Bukefalos 28 år!

Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

J

Joli

Jag har en sköthäst, som då är väldigt jobbig. Hon är 4år och inte inrden. Men hon är inkörd. Hästen står mest i hagen och äter eller tas in någon gång ibland för att borstas av lite. Jag ska gå promenader med henne och då tar all nyfikenhet och hungirghet över, hon börjar dra sig ut till diket och käkar gräs! Hon är ett russ och blir jätte stark. Vad ska jag göra? :confused: Hon blir alltid ivrig och tigger godis. Ägaren säger att hon tycker att hennes hästar ska vara lite bortskämda så hon ger dom "Sport" som igentligen är ett foder. Hon gör volter runt mig och stoppar ner mulen i min ficka, bara för att få godis. Detta är väldigt jobbigt och får henne ej att sluta. Har du något tips så skulle jag vara jätte tacksam!

/MvH Joanna. :bow:
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Föst och främst ska du sluta upp med att ge henne godis och ha godsaker i fickorna! Vad leder du henne i, vanlig grimma eller träns? Ponny är bortskämd som du mycket riktigt säger. Var tydlig med vad som är tillåtet och inte, sätt gränser och var konsekvent när du hanterar henne. Beröm med rösten och smekningar när hon gör rätt, inte med godis. Led henne med träns på och använd handskar och hjälm själv, olyckor händer så lätt.
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Det enda sättet är att säga ifrån ordentligt till hästen så hon slutar med dessa dumheter!
Sluta ge henne godis och promenera henne med träns så du orkar hålla i henne. Lyckas du inte hålla henne ändå, ta med dig ett spö så du kan daska till henne när hon inte lyssnar (på bogen då, inte i baken, då springer hon ju bara ännu längre).
Det bästa vore ju om ägaren också slutade ge henne godis, det går ju inte att ha en häst som nästan ger sig på en för att få godis?
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Ja. Men jag vet inte riktigt vart hennes träns är... Dom har typ dom i skåp. :P Hon säger att jag bestämt ska säga "Nej" men det hjälper inte. Jag får inte daska till henne... :/
Alltså hon är riktigt läskig rent sagt. Leran står man upp till knäna med när man ska ut i hagen, så man fastnar och kan inte öppna grinden, då trillar jag och hon bränner sig på eltråden, kan man bli mera klantig? :crazy:
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

En bortskämmd häst kan bli farlig att hantera, så du och ägaren måste vara bestämda. Ett träns är ett måste vid hantering av sådan häst, för det är inte hästen som ska vara ute o gå med dig utan tvärtom.
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

:smirk: Jaa. Jag får väl prata med henne. :bump:
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Schysst om ni kommer med flera tips. Någon som vet hur man smart öppnar och stänger grinden till en elhage när hästen är ivrig för att komma in?
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Ja. Men jag vet inte riktigt vart hennes träns är... Dom har typ dom i skåp. :P Hon säger att jag bestämt ska säga "Nej" men det hjälper inte. Jag får inte daska till henne... :/
Alltså hon är riktigt läskig rent sagt. Leran står man upp till knäna med när man ska ut i hagen, så man fastnar och kan inte öppna grinden, då trillar jag och hon bränner sig på eltråden, kan man bli mera klantig? :crazy:

Klart att du ska få daska till henne på nosen om hon bits. Jag brukar knäppa med fingrna alt. daska till samtidigt som jag säger nej om de har gjort något dumt. Tror det symboliserar ett bett i luften (=varning) för deras del o de brukar inte bita mej mer än någon enstaka gång men det är sällan.

Sedan ska du visa "ditt område". Hon får inte komma mer än max 10cm närma dej om du inte tillåter det, tar kontakt med henne osv. Allt ska ske på dina villkor. O det är kanske inte så bra att ge godis ut handen om de absolut inte har gjort något bra (ex. hoppat över en läskig bäck som den varit jätterädd för). Så bara för att den kommer i hagen behöver den inte ha godis. :smirk:

Eller är jag helt ute och cyklar när jag ger henne de råden? Det är så jag har lärt mej varifall o det har fungerat bra
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Tack så hemskt mycket för alla svar! Ni har varit till stor hjälp.:bow: Går in imorgon ca. 08.25 och kollar här. Ni kanske kan skriva någonting?
Ialf ha det så bra. Skriver här hur det gick. Skicka gärna mejl med flera idéer, det sulle vara guldvärt!
Nu gäller det bara att ta det lugnt och se till så att hon lyssnar. Och inget godis... :bump:
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Bästa sättet att öpna eltrådsgrindar tycker jag alltid är att hänga fast det undre handtaget i det övre och sedan öppna båda snörena mha det översta handtaget.
Tillåt inte hästen att gå in i hagen förrän du säger till. Bara att ta tag i henne och vara konsekvent. Håll kvar i det övre handtaget och låt hästen gå in i hagen och vänd dig runt så du och hästen har ansiktet mor grindöppningen, stäng grinden med det övre handtaget och släpp därefter hästen. Alla borde alltid släppa sina hästar på detta sätt, man kan undvika mycket olyckor och hästrymlingar om man ger sjutton i att bara släppa dem i grindöppningen.
Är ni flera så väntar den som öppnat grinden på att de andra går in, alla ställer sig på rad med hästarna vända mot staketet och när alla är inne och grinden är stängd släpper alla sina hästar samtidigt.

Du måste se till att få tag i ett träns, man bör aldrig gå på promenader med en häst i grimma, man kan inte hålla i en häst i grimma hur små de än är. Det är farligt för dig att hantera en så ouppfostrad häst i grimma så stå på dig ang tränset!
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

får du inte använda träns och allt du får göra är at säga nej, - sök en annan sköthäst innan du blir skadad..görs inget kommer hästen bara att bli värre
 
Sv: Jobbig sköthäst... Hjälp snarast.

Stackare, jag tycker lite synd om dig.

Russ kan vara väldigt envisa och jobbiga att hantera. Jag har två stycken själv så jag vet precis hur du har det. Att den dessutom är ung gör det nog ännu jobbigare.

Mitt ena russ kan vara väldigt bufflig och gåpåig när det gäller barn som ska leda honom, men är ängeln själv när det är någon vuxen.
Men jag säger som de andra, var konsekvent. Inget godis alls till hästen. Det är oansvarigt av ägaren att inte se till att du åtminstone inte kan använda träns till att leda ponnyn med, fast i och för sig så är det inte alltid det lättaste att tränsa en envis ponny i hagen heller.

Bra tips av Harvester hur du gör med handtagen, så visar jag alltid mina medryttare. Lättare att ha endast ett handtag i handen att hålla reda på än flera. Även att inte låta hästen gå in eller ut innan du säger till. Skulle den göra det ändå, så ta direkt hästen och gåp tillbaks och gör om det på nytt. Även om det tar 10 eller 20 gånger. Fast jag förstår att man inte har sån lust att hålla på så nu när det är lerigt och så i hagarna och man fastnar med stövlar och blir bara själv på dåligt humör. Men i längden så får du igen det.

Annars om jag vore dig så skulle jag nog försöka hitta en annan sköthäst som kanske är lite lättare att klara av.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
J
Träning Jag har en sköthäst, som då är väldigt jobbig. Hon är 4år och inte inrden. Men hon är inkörd. Hästen står mest i hagen och äter eller...
Svar
3
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp