Jobbar du med det du är utbildad till?

Jobbar du med det du är utbildad till?

  • Ja

    Röster: 141 65,6%
  • Nej

    Röster: 60 27,9%
  • Annat

    Röster: 14 6,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215
Jag är utbildad jurist, men har mer eller mindre aldrig jobbat som jurist av flera olika anledningar. Innan dess utbildade jag mig till ridlärare, och jag har haft träningar under en längre tid, men det är inget jag längre pysslar med. Jag har en massa utbildningar i bagaget nu när jag ser vad alla andra säger är utbildningar, tex lastbilschaufför.

Men jag jobbar natt på ett LVM-hem. Trivs bra, men söker lite andra jobb ibland för att jag ibland får en livskris och vill göra karriär, eller göra någonting annat bara. Men jag har varit här i 3 år nu och kommer nog bli kvar lite till.
 
Igår diskuterade vi något rätt intressant på lunchrasten. Vi kom in på ämnet via att ungdommar ska veta/välja tidigt vad de vill utbilda sig till och oftast har man ingen aning om vad man vill bli i den åldern.
Då sades det att om man tog ett gäng svenskar så skulle det vara rätt många som inte jobbar med det de är utbildade till.

Jag själv faller till den kategorin på sätt å vis, visst jag är numera utbildad lastbilschaufför, men det var inget jag läste/pluggade till i gymnasiet eller högskola. Jag läste estetisk bild och form på gymnasiet, senare grafisk designer och webbutveckling på högskolan. Jobbar dock inte som det längre.

Är det vanligt att svenskar inte jobbar med det de är utbildade till och i så fall varför?
Vad säger ni?
Ja, det känns ganska vanligt.
Och jag är en av dem.

Jag skulle vilja se statistik på skillnader i huruvida man arbetar med det man är högskole/universitetsutbildad till m.a.p om man började studera vidare direkt efter gymnasiet eller tog något/några "sabbatsår" emellan.

Jag har faktiskt aldrig haft en anställning inom det jag är utbildad till. Snubblade in en annan bransch som passade mig väldigt bra istället och är kvar.
När jag ser tillbaka ser jag ju att jag kanske valt utbildning inom något som i alla fall ligger närmare den branschen om jag mognat lite mer innan valet.

Jag är ändå glad att jag läste det jag gjorde, det har gett mig otroligt mycket jag har nytt av ändå.
 
Jag är utbildad jurist, men har mer eller mindre aldrig jobbat som jurist av flera olika anledningar. Innan dess utbildade jag mig till ridlärare, och jag har haft träningar under en längre tid, men det är inget jag längre pysslar med. Jag har en massa utbildningar i bagaget nu när jag ser vad alla andra säger är utbildningar, tex lastbilschaufför.

Men jag jobbar natt på ett LVM-hem. Trivs bra, men söker lite andra jobb ibland för att jag ibland får en livskris och vill göra karriär, eller göra någonting annat bara. Men jag har varit här i 3 år nu och kommer nog bli kvar lite till.

Jag blir nyfiken på varför man fullföljer en lång och krävande utbildning som man sedan inte ”jobbar med” (jurist).
 
Jag blir nyfiken på varför man fullföljer en lång och krävande utbildning som man sedan inte ”jobbar med” (jurist).
För att det är få jurister som bara jobbar heltid, utan de jobbar mycket mer än så. Dessutom har många av dem debiteringskrav som jag gärna slipper ha hängandes över mig. Sen är det dagtid varje dag. Visst finns det stora utrymmen till flexibla arbetstider, men för mig är dagtid vardagar som ett anställningsfängelse där jag inte har tid att träffa mina vänner, rida mina hästar i dagsljus, impulsivt åka till Gekås en dag etc.

Nu jobbar jag natt och har ändå en rätt så bra lön trots att jag inte jobbar heltid. Jag är ledig ett gäng dagar på raken där jag kan åka iväg utan att ta ut en enda semesterdag. Jag kan styra min tid mer eller mindre helt själv på dagarna, eftersom jag är ledig. :) Börjar jobba kl 21:15 och slutar kl 07:10. Varannan vecka jobbar jag två nätter så jag har gott om ledig dagtid. På sommaren kommer jag hem på morgonen från jobbet och rider innan det blir för varmt eller för mycket insekter. På vintern rider jag ut på dagtid och galopperar i snön, medan alla andra sitter på kontoret och sen rider i ett trångt och tråkigt ridhus.

Jag har ju massor med nytta av min utbildning där jag jobbar eftersom jag jobbar statligt inom tvångsvård. Dessutom är min chef bra så hon kan sätta mig att göra vissa saker nattetid som kanske inte egentligen är mitt jobb, men som håller igång hjärnan lite extra.

Ibland får jag för mig att jag vill göra karriär och att jag vill satsa, men i slutändan vet jag att jag tycker att det blir ett anställningsfängelse och jag känner mig ofri och bunden. Jag vet inte vad som är rätt och fel, där får ju var och en se över sina egna prioriteringar och hur de vill leva. Jag vill ju egentligen inte jobba alls! :angel:
 
Jag är utbildad stillbildsfotograf men hamnade i mediebranschen och jobbade med kommersiell tv i många år (redigering och sändning). Hamnade sen i Tyskland och nu kör jag färdtjänstbuss.
Har provat på massor av olika jobb. Tidningsbud, diskare, jobba på servicehus, fotolabb, bussförare, olika industrijobb inom produktion.
 
Ja och nej. Gick hästinriktning på gymnasiet och har visserligen jobbat med häst men inte nu längre, sedan läste jag till kostvetare vilket jag inte alls jobbat med och sedan läste jag till lärare vilket jag nu jobbar som. Jag har alltid haft svårt med tanken om att jobba med en enda grej hela livet, jag har velat prova på olika.
 
Ja och nej. Gick hästinriktning på gymnasiet och har visserligen jobbat med häst men inte nu längre, sedan läste jag till kostvetare vilket jag inte alls jobbat med och sedan läste jag till lärare vilket jag nu jobbar som. Jag har alltid haft svårt med tanken om att jobba med en enda grej hela livet, jag har velat prova på olika.

Jo, vissa yrken är ju ganska samma innehåll men andra är allt mellan himmel och jord, trots att man aldrig byter yrke.
 
Jo det gör jag. Utbildad logoped och jobbar väldigt klassiskt logopediskt just nu. Har dock inga planer på att jobba i exakt samma roll resten av livet. Förhoppningen är ju att fältet är tillräckligt brett för att jag ska känna att jag kan växla spår utan att behöva börja om helt. Jag är ju trots allt väldigt förtjust i mitt jobb.

Jag är också en väldigt ivrig förespråkare för att inte vara för stressad med yrkesval. Speciellt inte som 20-åring och egentligen inte som 40-åring heller. Det finns ju så mycket kul man kan syssla med!
 
Jag är lärare och har jobbat med det sedan examen. Ett väldigt roligt jobb, kan faktiskt inte tänka mig något annat även om jag skulle få välja helt fritt.

Tyvärr har min arbetsmiljö blivit sämre så jag söker andra lärarjobb nu. Kanske provar på ett annat stadium om jag nu ändå byter.
 
Jag är utbildad geolog men jobbar inte och har aldrig jobbat med det. Läser nu till sjuksköterska och jobbar extra i vården och trivs så kommer troligtvis arbeta som sjuksköterska när jag är klar 😊
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 755
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 370
Senast: anonymys22
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 170
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp