Jobbar du med det du är utbildad till?

Jobbar du med det du är utbildad till?

  • Ja

    Röster: 141 65,6%
  • Nej

    Röster: 60 27,9%
  • Annat

    Röster: 14 6,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215
Utbildade mig ganska sent, var 30. Gick då en IT-utbildning inom programmering. Direkt efter utbildningen jobbade jag som IT-tekniker i 8 år innan jag fick mitt nuvarande jobb som systemutvecklare. Programmering är en stor del av mitt jobb så jag anser att jag jobbar med det jag är utbildad till.
 
Gick samhälle med en massa språk på gymnasiet och har läst lite mer språk och svenska efter det. Lästa andra olika kurser på universitet och högskola, jobbat många år som städerska, pluggat ett år på lärarutbildningen, innan jag fann utbildningen till medicinsk sekreterare. Genomförde den och jobbar nu som det.

Har fortfarande ett intresse av allt jag tidigare har läst- både språk, medicinämnen och kriminologi (älskar det), men känner också samtidigt en liten dragning till datorer. Det blir dock inte fler yrkesbyten för mig, gillar det jag gör!
 
Det skulle jag säga att jag gör. Pluggade till psykolog men jobbar just nu med forskning där min utbildningsbakgrund är ett krav för stora delar av mina arbetsuppgifter (men inte alla). Hoppas att kunna doktorera i framtiden och då är min utbildning i princip ett grundkrav för projekten jag vill jobba med.
 
Gick aldrig omvårdnadsprogrammet på gymnasiet utan djursjukvård så läste till ämnen på komvux för att kunna läsa till ssk. Meeen efter världens längsta uppehåll med bilolycka och annat i bagaget och (dessutom är ju inte stressen bättre i det yrket heller sååååatte) har jag en halv termin kvar till ssk meeen räknas som undersköterska (efter 3 terminer av ssk motsvarar det usk i Norrköpings kommun) och det är vad jag jobbar som :). Älskar mitt jobb men avskyr de j*vla som styr och förstör arbetsglädjen...
 
Nästintill en kopia av föregående inlägg.
Jag är utbildad psykolog, doktorerar just nu, och psykologutbildningen var nödvändig för att få just den här tjänsten (räckte inte med master i psykologi).
Extraknäcker lite som leg. psykolog också.
Så ja, jag arbetar precis med det jag utbildat mig till :)
 
Japp. Jag är utbildad biomedicinsk analytiker, med inriktning på klinisk fysiologi, och jobbar som detta.
 
Ja det gör jag.
Kan inte göra så mycket annat med min utbildning, den är väldigt snäv. Finns visserligen olika tjänster inom yrket men utanför yrket kommer jag inte särskilt långt.
 
Ja joo.... typ... Jag läste en utbildning inom ett väldigt brett ämne. Med fokus på en viss del. Nu jobbar jag med en annan del av området jag utbildade mig i. Jag hade aldrig fått det här jobbet utan min utbildning. Så det är väl ett ja som svar på frågan.
 
Utbildade mig till barnskötare på gymnasienivå men har spenderat de tio följande åren vid universitetet i olika former. Förutom 60hp pedagogikkurser så har jag inte fortsatt inom samma ämne på kandidat eller avancerad nivå.
 
Har kostutbildning, jordbruksutbildning, hästutbildning, turismutbildning och har jobbat med alltihop. Sen gick jag fritidsledarutbildning och jobbade som inom ungdomsverksamhet i 20 år. Jobbar nu som behandlingsassistent på LVM-hem där fritidsledarutbildningen är en av utbildningarna som är godkänd.
Så att jag som tonåring över huvud taget skulle kunnat välja "rätt" utbildning för vad jag skulle vara riktigt bra på OCH trivas med ser jag som en utopi.
 
När man skulle välja gymnasie hade jag ingen aning och tog något roligt så jag gick estetiska teater.
Sen har jag senare utbildat mig till elekriker men jobbar inte som det.
 
Har lite olika utbildningsbakgrund, mitt jobb är någorlunda relaterat till den ena utbildningen. Trivs dock inte alls längre utan försöker komma på vad jag vill göra istället.
 
Hade ingen aning om vad jag ville bli i tonåren så jag gick natur/natur på gymnasiet. Valde till många sam-kurser, med resultatet att jag är behörig till väldigt många utbildningar på uni/högskola inom båda områden. Väldigt glad för det idag. :)

Efter gymnasiet läste jag på YH till lokförare och det är det jag jobbar som idag. Det är ju inget man läser för skojs skull direkt så det var rätt givet att börja jobba som det efteråt.
 
Är utbildad miljövetare, har jobbat som miljöinspektör, men efter att ha gått in i väggen jobbar jag numera som personlig assistent, hästskötare och dagmatte. 😁
 
Jag gick estet bild och form på gymnasiet. Och funderade på att jobba med ngt som typ AD eller likn.

Men jag blev långtidssjuk och sen började jag gradvis jobba mer och mer med hästar. För att sen göra det heltid som tränare.

Det gjorde jag länge och utbildade mig privat inom både hästbiten och undervisandet. Jag gick som lärling och arbetade hos duktiga tränare. Så även om jag på pappret inte har hästutbildning så är jag ju utbildad av några av de bästa på sin grej.

Vi säljer och importerar också hästfoder och tillskott efter att ha varit på utbildning hos tillverkare. Men även det är ju ingen utbildning på pappret.
 
Jag utbildade mig väl inte direkt till något speciellt, men sen så finns det ingen direkt utbildning för mitt nuvarande jobb heller?
Läste natur på gymnasiet,och sen en kandidat i ekonomi, filosofi och politik - jobbar nu som konsult i finansvärlden...
 
Jobbar med det jag är utbildad till, men hade ett par år jag jobbade med helt annat pga dålig arbetsmarknad. Är biolog.
Många kompisar som gjort liknande, tex djurvårdare. I många fall pga ont om jobb i rätt bransch snarare än att man ångrat sig (även om det finns sådana också). Sen några som skolat om sig helt och jobbar med sitt "nya".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 755
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 371
Senast: anonymys22
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 172
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp