Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Sasoir

Trådstartare
Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i stallet :(

Hon står på lösdrift tillsammans med ett russ och normalt sett kommer de in en gång om dagen för att äta. För någon vecka sedan blev russet sjuk så nu kommer de in två gånger om dagen för att han ska få medicin. Ibland blir hon själv inne då russet är ute och körs, ibland får hon komma ut och russet blir kvar men hon får alltid något gott när hon kommmer in och när hon är själv får hon en lekboll full med godis (av typen man rullar) som hon gillar och naturligtvis finns alltid hösilage att plocka med. Dom tas in tillsammans, russet går först och lillan efter. För några veckor sen ville hon plötsligt inte gå in igen efter att vi (jag och hon) varit på promenad. Russet stod och gnäggade i stallet men hon struntade i honom. Jag väntade ut henne bara och hon gick in ganska snabbt så jag trodde det hade med ljuset att göra, det var en väldigt solig dag och vi har snö så trots att lampan var tänd i stallet blev det nog en väldig kontrast. Men nu har hon börjat göra så mer och mer och det blir allt längre jag får vänta. Jag gör så att jag tar på repgrimma om hon inte redan har den och så står jag och rister på grimskaftet, håller lätt motstånd och lockar - eftergift när hon tänker framåt.

Stallet är ett tvåboxars med bred stallgång framför boxarna, dubbla fönster på båda sidorna och högt i tak (min gamla häst som var lätt klaustrofobisk och över en å sjuttio gick glatt in) så jag tror inte att det har med stallet i sig att göra.

Igår kväll tog tyvärr mitt tålamod slut då jag för tredje gången (russet får medicin morgon och kväll och vi var på promenad mitt på dagen) blev stående i dörröppningen i iskylan i en timme utan att hon visade minsta tecken på att gå in. Så jag bytte taktik och försökte snurra henne istället, bad henne först gå in och när hon vägrade så snurrade jag henne på en liten volt utanför stallet - i ett försök att få henne så obekväm att hon hellre skulle gå in (och för att inte frysa ihjäl själv...), höll på så i en halvtimme till och sen brast det och jag slängde (bokstavligt talat) ut henne i hagen igen ensam. Ponnyn fick medicin och så ställde jag honom i boxen och gick in i huset för att lugna mig lite. En tjugo-trettio minuter senare gick jag ut igen och då stod hon lugnt vid grinden och väntade, sen följde hon med in i stallet efter bara en kort tvekan och då fick hon en massa beröm och godis.

Nu har jag knappt kunnat sova inatt för jag har ältat detta, även om jag skulle kunna komma runt problemet genom att ge henne mat i ligghallen istället så ser jag framför mig hur det eskalerar och sprider sig - hitintills har hon alltid följt mig snällt när vi är ute och går, förbi och över "farliga" saker och trafikträningen har gått snabbt, hon är av typen som vänder sig till mig och söker trygghet när hon blir rädd, så hon är lätt att lugna - men om detta fortsätter....

Är det någon vis bukefalist som har tips och råd eller egna erfarenheter? Vi vore båda mycket tacksamma!
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Tänk på att motorn sitter bak på hästar och inte framme i huvudet.
Så mitt tips är att driva på bakifrån.
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Precis.

Om inte annat tar du hjälp av ngn som skrämmer in den;)

Sluta att dra o vifta. Den testar ju om den måste...o nu behöver den inte.

gå på sidan av den o ha spö som förlängd v. arm.

Repgrimma ska inte sitta på i hagen. Är ett skarpt "arbetsverktyg" värre än träns.
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Jag har tyvärr ingen hjälp att tillgå, annars skulle jag gärna ha försökt med varianten "jaga på" även om jag inte har så bra erfarenheter av sånt, tror att det slutar med en framhov i mitt huvud....hur som helst, hur tänker du med spö som förlängd v arm och stå vid sidan - ska jag visa vägen med höger och förstärka med spö baktill? Hur gör jag för att undvika att hon snurrar undan med häcken?

Hon har naturligtvis inte repgrimman i hagen, däremot har hon den när vi är ute och går.
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Reser sig gör de oftast bara när de är trängda eller dras i.

Hon vet hur man går in.;)

ha henne riktad i dörrhålet o smacka o henne en klatsch bakifrån. Stå vid hennes buk o håll inte i. Börja inte peta. det kan trigga till mer trots.Rena dumheter om jag får säga min mening..
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Har du en longer pisk kan du ju helt enkelt gå bredvid hästen, och direkt när den tvekar peta till ordentligt med spöet. utan att behöva vända dig eller trixa till det, gå bara målmedvetet rakt framåt och peta till som med ett dressyr spö.
Reaktionen blir då "gå, gå, gå, nee vill int-oj vad bet mig i rumpan? Jaha då går vi då." Dvs knuffa den ur fokus och fortsätta fram som om inget hänt. Visserligen kan man få reaktionen:
" nee vill inte gå in, aj ngt bet mig! matte något bet mig! Detta är skitläskigt nu och jag vill absolut inte gå in! " om man inte ger petet i exakt rätt tid och fortsätter målmedvetet in i stallet som om inget hänt.

Kroppsspråk och timing.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Mina unghästar har haft perioder då de betett sig likadant. Jag använder aldrig repgrimma utan helst rejäla lädergrimmor med bred anläggningsyta mot hästen. Jag tar i grimskaftet och ger efter, tar och ger efter, så att hästen inte kan låsa sig mentalt mot trycket, och efter max någon minut går de framåt.
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Tack alla för kloka råd! Idag gick hon in utan att tveka, men jag misstänker att jag inte har sett det sista av dylikt beteende...men come on bara, nu är jag redo :D
 
Sv: Hjälp! Min tvååring vägrar gå in i stallet!

Min 4åring har varit väldig testande nu vinter, men nu tror jag han börjar mjukna ;)

Han fick för sig samma sak, skulle inte gå in i stallet... tog änden av repet och drog till honom vid rumpan, då gick han fram.
Men ta och träna det är ni är ute och går, gå fram, stå stilla, backa. Det kan få henne att bli mer på din sida :) :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 304
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp