Jobba som lastbilschaufför

Se på fan :D

Varför ändrades det? Gäller det alla treaxlade bilar?

Är det alltså en generell regel att på BK4 ska en bara räkna på ovanstående sätt, och inte kolla i bruttoviktstabellerna?

Jag tror att det ändrades pga att det inte skulle vara så tajt med vikterna efter det infördes 64 ton på bk1. För de gamla reglerna blev fördelningen 26+38=64 på bil och släp och då gäller verkligen att lasta rätt. Därför många köpte 5 axlade släp istället. Så nu är lagen att tre axlade bilar får ha en totalvikt på 28 ton men framvagnen måste vara godkänd för 9 ton om detta ska gå. På 5 axlade släp gäller fortfarande 38 ton totalvikt på bk1 men lastfördelningen kan fördelas på ett helt annat sätt pga trippelaxel bak.

Nej, du ska kolla i tabellerna men du måste också kolla vad varje fordon får ha både i axelavstånd samt teknisk totalvikt. Ska du klara av att väga 74 ton innebär det att du måste ha fyra axlar på bilen och fem på släpet, 32+42=74.
I ditt exempel var bilen godkänd för 27 ton (8+19) och släpet hade en totalvikt på 36 ton (18+18) därmed blir ekipaget bara godkänt för 63 ton.
 
Kan bara kör- och vilotiderna i stora drag. Det blir ett senare bekymmer i YKB tänker jag :angel:
Jag skulle påstå att rätt få andra yrken tillåts ha såna svävande arbetstider. tänker på det jämt när jag är ute och praoar på åkeriet. Att börja kl 4 på morgonen och sedan sluta allt mellan 13 och 16 beroende på hur mkt väntetid det blir på dagarna... det är lite svårplanerat ihop med övrigt liv. Och kvällsskiftet är allt mellan 13-16 till 21-24....

Vilka generösa tider ni har :laugh:
Har kört mycket utomlands och då var det tvåveckors pass som gällde.
Så vad det gäller färdskrivaren och kör och vilotiden och diverse undantag att nyttja kan jag som rinnande vatten ;)
 
Alla vägregler, ykbn, adr (om man tar det), lastsäkring, godsplacering, fordonskontroll, KoV (kör och vilotider), vägarbetidslagen, körningen, planering, fraktsedlar, bokningar osv osv.

Men det är kul och allt kommer med tiden, lossnar mer och mer ju fler år i branschen man får. :)

Kan bara kör- och vilotiderna i stora drag. Det blir ett senare bekymmer i YKB tänker jag :angel:
Jag skulle påstå att rätt få andra yrken tillåts ha såna svävande arbetstider. tänker på det jämt när jag är ute och praoar på åkeriet. Att börja kl 4 på morgonen och sedan sluta allt mellan 13 och 16 beroende på hur mkt väntetid det blir på dagarna... det är lite svårplanerat ihop med övrigt liv. Och kvällsskiftet är allt mellan 13-16 till 21-24....
Transportstyrelsen har en jättebra broschyr med kör och vilotiderna, brukar även komma ut en uppdaterad version med jämna mellanrum, men i stora drag håller det sig till samma regler om innan.

Tja, jag tycker inte det är svårt att planera, nu jobbar jag förvisso på dagen 10 timmar, ibland övertid ibland inte allt hänger på hur dagen går osv. Jag har en ledig dag i veckan förutom helgen och den är perfekt att planera in t ex frisör, läkarbesök osv. Skulle det vara något som skiter sig, så har jag bytt ledig dag, mitt åkeri är inte omöjligt på det sättet.

Har även kört natt, då sov man i princip nästan hela dan började 19-18 och kom hem runt 5-7 beorende på hur det gick. Vi har dispens på att jobba natt mer än 10 timmar på den körningen.
 
Jag kan berätta hur jag räknade ut vikterna på mitt fysiska ekipage, skriver under varje bild vad som gäller för bilden som är över texten. :)

Lastbilen följer här nedan, släpet kommer i ett eget inlägg (tror det blir ett för långt inlägg annars).

01.jpg


(A) Det första jag gjorde var att kolla i regbeviset vad totalvikten på lastbilen är. Gjorde det lätt för mig och gick in på transportstyrelsens sök uppgifter om annat fordon knappade in lastbilens regnummer, sedan ner till Teknisk Data > Mått och vikter.
I detta fall visade det sig att det ligger på 27 000 kg.

(B) Nästa steg blev att kolla axelbelastningen i registreringsbeviset, tillbaka in på fliken från transportstyrelsen med sök uppgifter om annat fordon, där jag fortfarande hade kvar det regnummret jag precis sökte på i (A). Nu gick jag till Teknisk Data > Axlar och hjul, för att hitta axelavstånden, samt garanterat axel och boggitryck.

Skrev ner det garanterade axeltrycket, där jag hittade tekniskt tillåten vikt/axel och tekniskt tillåten vikt/axelgrupp.
Fram axelns garanterade axeltryck landade på 8 000 kg.
Boggin låg på 19 000 kg.

Fortfarande kvar på regbevisets Teknisk Data > Axlar och hjul kollade jag på Max axelavstånd axel 1-2 (4 800 mm) och Max axelavstånd axel 2-3 (1 370 mm), skissade snabbt en liten illustration och skrev ner för att bättre komma ihåg vilka mått det var.

Nu använda jag mig av transportstyrelsens grundregler vad gäller axeltrycket. Där hittade jag att ej drivande hjul (dvs framaxeln) fick väga 10 ton (BK1), 10 ton (BK2), 8 ton (BK3) samt 10 ton (BK4).

Det går att se under Teknisk Data > Axlar och Hjul hur många axlar lastbilen har antal hjul. I detta fall 3 axlar och 8 hjul, vilket innebär dubbelmontage på drivaxeln, vilket är väldigt vanligt, bästa är om man kan kolla på en fysisk lastbil och jämföra med vad som står i regbeviset.

Boggitrycket, fick jag kolla under "d. Avståndet mellan axlarna är 1,3 meter eller större men inte 1,8 meter och drivaxeln är försedd med dubbelmonterade hjul och luftfjädring eller likvärdig fjädring, eller drivaxlarna är försedda med dubbelmonterade hjul och vikten inte överstiger 9,5 ton på någon av axlarna" då lastbilen i fråga har 4 däck på drivaxeln, det som kallas dubbelmontage.
Boggitrycket fick vara 19 ton (BK1), 16 ton (BK2), 12 ton (BK3) och 19 ton (BK4).

Skrev ner allt för att få en lättare överblick, nu ska man ta det lägst värdet och plussa ihop.

BK1 - 8 000 (regbeviset) + 19 000 (regbevis/grundreglerna) = 27 000
BK2 - 8 000 (regbeviset) + 16 000 (grundreglerna lägre än regbeviset) = 24 000
BK3 - 8 000 (regbeviset) + 12 000 (grundreglerna lägre än regbeviset) = 20 000
BK4 - 8 000 (regbeviset) + 19 000 (regbevis/grundreglerna) = 27 000

02.jpg


(C) Det jag skrev upp tidigare om axelavståndet i min illustration plussar jag nu ihop.
4 800 + 1 370 = 6 170

Jag går till bruttoviktstabellen på transportstyrelsen och får kolla på avståndet i meter mellan fordonets första och sista axel. I detta fall 6,0 men inte 6,2 (BK1, BK2, BK4) och 6,0 men inte 6,4 (BK3)

BK1 - 31 ton
BK2 - 24,20 ton
BK3 - 17,5 ton
BK4 - 31 ton

(1) Nu ska jag räkna ut högst tillåtna lastvikt och då ska jag ta det lägsta värdet från (A), (B) eller (C) minus tjänstevikten på lastbilen, vilket hittas under regbeviset Teknisk Data > Mått och vikter > Tjänstevikt (faktiskt vikt) 12 433kg.

BK1 - 27 000 (A)/(B) - 12 433 = 14 567 kg
BK2 - 24 000 (B) - 12 433 = 11 567 kg
BK3 - 17 500 (C) - 12 433 = 5 067 kg
BK4 - 27 000 (A)/(B) - 12 433 = 14 567 kg
 
Senast ändrad:
Här kommer släpet, samma principer som lastbilen, men lite skillnad.

03.jpg


(A) Det första jag gjorde var att kolla i regbeviset vad totalvikten på lastbilen är. Gjorde det lätt för mig och gick in på transportstyrelsens sök uppgifter om annat fordon knappade in släpets regnummer, sedan ner till Teknisk Data > Mått och vikter.
I detta fall visade det sig att det ligger på 38 000 kg.

(B) Nästa steg blev att kolla axelbelastningen i registreringsbeviset, tillbaka in på fliken från transportstyrelsen med sök uppgifter om annat fordon, där jag fortfarande hade kvar det regnummret jag precis sökte på i (A). Nu gick jag till Teknisk Data > Axlar och hjul, för att hitta axelavstånden, samt garanterat axel och boggitryck.

Skrev ner det garanterade axeltrycket, där jag hittade tekniskt tillåten vikt/axelgrupp > 18 000 kg.

Fortfarande kvar på regbevisets Teknisk Data > Axlar och hjul kollade jag på Max axelavstånd axel 1-2 (1 330 mm), Max axelavstånd axel 2-3 (6 500 mm) och Max axelavstånd axel 3-4 (1 820 mm), skissade snabbt en liten illustration och skrev ner för att bättre komma ihåg vilka mått det var.

Nu använda jag mig av transportstyrelsens grundregler vad gäller axeltrycket.
För framaxelns boggi fick jag titta under "c. Avståndet mellan axlarna är 1,3 meter eller större men inte 1,8 meter" där det blev 18 ton (BK1), 16 ton (BK2), 12 ton (BK3) och 18 ton (BK4).
Bakaxelns boggi skiljde sig då axelavståndet är större och fick då ko

Skrev ner allt för att få en lättare överblick, nu ska man ta det lägst värdet och plussa ihop.

BK1 - 18 000 (regbeviset) + 20 000 (regbevis/grundreglerna) = 38 000
BK2 - 16 000 (grundreglerna lägre än regbeviset) + 16 000 (grundreglerna lägre än regbeviset) = 32 000
BK3 - 12 000 (grundreglerna lägre än regbeviset) + 12 000 (grundreglerna lägre än regbeviset) = 24 000
BK4 - 18 000 (regbeviset) + 20 000 (regbevis/grundreglerna) = 38 000

04.jpg


(C) Det jag skrev upp tidigare om axelavståndet i min illustration plussar jag nu ihop.
1 330 + 6 500 + 1 820 = 9 650

Jag går till bruttoviktstabellen på transportstyrelsen och får kolla på avståndet i meter mellan fordonets första och sista axel. I detta fall 9,5 men inte 9,75 (BK1), 9,6 men inte 9,8 (BK2, BK4) och 9,6 men inte 10,0 (BK3).

BK1 - 38 ton
BK2 - 30,32 ton
BK3 - 22 ton
BK4 - 47 ton

(2) Nu ska jag räkna ut högst tillåtna lastvikt och då ska jag ta det lägsta värdet från (A), (B) eller (C) minus tjänstevikten på släpet, vilket hittas under regbeviset Teknisk Data > Mått och vikter > Tjänstevikt (faktiskt vikt) 10 200 kg.

BK1 - 38 000 (A)/(B) - 10 200 = 27 800 kg
BK2 - 30 320 (C) - 10 200 = 20 120 kg
BK3 - 22 000 (C) - 10 200 = 11 800 kg
BK4 - 38 000 (A)/(B) - 10 200 = 27 800 kg
 
Så här räknade jag ut både lastbil och släp ihop efter att jag räknat ut dom var för sig.

05.jpg


(A) Nu ska jag räkna ut avståndet mellan fordontågets första och sista axel. Det gör jag genom att ta reda på överhäng och kopplingsavstånd.

Kopplingsavståndet hittar jag på regbeviset, använder mig fortfarande av flikarna på transportstyrelsens sök uppgifter om annat fordon under Teknisk Data > Kopplingsanordning och bromsar > Max kopplingsavstånd och för släpet Teknisk Data > Mått och vikt > Bakre överhäng.

Lastbilens kopplingsavstånd är 9 651 mm, tyvärr stod inte främre överhäng med och i mina uträkningar har jag gjort lite fel, blev lurad av exemplet i tungboken där lastbilens främre överhäng var lika stort som boggins axelavstånd, tur för mig att svaren blir densamma ändå. 😅

Jag räknade ut överhänget så här i efterhand, bilens längd som står under Teknisk Data > Mått och Vikt > Längd är 9 861 mm och Bakre överhäng 2 466 mm. Jag har tidigare tagit reda på axelavståndet på lastbilen.
Så jag började med längden, minus bakre överhäng och axelavstånd, dvs:

9 861 mm (längd) - 4 800 mm (axelavstånd axel 1-2) - 1370 mm (axelavstånd axel 2-3) - 2 466 mm (bakre överhäng) = 1 225 mm

Släpets kopplingsavstånd är 14 600 mm och bakre överhäng 1 950 mm.
Nu tar jag kopplingsavståndet på lastbilen minus överhänget på lastbilen, plus kopplingsavståndet på släpet minus överhänget på släpet, vilket blir:

9 651 mm (lastbilens kopplingsavstånd) - 1 225 mm (lastbilens främre överhäng) + 14 600 mm (släpets kopplingsavstånd) - 1 950 mm (släpets bakre överhäng) = 21 076 mm

Nu går jag tillbaka till bruttoviktstabellen på transportstyrelsen och får kolla på avståndet i meter mellan fordontågets första och sista axel.
I detta fall 20,2 och större (BK1), 18,5 och större (BK2), 20,8 men inte 21,2 (BK3) och 20,2 och större (BK4).

Nästa steg är att räkna ihop tjänstevikten på lastbil (12 433kg) och släpet (10 200 kg).
12 433 kg + 10 200 kg = 22 633 kg

Då var det dags att ta reda på vad jag får lasta enligt bruttoviktstabellen och det gör jag genom att ta svaren jag fick från bruttoviktstabellen minus den gemensamma tjänstevikten på lastbil och släp.

BK1 - 64 000 kg - 22 633 kg = 41 367 kg
BK 2 - 51 400 kg - 22 633 kg = 38 767 kg
BK 3 - 36 000 kg - 22 633 kg = 13 367 kg
BK 4 - 74 000 kg - 22 633 kg = 51 367 kg

06.jpg


(B) Nu ska jag räkna ihop svaren jag fick från (1) och (2).

BK1 - 14 567 kg (1) + 27 800 kg (2) = 42 367 kg
BK2 - 11 567 kg (1) + 20 120 kg (2) = 31 687 kg
BK3 - 5 067 kg (1) + 11 800 kg (2) = 16 867 kg
BK4 - 14 567 kg (1) + 27 800 kg (2) = 42 367 kg

07.jpg


(C) Då var det dags att återigen räkna ut högst tillåtna lastvikt och då ska jag ta det lägsta värdet från (A) eller (B)

BK1 - 41 367 kg (A) -> 41 367 kg + 22 633 kg (tjänstevikt lastbil & släp) = 64 000 kg (totalvikt)
BK2 - 31 687 kg (B) -> 31 687 kg + 22 633 kg (tjänstevikt lastbil & släp) = 54 320 kg (totalvikt)
BK3 - 13 367 kg (A) -> 13 367 kg + 22 633 kg (tjänstevikt lastbil & släp) = 36 000 kg (totalvikt)
BK4 - 42 367 kg (B) -> 42 367 kg + 22 633 kg (tjänstevikt lastbil & släp) = 65 000 kg (totalvikt)
 
Vilka generösa tider ni har :laugh:
Har kört mycket utomlands och då var det tvåveckors pass som gällde.
Så vad det gäller färdskrivaren och kör och vilotiden och diverse undantag att nyttja kan jag som rinnande vatten ;)

Ja, vissa ställen har så mkt väntetid så det drar iväg. Har fått vänta 2 tim på lossning och 1 tim på lastning ett par ggr. Galet segt. blir ju långa dagar då men ändå inte så mkt körtid.
 
@TheRedLightning Låter helt ok att jobba 10 tim 4 dagar i veckan. Jobbar du bara dagtid?

Fick Trafikverkets KoV-folder med mitt förarkort. Prefekt nu inför nästa teoriprov tänker jag... ska studera den närmare.

Tack för dina uträkningar :bow: Min dagsplan sket sig dock totalt och jag kom hem alldeles för sent för att ens orka med att sätta mig med plugg. Hoppas det är lugnt på jobbet till veckan så jag hinner dra igenom detta nåt varv till i närtid (ja jag pluggar på arbetstid när det är lugnt :angel: )
 
Ja, vissa ställen har så mkt väntetid så det drar iväg. Har fått vänta 2 tim på lossning och 1 tim på lastning ett par ggr. Galet segt. blir ju långa dagar då men ändå inte så mkt körtid.

Ja, det är vanligt. I ett av länderna jag körde i så kunde jag många gånger få stå och vänta hela natten på att få lossa.

Sen händer oförutsedda saker hos kunden som gör att man kört 40 mil och sen får vända och åk hem igen.
 
@TheRedLightning Låter helt ok att jobba 10 tim 4 dagar i veckan. Jobbar du bara dagtid?

Fick Trafikverkets KoV-folder med mitt förarkort. Prefekt nu inför nästa teoriprov tänker jag... ska studera den närmare.

Tack för dina uträkningar :bow: Min dagsplan sket sig dock totalt och jag kom hem alldeles för sent för att ens orka med att sätta mig med plugg. Hoppas det är lugnt på jobbet till veckan så jag hinner dra igenom detta nåt varv till i närtid (ja jag pluggar på arbetstid när det är lugnt :angel: )

Trött? Jag som ordnat ett nytt fall för dig att reda ut ;)
 
@TheRedLightning Låter helt ok att jobba 10 tim 4 dagar i veckan. Jobbar du bara dagtid?

Fick Trafikverkets KoV-folder med mitt förarkort. Prefekt nu inför nästa teoriprov tänker jag... ska studera den närmare.

Tack för dina uträkningar :bow: Min dagsplan sket sig dock totalt och jag kom hem alldeles för sent för att ens orka med att sätta mig med plugg. Hoppas det är lugnt på jobbet till veckan så jag hinner dra igenom detta nåt varv till i närtid (ja jag pluggar på arbetstid när det är lugnt :angel: )
Jag jobbar bara dagtid, börjar 06:30 slutar 17:30 med 1 timmes rast under dagen, som jag får disponera när jag vill inom kör och vilotider, samt vägarbetidslagen. Oftast blir det inte att jag kommer upp i körtiden och har jag då satt i kortet 06:30, måste jag ha minst 15 min rast innan 12:30, annars får jag en överträdelse och blir jag stoppad av polisen blir det böter, efter 28 dagar övergår det till åkeriet, som kommer få sanktionsavgift när transportstyrelsen synar åkeriet vilket inte är bra det heller.

Så jag har som mål att inte få några överträdelser på färdskrivaren, mitt personliga rekord är 6 månader utan överträdelser, oftast rör det sig om den där 6-timmars regeln, brukar ha bra koll på den på förmiddagen, men glömt av den helt efter lunchrasten.

Tar jag min rast vid 12:30-13:30, så är det 6 timmar efter 13:30 dvs fram till 19:30 jag har på mig innan jag måste ta en ny kvart, oftast hinner jag sluta innan dess, men det har hänt att jag jobbat till 20 och då får man inte glömma bort den där rasten.

I och med att jag kan disponera mina raster lite hur jag vill och ta dom när det passar kan jag ibland ta frukost vi 9:00-9:15, lunch 12:00-12:30 eftermiddagsrast t ex 14:45-15:00 och då klarar jag 6-timmars regeln.
Sen vissa dar funkar inte och man får ta rast när det passar kunderna, t ex om en kund har rast och jag inte kan lossa/lasta får jag antingen vänta eller passa på och ta min egen rast. :)

Tänkte jag förtydligade lite hur jag hade räknat, kom på att det är riktigt svårt att återge bra i text. xD
Du skulle ju kunna testa samma uträkningsmetod på någon lastbil i din närhet där du kan kolla upp vad just den får lasta, brukar va lite roligare att räkna på ett ekipage man kan se fysiskt. :)
 
@TheRedLightning Ja herregud. Det känns mer och mer som att detta inte kommer bli ett extraknäck, en kommer ju aldrig in i alla regelverk om en bara jobbar ibland... :crazy: Jag som ändå trodde jag hade en bra plan att övningsköra med gubbarna på deras arbetstid så jag får lära mig yrket på köpet dvs fylla i alla blanketter, knappa på färdskrivaren osv osv.

Gör fö segt med övningskörning. så svårt att få till tillfällen som passar både mig och dom. Jag jobbar ju skift och har häst vilket gör att de dagar jags jälv jobbar kan jag inte köra alls, då deras skiftbyten alltid missmatchar med att jag sa hinna med häst samt vara i tid till jobbet.
Och så hade vi en plan att jag skulle köra bilen nån gng utan släp, för att lära mig den. Men som sagt, få ihop tider är svårt. Jag kommer ta en lektion på körskolan då jag är ledig om några veckor, så har jag iaf en början. Men mängdträningen hade jag ju tänkt kunna göra privat och "gratis" sas.
 
Ja typ hjärndöd. Har varit borta 12 tim i stall och sen hundträning i grannlänet hos uppfödaren... men presentera gärna fallet så tar jag tag i det framöver 😎

Det fixar du lätt! Körde ändå förbi jobbet tidigare och kikade på mina bilar. Denna är en enkel en.

(Tacksam om de som vet hur man gör håller sina siffror för sig själv så @_Taggis_ får möjlighet att träna)

Bilen.
 

Bifogade filer

  • 20190929_135822.jpg
    20190929_135822.jpg
    204,8 KB · Visningar: 43
Det fixar du lätt! Körde ändå förbi jobbet tidigare och kikade på mina bilar. Denna är en enkel en.

(Tacksam om de som vet hur man gör håller sina siffror för sig själv så @_Taggis_ får möjlighet att träna)

Bilen.
Sådär såg det fysiska regbeviset ut för mig också, står inget om främre överhäng på det regbeviset heller vad jag kan se.
Jag ska banne mig kolla på tisdag när jag är åter på jobbet och kan kolla på det andra pappret som var bakom om det står något på det.
 
@MM Nu har jag bara hunnit räkna ut för bilen och släpet separat, får spara ekipaget till senare tillfälle. Måste iväg till jobbet strax...


BIL

Jag har räknat med de tillåtna belastningarna i avsaknad av "garanterad axelbelastning" som jag inte hittar på reg.beviset (varför?). Har då tagit 9000 + 19000 kg.

Lastvikter:
BK1 och BK4 = 15110 kg
BK2: 11310 kg.
BK3 går bort pga axelbelastningen fram som är 9000 kg och BK3 tillåter bara 8000.

SLÄP

Har räknat med tjänstevikt 9150, var ett hål i pappret så försökte tyda siffrorna...

BK1: 24850
BK2: 19130
BK3: 11350
BK4: 26850

Fråga: Varför är det en totalvikt på 42000 kg (som jag antar är BK4) och en för BK1 på 38000 när inga vägar tillåter så hög vikt enligt tabellerna på transportstyrelsen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp