Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att rubriken ställer en fråga, och resten av inlägget en annan.
Nej, jag skulle inte jobba utan lön.
Ja, jag skulle jobba, ungefär 50% tror jag, även om jag var ekonomiskt helt oberoende.
Men vad menar du att du ska göra? Vaddå inget blir gjort? Menar du hushållsarbete då eller?Intressant det där. Jag är för passiv för att driva mitt eget liv som ett projekt, jag tycker därför att det är bra att vara anställd och ha arbetsuppgifter. Om jag hade ledigt hela tiden skulle inget bli gjort, misstänker jag.
Ditt inlägg får mig att ångra att jag sade upp mig från mitt gamla jobb.Men vad menar du att du ska göra? Vaddå inget blir gjort? Menar du hushållsarbete då eller?
Jag tänker att om jag var ekonomiskt oberoende hade jag inte gjort något hushållsarbete heller utan anställt någon att göra sånt åt mig.
Jag hade spenderat mina dagar med att rida fina hästar, träna, gå på spa, spela tennis, resa, plugga någonting roligt, slappa, umgås med vänner och bekanta. Göra sånt jag vill göra!
Jag skulle tycka det var förfärligt trist att i längden göra det där som du räknar upp. Jag måste känna mening med mitt liv, och för mig är det inte att vårda och ta hand om mig själv utan att hjälpa andra. OBS, jag vill inte klanka ner på dig alls, utan man har olika behov. Nä men jag har lite driv när jag är ensam, tyvärr. Inte mycket blir gjort varken hushållsarbete eller annat. Jag skulle aldrig vilja heller att nån annan tog hand om min smuts, tvätt och lagade min mat, det skulle kännas helt oetiskt för mig. Jag gör nog precis det jag vill göra just nu i livet faktiskt. Märklig tanke! Jag kan inte tänka mig nåt annat riktigt just nu.Men vad menar du att du ska göra? Vaddå inget blir gjort? Menar du hushållsarbete då eller?
Jag tänker att om jag var ekonomiskt oberoende hade jag inte gjort något hushållsarbete heller utan anställt någon att göra sånt åt mig.
Jag hade spenderat mina dagar med att rida fina hästar, träna, gå på spa, spela tennis, resa, plugga någonting roligt, slappa, umgås med vänner och bekanta. Göra sånt jag vill göra!
Detta är något jag ofta får höra, vilket jag tycker är konstigt. Jag förstår det helt enkelt inte. Hur är det oetiskt att ha någon som jobbar i ens hem?Jag skulle aldrig vilja heller att nån annan tog hand om min smuts, tvätt och lagade min mat, det skulle kännas helt oetiskt för mig.
Ja, jag tycker att vi gott och väl kunde sköta städningen på våra kontor (om man har sådana) själva, det är bara nyttigt att röra på sig lite när man jobbar vid skrivbordet. Däremot så måste ju proffs städa där det är noga med hygien som t ex sjukhus. Jag tycker att det är oetiskt eftersom det påminner om klassamhället och pigor och tjänarinnor åt herrskap och jag vill inte bidra till den utvecklingen att rika människor kan anställa folk som städar deras skit. För mig blir det alltså ett politiskt ställningstagande som är viktigt för mig.Detta är något jag ofta får höra, vilket jag tycker är konstigt. Jag förstår det helt enkelt inte. Hur är det oetiskt att ha någon som jobbar i ens hem?
Jag menar, på jobbet finns det ju någon som städar, man skickar iväg eventuell tvätt någonstans där den fixas etc. Men just hemma är samma uppgifter någon typ av tabu och oetiskt?
När jag hade mitt eget företag fick sambon och jag inte vardagen att gå ihop och vi bråkade om hemmet. Vi löste det genom att ha en städerska ett par dagar i veckan. Hon lagade också mat ifall man bad henne. Ja, hon gjorde allting man bad henne egentligen!Utan henne hade jag svultit vissa dagar när jag hade mycket kunder och allt annat att sköta också.
Det tycker inte jag. Jag tycker att det vore ett helt huvudlöst resursslöseri.Ja, jag tycker att vi gott och väl kunde sköta städningen på våra kontor (om man har sådana) själva, det är bara nyttigt att röra på sig lite när man jobbar vid skrivbordet.
Va? På vilket sätt då menar du?Det tycker inte jag. Jag tycker att det vore ett helt huvudlöst resursslöseri.
Att människor med utbildning för X med X i lön ska lägga sin arbetstid på att städa. Jag blir ju en jävla dyr städerska för min arbetsgivare kan jag ju säga.Va? På vilket sätt då menar du?
Ja som sagt, det är tråkigt att människor har så olika betalt och värderas så olika, tycker jag. Väldigt tråkig attityd i samhället generellt. Jag tror det vore toppen för många att städa.Att människor med utbildning för X med X i lön ska lägga sin arbetstid på att städa. Jag blir ju en jävla dyr städerska för min arbetsgivare kan jag ju säga.
Du tänker att det är jättebra för redan pressade yrkesgrupper att behöva lägga tid på städning också? På allvar?Jag tror det vore toppen för många att städa.
Lönerna skiljer inte för att människor värderas olika, utan för att det arbete de utför värderas olika.Ja som sagt, det är tråkigt att människor har så olika betalt och värderas så olika, tycker jag.
Fast jag tycker det är bättre att en läkare lägger sin tid på patienterna än på att tömma sin papperskorg.Ja som sagt, det är tråkigt att människor har så olika betalt och värderas så olika, tycker jag. Väldigt tråkig attityd i samhället generellt. Jag tror det vore toppen för många att städa.
Jag tycker att det är jättebra att folk som kanske har svårt att få andra jobb pga brist på utbildning, karriärsintresse, språk, whatever också får möjlighet till jobb.Ja, jag tycker att vi gott och väl kunde sköta städningen på våra kontor (om man har sådana) själva, det är bara nyttigt att röra på sig lite när man jobbar vid skrivbordet. Däremot så måste ju proffs städa där det är noga med hygien som t ex sjukhus. Jag tycker att det är oetiskt eftersom det påminner om klassamhället och pigor och tjänarinnor åt herrskap och jag vill inte bidra till den utvecklingen att rika människor kan anställa folk som städar deras skit. För mig blir det alltså ett politiskt ställningstagande som är viktigt för mig.
Jodå så kan man se på saken. Jag gör det inte.Lönerna skiljer inte för att människor värderas olika, utan för att det arbete de utför värderas olika.
Jag har inte tänkt så långt men om det tar 20 minuter att städa mitt kontorsrum så brukar jag hinna det åtminstone två gånger i veckan, antar jag? Känns inte oöverkomligt eller borde inte göra det i alla fall, tror att det kan vara bra med en paus då och då för att rensa skallen. Och eftersom stress är en sådan otroligt stort arbetsmiljöproblem så kanske man kunde städa i stället för mindfulness eller göra både och!Du tänker att det är jättebra för redan pressade yrkesgrupper att behöva lägga tid på städning också? På allvar?
Är det här nåt du faktiskt menar på riktigt, eller mer som i om samhället såg annorlunda ut och vi har medborgarlön och alla tjänar lika mycket? Och det inte finns några yrkesgrupper med för dåligt med resurser?