jobba som ridlärare

A

annizz

Ni som jobbar som ridinstruktör/ridlärare vilken utbildning har ni?
Hur mycket får ni i lön?
Bra el. dåliga arbetstider?

Sv: jobba som ridlärare

snabbt svar:

- Ridinstruktörskurs Strömshom 40 veckor / Level 2
- Avtalsenlig lön + lite till.
- Varannan kväll och varannan morgon i schemat ungefär.

Ingen utbildning alls.

avtalsenlig lön

normala arbetstider (ibland dag, ibland kväll).

De flesta jag jobbat med (ridlärare) är inte alls utbildade utan har oftast tävlat lite.

Jag har gått som outbildad ridlärare, enda hästutbildning jag har är hästgymnasium, lång häst och riderfarenhet och har gått ungdomsledarkurs. Jag fick 220+moms/timme (egen företagare) Bra arbetstider för mej 16-21,30 på vardag 08-13 på lördagar. Vet inte riktigt vad avtal ligger på, utan jag tog betalt vad jag gör till andra företag.

Jag har ingen ridledar eller ridlärarutbildning alls. Jag har bara ridit väldigt mycket, jobbat i stall och tränat mycket. Samt kollat och läst och pratat mycket. Och varit sjuk och fått lära mig mycket om min kropp genom Feldenkrais etc. Jag har fått lära mig om människors psyke genom psykologikurser jag gått.

Jag har diskuterat mycket med min sjukgymnast/kiropraktor, samt varit med vid behandlingar, och med hästbehandlare och veterinärer. Och jag har en väldigt öppen dialog med mina tränare.

Nu är jag ju mest sjukskriven. Men om jag jobbar så får jag 350 kr för 30-40 min. Sen kan ni ju slå ut det på timlön. Det är alltså innan skatt. Vissa kan få lite kompispris om de tränar på min hemmplan.

Planen är väl att då jag är färdig med rehab rida upp för tränarlicens. Bara för att ha på pappret. Och sen fortsätta min egen hopplockade utbildning. Och jobba så. Men heltid förhoppningsvis!

Jag jobbar ju privat. Så jag sätter tiderna själv. Iom att jag är lite nischad och har bra ref från kända tränare får jag jobb lättare än de vanliga strömsholmsutbildade. Det finns så många av dem och så få med min nisch.

Nu gör jag inte det längre.

Men 19.700kr/mån (innan skatt) plus mat, boende och stallplats.

I gengäld så blev det rätt långa dagar men jag fick planera de själv (med undantag för undervisningstiden om ca 4h/dag).

Har inte jobbat som ridlärare sedan 2006 men såg ut som följande:

- Dipl. hästskötare, SvRF´s ULK och RIK0.
- Avtalsenlig lön
- Sön->onsdag började jag vid lunch och jobbade till kvällen, torsdagar 07-16

tack för alla svar :)
men vad är avtalsenlig lön? Har läst i flera annonser att det är lön enligt kommunal, men vad ligger en sådan lön på?
Funderar på att gå VULK utbildningen i höst och sen ridledar utbildningen nästa sommar, känns bra å ha någon utbildning då jag ej har så stor erfarenhet i att hålla lektioner.
Sen en fråga till hur har ni hittat jobben? Har kollat runt lite här på Buke och där är det mest stall och häst skötar jobb även beridare.. inte så mycket ridlärare el liknande..

tack för alla svar :)
men vad är avtalsenlig lön? Har läst i flera annonser att det är lön enligt kommunal, men vad ligger en sådan lön på?
Funderar på att gå VULK utbildningen i höst och sen ridledar utbildningen nästa sommar, känns bra å ha någon utbildning då jag ej har så stor erfarenhet i att hålla lektioner.
Sen en fråga till hur har ni hittat jobben? Har kollat runt lite här på Buke och där är det mest stall och häst skötar jobb även beridare.. inte så mycket ridlärare el liknande..

De flesta seriösa jobben finns annonserade i Ridsport, ibland kan man hitta dem på Platsbanken också. Då krävs oftast Ridsinstruktörs- eller Ridlärarutbildning, men ibland går det bra med Ridledarutbildning också (så är det oftast kombinerat lektions- och stalljobb med endast några lektioner/vecka).

Jag driver egen verksamhet så jag jobbar i princip dygnet runt, till fickpengar i lön :cool:

Tror att det går rätt mkt genom kontakter. Ta kontakt med de ridskolor du kan tänka dig att jobba på och fråga om de behöver folk, skicka in ett cv om de inte behöver just nu så kan de kontakta dig om de behövs.

Jag hade hellre valt att gå ngn form av ridlärar utbildning istället för enbart ridledare, tror det är lättare att få jobb och ffa att få fast anställning. Lycka till!

Hade ridlärartjänst/stallchefstjänst på naturbruksgymnasie för x antal år sedan vilket ändå var bra arbetstider och hyfsad lön jämfört med vad man oftast får på ridskolor. Under 20.000:- är botten tycker jag, borde ingen gå med på, många har ju gått högskoleutb (Hippologen) och då kan man inte leva drägligt på småpengar :mad:

Tror att det går rätt mkt genom kontakter. Ta kontakt med de ridskolor du kan tänka dig att jobba på och fråga om de behöver folk, skicka in ett cv om de inte behöver just nu så kan de kontakta dig om de behövs.

Jag hade hellre valt att gå ngn form av ridlärar utbildning istället för enbart ridledare, tror det är lättare att få jobb och ffa att få fast anställning. Lycka till!

Jo jag har tänkt att bli ridlärare men jag måste ju börja någonstans :) och borde väl gå ridledar utb innan jag söker ridinstruktör..

Det är inte ett krav vad jag vet att gå ridledare innan, kanske om man tänker gå RIK kurserna men de har jag inte så stor koll på. Men för t ex hippologen eller KY utbildningar är det inte ett krav. Tänkte att det kanske är bättre att läsa en intruktörsutbildning direkt istället för att gå ridledaren först, den kostar väl lite att göra också?

Det är inte ett krav vad jag vet att gå ridledare innan, kanske om man tänker gå RIK kurserna men de har jag inte så stor koll på. Men för t ex hippologen eller KY utbildningar är det inte ett krav. Tänkte att det kanske är bättre att läsa en intruktörsutbildning direkt istället för att gå ridledaren först, den kostar väl lite att göra också?

Jo den kostar en del :S men jag har nästan ingen erfarenhet alls att hålla lektioner och de skulle man ha innan man sökte instruktörs kursen..
Har bara hjälpt till på en ridskola under flera år men inte hållt i någon lektion..
Sen står det att man ska ha "dokumenterade grundläggande färdigheter i ridning" vilken nivå är det? Har ridit i ca 10 år och tävlat mycket..

Förresten vad är RIK?

RIK= ridinstruktörskursen på Strömsholm eller Flyinge. Vad är det för instrukrörs kurs du tänkt söka???

Ridlärare Level 2 (men när jag tog examen blev jag Diplomerad Ridinstruktör - titelns namn har ändrats). Gick KY på Vreta och gjorde även yrkesprovet efter att ha haft ridläreriet som extraknäck i många år och även gått Ridledarkursen långt tidigare.

Arbetstiderna är väl de som man har som ridlärare - en hel del kvällar, för det är då folk i allmänhet kan utöva sina fritidsintressen. Inga bekymmer tycker jag, man är ju väl medveten om det från början.

Jag har oxå avtalsenlig lön (baseras på utbildning och yrkeserf), men jobbar bara halvtid just nu p g a litet barn. Grundlön heltid borde dock vara runt 21 000 med lite enkel matematik, och på det får man ju OB- och lektionstillägg som gör ett par tusen i månaden oxå. Kanske runt 23 " totalt brutto kan jag tro.

Det är ju inget högavlönat yrke, men ändå en "normallön" som går att leva på. Många yrkesgrupper har ju lägre oxå, t ex förskollärare, undersköterskor mm mm, och då har de dessutom inte förmånen att jobba med sitt största intresse.

Man ska nog dock vara en riktig hästnörd för att trivas, för det blir mycketr hästar om man dessutom har egen/egna, som de flesta har. MAn ska oxå gilla folk och att undervisa, för det är ju lika mycket ett pedagogiskt arbete som det är ett "hästjobb".

Jag gillar mitt jobb massor iovill inte byta!

Gunhild: Kan man verkligen gå RI (K) på Flyinge? Har du inte blandat i hop det med att hippologernas första år går där? Ridlärarstudenterna går ju på S-holm sedan.

Gunhild - jag har tänkt söka ridinstruktörskursen på Strömsholm..

Ako - jag tycker att en grundlön på 21 000 verkar väldigt bra, särskilt om jag får jobba med det jag älskar. Har jobbat i klädaffär å då fick jag 11 000 kr, jobbade 12 timmar om dagen och slutade vid 11 på kvällen och det var de tyngsta jobbet jag haft (konstigt men sant) detta var i london.
Sen har jag sökt flera jobb i klädbutik/café och då skulle lönen för heltid ligga på 15 000 :- här i Sverige.
Så förstår inte att alla säger att det är så dåligt betalt när man jobbar med hästar, eller ni säger inte det men andra.. Sen om man jobbar på fabrik så får man ju runt 20 000 :- men det är sjukt tråkigt jobb!

Liknande trådar

Skola & Jobb Finns det någon här som jobbar som arbetsterapeut? Hur ser din ungefärliga arbetsdag ut? Stressigt? Hur är era arbetstider, kvällar...
Svar
2
· Visningar
244
Senast: Annat
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 145
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Brynja
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka