Jobbig lördag...

Filuran

Trådstartare
Ibland önskar jag att man inte hade djur, så att man slipper oroa sig. Igår var en sån dag :( .
Jag skulle ta in våran unghund (10 månader), men tappade honom så att han sprang ner till hästhagen. Jätteroligt tyckte han :crazy:

Försökte få tag på honom, men det var totalt omöjligt :mad:
Till slut gick jag in i huset för att hämta godis att locka med, men på väg tillbaka till hagen så hör jag en duns och sen blir det helt tyst :eek:

Springer ner till hagen och hittar hunden liggandes med huvudet i en konstig vinkel, benen står rakt ut och det bara rycker i honom.
Försöker känna om hjärtat slår eller om han andas, men kan inte känna det :cry:

Men jag klappar pratar med honom och snart börjar han andas igen :smirk:
Han har fått ett sår ovanför ögat. Känner efter, och det knastrar/är helt mjukt när jag tar där. Dessutom blöder han näsblod.
Efter ca 5 minuter kvicknar han till och lyckas resa sig, även om det är vingligt i början :eek:

Får in honom i huset och ringer veterinären.
Efter 2 timmar kommer han och konstaterar att det var en väldig tur att hästen gick barfota. I vanliga fall är han ju broddad nu, men i år plockade jag av skorna :bow:

Veterinären plockar ut 2 benflisor ovanför ögat och syr igen såret, så nu ser han riktigt bra ut igen :banana:

Jag hoppas verkligen att det inte blir några komplikationer. Jag bryr mig inte om ifall han inte blir någon jakthund efter det här, bara han blir frisk igen :love:

Sambon är helt uppriven. För det första är det ju hans hund, och det bästa han har, och dessutom klarar han inte av att se blod, så han har det ganska så jobbigt nu.
Jag har ju ändå lite vana efter hästar som har skadat sig mm, så jag brukar inte bry mig, men det här var fruktansvärt. Jag är fortfarande helt skakis :crazy:
 
jäkla läskigt sånt där, men förhoppningsvis har han lärt sig att hålla sig borta från hagen, till skillnad från mina hundar :smirk:
 
Ja, jag hoppas det. Men samtidigt hoppas jag att han inte blev så rädd att han tappade jaktinstinkten helt eftersom det är en blivande älghund :crazy:
Fast jag är glad att han överhuvudtaget lever efter den här smällen :bow:
 
Min bc saknar en tand efter ett försök att valla en häst. Det var alltså helt o hållet hans egen idé att valla hästen, matte råkade titta bort ett ögonblick :mad:
Men inte sjutton låter han hästarna vara ifred om man ger honom en chans :crazy:. Därmot är han duktig på att valla får ;)
 
Min jämthund fick styk av en vildsvinhona när han var ca 10 mån, men det har inte stoppat honom. Han har kanske lärt sig en läxa att man inte ska bli för närgången. :)
 
En enorm tur hade vi. Hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll :)

Jag har äntligen slutat skaka nu. Fick nog en chock tror jag :crazy:

Vad tråkigt med din hund :(
 
Fy vad obehagligt! Vilken tur att det gick rätt bra ändå!
Kommer ihåg när sheltien var yngre, gick inte att ha han lös vid in och utsläpp av hästarna, han skulle bara "valla", men en dag kom några hästar lös och ett kallblod sprang över hunden. :crazy:
Jag trodde han var död, men han hade hamnat i chock, det gick iaf bra.
 
Veterinären tyckte att vi skulle avvakta med det, eftersom han ändå var så pass pigg när han var här.
Vi har ju trots allt en enkel resa på 20 mil till närmsta klinik, så han bedömde att det var bättre att vänta i det läget.
Men vid minsta lilla tecken på att något är konstigt så åker vi naturligtvis in till djursjukhuset med honom direkt :)
Idag är hunden riktigt pigg, och busar och skäller som vanligt iallafall. Hoppas att det håller i sig :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 322
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 221
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp