John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

CallMeAce

Trådstartare
Jag köpte en JW-hjälm idag i storlek 57. Har 56 i min gamla Euro-lite. Min första fråga är om JW-hjälmarna är lite mindre i storlek än Eurolite i allmänhet?

I butiken var det 3 stycken som hjälpte mig men ändå oroar jag mig nu för att min nya hjälm ska töja sig efter att ha sett här på buke att de typ töjer sig 1 storlek o många upplever det som att den töjt sig mycket.

Storlek 56 tryckte i pannan på mig och jag blev alldeles röd där efter att bara haft den på mig en stund. Dessutom kändes det inte som den kom ner om huvudet riktigt utan satt mer ovanpå liksom. Gick även att gunga ganska mycket i sidled.

Stl 57 som jag köpte kändes jättebekväm redan från början. Den kom ner runt huvudet ordentligt och allt kändes rätt. Men nu efter att ha läst om andras hjälmar känns det kanske som min 57 sitter för bekvämt??? Men den andra hjälmen fick jag ju faktiskt ont i huvudet av. Frågan är bara hur mycket de töjer sig. Frågan ställs mest till alla er som har en JW-hjälm och som kan säga av egen erfarenhet.
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Jag har en stl mindre i min jw/co än i min Eurolight. jw:n satt bra på mig ifrån början också och jag tycker inte den töjt sig det minsta.
Det är väl så om man köper en för trång hjälm att det är klart den töjer sig, sitter den bra från början finns det ju inte så mkt att töja på?!
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Så du fick alltså gå ner en storlek med JW´n? Men det har du rätt i, att om den sitter bra från början finns det inte så mycket anledning för hjälmen att töja sig :D
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Ja det fick jag göra. :laugh: Näe jag tycker ju inte att den borde det om den sitter bra redan från början. ;)
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Den töjer sig en halv storlek. Blir det för mycket är det bara att klippa av remsan som satt runt hjälmen i kartongen och stoppa in.
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Rent generellt går 95% av de som köper hjälmen upp en storlek.
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Det känns ju ganska skönt att höra eftersom jag har fått gå upp en storlek. Blev bara lite orolig här :D Den mindre storleken klämde ju faktiskt ganska rejält.
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Vad heter den billigare varianten av JW-hjälmen? Vad kostar den?
 
Sv: John Whitaker Charles Owen-hjälmfråga

Är de samma i storleken eller skiljer de sig på nåt sätt?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Idag köpte jag en ny hjälm, en Charles Owen Wellington Professional. Jag har på min tidigare hjälm dragit storlek 57 ( en 10 år gammal...
Svar
6
· Visningar
3 860
Senast: aleksis
·
Utrustning Vad skiljer egentligen dessa hjälmar åt? Förutom det uppenbara autografen-snörningen? Och skiljer sig storlekarna någonting åt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
934
Utrustning Herregud, blir helt tokig snart! Det började med att jag köpte en Champion showring deluxe i storlek 57. Underbar hjälm, men den töjde...
Svar
2
· Visningar
2 662
Senast: Ponnymorsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp