Jobba utan lön

Skulle du göra det? Om du inte behövde pengarna, skulle du gå till jobbet ändå?
Jag tycker förvisso att mitt jobb är jätteroligt - för att vara ett jobb - men jag hade inte gjort det om jag inte var tvungen för att försörja mig. Sysselsättning skulle jag ändå ha. ;)

Alltså jag älskar mitt jobb men jobbar gör man i slutändan ändå för att lönen skall komma.

Hade jag haft en obegränsad ekonomi hade jag inte "jobb jobbat" utan gjort något liknande fast med hjälp av pengarna istället.

Nej! Jag skulle inte åka till mitt jobb om jag inte fick lön för det, oavsett vad som finns på mina konton.
Jag skulle däremot kunna tänka mej att åka iväg och hjälpa till på äldreboenden med att läsa tidningar och ta ut de gamle på promenader i friska luften.
Åker redan idag till ett par boenden med min ena hund för att de gamle ska få "stund med hund", nåt vi gör i samarbete med brukshundsklubben och Friluftsfrämjandet.

Men sitta och bokföra gratis? Nej där går gränsen! Jag bokför åt oss själva och det räcker gott:)

Skulle inte jobba gratis på något av jobben. Men skulle kunna hoppa in lite extra om det behövdes, med lön.

Har tillräckligt för att fylla ut tiden med.

Jag tycker förvisso att mitt jobb är jätteroligt - för att vara ett jobb - men jag hade inte gjort det om jag inte var tvungen för att försörja mig. Sysselsättning skulle jag ändå ha. ;)
Inte så mycket som jag gör idag men vi har skitkul på jobbet för det mesta. Skulle ta pass där jag får jobba med mina favoriter ;)
Skulle inte jobba gratis men kanske skänka pengarna till något vettigt?
Sen skulle jag nog åka å gratisjobba på tex. travstall, vara med på fortkörningarna, där jag kör lite är det en del pensionärer som kommer och kör :)
Följa med på tävlingar å hjälpa till. Mer sysselsättning än jobb.

ps: Man ska inte jobba utan lön. Man sänker andra personers löner och de kanske behöver pengarna. Mitt exempel att köra häst, i stall är det väl tyvärr så att vill man får man... men å andra sidan brukar de man kör för bli glada att de slipper alla sina turer :) Skillnad på å ta någons jobb och att hjälpa till :)

På jobbet jag jobbar på nu: Aldrig.
Om jag hade något roligt jobb, och kunde jobba ungefär som volontär, på kanske 50%: Möjligtvis. Jag skulle kanske få tråkigt av att bara hänga hemma.

Varför inte?
Eller tänker du att du på semestern bara slappar och inget får gjort?

Jag har varit ledig hela hösten och jag har haft massor att göra. Jag har ridit in min häst, jag har gått kurser, jag har tagit BE-körkort, jag har hunnit med små projekt hemma, umgåtts med vänner och bekanta, etc. Jag har verkligen haft fullt upp! Vet inte hur jag ska hinna jobba nu snart när det är dags igen.

Kurser etc ar ju typ likvardigt med att studera, sa det skulle jag inte klassa som "heltidsemester", och likval rida in hast blir ju ett kul project som ar nastan som ett jobb.

Det jag menar ar val mest att jag har markt att jag behover lite extra struktur som kommer fran "job-liknande" project och miljooer, for att gora det mesta av langa ledigheter.
Sen utgick jag nog fran min nuvarande livsstil ocksa, vilken jag nog inte skulle bibehalla om jag blev ekonomiskt oberoende. Alltsa, hade jag simmat I pengar hade jag nog kopt gard och en hast eller tva, och da ar det ju lattare att halla sig sysselsatta an I lagenhet I stan!

Jag tycker att rubriken ställer en fråga, och resten av inlägget en annan.

Nej, jag skulle inte jobba utan lön.
Ja, jag skulle jobba, ungefär 50% tror jag, även om jag var ekonomiskt helt oberoende.

För mig är det skillnad på "jag har så mycket pengar att jag klarar mig ändå" och "jobba gratis". Om jag hade så mycket pengar att jag egentligen inte "behöver" jobba, men ändå trivs med mitt jobb och mina kollegor hade jag fortsatt. Kanske inte på heltid, men ändå.

Men aldrig tillbringa åtta timmar/dag på en arbetsplats utan lön.
Aldrig.

Jag älskar verkligen mitt jobb och vid en första tanke så skulle jag fortsätta jobba utan lön fast inte heltid. Men om man tänker ett varv till... och inser att man inte skulle ha några krav på sig eftersom man inte får något tillbaka? Så tror jag det skulle ha blivit en väldigt märklig situation. Det är en mycket hypotetiskt tanke, oavsett, men jag undrar om man verkligen kan sätta sig in i skillnaden?

Nej. Jag skulle inte jobba på något jobb utan lön. Av hänsyn till övriga anställda. Däremot hade jag absolut kunnat fortsätta jobba, men dock i mindre omfattning. Jag hade gått in som timvikarie och bara tagit pass jag tycker var roliga. Inga mastodontpass på 24 timmar exempelvis... Min lön hade jag skänkt till någon förening som jobbar för funktionshindrande. Kanske en ridskola. Och så hade jag sett till att skänka pengar så gruppbostäder kunde skaffa egna bilar och slippa lita på taxi så mycket.

Jag jobbar redan gratis, jag har häst och vi har en del på kollektiv så där betalar jag ju i princip för att arbeta, sedan är jag föreningsaktiv och det är också oavlönat arbete. Jag skulle även kunna tänka mig att fortsätta med mitt nuvarande avlönade jobb men kanske inte i sin helhet. Troligen skulle jag välja bort konfliktfyllda och tråkiga arbetsuppgifter samt kraftigt dra ned på arbetstiden.

Nej och ja.

Jag hade nog jobbat med exakt liknande saker men inte åt någon annan. Åt mig själv och världen.

Det är en stor förmån att ha roligt på jobbet, med resultat som gör skillnad och utvecklas varje dag. Så det skulle jag inte vilja avstå även om inga pengar kom. Fast då ta friheten att välja former.

Japp. Tveklöst.

Jag hade gått ner i tid men definitivt fortsatt. Jag behöver strukturen och den intellektuella stimulansen. Har inte tillräckligt med fritidsintresse och/eller eget drive för att skapa sånt för egen maskin.
Jag också. Jag måste ha strukturen och så blir jag för ensam utan jobbet. Också gillar jag verkligen verkligen mitt jobb, jag måste också bli intellektuellt stimulerad för att må bra. Däremot så skulle jag nog mera inrikta mig mot det jag tycker mest om, tror jag.

Varför inte?
Eller tänker du att du på semestern bara slappar och inget får gjort?

Jag har varit ledig hela hösten och jag har haft massor att göra. Jag har ridit in min häst, jag har gått kurser, jag har tagit BE-körkort, jag har hunnit med små projekt hemma, umgåtts med vänner och bekanta, etc. Jag har verkligen haft fullt upp! Vet inte hur jag ska hinna jobba nu snart när det är dags igen.
Intressant det där. Jag är för passiv för att driva mitt eget liv som ett projekt, jag tycker därför att det är bra att vara anställd och ha arbetsuppgifter. Om jag hade ledigt hela tiden skulle inget bli gjort, misstänker jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 435
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 311
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 127
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka