Jobba som lastbilschaufför

Titta på de olika yrkesutbildningarna runt om i landet med. Kontakta studievägledaren i hemkommunen och hör dig för.
 
Anledningen till att jag börjat fundera på detta är att jag är en sån person som utan bekymmer skulle kunna jobba jämnt. Tycker jag det är roligt så är det inga problem. Min fritid sedan ett par år tillbaka har ändå mest handlat om att ta hand om skador på mina hästar och rätt obefintligt med ridning och träning. Jag har nu skaffat en hund som jag kan sysselsätta mig med istället, och det där hästeriet känns som nåt jag behöver ta en paus ifrån. Jag är skitless på det. Om min kvarvarande hästs skador inte tänker bli bra snart så får det blir hästlöst snart = ännu mera fritid. Jag har idag problem med att jag tycker att jag är ledig för mkt, det hade varit perfekt för mig med ett extraknäck mest för att slå ihjäl tid faktiskt...:angel: Jag har inga planer på att sluta på mitt nuvarande jobb, så det blir isf att köra vid sidan av. Om det är lönsamt att stå för YKB osv bara för extrajobb. Sen behöver jag ju givetvis hitta en åkare som kan gå med på att min hund åker med i bilen, men hon är liten på 8kg och korthårig så hon smutsar iaf inte ner...
Om du har facebook och inte redan har gjort det, spana in Queen of the Road. Ett nätverk för kvinnor inom transportbranschen, vare sig man bara är intresserad eller jobbar inom branschen. De som är med där finns utspridda över hela Sverige och skulle kunna tipsa om åkare osv.

Jag hade häst och jobbade heltid i 4 års tid, det var inte mycket tid kvar av kvällen när jag väl kom hem efter jobbet, åkte alltid direkt till stallet efter jobbet. Jag fick ta bort min häst pga skada som inte ville läka ut, så jag kan ana vad det är du går igenom just nu med din häst.
 
Titta på de olika yrkesutbildningarna runt om i landet med. Kontakta studievägledaren i hemkommunen och hör dig för.

Jag är inte arbetslös så jag kan inte gå en sådan. Hade det funnits på distans med webbstudier vore det nåt, men jag jobbar ju heltid med annat så kan inte riktigt passa lektionstider osv :(
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det beror helt och hållet på upplägget, du kan inte jobba mer än kör och vilotiderna säger.
Vill åkaren det, då ska man se sig om efter annan åkare. Att bryta mot KoV kan resultera i personliga böter de första 28 dagarna och senare dyra sanktionsavgifter för åkeriet.

Likaså, får man ej ha hur mycket övertid som helst utan godkännande av facket. 200 övertidstimmar får man ha på ett år innan man måste ansöka om förlängt.

Jag jobbar själv 06:30-17:30 fyra dar i veckan med en timmes rast. Vissa dar blir det övertid, andra dagar kommer jag hem i tid.
Å andra sidan för min del är jobbet min passion och jag lever själv. Har kollegor som har familjer och de får allt som oftast sluta i tid.

Jag tror inte man ska måla fan på väggen innan man provat, men helt klart va med på att det är lite annat än ett t ex ett fabriksjobb där du jobbar vissa tider och går hem exakt på minuten.

Finns även olika körningar inom branschen, den känslan jag själv får är att distribution/stycke/parti är den sortens körning som kan vara mest tidspressad, men det beror helt på.

Jag kan förstå att en del åkare försöker maxa ut tiderna så gott det går och ligger på marginalerna, då de har press på sig från speditörer och billigare utländsk konkurrens.
Jag är för att de utländska förarna ska ha samma villkor och betalt som vi svenska chaufförer. Då blir de inte lika eftertraktade och åkare skulle kunna lägga om sina körningar m.m.
Kanske skulle det göra skillnad, kanske inte vi lever ändå i ett stressat samhälle där företagen oftast inte har lager själva utan lagret ligger på lastbilsflaken.


Jag tycker de utlänska chafförerna ska ha samma vilkor som de land de kör i. Så försvinner den snevridna konkurensen

Ja jag gillar att köra och är väldigt förtjust i ett soeciellt märke.

Men många åkare som maxar tiderna så mycket det går. Där väldigt olika.
Tycker det är bra att man vet redan innan nan ger sig på det att det finns mindre bra åkare stt köra för och det finns bra.
 
Jag tycker de utlänska chafförerna ska ha samma vilkor som de land de kör i. Så försvinner den snevridna konkurensen

Ja jag gillar att köra och är väldigt förtjust i ett soeciellt märke.

Men många åkare som maxar tiderna så mycket det går. Där väldigt olika.
Tycker det är bra att man vet redan innan nan ger sig på det att det finns mindre bra åkare stt köra för och det finns bra.
Lite skulle det nog göra skillnad om de fick samma vilkor och betalt som oss svenska, men jag är ändå rädd att prispressningen kommer fortsätta med tanke på dagens ”det får inte kosta”, men nog om det hör väl egentligen inte till den här specifika tråden.

Maxar tiden går inte att göra hur som helst då det finns KoV, vägarbetstidslagen osv. De åkare som på nått vänster äventyrar dessa ska man undvika, de räknas inte till den seriösa skaran dessvärre.

Vet om åkare som haft rutter som är precis att man hinner på körtiden inget får fela, vilket jag som chaufför tycker är fel. Det gör chaufförer stressade och de kör för fort, finns inga marginaler för t ex hamna bakom traktor eller i någon kö, vilket resulterar i att man ej kommer hem och om det är någon som ska ha bilen efteråt sabbar det för dom också. Nej, jag anser inte att den typen av åkare är seriösa. En seriös bra åkare har med i beräkningen att saker kan hända längs vägen och ändå gå med vinst.

Vet även om några åkare som satt i system att fuska, t ex kör utan kort och sen sätter i det senare. Blir väldigt dryga sanktionsavgifter för åkeriet, då det ej går att bevisa vem som kört bilen.

Jag ogillar fuskare, för de som fuskar får en fördel mot oss som inte fuskar, då de kommer längre osv. Vilken skapr osund konkurrens.

Fick själv ta rast lite tidigare idag för att inte riskera gå över vägarbetstidslagen (även känd som 6-timmars regeln), då jag ej kommer upp i körtiden, får jag enbart jobba 6 timmar innan jag måste ta rast.

Så här sitter jag nu och skriver, 20 minuter kvar innan jag kan åka.
Väldigt ofta det blir rast i bilen, men det har sin charm det också. :)

26271
 
Lite skulle det nog göra skillnad om de fick samma vilkor och betalt som oss svenska, men jag är ändå rädd att prispressningen kommer fortsätta med tanke på dagens ”det får inte kosta”, men nog om det hör väl egentligen inte till den här specifika tråden.

Maxar tiden går inte att göra hur som helst då det finns KoV, vägarbetstidslagen osv. De åkare som på nått vänster äventyrar dessa ska man undvika, de räknas inte till den seriösa skaran dessvärre.

Vet om åkare som haft rutter som är precis att man hinner på körtiden inget får fela, vilket jag som chaufför tycker är fel. Det gör chaufförer stressade och de kör för fort, finns inga marginaler för t ex hamna bakom traktor eller i någon kö, vilket resulterar i att man ej kommer hem och om det är någon som ska ha bilen efteråt sabbar det för dom också. Nej, jag anser inte att den typen av åkare är seriösa. En seriös bra åkare har med i beräkningen att saker kan hända längs vägen och ändå gå med vinst.

Vet även om några åkare som satt i system att fuska, t ex kör utan kort och sen sätter i det senare. Blir väldigt dryga sanktionsavgifter för åkeriet, då det ej går att bevisa vem som kört bilen.

Jag ogillar fuskare, för de som fuskar får en fördel mot oss som inte fuskar, då de kommer längre osv. Vilken skapr osund konkurrens.

Fick själv ta rast lite tidigare idag för att inte riskera gå över vägarbetstidslagen (även känd som 6-timmars regeln), då jag ej kommer upp i körtiden, får jag enbart jobba 6 timmar innan jag måste ta rast.

Så här sitter jag nu och skriver, 20 minuter kvar innan jag kan åka.
Väldigt ofta det blir rast i bilen, men det har sin charm det också. :)

Visa bifogad fil 26271

Ja håller med dig helt och fullt!

Fin bild😃
 
Ja håller med dig helt och fullt!

Fin bild😃
Tack. Kanske inte den mest exotiska utsikten just där, men jag trivs med att ha rast i bilen. Det är gott om plats, finns säng och är som ett andra hem, kan finnas dieselvärmare också beroende på lastbil, plus man har alltid en ”parkbänk” att sitta på om man vill sitta ute. Bara fälla ner fotsteget på grillen och sätta sig, perfekt en solig dag (om man vill sola lite) när det blir lite väl varmt att sitta i hytten. 😅👍🏻

26313


Har man släp går dragstången även att använda om man vill sitta i skuggan istället, helt beroende på hur man står. 🙈
 
Tänkte på de äldre chauförernas berättelse om varför de satte sig på dagstången ...
 
Har nu varit på heldags-studiebesök och åkt med i lastbilen med en av gubbarna jag lärt känna lite via jobbet. Åh herregud får en säga, jag hade nog trott att det skulle vara lite enklare jobb:o

Nu menar jag inte att jag trott att det är så "bara" att ratta runt en stor bil med släp, men så mkt annat runtikring som jag i min okunnighet inte direkt tänkt på. Tex hålla reda på allt pappersarbete med leveranser, kunder, hämtställen, lastningar, planera in nya bokningar som helt plötsligt dyker upp under dagen eller för den delen avbokningar osv. Tex en sak jag inte fattat innan är att i det här fallet åka ut till flisupplag och hämta rätt sorts flis och lasta med maskin. Jag min nöt trodde nog inte riktigt att hämtställena låg så ensligt och längs så krokiga smala vägar. Och att en dessutom ska vara lastmaskinsförare för att 90% av all lastning får en göra själv.
Jag tror förvisso att det gör jobbet roligare och mer varierande, men inser också att det nog behövs en hel del medåkning och "prao" innan jag skulle våga göra detta själv. Jag har förvisso körkort för lastmaskin och truck men ingen praktisk jobberfarenhet, och ensam ute i skogen med en maskin och inte en människa i sikte så är det väl bara att bita ihop antar jag...:angel:

Jag läser teorin nu och som vanligt när en ska läsa teori fattar en inte hur provet ska klaras upp, läser nu om boggi- resp trippelaxeltryck och bärklass på vägar osv. Det är en del att hålla reda på. Tur att jag inte bokat nån tid för provet ännu. Jag fattar inte hur en kan påstå att "det är bara boka provet och sen pluggar du hela helgen innan"... jag har hyfsat lätt för mig att läsa in saker men knappast så lätt. Då tog jag ändå BE för bara 3 år sedan och har mkt av övrig teori färskt i minnet.

Har fö en ny "plan" och det är att det blir bara c-kortet i år. Om jag klarar det dvs. Vill göra teorin innan sommarn i vilket fall för att kunna gå en intensivkurs under min semester.
Sen om jag nu tolkat alla regelverk rätt, så borde det väl inte anses som yrkesmässig trafik att köra tomma bilar trots att de är i tjänst? Jag tänker att om jag har c-kort så får jag ju övningsköra med släp, så kanske kan jag åka med nån av gubbarna jag känner och sedan köra mellan hämtningsställen? Dvs tom bil + tomt släp. Då borde jag komma undan utan YKB? Rätta mig om jag har fel. Det skulle vara ett bra sätt att få erfarenhet utan att det kostar nåt för nån att slösa sin tid på mig...?
 
Jag klarade teoriprovet igår :bump::bump::bump:

Men jäklar så svårt det var. Jag har ändå pluggat mkt under våren både i bok och online på elevcentralen.se, och när jag äntligen efter lång väntan fick mitt körkortstillstånd bokade jag provet direkt och sista veckorna har jag pluggat varje kväll. Jag har inga svårigheter med att plugga heller och brukar ha lätt att lära mig saker utantill.
Jag vet inte om det blev nåt fel med mitt inlogg på elevcentralen (den säger varje gng jag loggar in att det ej finns nåt registrerat körkortstillstånd tex), men jag tycker att det varit alldeles för få lastbilsfrågor där. Trots att utbildaren som fixat mitt inlogg visste att det var c-kort jag skulle ta.
Tackolov har jag ju nördat på egen hand och praoat med "mina" lastbilsgubbar och det räddade upp en del på provet. Det kom frågor om reglage och funktioner som inte står i boken jag haft, än mindre kommit upp på onlinetesterna, så det är tur att jag haft lite koll själv.
 
Grattis! Det är så att säga nu som utbildningen startar. Kommer att bli bra det där!

Tack :D

Ja precis så känner jag. Har bokat en tid för uppkörningen, var ju svårt att få tid under sommaren så passade på. Nu hoppas jag att nån av de två körskolorna på orten har tid med mig. Såg till att tiden är ca 1 mån efter att jag kommit dit och med tanke på att jag inte kört innan så hoppas jag hinna med körutbildningen på den tiden. Tänkte göra detta på min semester :)
 
Sen om jag nu tolkat alla regelverk rätt, så borde det väl inte anses som yrkesmässig trafik att köra tomma bilar trots att de är i tjänst? Jag tänker att om jag har c-kort så får jag ju övningsköra med släp, så kanske kan jag åka med nån av gubbarna jag känner och sedan köra mellan hämtningsställen? Dvs tom bil + tomt släp. Då borde jag komma undan utan YKB? Rätta mig om jag har fel. Det skulle vara ett bra sätt att få erfarenhet utan att det kostar nåt för nån att slösa sin tid på mig...?
Jag vet pensionärerna på jobbet som har C/CE-kort får endast hämta och lämna bilar på verkstad, då de är tomma. YKB krävs vid yrkesmässig godstransport.

De enda undantagen jag känner till finns här:
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Yrkesforarkompetens/Undantag/
 
Tack :D

Ja precis så känner jag. Har bokat en tid för uppkörningen, var ju svårt att få tid under sommaren så passade på. Nu hoppas jag att nån av de två körskolorna på orten har tid med mig. Såg till att tiden är ca 1 mån efter att jag kommit dit och med tanke på att jag inte kört innan så hoppas jag hinna med körutbildningen på den tiden. Tänkte göra detta på min semester :)
Lyssna med andra körskolor med - kan vara värt det när du har begränsat med tid.
 
Jag vet pensionärerna på jobbet som har C/CE-kort får endast hämta och lämna bilar på verkstad, då de är tomma. YKB krävs vid yrkesmässig godstransport.

De enda undantagen jag känner till finns här:
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Yrkesforarkompetens/Undantag/

Enligt min teoribok är det inte yrkesmässig körning att tex frakta eget gods inom firma, tex om ett möbelföretag fraktar egna möbler till egna kunder. Yrkesmässigt blir det när man fraktar nåt för annans räkning. Så om man kör tomt ekipage mellan hämtställen kanske en kommer undan... får forska i det.

Känns inte så suget att lägga 25 papp och 5v på att gå YKB om jag ändå ska fortsätta med nuvarande arbete. Och jag har inga planer på att sluta. Från början ville jag jobba extra, men om ykb nu sätter stopp för det så kan jag ju ha c- kort klart ändå ifall jag vill byta jobb i framtiden. Har körkortstillstånd för CE i 5 år så beroende på hur mkt pengar jag vill lägga ut ur egen ficka så kan jag ju ta det med för skojs skull.
 
Hoppar in här med lite egna tankar om tungt körkort. Funderar på att ta c1e då det ska vara "enklare" än ce och vore smidigt att ha c1e så jag kan sno pappas lastbil när jag ska iväg på körträning och ha vagnen i den :p
Men då jag också funderar på att byta jobb så känns lastbils chafför inte så långt bort från tidningsbud, men kan man hitta jobb med bara C1E-kort?

Känns bara övermäktigt att ta CE kort när ångesten redan satt stopp för bokning av proven till e kort i 8år..
Men ska förnya övningskörnings tillståndet nu och skaffar då ett för tung trafik så får vi se om det blir ngt..
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hoppar in här med lite egna tankar om tungt körkort. Funderar på att ta c1e då det ska vara "enklare" än ce och vore smidigt att ha c1e så jag kan sno pappas lastbil när jag ska iväg på körträning och ha vagnen i den :p
Men då jag också funderar på att byta jobb så känns lastbils chafför inte så långt bort från tidningsbud, men kan man hitta jobb med bara C1E-kort?

Känns bara övermäktigt att ta CE kort när ångesten redan satt stopp för bokning av proven till e kort i 8år..
Men ska förnya övningskörnings tillståndet nu och skaffar då ett för tung trafik så får vi se om det blir ngt..

På vilket sätt skulle C1E vara enklare? I min bok är det samma teori bortsett från väldigt få sidor om tex växellådor.
Om en ändå ska göra sig besväret så känns det värt att ta "hela" körkortet sas. Men så tog jag ju BE ist för B96 oxå, jag ogillar att styras av undantag och totalvikter...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hoppar in här med lite egna tankar om tungt körkort. Funderar på att ta c1e då det ska vara "enklare" än ce och vore smidigt att ha c1e så jag kan sno pappas lastbil när jag ska iväg på körträning och ha vagnen i den :p
Men då jag också funderar på att byta jobb så känns lastbils chafför inte så långt bort från tidningsbud, men kan man hitta jobb med bara C1E-kort?

Känns bara övermäktigt att ta CE kort när ångesten redan satt stopp för bokning av proven till e kort i 8år..
Men ska förnya övningskörnings tillståndet nu och skaffar då ett för tung trafik så får vi se om det blir ngt..
Spontant när jag läser om det tror jag det är bättre att ta det fullt ut, verkar vara väldigt mycket begränsningar med C1 och C1E, vet ej om det finns så många atbetsgivare som har chaufförer med de korten.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/tung-lastbil/

De flesta arbetsgivare vill att man har C eller CE.

”Med ett körkort med behörigheten C1E får du köra personbilar och medeltunga lastbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Du får dessutom dra en eller flera släp om bilens och släpens sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg.”

Det är inte en enda lastbil vi har på åkeriet som man kan göra på C1 eller C1E.
Totalvikten på min lastbil ligger på 27 000 kg, då är det en boggibil (tre axlar) även våra två axliga bilar har för hög totalvikt för de kärkorten.
 
Senast ändrad:
Enligt min teoribok är det inte yrkesmässig körning att tex frakta eget gods inom firma, tex om ett möbelföretag fraktar egna möbler till egna kunder. Yrkesmässigt blir det när man fraktar nåt för annans räkning. Så om man kör tomt ekipage mellan hämtställen kanske en kommer undan... får forska i det.

Känns inte så suget att lägga 25 papp och 5v på att gå YKB om jag ändå ska fortsätta med nuvarande arbete. Och jag har inga planer på att sluta. Från början ville jag jobba extra, men om ykb nu sätter stopp för det så kan jag ju ha c- kort klart ändå ifall jag vill byta jobb i framtiden. Har körkortstillstånd för CE i 5 år så beroende på hur mkt pengar jag vill lägga ut ur egen ficka så kan jag ju ta det med för skojs skull.
Den sidan jag länkade hade undantagen för YKB, är det något man är osäker över s kulle man nog kunna ringa transportstyrelsen och dubbelkolla.

Undantag

Lagen om yrkesförarkompetens reglerar undantag då förare av vissa fordon inte behöver ha yrkeskompetensbevis.

Undantagen gäller förare av fordon som kräver behörighet C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE och
  • vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 45 kilometer i timmen,
  • som används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, räddningstjänsten eller polisen,
  • som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll,
  • som är nya eller ombyggda och ännu inte har tagits i drift i transportverksamhet,
  • som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser,
  • som används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis enligt denna lag,
  • som används för ickekommersiell persontransport eller för godstransport för privat bruk, eller
  • som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp