Jobba utan lön

Ja, definitivt. Jag skulle dock inte jobba kvar min på arbetsplats, även om jag trivs där, utan istället starta upp ett katthem och jobba ideellt. Jag måste känna att jag gör nytta för att vara lycklig och jag vill helst vara till nytta för djuren.

Jag tycker att rubriken ställer en fråga, och resten av inlägget en annan.

Nej, jag skulle inte jobba utan lön.
Ja, jag skulle jobba, ungefär 50% tror jag, även om jag var ekonomiskt helt oberoende.

Och jag skriver under på detsamma. Pengarna kan jag ju alltid ge bort om jag inte behövde dem... Inte så lätt jobba ideellt inom mitt yrke i just Sverige heller, men däremot hade jag kunnat tänka mig att åka utomlands och hjälpa till en tid med tex Läkare utan Gränser. Men då måste jag bli ännu duktigare operatör än vad jag är nu för att verkligen kunna göra skillnad, och för det måste jag knega på här ett bra tag till :)

Intressant det där. Jag är för passiv för att driva mitt eget liv som ett projekt, jag tycker därför att det är bra att vara anställd och ha arbetsuppgifter. Om jag hade ledigt hela tiden skulle inget bli gjort, misstänker jag.
Men vad menar du att du ska göra? Vaddå inget blir gjort? Menar du hushållsarbete då eller?

Jag tänker att om jag var ekonomiskt oberoende hade jag inte gjort något hushållsarbete heller utan anställt någon att göra sånt åt mig.

Jag hade spenderat mina dagar med att rida fina hästar, träna, gå på spa, spela tennis, resa, plugga någonting roligt, slappa, umgås med vänner och bekanta. Göra sånt jag vill göra!

Men vad menar du att du ska göra? Vaddå inget blir gjort? Menar du hushållsarbete då eller?

Jag tänker att om jag var ekonomiskt oberoende hade jag inte gjort något hushållsarbete heller utan anställt någon att göra sånt åt mig.

Jag hade spenderat mina dagar med att rida fina hästar, träna, gå på spa, spela tennis, resa, plugga någonting roligt, slappa, umgås med vänner och bekanta. Göra sånt jag vill göra!
Ditt inlägg får mig att ångra att jag sade upp mig från mitt gamla jobb.
Pengar är faktiskt inte allt...

Jag skulle tycka det var förfärligt trist att i längden göra det där som du räknar upp. Jag måste känna mening med mitt liv, och för mig är det inte att vårda och ta hand om mig själv utan att hjälpa andra. OBS, jag vill inte klanka ner på dig alls, utan man har olika behov. Nä men jag har lite driv när jag är ensam, tyvärr. Inte mycket blir gjort varken hushållsarbete eller annat. Jag skulle aldrig vilja heller att nån annan tog hand om min smuts, tvätt och lagade min mat, det skulle kännas helt oetiskt för mig. Jag gör nog precis det jag vill göra just nu i livet faktiskt. Märklig tanke! Jag kan inte tänka mig nåt annat riktigt just nu.

Jag skulle aldrig vilja heller att nån annan tog hand om min smuts, tvätt och lagade min mat, det skulle kännas helt oetiskt för mig.
Detta är något jag ofta får höra, vilket jag tycker är konstigt. Jag förstår det helt enkelt inte. Hur är det oetiskt att ha någon som jobbar i ens hem?
Jag menar, på jobbet finns det ju någon som städar, man skickar iväg eventuell tvätt någonstans där den fixas etc. Men just hemma är samma uppgifter någon typ av tabu och oetiskt?

När jag hade mitt eget företag fick sambon och jag inte vardagen att gå ihop och vi bråkade om hemmet. Vi löste det genom att ha en städerska ett par dagar i veckan. Hon lagade också mat ifall man bad henne. Ja, hon gjorde allting man bad henne egentligen! :) Utan henne hade jag svultit vissa dagar när jag hade mycket kunder och allt annat att sköta också.

Jag skulle också tycka det var fruktansvärt tråkigt! Jag har ju egentligen valet redan idag - satsa på hästarna och sänka standarden. Jobba hårdare fysiskt men bara åt mig själv. Skulle nog dö av tristess!

Detta är något jag ofta får höra, vilket jag tycker är konstigt. Jag förstår det helt enkelt inte. Hur är det oetiskt att ha någon som jobbar i ens hem?
Jag menar, på jobbet finns det ju någon som städar, man skickar iväg eventuell tvätt någonstans där den fixas etc. Men just hemma är samma uppgifter någon typ av tabu och oetiskt?

När jag hade mitt eget företag fick sambon och jag inte vardagen att gå ihop och vi bråkade om hemmet. Vi löste det genom att ha en städerska ett par dagar i veckan. Hon lagade också mat ifall man bad henne. Ja, hon gjorde allting man bad henne egentligen! :) Utan henne hade jag svultit vissa dagar när jag hade mycket kunder och allt annat att sköta också.
Ja, jag tycker att vi gott och väl kunde sköta städningen på våra kontor (om man har sådana) själva, det är bara nyttigt att röra på sig lite när man jobbar vid skrivbordet. Däremot så måste ju proffs städa där det är noga med hygien som t ex sjukhus. Jag tycker att det är oetiskt eftersom det påminner om klassamhället och pigor och tjänarinnor åt herrskap och jag vill inte bidra till den utvecklingen att rika människor kan anställa folk som städar deras skit. För mig blir det alltså ett politiskt ställningstagande som är viktigt för mig.

Att människor med utbildning för X med X i lön ska lägga sin arbetstid på att städa. Jag blir ju en jävla dyr städerska för min arbetsgivare kan jag ju säga.
Ja som sagt, det är tråkigt att människor har så olika betalt och värderas så olika, tycker jag. Väldigt tråkig attityd i samhället generellt. Jag tror det vore toppen för många att städa.

Jag tror det vore toppen för många att städa.
Du tänker att det är jättebra för redan pressade yrkesgrupper att behöva lägga tid på städning också? På allvar?

Är det här nåt du faktiskt menar på riktigt, eller mer som i om samhället såg annorlunda ut och vi har medborgarlön och alla tjänar lika mycket? Och det inte finns några yrkesgrupper med för dåligt med resurser?

Alla är vi olika och det är bra. Det behövs både människor som ser vad som behöver göras och människor som utför det. Somliga är driftiga och initiativrika, andra uppskattar att ha riktningen klar. Somliga hinner inte hälften av allt de vill på sin semester, andra känner att den är för lång.

It's all good.

Ja, jag tycker att vi gott och väl kunde sköta städningen på våra kontor (om man har sådana) själva, det är bara nyttigt att röra på sig lite när man jobbar vid skrivbordet. Däremot så måste ju proffs städa där det är noga med hygien som t ex sjukhus. Jag tycker att det är oetiskt eftersom det påminner om klassamhället och pigor och tjänarinnor åt herrskap och jag vill inte bidra till den utvecklingen att rika människor kan anställa folk som städar deras skit. För mig blir det alltså ett politiskt ställningstagande som är viktigt för mig.
Jag tycker att det är jättebra att folk som kanske har svårt att få andra jobb pga brist på utbildning, karriärsintresse, språk, whatever också får möjlighet till jobb.

Du tänker att det är jättebra för redan pressade yrkesgrupper att behöva lägga tid på städning också? På allvar?

Är det här nåt du faktiskt menar på riktigt, eller mer som i om samhället såg annorlunda ut och vi har medborgarlön och alla tjänar lika mycket? Och det inte finns några yrkesgrupper med för dåligt med resurser?
Jag har inte tänkt så långt men om det tar 20 minuter att städa mitt kontorsrum så brukar jag hinna det åtminstone två gånger i veckan, antar jag? Känns inte oöverkomligt eller borde inte göra det i alla fall, tror att det kan vara bra med en paus då och då för att rensa skallen. Och eftersom stress är en sådan otroligt stort arbetsmiljöproblem så kanske man kunde städa i stället för mindfulness eller göra både och! :idea:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 450
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 321
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 127
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?
  • Hönstråden II