Jobbpendla? Hur funkar det?

Petruska

Trådstartare
Jag har råkat snubbla över ett uppdrag som jag funderar på om jag kan söka. Men restiden mellan hemorten och den arbetsorten, är runt fem timmar med tåg.

Uppdraget är på halvtid under tre år. Det är fullt möjligt för mig att reglera arbetstiden på mitt vanliga jobb, så att jag kan jobba ungefär heltid sammanlagt.

Men pendlandet? Jag föreställer mig tex att jag åker iväg tidigt måndag morgon och sedan kommer hem på onsdagen. Jag måste alltså ha någon form av rum/bostad på jobborten. Vid hemkomsten sticker jag direkt till stallet (medryttare och stallkompisar antas alltså ha löst måndag och tisdag åt mig). Sen arbete på vanliga jobbet torsdag och fredag.

Jag blir ärligt talat utmattad bara av att tänka på det. Men jag vet ju att många människor jobbpendlar på olika vis. Hur orkar man?

(Jag hade sökt uppdraget om det hade varit beläget där jag bor.)
 
Jag har råkat snubbla över ett uppdrag som jag funderar på om jag kan söka. Men restiden mellan hemorten och den arbetsorten, är runt fem timmar med tåg.

Uppdraget är på halvtid under tre år. Det är fullt möjligt för mig att reglera arbetstiden på mitt vanliga jobb, så att jag kan jobba ungefär heltid sammanlagt.

Men pendlandet? Jag föreställer mig tex att jag åker iväg tidigt måndag morgon och sedan kommer hem på onsdagen. Jag måste alltså ha någon form av rum/bostad på jobborten. Vid hemkomsten sticker jag direkt till stallet (medryttare och stallkompisar antas alltså ha löst måndag och tisdag åt mig). Sen arbete på vanliga jobbet torsdag och fredag.

Jag blir ärligt talat utmattad bara av att tänka på det. Men jag vet ju att många människor jobbpendlar på olika vis. Hur orkar man?

(Jag hade sökt uppdraget om det hade varit beläget där jag bor.)
Är det värt det, med tanke på alla extra kostnader det också medför?
 
Jag personligen hade aldrig orkat med ett sånt upplägg om det inte handlade om sinnessjukt mycket pengar. Är det andra jobbet så pass välbetalt att det är lönt att anstränga sig på det sättet under 3 år för att få ut lönen? Extra rum/boende kostar, resorna kostar, extra kostnader för att någon ska ta hand om hästen kanske osv. När allt extra är betalt, är det fortfarande tillräckligt mycket extra pengar in kontra att jobba heltid "hemma"? Med en "normal lön" hade jag aldrig orkat med det upplägget.
 
Jag veckopendlade må-tors för många år sedan, tyckte att det var väldigt jobbigt. Jag kunde inte ha kvar hästen utan fick låna ut den på foder.

Men min mamma har veckopendlat i lite olika former i väldigt många år och hon trivs. Men hon har ingen häst att sköta om..
 
Jag känner få, om någon, som skulle orka det du beskriver i längden.
Jag jobbpendlar varannan vecka mån-ons ca 4-5 timmar restid enkel väg. Jobbet står för boendet samt att jag får räkna in restiden som arbetstid (blir oftast 48 h-vecka under pendelveckan). Alltså mer gynnsamma förhållanden än det du beskriver, och jag känner personligen att inte ens det är långsiktigt hållbart. Det är väldigt roligt arbete och definitivt bättre än förra jobbet som höll på att göra mig sjuk, men har svårt att se att jag fortfarande gör det här om 3 år. Tyvärr.
 
Jag har råkat snubbla över ett uppdrag som jag funderar på om jag kan söka. Men restiden mellan hemorten och den arbetsorten, är runt fem timmar med tåg.

Uppdraget är på halvtid under tre år. Det är fullt möjligt för mig att reglera arbetstiden på mitt vanliga jobb, så att jag kan jobba ungefär heltid sammanlagt.

Men pendlandet? Jag föreställer mig tex att jag åker iväg tidigt måndag morgon och sedan kommer hem på onsdagen. Jag måste alltså ha någon form av rum/bostad på jobborten. Vid hemkomsten sticker jag direkt till stallet (medryttare och stallkompisar antas alltså ha löst måndag och tisdag åt mig). Sen arbete på vanliga jobbet torsdag och fredag.

Jag blir ärligt talat utmattad bara av att tänka på det. Men jag vet ju att många människor jobbpendlar på olika vis. Hur orkar man?

(Jag hade sökt uppdraget om det hade varit beläget där jag bor.)
Kan du räkna in tågtiden som arbetstid på något sätt kanske det kan underlätta? Det ger ju tio timmar = kanske kan åka hem tisdag kväll istället och på sätt få mindre bortatid?

Möjlighet till distansjobb så att du slipper resa varje vecka? Går det att stuva om så att du komprimerar och gör fler timmar de dagar du är borta för att kanske var tredje vecka ha jobbat in en dag så du kan åka hem tidigare?

Om du är låst till det upplägg du redovisar hade jag aldrig orkat i längden, det hade varit för slitigt. Framför allt med tanke på tåg/restid som nog bör beräknas på ett gäng förseningstimmar också.
 
Kan du räkna in tågtiden som arbetstid på något sätt kanske det kan underlätta? Det ger ju tio timmar = kanske kan åka hem tisdag kväll istället och på sätt få mindre bortatid?

Möjlighet till distansjobb så att du slipper resa varje vecka? Går det att stuva om så att du komprimerar och gör fler timmar de dagar du är borta för att kanske var tredje vecka ha jobbat in en dag så du kan åka hem tidigare?

Om du är låst till det upplägg du redovisar hade jag aldrig orkat i längden, det hade varit för slitigt. Framför allt med tanke på tåg/restid som nog bör beräknas på ett gäng förseningstimmar också.

Jag är inne på liknande linjer. 10 timmars pendling per vecka låter slitigt, men kan man stuva om schemamäsdigt så att man slipper åka varje vecka (fler/längre dagar de gånger man väl är på plats) så skulle det kunna funka.

Mitt ex veckopendlade mån-fre 4 timmar enkel väg. Jag förstod aldrig hur han orkade. Men han kunde jobba en del på tåget och gjorde riktigt långa dagar väl på plats för att kunna flexa både måndag fm och fredag em.
 
Jag har bara tagit för givet att kostnaderna täcks och att det hela går med vinst. Om inte, så är det inte genomförbart, tycker jag.

Jag kan absolut räkna tågtiden som arbetstid, antingen för det vanliga jobbet eller för det här uppdraget.
 
Jag har bara tagit för givet att kostnaderna täcks och att det hela går med vinst. Om inte, så är det inte genomförbart, tycker jag.

Jag kan absolut räkna tågtiden som arbetstid, antingen för det vanliga jobbet eller för det här uppdraget.
Är uppdraget så intressant att det kan kompensera för böket. Är platsen du ska arbetspendla till trevligt så du kan njuta av de kvällar du är där och ledig?
 
Om jag vore utan barn och djur och jobbet galet intressant hade jag kunnat göra det.
Jag tycker dessvärre inte att något jobb är galet intressant. Det här är ett av få som inte känns BLÄ. (Men jag behöver det inte så sett, det verkade bara lite kul, men jobbigt.)
 
Men det finns ju människor som pendlar på olika vis, tex veckopendlar? Hur orkar de? Hur gör de tex för att kunna använda helgerna till något mer än ren vila och återhämtning?
 
Jag hade inte orkat det där i tre år. Kanske ett, men inte mer än så. Tycker det låter för slitig, hur kul jobbet än skulle vara.
 
Men det finns ju människor som pendlar på olika vis, tex veckopendlar? Hur orkar de? Hur gör de tex för att kunna använda helgerna till något mer än ren vila och återhämtning?
De orkar en tid och tycker allt är asroligt, för att sedan braka in i väggen i hög fart. Det är i alla fall vad jag tror.

Jag hade gärna gjort det. Om jag inte hade haft barn och om jag inte haft mina funktionsnedsättningar som tar onödig energi. Du har ju häst och jag tror att risken är att det blir lite betungande med häst.

Varför inte testa och se om du orkar? Egentligen vet man inte om man inte har försökt kanske.
 
Jag känner en som jobbar så. Han får dock ofta fara söndag kväll på grund av lång pendlingstid. Han tjänar ruskigt bra och får komma hem torsdag. Sambon får sköta djur och hus under tiden.

Absolut inget för mig, oavsett lön.
 
Jag känner en som jobbar så. Han får dock ofta fara söndag kväll på grund av lång pendlingstid. Han tjänar ruskigt bra och får komma hem torsdag. Sambon får sköta djur och hus under tiden.

Absolut inget för mig, oavsett lön.
Tjäna ruskigt bra är inte aktuellt. Jag är inte riktigt lagd åt det hållet, och inte i en bransch som riktigt möjliggör det. Men det kvittar, jag vill inte ens tjäna riktigt bra.

En del människor lever ju så där. Jag funderar på vad som möjliggör det för dem? Men det kanske är som @Enya säger: de får nog efter ett tag.

Det som talar FÖR det här är att det gäller en miljö som jag är intresserad av yrkesmässigt, och som KANSKE passar min personlighet bättre än min nuvarande.

Lönen är ingen stor grej i det hela.
 
Min sambo har jobbpendlat i många år och jag fattar inte hur han orkar. Ibland är det nära (nära räknas det som när restiden understiger 6 timmar) men ofta är restiden ett dygn eller mer. Han jobbar sedan i sju hela dagar i snitt 15 timmar/dygn. Inga åttatimmars sammanhängande dygnsvila, ena dagen kan de börja kl 2 på natten och jobba till 17 dagen därpå för att sedan börja ett nytt 15 timmarspass kl 23. Helt vansinnigt i mina ögon och jag fattar inte att facket eller de själva går med på det men han är vuxen och tar såklart sina beslut själv. Han jobbar sju/sju, dvs. arbetstiden är sju hela dygn men pga restiden är han ju inte hemma i sju dygn eftersom restiden ligger utöver och det är extremt sällan han kan åka hem samma dag han slutar jobba eller åka dit igen den dagen han börjar jobba igen. För mig hade det varit otänkbart att leva så och nu, ca 15 år efter han började göra det så säger han ibland själv att det är jobbigt men då pga allt han missar när han inte är hemma. Jobbet i sig har han inget emot och inte resandet i sig heller.

Vi är alla olika. Jag vill kunna komma hem varje dag. Bästa jobbet jag har haft låg ett stenkast från mitt hem. Perfekt i mina ögon.
 
Jag hade inte orkat det där i tre år. Kanske ett, men inte mer än så. Tycker det låter för slitig, hur kul jobbet än skulle vara.
Nej, jag blir ju trött bara av att tänka på det. Det ger ju en antydan.

När min unge var liten jobbade jag på distans mot Stockholm. Då var jag där två nätter varannan vecka, give or take. Men jag hade ingen häst då.

Numera är jobbet i första hand till för att finansiera hästen, så att inte hinna med henne är inte ett alternativ.
 
Min sambo har jobbpendlat i många år och jag fattar inte hur han orkar. Ibland är det nära (nära räknas det som när restiden understiger 6 timmar) men ofta är restiden ett dygn eller mer. Han jobbar sedan i sju hela dagar i snitt 15 timmar/dygn. Inga åttatimmars sammanhängande dygnsvila, ena dagen kan de börja kl 2 på natten och jobba till 17 dagen därpå för att sedan börja ett nytt 15 timmarspass kl 23. Helt vansinnigt i mina ögon och jag fattar inte att facket eller de själva går med på det men han är vuxen och tar såklart sina beslut själv. Han jobbar sju/sju, dvs. arbetstiden är sju hela dygn men pga restiden är han ju inte hemma i sju dygn eftersom restiden ligger utöver och det är extremt sällan han kan åka hem samma dag han slutar jobba eller åka dit igen den dagen han börjar jobba igen. För mig hade det varit otänkbart att leva så och nu, ca 15 år efter han började göra det så säger han ibland själv att det är jobbigt men då pga allt han missar när han inte är hemma. Jobbet i sig har han inget emot och inte resandet i sig heller.

Vi är alla olika. Jag vill kunna komma hem varje dag. Bästa jobbet jag har haft låg ett stenkast från mitt hem. Perfekt i mina ögon.
Ja, det är sånt jag tänker på. Folk verkar orka sånt!

Just det där att missa allt hemma, att det tar tid att komma ini hemmalivet när man kommer hem och att inte riktigt ha sitt eget liv när man är borta - det är nog det jag tycker verkar jobbigast. Och det är det som är det jobbiga med de resor jag redan nu har i jobbet.
 
Tjäna ruskigt bra är inte aktuellt. Jag är inte riktigt lagd åt det hållet, och inte i en bransch som riktigt möjliggör det. Men det kvittar, jag vill inte ens tjäna riktigt bra.

En del människor lever ju så där. Jag funderar på vad som möjliggör det för dem? Men det kanske är som @Enya säger: de får nog efter ett tag.

Det som talar FÖR det här är att det gäller en miljö som jag är intresserad av yrkesmässigt, och som KANSKE passar min personlighet bättre än min nuvarande.

Lönen är ingen stor grej i det hela.
Jag tänker att de flesta inte försöker kombinera två jobb. Det låter för mig som stressigt, jobbigt och alldeles för bökigt. Jag skulle kunna tänka mig ett sådant upplägg om jag fick ihop alla veckans timmar mån-tors och därmed alltid fick långhelg och att restiden kan användas som arbetstid också, men att dela så där på sig skulle inte fungera för mig.

Jag är uppvuxen med en pappa som jobbade utomlands mån-tors varannan vecka under massa år. Det var en väldigt tuff period, både för honom och för mamma som fick ta hand om hushåll och barn på heltid de dagarna. Men resandet är tufft och tar på krafterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp