Jobba som brevbärare

Mirre

Trådstartare
Det skulle ju faktiskt funka nu när man har kökort.

Ni som jobbar med det, hur har ni fått jobbet?
Tycker inte jag hittar något om var man kan vända sig för och söka.

Hur trivs ni med jobbet?
 
Har jobbat med de tidigare, och avråder starkt. Otroligt dåliga villkor, stora rundor, sjukt stressigt osv. Iaf här i Stockholm, enbart springportar. Kan ju såklart vara skillnad om man bor där det mestadels finns villor! Men ändå, inget jag skulle råda till!
 
Det skulle ju faktiskt funka nu när man har kökort.

Ni som jobbar med det, hur har ni fått jobbet?
Tycker inte jag hittar något om var man kan vända sig för och söka.

Hur trivs ni med jobbet?

Har du någon postsorteringstermial i din närhet? Nåt centralt postkontor måste ju iaf finnas de utgår ifrån dit du vänder dig.

Av vad jag förstår ställs det högra krav på att man är stresstålig, det är antagligen stopptider på när posten ska vara utdelad per område.
Man ska gilla självständigt arbete. Fysiska krav förekommer nog också till viss del.
Tidiga mornar är nog även ganska givet

Själv jobbar jag inne på en terminal och är inte helt insatt på deras område men kikar man på deras "del" så ser man att det även förekommer en del förberedelser inne, före man åker iväg och delar ut posten. Så lite fördelar är väl att det kan vara lite varierande arbetsuppgifter
 
Jag sommarjobbade som brevbärare när jag var ung. Kul, tyckte jag. Vi började vid 6-tiden på morgonen, och då med att sortera post. Sedan tog man "sin" post och cyklade iväg och delade ut den. Det var rätt mycket spring i trappor, men jag höll mig i fin form den sommaren... ;) Det finns ju många olika sorters brevbärare. De som jobbar som lantbrevbärare och åker runt på småvägarna har ju t.ex. ett helt annat jobb än de som jobbar i en större stad.
 
Jag jobbar som tidningsbud och det är väl lite liknande, men jag upplever det inte alls stressigt. Mitt distrikt är beräknat att ta 4h 30 min men en bra dag när allt flyter på är jag klar gott och väl inom 3 h.
 
Jag jobbar som tidningsbud och det är väl lite liknande, men jag upplever det inte alls stressigt. Mitt distrikt är beräknat att ta 4h 30 min men en bra dag när allt flyter på är jag klar gott och väl inom 3 h.

Jag som jobbat med både och kan säga att jag inte upplevde många likheter. Posten är stressigt! Men vad som avgör mest är chefen man har, en bra chef mäter upp disktriken på ett vettigt sätt. En inte fullt lika bra chef.... ja...

Jag körde några rundor som odr-förstärkare efter tidningsrunda, fick en hög med 700 buntar i, en lista och en (nästan fungerande) bil. Nu vet jag inte om det var så att jag aldrig fick till rätt tempo, men jag hann inte mer än 100 st/h vilket innebar att jag fick slita som ett djur i 7 h utan rast efter min tidningsrunda.

Nä fy fan för posten...
 
Jag jobbar som brevbärare =) delade mina första brev 2006, sommarjobbat varje år sen dess, kört extra vid jul och nu jobbar jag heltid. Jag är lantbrevbärare så jag kör bara bil, inget cykla, åka moped eller clubcar.

Arbetet jag gör består i att sortera posten på "mitt" postnummer (man byter runt mellan några olika man kan). Packa ner posten, sortera klumpar (skrymmande brev), köra paket och dela reklam ingår också. Största delen av tiden spenderar jag i bilen. Jag kör i snitt 5-6 timmar per dag lite beroende på volymer, reklam och vilken runda jag kör.

Stresstålig bör man nog vara, man ska fortfarande ta säkra och kloka beslut i trafiken även om man ser att klockan rinner iväg. Det finns dock inga hålltider för vanliga hushåll! Vi har till 16 på oss att dela ut posten (men så sent har jag bara delat när det saknats folk och dagen efter snöstormen som gjorde att vi inte kunde åka ut alls). Däremot finns det vissa företag som har avtal om att man ska vara på olats en viss tid. På mina rundor ligger dessa tidigt så det är väldigt sällan man missar tiden.

Jag personligen tycker det är viktigt att man faktiskt är en söker bilförare innan man börjar jobba. Olyckor händer, men det har peppar peppar varit ovanligt på mitt kontor. Det har hänt dock och en tjej är fortfarande kroppsligt och mentalt funktionshindrad 11 år efter sin olycka. Hon missbedömde avståndet till en lastbil när hon skulle svänga vänster och fick lastbilen rakt på sig eftersom man sitter på höger sida. Hon hade haft sitt körkort tre månader. Man kan bara spekulera i om hon hade bedömt annorlunda med mer erfarenhet i trafiken.

De största problemen ligger nog i slitage på rygg/axlar eftersom det finns vissa ergonomiska problem. Jag tycker också att det är hysteriskt jobbigt varma sommardagar eftersom det inte finns AC i någon bil. De nya bilarna passar mig dessutom dåligt (upplever samma för många av oss >165 cm). Lycka är att köra gammal reservbil ;)

Men det är gött också. Det är inte hysteriskt svårt, man lär sig det grundläggande ganska snabbt. Man bör dock vara någorlunda bra på att minnas saker, namn och vägar framförallt. Gps är på gång har jag hört men är inget som finns idag. Man jobbar mestadels enskilt, men på vårt kontor finns en god gemenskap och det är inte svårt att få hjälp när man har frågor om hus, adresser eller paket till exempel.

Något som är negativt är att äta regelbundet är halvt omöjligt eftersom tiden för rasterna varierar beroende på hur mycket arbete man har att göra. Det är dock inget som stör mig, jag äter aldrig regelbundet.


Fråga gärna om det är något specifikt du undrar =)
 
Jag körde några rundor som odr-förstärkare efter tidningsrunda, fick en hög med 700 buntar i, en lista och en (nästan fungerande) bil. Nu vet jag inte om det var så att jag aldrig fick till rätt tempo, men jag hann inte mer än 100 st/h vilket innebar att jag fick slita som ett djur i 7 h utan rast efter min tidningsrunda.

Nä fy fan för posten...

ODR-förstärkare har jag aldrig hört talas om inom posten? När var detta?
 
Någon gång kring 2009-2010, det jag gjorde var att dela ut oadresserad reklam och vid ett tillfälle även telefonkataloger. Postkontoret där jag bor hann inte riktigt med det själv, så dom fick hyra in några av oss tidningsbud.
 
Någon gång kring 2009-2010, det jag gjorde var att dela ut oadresserad reklam och vid ett tillfälle även telefonkataloger. Postkontoret där jag bor hann inte riktigt med det själv, så dom fick hyra in några av oss tidningsbud.

Sedärja. Man lär sig något varje dag :) Vi har planerat extra personal de dagarna som det är ovanligt mycket ODR (plus varje måndag) så de tyngsta turerna delas på två brevbärare som då också tar större ansvar för eftersändningar m.m.
 
Jag gick in i väggen 2 ggr, sen pajade höger axel totalt så då var det kört. Inget jobb (lantbrevbäring) jag rekommenderar numera. Stadsbrevbäringen vet jag inget om. Med ständiga omorganisationer och dålig arbetsmiljö så är det tungt på alla sätt.
 
Lite halvt ot, men då förstår jag lite mer den brevbäraren som körde in på gården (lantbrevbärare alltså), slängde sig på tutan då det var ett skrymmande paket som skulle delas ut men direkt backade ut i världens fart och gasade iväg innan jag hade skuggan av en chans att hinna öppna min ytterdörr. I princip enbart om jag stått på lur hade jag hunnit, och jag kan ju tycka att då hade han helt kunnat strunta i att svänga in med paketet om han ändå inte hade 10 sekunder att vänta medans jag öppnade dörren...
 
Jag har jobbat som brevbärare under ett par månader vid två olika tillfällen och trivdes jättebra!
Jag gick dit en dag och knackade på för att lämna cv och fick prata med chefen direkt.
Både arbetskamraterna och chefen var jättetrevliga och det var god stämning på eftermiddagarna när alla kom tillbaka från sina rundor. Hade jag problem ute på rundan fanns det alltid någon jag kunde ringa och rådfråga.
Jag jobbade på ett mindre postkontor som täckte kommunen jag bodde i och där längsta rundan var 18 mil. De brukade köra lite gemensam gympa på morgnarna och turades om med varandra om rundorna. Själv höll jag till inne i samhället där postkontoret fanns och hade både villaområden och lägenheter att dela ut i - tyckte det var skönt att växla mellan bil och springa i trappor. På kvällarna jobbade jag ensam med att tömma brevlådor, hämta in företagspost och se till att allting kom iväg till terminal.
Jag hade gärna jobbat kvar längre, men insåg efter samtal med chefen att fast anställd skulle jag aldrig bli och att fortsätta jobba på timmar kändes inte optimalt. Nykomlingen där hade jobbat i 15 år, så de hade inga problem med stor personalomsättning.
Jag gillade också de gula gamla bilarna och arbetstiden har aldrig gått så fort som när jag jobbade på posten - swish, så var det dags att gå hem :)
Det enda jag tyckte var jobbigt var att släpa med sig tung måndagsreklam upp och ned för trapphus, blev glad i själen varje gång någon tackade nej till reklam.
 
Jag jobbar som brevbärare (timanställd) och har gjort det i 8 månader ungefär, trivs jättebra med det! Fick jobbet genom att ansöka på internet. Börjar 7 på morgonen, sorterar post x antal timmar, varierar väldigt mycket men oftast ca 4 timmar, sen ger man sig ut på sin runda. Cykel eller moped, finns 1-2 bilrundor tror jag, men de delas bara av ett par fast anställda som kan rundan bra. Alla hjälps åt med det förberedande arbetet inför att man sticker ut och delar posten, och är man ny och inte hinner dela ut all post i tid kommer andra och hjälper till med rundan. Enligt schemat jobbar vi oftast till 15.30, blir man klar med sin runda innan dess börjar man sortera inför kommande dag, men under hösten/vintern är det lätt att det blir lite övertid. Kan man inte jobba över en dag och har mycket post, delar man så mycket man hinner, är ingen större press med det. Jobbet är enligt mig betydligt mer krävande under vintern än under sommaren, sommaren är oftast riktigt härlig att jobba på, utöver när det blir för varmt. Trivs jättebra på mitt kontor, har kanonbra chefer och kollegor, vilket gör väldigt mycket. Sen tror jag att ens inställning spelar stor roll, går man till jobbet och tänker att det kommer bli jävligt jobbigt så blir det det. Jag tänker att jag får betalt för att motionera (springer nästan bara i trappor och trivs bra med det). Tycker om att springa omkring och lyssna på musik i min egen lilla värld, så det passar mig bra. Men arbetet kräver att man är stresstålig, effektiv (!!) och trivs med att arbeta både självständigt och i grupp.
 
Och jag känner flera som jobbat hela sitt liv på Posten och som brevbärare, de trivs superbra. Det är nog väldigt olika beroende på område.
 
Jag har jobbat som brevbärare, men inte fick jag någon hjälp när det var jobbigt. Jobbade extra via bemanningsföretag på olika kontor och distrikt. Fick alltid ta de långa rundorna, fick inte gå hem om jag inte var klar, fick ingen hjälp med att hitta. Det var bara att klara sig bäst man ville.
Tur att man inte är en vekling annars hade jag aldrig pallat. Under vintern fick jag gå rundor ända till kl 18 osv. Vattenflaskan frös till is, inga riktiga lunchpauser eller matpauser, nä fy.
Gillade det bara under sommaren för då var det gött att komma ut och mindre post.
 
Jag har jobbat som brevbärare, men inte fick jag någon hjälp när det var jobbigt. Jobbade extra via bemanningsföretag på olika kontor och distrikt. Fick alltid ta de långa rundorna, fick inte gå hem om jag inte var klar, fick ingen hjälp med att hitta. Det var bara att klara sig bäst man ville.
Tur att man inte är en vekling annars hade jag aldrig pallat. Under vintern fick jag gå rundor ända till kl 18 osv. Vattenflaskan frös till is, inga riktiga lunchpauser eller matpauser, nä fy.
Gillade det bara under sommaren för då var det gött att komma ut och mindre post.

Det där känns som ett problem med bemanningsföretag och vissa chefers inställning till inhyrda "konsulter" snarare än jobbet som brevbärare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
792
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 206
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
840
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 423
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp