jobba som ridlärare

A

annizz

Ni som jobbar som ridinstruktör/ridlärare vilken utbildning har ni?
Hur mycket får ni i lön?
Bra el. dåliga arbetstider?

Sv: jobba som ridlärare

snabbt svar:

- Ridinstruktörskurs Strömshom 40 veckor / Level 2
- Avtalsenlig lön + lite till.
- Varannan kväll och varannan morgon i schemat ungefär.

Ingen utbildning alls.

avtalsenlig lön

normala arbetstider (ibland dag, ibland kväll).

De flesta jag jobbat med (ridlärare) är inte alls utbildade utan har oftast tävlat lite.

Jag har gått som outbildad ridlärare, enda hästutbildning jag har är hästgymnasium, lång häst och riderfarenhet och har gått ungdomsledarkurs. Jag fick 220+moms/timme (egen företagare) Bra arbetstider för mej 16-21,30 på vardag 08-13 på lördagar. Vet inte riktigt vad avtal ligger på, utan jag tog betalt vad jag gör till andra företag.

Jag har ingen ridledar eller ridlärarutbildning alls. Jag har bara ridit väldigt mycket, jobbat i stall och tränat mycket. Samt kollat och läst och pratat mycket. Och varit sjuk och fått lära mig mycket om min kropp genom Feldenkrais etc. Jag har fått lära mig om människors psyke genom psykologikurser jag gått.

Jag har diskuterat mycket med min sjukgymnast/kiropraktor, samt varit med vid behandlingar, och med hästbehandlare och veterinärer. Och jag har en väldigt öppen dialog med mina tränare.

Nu är jag ju mest sjukskriven. Men om jag jobbar så får jag 350 kr för 30-40 min. Sen kan ni ju slå ut det på timlön. Det är alltså innan skatt. Vissa kan få lite kompispris om de tränar på min hemmplan.

Planen är väl att då jag är färdig med rehab rida upp för tränarlicens. Bara för att ha på pappret. Och sen fortsätta min egen hopplockade utbildning. Och jobba så. Men heltid förhoppningsvis!

Jag jobbar ju privat. Så jag sätter tiderna själv. Iom att jag är lite nischad och har bra ref från kända tränare får jag jobb lättare än de vanliga strömsholmsutbildade. Det finns så många av dem och så få med min nisch.

Nu gör jag inte det längre.