bla träning av hästar. Nu när jag ska tillbaka till en annan gård så kommer jag få lite mer men jag tror det är där ungefär som lönerna ligger beroende på hur stor och känd gården är... Ju mer ansvarsområdet desto mer lön..

Vem vill ha betalt i isländska kronor just nu? Svårt att veta vad de är värda från dag till dag på grund av den ekonomiska krisen. Inflationen ligger ju på nära 20%. Ett sätt kan vara att begära lönen i euro.

Det måste ju gå ihop sig - annars arbetar du snart gratis. Samtidigt som jag förstår att du vill ha en härlig tid med massa erfarenheter.

Men om man tänker värdet på boendet inklusive allt + matkostnad så blir det ju en del pengar över för förhoppningsvis alla människor. :)
Och liten del av lönen kan ju vara klokt att betala in till alfakassa etc - ångrar jag att jag inte gjorde direkt när jag började arbeta efter gymnasiet.

Så för ett så slitsamt jobb som det ju är med hästar och dina kostnader anser jag att 5000kr är rimligt som minst!

Lycka till!:laugh:

Jag har för mig att lägsta tillåtna lön är lite över 120 000 kr. Sen får arbetsgivaren dra ifrån ca. 20 000 kr för rum (mer om man får egen lägenhet)och 30 000 kr för mat. Dessa siffror kan ha ändrats något, men detta låg de på för 2 år sedan.
Många utlänningar som jobbar tex. med hästar vill helst inte ha för hög lön eftersom de då måste betala skatt. Det som dras från för mat och husrum räknas det inte skatt på.
50 000 kr är en vanlig lön för ett första jobb om man är under 20 år. är man äldre brukar man ofta kunna förhandla om lite mer.
Men med tanke på den islänska kronan är 50 000 inte mycket. Just nu ca. 3400 kr. Fast detta påverkar ju inte den islänske arbetsgivaren, hans kostnader är fortfarande de samma. Men men kan ju alltid försöka förhandla om mer, det värsta som händer är att man inte får jobbet.
Ber man om att få lönen i euro så är det inte säkert att den blir högre. Arbetsgivaren räknar då troligen bara om den islänska kronan. Fast å andra sidan vet men kanske lite mer vad man får.
Får man lönen i islänka kronor kan det vara bra att växla pengarna i god tid innan man åker hem. Det har varit lite problem att få tag i utlänsk valuta här och det är inte säkert att svenska banker tar emot islänska kronor.

En vän till mig gick på en stornit då hon åkte till Island och jobbade med hästar. Hon fick bo ensam på en gård låååångt ifrån folk och hus (är ju så på ön) med ett helt stall att sköta ensam... Ägaren kom dit någon dag i veckan med mat till henne, vilket bestod av några limpor formfranska som hon levde på mer eller mindre hela tiden.

Hästhållningen var dålig, arbetsförhållandena usla och ja... ingen hit. Hon fick hjälp av någon att ta sig därifrån och fick sedan jobb på ett betydligt bättre ställe. Hon hade tur. En annan sak som kan vara bra att veta är att de jobb som förmedlas via arbetsförmedling ofta är de jobb man inte får tillsatta annnars. Bra gårdar behöver inte annonsera ut sina tjänster.
Jag råder dig att kolla upp stället ordentligt för som jag har förtsått det finns väldigt många oseriösa ställen som uttnyttjar utländska hästtjejjer som vill jobba med hästar... Denna gård hade dessutom en tjusig hemsida med vackra hästar och skryt om dess förträfflighet. En helt annan sak i verkligheten dock.

Jo jag har tänkt på det faktiskt men tycker det är svårt att kolla upp en del ställen. Jag menar hur går man tillväga? Det går ju inte bara att fråga för det är ju ingen som skulle säga att de är ute efter att utnyttja en. Jag har naturligtvis kollat på nätet men det är ju som du säger, där kan det se väldigt fint ut. Och jag har inte så mycket kontakter...

Vad härligt att du ska till Island, jag har varit där i 8 månader, sakar Island supermycket. Vad heter gården? Du skulle kunna försöka deala till dig en lön i Euro, på så vis riskerar du inte att lönen sjunker om kronan sjunker. Jag fick min första sommar ca 50 000 isk, vilker då var ungefär 5000 kr, nu i sommras fick jag 1000 euro + mat + en häst, vilket naturligtvis är mycket mer än man brukar få. Jag tycker som de andra att du ska få ungefär 5000 kr, alltså ca 70 - 80000 isk eller kanske runt 500 euro. Jag är avundsjuk!!

Ett bra sätt att höra sig för är ju som du nu gör, skriva på buke efter andras erfarenheter :) Känner du någon som jobbat på Island som du kan höra med, åtminstone så brukar man känna till ökanda ställen om man varit ute i svängen...
Synd nog så har jag inte kontakt med min vän längre, detta var 1998 och vi tappade kontakten då hon flyttade för 6 år sedan :( Tråkigt för vi var ganska nära, jag hade kunnat fråga henne om bra och dåliga ställen för hon jobbade på 3 stycken om jag inte minns helt fel... dessutom fick hon många kontakter...

Har lyckats kolla upp min tilltänkte arbetsgivare med min enda isländska bekant som säger att det är helt ok, garanterat inget skräck-ställe i alla fall. ;)

Men nu funderar jag lite på det där med kontrakt, hur fungerar det? Vad ska stå med?

Ska försöka få lönen i euro också...

Kul att ni är flera som trivts med att jobba på Island, jag längtar verkligen!

När jag jobbade på Island fick jag 60 000 kr första månaden och därefter 100 000 kr /månad. Men detta var innan den ekonomiska krisen och jag har ingen aning vad som är rimlig lön nu när den isländska kronan är värd så lite.

Lön, arbetstider och uppsägningstid är väl det som är huvudpunkterna i ett kontrakt. Om det ingår i avtalet att få flygbiljett hem betald kan det vara bra att ha med. Även hur det blir om du skulle sluta före avtalad tid. Vet många som behövt betala hemresan själv för att de sagt upp sig tidigare.
Enligt min erfarenhet är de flesta ställen bra. Men man hör mest om de som inte är bra. Själv har jag jobbat på ca. 6 olika gårdar genom åren och varit nöjd med alla. Men jag har även hört en del skräckhistorier. Fast faktiskt fler när det gäller jobb på hotell och vandrarhem än hästjobb.
Fick mitt första jobb på Island 1997 och är fortfarande kvar.

Vet ni vilka gårdar som tar emot arbetskraft? Eller snarare, de gårdar som är i behov av arbetskraft.. ?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 974
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka