jobbsökarfundering

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska söka ett sommarjobb, som jag känner verkligen borde passa mig. Första meningen i deras platsannons talar rakt till mig, känns det som.
Problemet är bara att jag helt saknar "formella" meriter, då alla mina anställningar och studier har varit inom andra områden. Tjänsten jag tänker söka ligger inom det område där jag främst har huserat på hobbynivå och jag vet verkligen inte hur jag ska kunna ge några referenser inom området.

HUR gör man får att få arbetsgivaren att förstå att de borde ge mig en chans att visa vad jag kan, utan några formella meriter inom området?

(det handlar om kundtjänst/support inom ett område som intresserar mig, som jag fuskat inom på hobbynivå i många år, och de söker någon som har "talang för att hjälpa" - vilket både jag själv tycker och mina vänner brukar säga att jag har)
 
@ameo jag hade ringt AG och frågat vilka egenskaper som är viktiga för jobbet. Sen hade jag tryckt mycket på det och min informella kompetens i ansökan. Skriv exempel på hur du använt de viktiga egenskaper i andra jobb / studier.
 
Jag ska söka ett sommarjobb, som jag känner verkligen borde passa mig. Första meningen i deras platsannons talar rakt till mig, känns det som.
Problemet är bara att jag helt saknar "formella" meriter, då alla mina anställningar och studier har varit inom andra områden. Tjänsten jag tänker söka ligger inom det område där jag främst har huserat på hobbynivå och jag vet verkligen inte hur jag ska kunna ge några referenser inom området.

HUR gör man får att få arbetsgivaren att förstå att de borde ge mig en chans att visa vad jag kan, utan några formella meriter inom området?

(det handlar om kundtjänst/support inom ett område som intresserar mig, som jag fuskat inom på hobbynivå i många år, och de söker någon som har "talang för att hjälpa" - vilket både jag själv tycker och mina vänner brukar säga att jag har)
Jag skulle börja tex personliga brevet med att skriva varför jag söker jobbet. och då ta upp det du skriver här
Grejen är det att även saker på hobbynivå är meriter. Dvs har man tex haft ett uppdrag i en förening kan det ha inneburit kunskaper som innebär projektledning, tex
Det som är viktigt är att du förklarar tydligt vad dina uppdrag har inneburit
 
tack för era svar!
Jag har redan slängt ihop en ansökan, så får vi hoppas att det blev bra och att de fattar att det kan vara värt att åtminstone träffa mig personligen...
Det var ingen sista dag, utan de kollar ansökningarna löpande. Därför ville jag sno på lite.
Jag har tänkt ungefär så som ni beskrivit...
 
Jag fick precis ett sommarjobb utan utbildning eller någon som helst erfarenhet inom branschen.
Jag skrev ärligt i mitt personliga brev; jag kan ingenting men vill verkligen verkligen jobba med detta! Fick komma på intervju, blev erbjuden jobbet dagen därpå.
Trevligt när personlig lämplighet väger tyngre än diverse papper!
Med detta vill jag säga: KÖR PÅ! Komplettera ditt CV med alla oavlönade uppdrag du nånsin haft som har någon slags relevans. Skriv ett ärligt personligt brev där din personlighet får lysa igenom. Och briljera på intervjun ;) Det går bra!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 709
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 667
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 287
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp