F

fall_out_girl

Jag har en liten fundering. Jag har nästan ingen aning om vad Join-Up är men jag har läst den här artikeln:
"Monty Roberts grund för allt arbete är s k Join-Up. Metoden utarbetade han som liten pojke då han följde mustangerna hemma i Nevada. Där upptäckte han ett tyst språk mellan hästar som Monty senare skulle komma att kalla Equus. Det är, som allt han gör, helt baserat på icke-våld. I en rund paddock inleder man Join-Up genom att åstadkomma stora rörelser och ljud på samma sätt som ett rovdjur och försöker få hästen att springa iväg. Sedan får hästen välja på att fly eller förenas. Med hjälp av kroppsspråk frågar tränaren ”Vill du visa mig respekt och ansluta dig och följa mig”? Hästen svarar med förutsägbart flockbeteende genom att rikta ett öra mot tränaren, sedan genom att slicka, tugga och sänka huvudet för att visa tillit. Det var väldigt lätt att se för oss i publiken hur hästarna anslöt sig till Monty. Utbytet avslutas med att tränaren använder passivt kroppsspråk, vänder ryggen mot hästen och utan ögonkontakt inbjuder honom att komma närmare. Join-Up inträffar när hästen villigt väljer att vara med människan, går fram till henne och accepterar ledarskap och beskydd. Denna kommunikation via beteende och kroppsspråk, ömsesidig omsorg och respekt är grunden för Monty Roberts lära."
och jag har en fråga.
OM jag fattat allt rätt så ska man "skrämma" iväg hästen och när den försöker fly så ska man sluta och försöka få hästen att vilja komma närmare.
Men om hästen fortfarande är rädd för den och bara ser att man har försökt skrämma den? Då har man ju uppenbart inte nått målet. Men hur gör man då?
Jag tycker att Join-Up låter helt ok med tanke på hur det blir om det sker ett Join-Up, men om det inte gör det?
 
Sv: Join Up

Hmmm. Tyckte det var ett märkligt sätt att förklara det.

När jag ´sett Monty jobba, och när jag själv jobbat mina hästar, ät fry med hjälp av en långlina som man driver hästen runt rundcorallen med. Det är alltså inte MIG den drivs av utan en långlina som kommer då och då.
När hästen sprungit sin flyktsträcka och den börjar leta efter någon som kan ta hand om den och vara dess ledare, blir man passiv och bjuder på så sätt hästen att komma till en.

Det är inte (eller ska inte vara) så att DU SKRÄMMER iväg hästen, för att sen försöka bjuda in den. De två sakerna går ju inte ihop. Sen är "skrämma" inte rätt ord. Driva på så hästne springer, ja, men inte ås den flyr i rädsla.
Som jag förstått det är det sträckan den springer som är det viktiga, inte att den på något sätt ska vara livrädd när den springer.

/Ia
 
Sv: Join Up

När jag gjorde en så kallad "Join Up" ned min häst visade jag bara att du ska springa åt det här hållet och hålla samma avstånd till mig. Jag var hela tiden lugn och använde bara små rörelser. Ella var inte stressad, rädd eller skrämd utan travade lugnt runt mig och respekterade mina "regler" och började snart lägga sin fulla koncentration mot mig.

Men det beror väl på hästen hur tydlig man måste va. Fast jag tycker att skrämma hästen låter fel. Driver låter bättre, i mina öron. Hästen ska ju inte vara panikslagen och människan ska hela tiden behålla lugnet och säkerheten i sig själv. Det gäller att lära sig att läsa av hästens signaler och kroppsspråk och kunna använda det själv :)

*har aldrig sett hur Monty Roberts jobbar och vet inte heller om man kan kalla det jag gjorde med min häst för "Join Up". Men jag fick samma signaler från henne som jag läst om att man ska få när man gör en Join Up^^*
 
Sv: Join Up

Så man skall alltså driva på hästen och sedan låta bli och "bjuda" in hästen att komma närmare?
Jag tyckte nemligen att förklaringen lät konstig (den jag skrev i mitt första inlägg)...
Men om vi säger att jag driver på min häst i en rund corall med hjälp av en lina och sedan låter den komma nära mig, hur ska den kunna skilja på det och om jag longerar den utan lina/med lina?
Eller är det bara jag som blandar ihop sakerna?
 
Sv: Join Up

Hmmm. Tyckte det var ett märkligt sätt att förklara det.

När jag ´sett Monty jobba, och när jag själv jobbat mina hästar, ät fry med hjälp av en långlina som man driver hästen runt rundcorallen med. Det är alltså inte MIG den drivs av utan en långlina som kommer då och då.
/Ia


Men herregud, nu har jag glömt titta på var jag sätter fingrarna på tangentbordet igen :eek:

ÄR DET, ska det vara! inte "ät fry" :o
 
Sv: Join Up

Så man skall alltså driva på hästen och sedan låta bli och "bjuda" in hästen att komma närmare?
Jag tyckte nemligen att förklaringen lät konstig (den jag skrev i mitt första inlägg)...
Men om vi säger att jag driver på min häst i en rund corall med hjälp av en lina och sedan låter den komma nära mig, hur ska den kunna skilja på det och om jag longerar den utan lina/med lina?
Eller är det bara jag som blandar ihop sakerna?

Därför att du när du gör en joinup först driver med hjälp av linan och sen blir passiv, och ändrar hela ditt rörelsemönster.

När du longerar använder du ju inte alls kroppen på samma sätt som vid en join-up!
När jag longerar brukar jag ha långlina som jag hålelr i med ena handen, longerpisk som driver häst lätt när det behövs, och så använder jag rösten. Dessutom är fokus på hur hästen jobbar.

Vid en join-up drivs hästen av linan, när den ber om att få bli inbjuden blir du passiv och bara finns där, som en stark ledare som hästen kan ansluta sig till.


Rxakt hur du kan få den ena reaktionen den ena gången och den andra reaktionen den andra gången kan jag inte svara bättre på än att hästen är såpass känslig för kroppspråk.
 
Sv: Join Up

Jaha! Nu förstår jag!:)
Ska man göra detta flera gånger, regelbundet eller bara en gång?
Nu vart jag verkligen nyfiken:idea:
 
Sv: Join Up

KL
Det där var inget som MR kom på själv. Han såg de vuxna göra så.

Kurt Pate o hans mentor var förebilden till "Mannen som talar med hästar".

Har på ett ungefär samma metod, men har en bättre förklaring- i mitt tycke.
 
Sv: Join Up

Har också läst artikeln och är inte så förtjust direkt....

Man förstår det faktiskt som om man ska vara både "rovdjuret" och "ledaren".....

Sedan står det att hästen får välja på att fly eller ty sig till ledaren under arbetet i runcorallen...

Min fråga är vart hästen kan välja att fly:crazy:...i en rundcorall:crazy:

Tror att detta är en typisk metod som i "fel händer" och bland "fel folk" blir livsfarligt.

Skulle aldrig prova själv eller låta någon annan göra det på mina hästar i allafall:crazy:
 
Sv: Join Up

Men man har ju den i en corall så att rörelsefriheten begränsas just för att den ska välja att ty sig till ledaren. Man tvingar den inte, men det finns inte så värst mycket andra roliga alternativ att välja på. Det är ju så man i princip alltid arbetar med hästar, man låter hästen välja men gör den "rätta" vägen lätt och "fel" väg jobbig :) Klart man kan ju släppa ut den i skogen o köra join up, men det skulle nog ta nån vecka att ens komma nära hästen :D hehe..

Jag håller med om att join up kan bli väldigt fel om man inte är väldigt duktig på att "läsa" hästar och skulle inte heller låta vem som helst göra det på min häst. Men å andra sidan får knappt nån så mycke som peta på min häst heller :smirk: hihi..
 
Sv: Join Up

Rundcorallen är ju bara ett sätt att förenkla för oss att utföra det. MR har ju själv beskrivit hur han gjort joinup med en vild häst som i princip inte var begränsad alls just för att visa att principen fungerar oavsett.

Sedan kan jag tycka att det är olyckligt att säga att man först är rovdjuret och sedan flockledaren. Man är hela tiden flockledaren, det man gör är att man kräver sin plats som ledare genom att tvinga undan hästen. Som flockdjur söker hästen trygghet i antal, att vara ensam är att utsätta sig för större risk, och vi låter inte hästen komma till flocken (oss) innan den visar tillbörlig undergivenhet. I detta efterapar vi flockledarens språk och genom att bjuda in hästen då den ger signalen att den vill komma in och erbjuder undergivenhet förstärker vi samhörigheten.

I analogi kan det även användas som bestraffning i hagen tex med smarta unghästar. Om de håller på med ofog drivs de helt enkelt ut från gruppen, med kroppsspråk och släpps inte in innan de visar att de ångrar sig och ska uppföra sig. Viktigt är dock att komm ihåg att unga hästar, liksom barn, oftast har kort minne lol

Kan tilläggas att jag är av ganska traditionell i min hantering, men har tagit upp delar av detta då det fungerar om man gör det rätt. Det är viktigt att man är vaken och fokuserad på kommunikation för att det ska bli rätt.

Hoppas att det framgår vad jag menar, långa förklaringar på svenska var det ett tag sedan jag gjorde :o
 
Sv: Join Up

Join up, ska bara göras om det behövs, det är trots allt inte alla hästar som behöver det.

Om du har din häst lös i en liten inhägnad, stor som en volt,"corall"
Och hästen är uppmärksam på dig,kommer till dig,följer efter dig, ser på dig, då behövs ingen "join up"

Det ska inte göras som en mekanisk "grej" för sin egen skull, bara om hästen inte är uppmärksam på dig.

Om hästen inte är uppmärksam på dig,d.vs. betar, tittar bort, vänder rumpan till,då har du ju inte hästens fulla uppmärkamhet.

Om du då fösöker flytta hästen med kroppsspråket, be den gå ifrån dig och den inte gör det(det skulle den göra om du var ledarhäst)
det är då du manar på den. Man börjar med små tecken, för att öka styrkan i signalerna(skrämma) vilket inte är skrämma utan bara tydligare kroppsspråk.

Vissa hästar kan man behöva schasa bort för att visa att man är högre i rang.

Sen är det INTE repet som hästen ska lyssna på, utan ditt kroppsspråk, repet är dels en förstärkning av ditt kroppsspråk, dels ett "försvar" för dig om hästen hotar, vilket den kan göra om den inte uppfattar dig som ledare, detta ska man absolut INTE göra med hästar som "kan hota dig" om man inte är ABSOLUT säker på vad man gör.
 
Sv: Join Up

Ja, men hur gör man med en häst som är alldeles livrädd och osäker??? Vilket jag antar att de "vilda" mustangerna är när de ska ridas in/hanteras (brytas ned enligt mej) på detta sätt. Man kan få hästen att underkasta sig ledaren (tror inte att en riktig häst flockledare någonsin sitter på sina undersåtar :crazy:) och låta människan hantera/rida sej eftersom att man inte ger den något annat val.

Jag vill inte ha en häst som är i total underkastelse, som har gett upp, känner att den inte har något annat val mm.

En gång köpte jag en irländsk ponny som var i princip ohanterad. Den var fullkomligt livrädd för vissa saker tex lyfta benen, bli fångad mmm medans tex lasta och "rida" gick bra. Vet inte vad som hänt denna häst men hon var verkligen jätterädd och osäker när man skulle ta henne i hagen. Fick då rådet av en människa (NH) att när hon inte ville komma så skulle jag jaga bort henne upprepade gånger så fort hon gick ifrån mej tills hon själv valde att komma till mej:eek::eek:.

Vad är det för fel på att sätta sig på en sten i hagen och vänta på att hon skulle komma fram istället (vilket var vad jag gjorde..)?? Det tog ca 2 h första dagen och efter 1-2 veckor så var det bara att ta henne som vilken annan häst som helst. Hon lärde sig helt enkelt att jag inte var farlig, skrämdes, gjorde henne illa mm och valde då att komma fram eller låta sig fångas.

Jag har aldrig haft några större (det största se ovan) hanteringsproblem när det har gällt mina hästar (ca 20-30 st) och jag har då aldrig "jagat" någon med ett rep i en rundcorall....
Påstår inte att jag aldrig gjort/valt fel för det har jag givetvis gjort, många gånger....

Jag ser det som så att när jag är med mina hästar så gäller mina "regler" men de har en helt annan relation till sina hagkopisar. I hagen/lösdriften finns en mkt tydlig ordning som inte jag styr över. Jag är där kanske 1-2 h/dag och då är det JAG. Men de andra 22-23h har de en helt annan ledare;)

Tror inte att en flockledare i det vilda försvinner X antal timmar och sedan kommer tillbaka som de flesta av oss gör.

Jag skulle bli uppriktigt beklämd/ledsen om min fölunge skulle visa samma underkastelse (tugga) mot mig som hon visar mot hagledaren, jag vill inte ha hennes underkastelse utan hennes uppmärksamhet och respekt.

Jag tror att hästarna som faktiskt har varit domesticerade i X antal tusen år kan ha en typ av relation till sin "människa" utan att människan behöver betee sig som en häst. Sedan ska vi självklart försöka förstå hästen och dess signaler för att försöka förstå varför de gör som de gör.

Använd det sunda förnuftet utan att hänge sig åt någon speciell "metod" som i vissa fall tenderar till att bli sektaktiga (detta gäller mkt som rör hästar:eek:, tyvärr).

Nu blev det långt och flummigt, sorry;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 994
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Om hästen (4-årig ranglåg nsv bruks valack, LB introvert) följer en (som i join up/followup) "som en svans" och stannar och går inte om...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 258
O
Hästhantering Har läst Monty Roberts bok (vet ej om jag får nämna den vid namn enligt reglerna...) och funderar på att testa Join Up. Någon som har...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Olexa
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 135
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp