Bukefalos 28 år!

Jobba som adminstratör

Gimlan

Trådstartare
Jag har fått för mig att det skulle kunna vara ett jobb för mig. Men jag vet egentligen inte. Webbredaktör/journalist som just nu vikar mig fram i tillvaron efter ha haft fast jobb i många år.

Så finns det några administratörer här inne? Vad gör ni om dagarna? Vad behöver man kunna? Plus? Minus?
 
Sv: Jobba som adminstratör

Man kan ju vara administratör inom en miljard olika saker och ha väldigt många olika uppgifter. Det beror ju helt på vad du hamnar på för företag. På ett kanske det är rent av skittråkiga uppgifter och på ett annat helt fantastiskt!

Personligen är jag en sådan som gillar att bygga upp saker och utveckla saker men tycker inte det är speciellt kul att förvalta något som redan fungerar som tåget. Den roligaste admintjänsten jag suttit på var faktiskt den första jag hade. Jag fick helt fria tyglar för stt bygga upp deras administration och skapa rutiner!
Under tiden utvecklades verksamheten och då fick även administrationen struktureras om. När det sedan började gå som tåget, alltså det fanns ett svar på alla frågor och rutiner för allt så var det inte lika kul längre.

En väldigt bra egenskap som administratör är att kunna överblicka saker och se kvicka och tydliga lösningar så att administrationen funkar smidigt och att man inte gör saker på omständliga sätt eller i onödan.
När jag jobbade som det hade jag egentligen ingen utbildning mer i ryggen än gymnasiet. Däremot var jag väldigt duktig på att hugga tag i saker och älskade ordning. Ordning är ju lite A och O och tricket är som sagt att hitta den smartaste och smidigaste ordningen.
Jag könner att jag upprepar mig men det är nog så specifikt vad varje företag kan tänkas vilja ha/behöva, så det är lite svårt.
Men bra att kunna är ju typ Office paketet/motsvarande, goda språkkunskaper, veta hur man uttrycker sig på ett formellt sätt i tal och skrift. Vissa admintjänsten kan ju innebära väldigt mycket kundkontakt och det kan innebära att man behöver vara duktig på att ta människor och att man kan bita sig i tungan ibland ;) många admintjänster agerar nog också "spindeln i nätet" med allt vad det innebär.
 
Sv: Jobba som adminstratör

Jag jobbar som administratör/kontorsassistent men har ingen formell utbildning. Det jag kan har jag lärt mig själv, bl.a. html, css och enklare bildredigering. I mitt jobb ingår att uppdatera våra hemsidor och att tillsammans med chefen skapa förbättringar på dessa. I många fall står jag för själva grundidén som sedan bollas med chefen. Sedan formulerar jag våra idéer och vidarebefordrar till våra it-killar som genomför de tekniska bitarna. Jag behöver alltså kunna se hur saker kan struktureras och komma med lösningar som ger oss det resultat vi vill ha. En förståelse för hur programmering går till underlättar, även om man inte kan det själv. Det är också bra att ha ett logiskt och analytiskt tänkande, samt kunna uttrycka sig i skrift. I mitt fall är det både på svenska och på engelska. Man bör ha kunskaper i olika webbpubliceringsverktyg som exempelvis wordpress och/eller joomla. Office paketet bör man åtminstone ha grundkunskaper i, men det beror nog på vilket jobb man har.

Förutom det sköter jag supportärenden som dyker upp, redigerar utbildningsmaterial, sköter e-postlistorna och ser till att uppdatera det som ska uppdateras m.m.

Det är ett kul jobb där jag får vara delaktig i utvecklingen av företaget som växer så det knakar. Nackdelen kan vara att det kan bli rätt många timmar framför datorn och ibland stelnar man till i kroppen. Lyckligtvis städar jag under några timmar i veckan så då för jag röra på mig. Omväxling förnöjer. Jag ordnar också med blommorna utanför entrén och det påstås att de aldrig varit så fina förut. :) Så i mitt jobb är jag lite allt-i-allo även om administrationen är runt 75% av tjänsten.
 
Sv: Jobba som adminstratör

Det är nog jätte olika. Det beror på vart du hamnar, vad du ska göra, vem du är osv.
 
Sv: Jobba som adminstratör

Jorå, jag har jobbat som administratör i många herrans år.

Jag får nog säga att det är väldigt varierat. Jag har jobbat med allt från fakturering till generell assistens till att sitta med på möten och skriva protokoll till att förbereda saker inför avdelningsmöten.

När jag jobbade som administrationschef i England kunde jag bli given arbetsuppgifter som flöt emellan utskrivning och protokoll samt att hålla ordning på vad som kunde tänkas hända på möten. Likaså att springa och boka tågbiljetter åt chefen eller för den delen se till att den andra chefen klarade av livet själv. Eller att för den sakens skull boka femton hotell på en vecka, köpa nya skor, beställa nya brallor eller springa ut och köpa någon sorts lunch som kanske eventuellt skulle kunna passa.
 
Sv: Jobba som adminstratör

Är det generellt kul? Eller används man som allmän fixare? Alltså, snarare utnyttjas? Hur brukar inställningen till administratörer vara? (Som journalist har jag älskat alla adminstratörer och jag vet att hos oss var de väldigt uppskattade.)
 
Sv: Jobba som adminstratör

Jag jobbar på familjeföretaget och har hand om alla kontorets arbetsuppgifter (litet kontor). Så jag sysslar med allt inom bokföring, marknadsföring, uppdatering av hemsidan, inköp & försäljning till att köpa in kontorsmaterial m.m.
Mycket variation alltså!

Har precis sökt ett nytt jobb som liknar det jag har. Där kallas det Kontorsansvarig och det stämmer väl överens med vad jag borde kalla mig nu också.

Det finns administrationsjobb där man har mer ett specifikt område man jobbar inom med mindre bredd i arbetsuppgifterna. För min egen del tror jag det hade blivit långtråkigt utan variationen jag har nu.
 
Sv: Jobba som adminstratör

Är det generellt kul? Eller används man som allmän fixare? Alltså, snarare utnyttjas? Hur brukar inställningen till administratörer vara? (Som journalist har jag älskat alla adminstratörer och jag vet att hos oss var de väldigt uppskattade.)


Igen, det är nog väldigt olika beroende på vart du hamnar. Jag har vart på arbetsplatser där det förväntas att man ska vara med och rodda ihop firmafesterna, servera champagne när övriga kollegor anländer till kontoret :meh:
Men på andra ställen har det inte varit så.
Jag tror att man får försöka vara rätt selektiv när man söker jobben och be om tydliga arbetsbeskrivningar på intervjuerna för att se att det inte ingår uppgifter som man inte har lust att göra. Men det finns ju för och nackdelar med allt. Jag kan tänka mig att på större företag, så är det nog mer strukturerat och man hamnar kanske inte på det sättet med "skitgörat" som man kanske lätt kan göra på mindre företag. Personligen föredrar jag dock att jobba på mindre företag och riskerar hellre att få göra vissa skituppgifter, för jag tycker det är roligare att få en ordentlig helhetsbild över verksamheten och nästla mig in på nya områden så att jag får lära mig mer. På ett stort företag är det nog svårt att gå in på ekonomiavdelningen och försöka lära sig något nytt, men på ett mindre företag är det nog inte svårt att gå in hos ekonomitjejen och fråga om hon inte behöver hjälp med något. Det är ju alltid roligt att utvecklas och det brukar vara superuppskattat = väldigt bra grej att ha i ryggen när man löneförhandlar ;)
 
Sv: Jobba som adminstratör

Vi har en del administratörer på mitt jobb. Generellt får man väl säga att man behöver vara ordningssam, noggrann och serviceminded. Administratören är ju ofta hjälpreda åt andra som jobbar mer operativt, så man behöver nog gilla rollen som hjälpreda. Sen är det rätt mycket monotont jobb vid datorn, typ mata in siffror och sånt, som är enahanda men samtidigt absolut inte får bli fel. Så man behöver nog vara bra på att sitta timmar i sträck med enformiga arbetsuppgifter utan att slarva och missa nånting.

De flesta har nån sorts högskoleexamen i bagaget, plus erfarenhet.
 
Sv: Jobba som adminstratör

Jag är utbildad journalist och har jobbat som webbredaktör. Har en del statsvetenskap och ekonomisk historia i bagaget. Passar helt ok in på en del arbetsbeskrivningar, mindre bra på andra. Känns dock som det skulle kunna vara en framkomlig väg :)
 
Sv: Jobba som adminstratör

Skulle du inte bli uttråkad, då? Administration är ju nåt de flesta vill slippa, inte göra på heltid?
 
Sv: Jobba som adminstratör

Det vet jag inte :) Som webbis gör du en del mer administrativa sysslor och det gillar jag. Dagarna går och man vet vad som ska betas av. Göra är lite magiskt för mig, ha olika uppgifter att göra. Känns som det skulle kunna passa.
 
Vilka slags utbildningar har ni som jobbar administrativt? :)

Vad jag förstår finns det en hel del olika utbildningar. Jag ska nämligen gå sådan utbildning senare har jag bestämt, men jag har ingen aning om vilken riktigt
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 814
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 268
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 295
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp