Jobbar någon som översättare?

Lipperta

Trådstartare
Har alltid haft en bild av att jobba med det hemma, i lugn och ro. Men funkar det verkligen så?
Jag har väldigt lätt för mig att lära och prata nya språk, det är även väldigt intressant. Så att få ihop det intresset med ett hemma-jobb vore ju drömmen.
Jag tror aldrig jag kommer klara av att arbeta på en arbetsplats, det är för mycket av allt.

Men ni som jobbar som översättare hur trivs ni? Är ni på kontor, hemma eller 50/50?

Väldigt tacksam för svar:D

Jobbar inte som översättare själv, men har en nära som gör det.

Hon är anställd på ett företag, jobbar mycket hemifrån, men behöver också åka in till kontoret då och då. Hon är projektledare så hon har ett annat ansvar än ”vanlig översättare”. Hon tycker om det hon gör. Men kan också bli stressigt i perioder med flera deadlines. Ibland har hon pratat om att hon hellre skulle vilja frilansa. Vilket jag antar är ännu mer hemarbete då. Dock behöver man ju alltid ha kundkontakt.

Finns ju överättare inom väldigt många områden. Eftersom hon är sjuksköterska i grunden så började hon översätta medicinska texter. Nu är det mest till klädeskataloger och liknande.
Hon har ingen utbildning som översättare som jag förstått det,
Men läst väldigt mycket språk på universitet. Men här kan du läsa om utbildningar:
http://www.oversattarcentrum.se/sv.html/bli-oversattare

Hoppas det var till lite hjälp för dig, även om jag inte har någon personlig erfarenhet av yrket själv.

Jag jobbar inte som översättare men har en vän som gör det, men använder mig av översättare i jobbet.

Min vän har jobbat både på kontor och hemma. Just nu jobbar hon endast frilans hemifrån då hon är hemma med litet barn. Hon verkar tycka att det är toppen att kunna anpassa arbetstider och mängden arbete efter barnet och annat som händer i livet. Hon har får alltid mycket erbjudanden om jobb och kan verkligen välja och vraka bland vad hon vill göra. Hon arbetar främst med översättningar av subtitles.