Bukefalos 28 år!

Jobbig sköthäst.... Hjälp mig!

J

Joli

Jag har en sköthäst, som då är väldigt jobbig. Hon är 4år och inte inrden. Men hon är inkörd. Hästen står mest i hagen och äter eller tas in någon gång ibland för att borstas av lite. Jag ska gå promenader med henne och då tar all nyfikenhet och hungirghet över, hon börjar dra sig ut till diket och käkar gräs! Hon är ett russ och blir jätte stark. Vad ska jag göra? :confused: Hon blir alltid ivrig och tigger godis. Ägaren säger att hon tycker att hennes hästar ska vara lite bortskämda så hon ger dom "Sport" som igentligen är ett foder. Hon gör volter runt mig och stoppar ner mulen i min ficka, bara för att få godis. Detta är väldigt jobbigt och får henne ej att sluta. Har du något tips så skulle jag vara jätte tacksam!

/MvH Joanna. :bow:
 
Sv: Jobbig sköthäst.... Hjälp mig!

Försök säga ifrån så tydligt du kan. Bli arg (höj rösten) så hon förstår att du inte gillar det.
Går du med träns och kjedjegrimskaft när du är ute och går med henne? Om inte så kan du börja med det. Det gör att hon inte blir riktigt lika stark.
 
Sv: Jobbig sköthäst.... Hjälp mig!

Ni skulle behöva träna lite NH så hon blir lydigare och så att hon lyssnar på dig. Ta kontakt med en bra tränare eller ta hjälp av någon annan som kan visa dig. Läs lite böcker eller på nätet om det. Det är både nyttigt och roligt att göra. En bra början inför inridningen också. Om nu det är tänkt att göras.

Lycka till....
 
Sv: Jobbig sköthäst.... Hjälp mig!

Ska man ryta till är Hördu ett bra ord att använda. Böj hennes huvud mot dig när hon drar, gör det jobbigare att dra iväg. Använd kedjegrimskaft under hakan och gör en kort snärt när hon börjar dra. Segdra inte i det, och låt inte henne dra, utan ryck till, och när du har hennes uppmärksamhet släpp efter och beröm.

Låt henne ALDRIG ALDRIG äta gräs på era promenader, inte förrän hon lärt sig acceptera att du bestämmer var ni går.

Russ är fruktansvärt envisa, men när du vunnit över ett russ har du en vän för livet, de ärnämligen fruktansvärt underbara också:love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Qelina
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: niikon92
·
J
Träning Jag har en sköthäst, som då är väldigt jobbig. Hon är 4år och inte inrden. Men hon är inkörd. Hästen står mest i hagen och äter eller...
Svar
12
· Visningar
1 239
Senast: shampiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp