Jobbar du med det du är utbildad till?

Jobbar du med det du är utbildad till?

  • Ja

    Röster: 141 65,6%
  • Nej

    Röster: 60 27,9%
  • Annat

    Röster: 14 6,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215
Min gymnasieutbildning (hästskötare/naturbruk) är helt orelevant men jag är sen utbildad psykolog och jobbar som psykolog 😊
 
Både ja och nej. Har dubbla utbildningar både p linjen ( personal) och psykologutbilning. Jobbar som skolpsykolog.
 
Ja och nej. Är legitimerad djursjukskötare, men tog legitimation på sk övergångsregler som fanns en period.
Läste naturbruksgymnasium, smådjur, och det var där jag insåg att jag skulle bli djursjukvårdare (som det hette då) och inte veterinär.

Just nu jobbar jag bara lite extra, jag pluggar nåt helt annat nu - GIS. Fast mitt hjärta hör till djursjukvården.
 
Gick hotell- och restaurang på gymnasiet, jobbar nu med MR- och diskrimineringsfrågor. Däremellan har jag jobbat inom restaurang, äldrevård, häst, utbildat mig och jobbat som fritidsledare och verksamhetsutvecklare samt läst fristående kurser kopplat till det jag gör idag.
Jag är jättetacksam över alla erfarenheter och kunskaper jag fått genom utbildning och yrkesliv, just nu är jag på precis den plats jag vill vara.
 
Utbildade mig till bibliotekarie och jobbar även som det. Fastän jag haft ett livslångt läsintresse var det ingen tanke som funnits särskilt långt innan utbildningen, utan kom på det ganska så plötsligt. Gick musik på gymnasiet.
 
Jag har flera utbildningar, bl.a. inom häst, och jag har jobbat i tangerande yrken som t.ex. ridlärare. De senaste 7 åren har jag förkovrat mig inom IT och trivs otroligt bra där. Alla andra erfarenheter är applicerbara i princip dagligdags, även min gamla hästskötardiplomering :)
 
Ja det gör jag.
Kan inte göra så mycket annat med min utbildning, den är väldigt snäv. Finns visserligen olika tjänster inom yrket men utanför yrket kommer jag inte särskilt långt.

Spännande, jag håller inte alls med :D ! Jag är också utbildad veterinär (hoppas det är ok att jag skriver ut själva utbildningen?) och har aldrig jobbat kliniskt! Just nu jobbar jag med livsmedelssäkerhet i en stor livsmedelskoncern (detailbranschen). Har tidigare varit projektledare i forskningsprojekt inom livsmedelssäkerhet/mikrobiologi och konsultat i samma ämne ute på bland annat slakterier och påläggsfabriker. Har också jobbat i myndighetsvärlden, med både köttkontroll, djurskydd, djurhälsa och livsmedelskontroll. Har gamla studiekamrater som jobbar med allt från läkemedelsutveckling till miljö och vatten. Folk arbetar inom toxikologi, kemi, mikrobiologi, foder och hygienisk design av maskiner till industrin. Tror faktiskt att det är fler från min gamla klass som jobbar utanför klinikerna än innanför ;) . Som veterinär kan man ju jobba inom hur många områden som helst, just eftersom utbildningen är så otroligt bred!
 
Delvis. Svår marknad i min bransch (etolog), men jobbar som djurvårdare på ett djursjukhus så jag är inte helt off. Arbetar dessutom delvis administrativt somjust etolog på stället, hoppas bara att det kan utökas med tiden.
 
Amen typ. Läste civ ing kemiteknik med inriktning material. Jobbat inom typ bioteknik. Men jag jobbar på golvet och civ ing jobbar på process support och utveckling. Trivs jättebra med att jobba inom naturvetenskap och med min roll trots att jag läst alla år på LTH i "onödan" karriärsmässigt sett. Jag pluggade för att jag ville lära mig mer bara.
 
Är utbildad inom snickeriproduktion/möbelsnickare men jobbar just nu inom gummiindustrin istället.
Gillar mitt jobb nu, men tycker att trä är ett trevligare material än gummi. Avståndet till arbetsplatsen var det som avgjorde.
 
Pluggar fortfarande, master i keramikkonst. Jobbar extra som keramiklärare.
Men ja.. Håller väl inte på med keramik på skolan längre utan jobbar i det utvidgade fältet i konsthantverk, så håller på med film- och ljudkonst.
Min önskan är att doktorera i konsthantverk i framtiden, därför jag läser mastern.

Men just nu sjukskriven.
 
Gick naturbruk inom häst, jobbade med det några år, men när jag fick barn ville jag kunna umgås med denna..
Så funderade vad jag ville bli, läste 60 p psykologi, 60 p pedagogik och sen lärarutbildningen.
Arbetar som lärare nu och älskar det.
 
Pluggar fortfarande, master i keramikkonst. Jobbar extra som keramiklärare.
Men ja.. Håller väl inte på med keramik på skolan längre utan jobbar i det utvidgade fältet i konsthantverk, så håller på med film- och ljudkonst.
Min önskan är att doktorera i konsthantverk i framtiden, därför jag läser mastern.

Men just nu sjukskriven.

Jag tyckte det stod kemi-konst och såg ut så här O_o Vad kan det vara liksom? De där små träden i ett vattenglas?
 
I gymnasiet gick jag estet -bild/form (högskoleförberedande), pluggade sen till Socialpedagog på högskola och har jobbat som kriminalvårdare, skolkurator, arbetsledare (LSS), enhetschef (LSS) och nu som administratör/samordnare på skola.
 
Utbildad gymnasielärare och jobbar som ekonomiassistent/receptionist. Jag fick aldrig fast jobb någon gång, så jag valde att börja jobba med annat. Det skulle vara trevligt att jobba som lärare, men jag är inte villig att gå ner i den lönen igen så jag stannar kvar där jag är.
 
Jobbade med hästar. Läste miljövetenskap och nationalekonomi, vilket följdes av psykologi, tog en kandidat. Jobbade inom hemtjänsten, och på mejeri. Gick vidare till global studies and human rights, tog en magister. Jobbade med admin. Fick stipendium och lämnade landet. Kom tillbaka och sökte jobb, läste pedagogik. Fick lärarjobb. Läste svenska som andraspråk, skönlitterärt skrivande, och mer pedagogik. Tog lärarexamen. Jobbar på. Läser specialpedagogik.

Trivs helt klar i mitt gebit! Men det var inte där jag började, eller där jag befann mig när jag trodde mig vara färdigutbildad. Allt förändras. Just nu ser jag ingen självklar orsak att byta yrke, men vem vet - som ex:ad specialpedagog sen kanske det är bra att byta arbetsplats ett tag... och i helgen satt jag och drömde om att bli trädgårdsmästare.

Det är nyttigt att hålla dörrarna öppna och se sig själv som del i en bildningsprocess! Aldrig färdig. Lite lagom konstant existentiell ångest. :cool:
 
Jag har en socionomexamen och jobbar inom socialtjänsten, så ja... Jag jobbar med det jag är utbildad till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 036
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 616
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 233
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 234
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp