Jobba som lastbilschaufför

@Snurrfian Åh ska kolla upp Smedjebacken. Tack för tips :)

Det är nog så i alla mansdominerade yrken tyvärr, att vi tjejer måste vara mkt bättre än killarna för att anses vara på samma nivå. Det är livet helt enkelt, en konsekvens av att vara född i fel kön. Alla år i ett sånt yrke har nog gjort att en annan har i det närmaste läderhud på näsan.
Sen att vi i viss mån har lättare att bli anställda är på gott och ont tyvärr. Endel kallar det att en dragit "kvinnokortet" dvs dragit fördel av att vara kvinna, vilket en ofta får höra. Jag brukar besvara det med att en annan kanske möjligen har lättare att Få jobb men att det är betydligt jäkligare att Jobba, betydligt. Tackolov ser jag relativt lite av det på min nuvarande arbetsplats.
 
@_Taggis_ jag kör inte själv men har många lastbilschaufförer runt mig, många har åkt till Smedjebacken för att ta lastbilskort, där det finns en körskola som är vana att hitta lösningar för att få det att fungera med jobb. När det gäller tjejer i branschen så behöver de vara snäppet bättre än killarna i samma situation för att vara bra. Men det större åkeriföretaget jag har i närheten anställer gärna tjejer eftersom de anser att de är mer ansvarstagande och tänker innan de försätter sig i situationer. Väldigt generellt sett, men står de inför en tjej och en kille som är helt nyutbildade och ingen mer information om dem så väljer de helst tjejen.

Precis... de flesta bolag vill gärna ha tjejer som är mer ansvarsfulla.... Bussbolaget jag arbetar för söker med ljus och lykta efter fler tjejer/kvinnor men det är svårt... Bussarna ska ju gå på väldigt oregelbundna arbetstider och dagens yngre tjejer vill inte arbeta från 3:25 på morgonen... och dessutom står vi för utbildningen + YKB och lön under utbildningstiden.....
 
@swemale Om jag skulle kunna styra tiden efter mitt jobb slipper jag inkomstbortfall. Men dyra kursavgifter är ju vad de är... drömmen hade ju varit att söka in på en yrkesutbildning som är csn-berättigad, som jag då förstår det så är själva undervisningen på såna avgiftsfri. Och så får man lösa det ekonomiska med lån eller hur en då gör. Hade det varit nätbaserat på distans skulle jag nog kunna jobba heltid. Jag har rätt mkt ledig tid och under ett par månader sommartid är jag i princip helt ledig tack vare all övertid jag ej får ta ut under övrig tid på året.

Är nog svårt att hitta en arbetsgivare som betalar utbildning för en som inte ska jobba heltid.

Finns nog ingen arbetsgivare som betalar ett körkort om du inte förbinder dig att arbeta heltid minst ett år.... Tyvärr...
 
Måste vara kass på att söka men hittar inte nån utbildare specifikt för CE i Smedjebacken :o Däremot hittar jag ett ställe i Bollnäs där de erbjuder intensivkurser för C eller CE, samt även YKB.

Kanske är det ändå smartast att ta CE på en intensivkurs och sedan få lite erfarenhet genom att "praoa" med nån man känner som är åkare. Liksom gratisjobba för att inte rosta ihop kunskapsmässigt. Sen om det blir aktuellt att jobba kanske en åkare kan stå för YKB, den är ju typ lika dyr som körkortet när en kollar... frågan är om nån vill stå för YKB om man bara ska jobba extra eller sommarjobba?
 
Precis... de flesta bolag vill gärna ha tjejer som är mer ansvarsfulla.... Bussbolaget jag arbetar för söker med ljus och lykta efter fler tjejer/kvinnor men det är svårt... Bussarna ska ju gå på väldigt oregelbundna arbetstider och dagens yngre tjejer vill inte arbeta från 3:25 på morgonen... och dessutom står vi för utbildningen + YKB och lön under utbildningstiden.....

Synd att det var buss ;) Arbetstiderna kunde jag levt med. Jag jobbar redan 5-skift.
 
Har åkt en hel del med en kompis som körde varubilar (längre turer) men det var längesen, tyckte det verkade lite meckigt med alla lossningar och lastningar.
Det är inte meckigt, möjligtvis i början när man inte vet hur man ska ställa godset och inte vet vart ställena ligger eller hur de lossar, men sen när det sitter då flyter det på bra. Jag kör dagligen sådana turer på jobbet och trivs med det, för mig personligen är det en rolig utmaning, lite som ett vuxen pussel, där jag ska få med mig alla pallar/gods samtidigt som jag ska göra lastningar/lossningar lättare för mig själv.

När det gäller tjejer i branschen så behöver de vara snäppet bättre än killarna i samma situation för att vara bra.
Jag förstår inte vad du menar med det, kan du utveckla?

Det är nog så i alla mansdominerade yrken tyvärr, att vi tjejer måste vara mkt bättre än killarna för att anses vara på samma nivå. Det är livet helt enkelt, en konsekvens av att vara född i fel kön.
Jag har aldrig upplevt att jag som tjej måste vara bättre än killarna och helt ärligt förstår jag inte riktigt grejen med det. Det jag själv anser vara det viktigaste är inte att va bättre än killarna, utan snarare att göra ett gott jobb, det gäller båda könen. Huvudsaken är att man är trevlig och godset kommer fram, man håller sig på vägen, håller trafikregler m.m.


Kanske är det ändå smartast att ta CE på en intensivkurs och sedan få lite erfarenhet genom att "praoa" med nån man känner som är åkare. Liksom gratisjobba för att inte rosta ihop kunskapsmässigt. Sen om det blir aktuellt att jobba kanske en åkare kan stå för YKB, den är ju typ lika dyr som körkortet när en kollar... frågan är om nån vill stå för YKB om man bara ska jobba extra eller sommarjobba?
Tänk på att om du ej har YKB får du ej köra yrkesmässigt även om du har C eller CE. Yrkesmässigt blir det när det är gods på bilen som ska till annan kund.
Vissa åkare kan stå för YKB, vet flera åkerier runtomkring här som gjort det, inte alls ovanligt i dessa tider när det är brist på chaufförer, bara kolla runt på de olika åkerierna vad som erbjuds i närheten.
 
Precis... de flesta bolag vill gärna ha tjejer som är mer ansvarsfulla.... Bussbolaget jag arbetar för söker med ljus och lykta efter fler tjejer/kvinnor men det är svårt... Bussarna ska ju gå på väldigt oregelbundna arbetstider och dagens yngre tjejer vill inte arbeta från 3:25 på morgonen... och dessutom står vi för utbildningen + YKB och lön under utbildningstiden.....
Dessvärre finns det bolag som skyller på att kvinnor skulle vara med ansvarsfulle men i skälva verket är de ute efter förare som inte säger ifrån när fordonen inte är i skick eller tidsättningen av turerna ligger på taffsen över vad som är lagligt. Likaså tycks det vara som en merit att inte klagat på när fordon inte fungerar som de ska utan man ska glatt köra vidare med bromssystem som inte fungerar som de ska osv.
Så bit ifrån direkt! Även seriösa företag söker folk att anställa så rösta med fötterna om det inte är ordning på fordon och planering! Det är på många vis en rutten branch men finns även arbetsplatser där det fungerar bra. Hög personalomsättning stor panik att få tag i fler förare samt mycket korta introduktionstider är tydliga varningstecken!
Körandet i sig är helt okej jobb, gillade de tidiga passen när det var mörkt när man kom fram till lagret och sen komma ut när det dagas och kommit på rull när de första solstrålarna letade sig in i hytten och man hade någon eller par timmar framför sig. Sådär vid femsnåret på morgonen är trafiken inte så rörig än, värre med vilda djuren.
 
Jag har aldrig upplevt att jag som tjej måste vara bättre än killarna och helt ärligt förstår jag inte riktigt grejen med det. Det jag själv anser vara det viktigaste är inte att va bättre än killarna, utan snarare att göra ett gott jobb, det gäller båda könen. Huvudsaken är att man är trevlig och godset kommer fram, man håller sig på vägen, håller trafikregler m.m.

Skönt att du inte upplevt det :) Vad jag menar är iaf att en som tjej måste bevisa mkt mer. Det förutsätts lite från början att en är lite sämre än sina manliga likvärdiga kollegor. Många är förvånade att jag jobbar med vad jag gör, de väntar in nån man at komma förbi o göra en arbetsuppgift osv istället för att bara anta att jag duger till det. Jag måste i högre utsträckning visa i praktik att jag duger, än en kille.

Tex när jag backar med släp är det många som är sååå imponerade. Varför? Kan inte tro att grabbarna får höra samma saker, iaf har jag aldrig hört nån ens kommentera en man som backar med släp. Men ja, jag ha BE och är i 9 fall av 10 ensam när jag är ute och kör så jag lär kunna backa...

Tänk på att om du ej har YKB får du ej köra yrkesmässigt även om du har C eller CE. Yrkesmässigt blir det när det är gods på bilen som ska till annan kund.
Vissa åkare kan stå för YKB, vet flera åkerier runtomkring här som gjort det, inte alls ovanligt i dessa tider när det är brist på chaufförer, bara kolla runt på de olika åkerierna vad som erbjuds i närheten.

Aha. Trodde det var mer för att kunna vara anställd... Men tom bil får man köra utan YKB? Vore det så enkelt så kan en ju åka med och köra med tom bil på väg hem eller mellan lastningar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har jobbat med massvis med unga tjejer från klockan fyra på morgonen. Tror skon klämmer någon annanstans!
Det är inte på något vis ont om chaufförer - men desto mer ont om rimliga arbetsvilkor på arbetsplatserna. Att det fattas tio minuter per timme i tidtabellerna är ett exempel som inte är ovanligt. Delade turer och långa pass är andra problem som är av samma karraktör som vården dras med osv.
Men själva jobbet i sig är det nog oftast helt okej.
 
Många är intresserade... men hoppar ofta av innan utbildningen ens startat....
Ja, men jag säger att det behöver inte bero på tiderna. Jag har haft ett jobb där vi började kl 04 och arbetade 13 timmar i sträck. Uppenbarligen finns det arbeten och arbetsplatser som kan locka unga tjejer trots tidig starttid!
 
Det är inte på något vis ont om chaufförer - men desto mer ont om rimliga arbetsvilkor på arbetsplatserna. Att det fattas tio minuter per timme i tidtabellerna är ett exempel som inte är ovanligt. Delade turer och långa pass är andra problem som är av samma karraktör som vården dras med osv.
Men själva jobbet i sig är det nog oftast helt okej.
Ja, det låter mer troligt att arbetsvillkoren är ett bekymmer!
 
Det är inte på något vis ont om chaufförer - men desto mer ont om rimliga arbetsvilkor på arbetsplatserna. Att det fattas tio minuter per timme i tidtabellerna är ett exempel som inte är ovanligt. Delade turer och långa pass är andra problem som är av samma karraktör som vården dras med osv.
Men själva jobbet i sig är det nog oftast helt okej.

Ja vi har ett rätt stort åkeri som är bannade hos oss eftersom de är så jäkla stressade så de haft sönder så mkt så vi fick nog. Det är rätt speciell körning på vår fastighet, trångt och knixigt och jäkligt. Så har en ett pressat schema kan jag täka mig att det råkar ta i lite här och var...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag förstår inte vad du menar med det, kan du utveckla?
För att ses som bra chaufförer av de runt omkring (dvs män) så måste kvinnorna köra lite bättre än killarna som anses som bra chaufförer, killarna kan komma undan med nybörjarmisstag medans en tjejs misstag koms ihåg och retas om. Hänger du med på vad jag menar? :D
 
Skönt att du inte upplevt det :) Vad jag menar är iaf att en som tjej måste bevisa mkt mer. Det förutsätts lite från början att en är lite sämre än sina manliga likvärdiga kollegor. Många är förvånade att jag jobbar med vad jag gör, de väntar in nån man at komma förbi o göra en arbetsuppgift osv istället för att bara anta att jag duger till det. Jag måste i högre utsträckning visa i praktik att jag duger, än en kille.

Tex när jag backar med släp är det många som är sååå imponerade. Varför? Kan inte tro att grabbarna får höra samma saker, iaf har jag aldrig hört nån ens kommentera en man som backar med släp. Men ja, jag ha BE och är i 9 fall av 10 ensam när jag är ute och kör så jag lär kunna backa...



Aha. Trodde det var mer för att kunna vara anställd... Men tom bil får man köra utan YKB? Vore det så enkelt så kan en ju åka med och köra med tom bil på väg hem eller mellan lastningar.
För mig känns det lite fel att tänka så, vad andra tycker och tänker får stå för dom så länge jag inte kör sönder något och gör mitt jobb spelar det mindre roll om jag är tjej eller kille. Jag behöver inte bevisa något, har förvisso hört kommentarer från äldre personer som tycker det är häftig att en tjej kör ett sådant stort fordon.
Jag tror mer det sitter i ens egna huvud, företagen, kollegorna, även andra chaufförer som jag träffat på under de åren jag jobbat inom branschen har inte brytt sig det minsta att jag är tjej.
Å jo, jag har väl stött på gubbar (av någon anledning är det till 99% äldre män) på industrier som inte tror att tjejer kan, men har aldrig känt något behov att behöva hävda mig, vill de dra pallarna åt mig får de väl göra det, då sparar jag på min kropp. :devil:

Du kommer bli varse att backa med BE och backa med CE är omvänt, nu gissar jag att de släp du kört med BE endast haft antingen boggie eller en axel, ett lastbilssläp har väldigt ofta 4 axlar, där framaxeln (de 2 första axlarna och även är de axlarna som styr släpet) beter sig som ett släp bakom en personbil, medan bakaxlarna svänger åt andra hållet.
En lätt jämförelse från personligt perspektiv, när jag svänger åt höger med ratten i personbilen med hästtransporten bakom, går släpet åt vänster. Gör jag likadant i lastbilen går släpet åt höger istället. Kan säga att jag vred på ratten åt fel håll mååånga gånger när jag satt i personbilen och skulle backa med släp. :angel::laugh:

Det är dels det också med att vara anställd, vi har pensionärer som ej har YKB och får köra våra lastbilar till och från verkstad, för då är det ej yrkesmässig transport. Det blir meckigt om man ska köra mellan lastningar, för du får inte köra på den andra förarens förarkort vilket resulterar i massa i och ur med förarkort m.m. Det enklaste är nog att köra hem i så fall så det bara blir ett byte.

Mer om YKB finns att läsa här --->
https://www.transportforetagen.se/D...er i Akeritidningen/2014/Artikel 11 - YKB.pdf
 
För att ses som bra chaufförer av de runt omkring (dvs män) så måste kvinnorna köra lite bättre än killarna som anses som bra chaufförer, killarna kan komma undan med nybörjarmisstag medans en tjejs misstag koms ihåg och retas om. Hänger du med på vad jag menar? :D
Så är det inte häromkring, verkar som det är olika i olika delar av landet i så fall. På mitt åkeri görs det ingen skillnad om det är en man eller kvinna som gör ett misstag, nybörjarmissar kan alla göra. Däremot de som gör allvarligare missar t ex lägger en bil i diket eller kör sönder något de koms ihåg oavsett vilket kön det är på föraren.

Jag har själv hamnat i diket, tack och lov inte så allvarligt men ingen som retade mig för det, knappt ens någon som kommer ihåg det. Istället var det mer snack om att det kan hända alla och jag inte var den första eller sista.
 
Så är det inte häromkring, verkar som det är olika i olika delar av landet i så fall. På mitt åkeri görs det ingen skillnad om det är en man eller kvinna som gör ett misstag, nybörjarmissar kan alla göra. Däremot de som gör allvarligare missar t ex lägger en bil i diket eller kör sönder något de koms ihåg oavsett vilket kön det är på föraren.

Jag har själv hamnat i diket, tack och lov inte så allvarligt men ingen som retade mig för det, knappt ens någon som kommer ihåg det. Istället var det mer snack om att det kan hända alla och jag inte var den första eller sista.
Jag har mest erfarenhet i den delen där det hämtas/lastas och hör hur snacket går på de som lastar. Det är mycket möjligt att det är en annan jargong i själva åkeriet. Sen tror jag inte att de som kör lastbilarna får höra det, utan det är mest snacket på sidan av.
 
Det är dels det också med att vara anställd, vi har pensionärer som ej har YKB och får köra våra lastbilar till och från verkstad, för då är det ej yrkesmässig transport. Det blir meckigt om man ska köra mellan lastningar, för du får inte köra på den andra förarens förarkort vilket resulterar i massa i och ur med förarkort m.m. Det enklaste är nog att köra hem i så fall så det bara blir ett byte.

Mer om YKB finns att läsa här --->
https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_Förbunden/BA/Om BA/BA skriver i Akeritidningen/2014/Artikel 11 - YKB.pdf

Men suck, jag som tyckte jag hade en bra plan att presentera för "mina" lastbilsgubbar när jag träffar dom nästa gång dvs ta kort + åka med och köra tomma lass när dom åker med. Får läsa på helt enkelt.
 
Jag har mest erfarenhet i den delen där det hämtas/lastas och hör hur snacket går på de som lastar. Det är mycket möjligt att det är en annan jargong i själva åkeriet. Sen tror jag inte att de som kör lastbilarna får höra det, utan det är mest snacket på sidan av.
Jag har jobbat på industrier och andra jobb innan jag blev lastbilschaufför, ej hört det där snacket du nämner.
Sen även om det nu skulle snackas, det rör inte mig som chaufför ändå så länge jag gör det jag ska spelar det mindre roll vad andra tycker/tänker om mig.

Det jag däremot hört är från företag som gnällt på en av mina manliga chaufförer, får ofta höra sådant från vissa företag, när en manlig kollega misskött sig eller liknande, men just den formen av snack är en könsbaserad här utan mer personlighetsbaserad.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp