Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Hästar som petas på/ viftas mot- o som flyttas utan att de ser meningen med det kan ruttna om de har tillräckligt med integritet .

Om du flyttar den av en anledning så förstår de det. Komma förbi den- akta sig för andra- annat. Man flyttar EN gång.

att man flyttar under ridning är oxå ngt som de förstår. att man inte ska bli skrapad på knäna mot träden eller att de ska byta sida av vägen.

det är stor skillnad på när hästen får springa- flyktdjuret o samtidigt göra saker som den får beröm för. Därför är skänkelvikning i skritt ngt som man inte heller ska göra i först hand.

En del hästar kan oxå se ut som- OK matte.. whatever. Nöjd nu?

Man ska inte traggla ngt som hästen kan- om man vill hålla den glad o fortfarande intresserad o villig.
Samma med hund.
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

De korta stunder på dygnet som vi umgås med våra hästar är det inte för mycket begärt att de ska kunna avhålla sig från att äta!

Naturligtvis förutsatt att hästen i övrigt får sitt tuggbehov tillfredsställt med tillräckligt med grovfoder och att den vet att den inte behöver vara hungrig och därmed inte känner stress över allt det goda gräset runt fötterna.

Man kan visst lära dom sådana regler och kunna kräva att de ska hålla sig till dessa.

Det är ett tecken på nonchalans från hästens sida när den väljer gräset före dig.

Detta behöver inte ha med prestige att göra, utan endast att det är svårt att kommunicera med en häst som bara har halva, eller ännu mindre av sin uppmärksamhet riktad mot dig.

Ett visst mått av säkerhetstänk är inblandat i detta också tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Jag kände bara att jag måste tillägga en sak för att eventuellt förekomma de som känner att de måste hoppa på varje chans att märka ord. ;)

När vi kör våra hästar i hårt skogsarbete i flera timmar så har vi naturligtvis matpauser där hästen bestämmer när det är dags att fortsätta arbeta = slutar äta.

När dom står stilla i sele med ett lass bakom sig har dom också rätt att äta det dom når runt fötterna, men lasset får inte röra sig. Det är nämligen förbjudet och det vet dom!
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

De korta stunder på dygnet som vi umgås med våra hästar är det inte för mycket begärt att de ska kunna avhålla sig från att äta!

Nu skulle jag aldrig säga "inte för mycket begärt" om något i relation till min häst. Jag tycker nämligen inte att det är hos hästen skyldigheterna ligger i vår relation, utan hos mig.

Men jag håller med om själva ätandet, det är väl trevligast om hästen inte äter när man rider den. Det är den överdrivna tolkningen om "utmana ledarskapet" jag reagerar mot.
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Jag tycker nog ändå att vi båda (hästen och jag) har skyldigheter (och rättigheter) i vår relation!

Det är tex hästens skyldighet att hålla den hastighet och den riktning i ridningen, körningen eller longeringen som jag som ryttare/kusk/linförare har bestämt.

Det är min skyldighet att inte utsätta hästen för sådant arbete eller sådan ansträngning så att den skadar sig eller tappar lusten/orken/förtroendet för mig och andra människor.

Jag har också en skyldighet att säkerställa att min hästs basala behov av mat, skötsel, skydd och fri rörelse tillgodoses innan jag kan ställa några som helst krav på den.

Om jag uppfyller alla dessa mina skyldigheter gentemot hästen så kan jag visst påstå att hästen har skyldigheter gentemot mig i vår relation. :)
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Jag håller med om att uttrycket "utmana ledarskapet" kan låta lite hårt, men den egentliga betydelsen av det är ju att hästen nonchalerar dig i er relation.

Han tycker helt enkelt att du inte är tillräckligt intressant. Du har inte hans fulla förtroende.

I relationen med din häst så måste det vara du som sätter gränserna, eftersom du är så oerhört mycket fysiskt svagare och långsammare och det kan bli farligt om hästen tycker att du inte är riktigt värd att lyssna på.

Samma sak har ju hänt med uttrycket Natural Horsemanship (NH).

Många slår ju bakut bara dom hör det nämnas! Väldigt synd eftersom grundmeningen med NH är just en sund relation fri från våld (om du inte blir angripen) mellan dig och din häst där fokus ligger på att du ska lära dig hästens språk, inte tvärtom!
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Hästar som petas på/ viftas mot- o som flyttas utan att de ser meningen med det kan ruttna om de har tillräckligt med integritet .

Om du flyttar den av en anledning så förstår de det. Komma förbi den- akta sig för andra- annat. Man flyttar EN gång.

att man flyttar under ridning är oxå ngt som de förstår. att man inte ska bli skrapad på knäna mot träden eller att de ska byta sida av vägen.

det är stor skillnad på när hästen får springa- flyktdjuret o samtidigt göra saker som den får beröm för. Därför är skänkelvikning i skritt ngt som man inte heller ska göra i först hand.

En del hästar kan oxå se ut som- OK matte.. whatever. Nöjd nu?

Man ska inte traggla ngt som hästen kan- om man vill hålla den glad o fortfarande intresserad o villig.
Samma med hund.

Det där med att göra det EN gång pratar ju Hempfling om också och känns givetvis logiskt. När hästen gjort det som man ber om EN gång - great, tack! Matte/husse nöjd = logiskt.
Men hur ska man då nånsin kunna träna på att få hästen att göra det bättre o bättre? Man kan knappast lära en häst att t ex göra skänkelvikningar genom att bara göra det EN gång... ? :confused:
Man måste ju upprepa för att öva? Om man vill rygga hästen o den bara tar ETT steg bakåt till en början så måste man ju upprepa o öva för att lära den att den ska flera steg.
Jag flyttar inte min häst om och om igen om han redan KAN det och har förstått det. Men när han INTE har förstått eller gör det jag ber om måste vi ju öva? Och alltså upprepa upprepa. Sen när hästen redan kan så använder man bara dessa rörelser i logiska sammanhang... om nu dressyrträning är logisk för hästen??

Alla dessa dressyrhästar, exempelvis, som ska göra alla möjliga rörelser om och om och om igen, flera dagar i veckan? Varför tröttnar (eller ruttnar som du kallar det) inte hästen där då? Vad är det som är så logiskt för hästen med att springa runt o göra dressyrrörelser på en bana?

Varför skriver du att skänkelvikningar just i SKRITT är något man inte bör göra i första hand?
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Jag håller med om att uttrycket "utmana ledarskapet" kan låta lite hårt, men den egentliga betydelsen av det är ju att hästen nonchalerar dig i er relation.

Han tycker helt enkelt att du inte är tillräckligt intressant. Du har inte hans fulla förtroende.

Nu tar du väl i?

Detta handlar väl snarare om att hästar är impulsdjur, och försöker göra det som faller dom in om man nu inte har gett dom något annat (jobb) att koncentrera sig på. Ibland är den enklaste förklaringen den......enklaste.

Sen denna lista:

Det är tex hästens skyldighet att hålla den hastighet och den riktning i ridningen, körningen eller longeringen som jag som ryttare/kusk/linförare har bestämt.

Det är min skyldighet att inte utsätta hästen för sådant arbete eller sådan ansträngning så att den skadar sig eller tappar lusten/orken/förtroendet för mig och andra människor.

Jag har också en skyldighet att säkerställa att min hästs basala behov av mat, skötsel, skydd och fri rörelse tillgodoses innan jag kan ställa några som helst krav på den.

Jo den är väldigt praktiskt o bra men du utelämnar något viktigt: ha respekt för varandras väsen o inte utsätta varandra för larv. :crazy:
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Jag tycker nog ändå att vi båda (hästen och jag) har skyldigheter (och rättigheter) i vår relation!

Det är tex hästens skyldighet att hålla den hastighet och den riktning i ridningen, körningen eller longeringen som jag som ryttare/kusk/linförare har bestämt.

Det är min skyldighet att inte utsätta hästen för sådant arbete eller sådan ansträngning så att den skadar sig eller tappar lusten/orken/förtroendet för mig och andra människor.

Jag har också en skyldighet att säkerställa att min hästs basala behov av mat, skötsel, skydd och fri rörelse tillgodoses innan jag kan ställa några som helst krav på den.

Om jag uppfyller alla dessa mina skyldigheter gentemot hästen så kan jag visst påstå att hästen har skyldigheter gentemot mig i vår relation. :)
Låter som hur en välskött slav hade det:grin:

Lite kärlek o att inte utföra kadaverdisciplin skadar inte.

Hur ska en häst våga beta för hand om den inte ens får försöka?
dumma vore de annars eller livrädda.

att barn inte kan rubba en ponny som drar iväg till gräset med dem är en styrkedemonstration eller kanske bara en instinkt- MAT..:banana:
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Det är tex hästens skyldighet att hålla den hastighet och den riktning i ridningen, körningen eller longeringen som jag som ryttare/kusk/linförare har bestämt.

Nej, om du vill ha en viss hastighet och en viss riktning är det upp till dig att göra det tydligt för hästen. Om det misslyckas beror det i allmänhet på en av två saker: du lyckades inte göra dig tydlig pga ryttarfel/handhavarfel i stunden, eller hästen hade öht inte den träning som behövdes för att den skulle kunna utföra uppgiften.

Jag håller med om att uttrycket "utmana ledarskapet" kan låta lite hårt, men den egentliga betydelsen av det är ju att hästen nonchalerar dig i er relation.

Snarare att hästen fick en impuls att äta gräs, som ryttaren inte var uppmärksam/noggrann nog att stävja i tid (om det nu ansågs viktigt att hästen inte åt, man kan ju också tycka att lite ätande är ok vid stillsam skritt på lång tygel). Hade ridningen varit fokuserad från ryttarens sida från början, och hästen då i arbete, inte enbart lufsande framåt med ryttare på ryggen, så hade hästen antagligen inte fått impulsen att äta. De kan ju inte tänka på så värst många saker samtidigt, de heller.

Att tolka det faktum att en gräsätare äter gräs som att den nonchalerar dig, låter lite självupptaget, tycker jag.
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Du såg väl hur glad din häst var när den fick löshoppa- springa.
Det är skillnad på när man rider än när man står o viftar från marken.
När de får rutin på saker kan de mer känna glädje o få bjudning för att de känner att de behärskar saker o det blir til ngt kul. Därför hade man en hink med havre efter hindret- som lockade- istället för att jaga dem.

Om hästen inte kan ngt så övar man lite då o då- om det är svårt o belönar då den gör minsta lilla rätt. DÅ kommer man vidare.

Jag tycker inte att en unghäst ska behöva beté sig som en gammal kuse.
Vem kräver det av barn?

det är inte alltid som hästen lär sig det man vill på en enda träning o då får man lägga ner o tänka ut ngt mer konstruktivt som kan göra så att den förstår. Inte sällan ramlar polletten ner till nästa gång. Man har igen att inte fortsätta i evinnerlighet.
Man nöjer sig för dagen- hästens liv är ganska långt.

just att rygga hästen är en dominanshandling o därför ska man ta det vackert o nöja sig med ett steg.

min ena har väldigt svårt för att backa o jag ställer inte till ståhej för det. den mjukare metoden med lirk fubkar bättre.

hur ofta har man behov att att backa den, då menar jag för funktionellt bruk?

Jag har det väldigt sällan, men visst bör de kunna backa, men inte bara därför att.

det viktigaste är att den går framåt överallt. Det vet man sen gammalt att problemet med en häst är sällan att den inte kan backa, utan att de kan tvärvända eller vägra gå.
Har man otur så får man en häst som löser problem genom att backa när man inte vill det.

Man leder den heller inte bakom sig - för vad händer den dagen då den ska börja ridas o det inte finns ngn där- som alltid har varit ett måste.
Dessutom kan man mkt lättare hindra den från att äta- om man nu inte vill det;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Jag kände bara att jag måste tillägga en sak för att eventuellt förekomma de som känner att de måste hoppa på varje chans att märka ord. ;)

När vi kör våra hästar i hårt skogsarbete i flera timmar så har vi naturligtvis matpauser där hästen bestämmer när det är dags att fortsätta arbeta = slutar äta.

När dom står stilla i sele med ett lass bakom sig har dom också rätt att äta det dom når runt fötterna, men lasset får inte röra sig. Det är nämligen förbjudet och det vet dom!
Jo men du har ju lärt dem det- av en anledning- säkerheten för det jobb som dessa unika hästar utför..
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Du såg väl hur glad din häst var när den fick löshoppa- springa.

Nja, när den FICK springa? Det är inte det han VILL direkt, han vill helst bara vara. ;) Jag får som sagt ligga i för att FÅ honom att vakna till o springa lite... och då är det mer som att han blir full i fan och ser ut som "nu ska du jävlar att få se, matte!".
Om det ändå vore så väl att springa var hans favorit grej... ;) Röra sig ö h t är väl mest onödigt? ;)

Det är skillnad på när man rider än när man står o viftar från marken

Vad var detta svar på? När man löshoppat "viftar man ju också från marken"...

När de får rutin på saker kan de mer känna glädje o få bjudning för att de känner att de behärskar saker o det blir til ngt kul. Därför hade man en hink med havre efter hindret- som lockade- istället för att jaga dem.

Ja, fast man kan ju bara lunka över hindret (man kan stanna o ta ett kliv över också, vem bryr sig om den rivs ;) ) och komma till hinken ändå... Funkar
dåligt på min som blir för fokuserad på hinken/godiset! Han blir INTE mer driven framåt av det, snarare tvärtom! Iaf de få ggr vi prövat hittills.

Om hästen inte kan ngt så övar man lite då o då- om det är svårt o belönar
då den gör minsta lilla rätt. DÅ kommer man vidare.

Jag tycker inte att en unghäst ska behöva beté sig som en gammal kuse.
Vem kräver det av barn?
det är inte alltid som hästen lär sig det man vill på en enda träning o då får
man lägga ner o tänka ut ngt mer konstruktivt som kan göra så att den
förstår. Inte sällan ramlar polletten ner till nästa gång. Man har igen att inte
fortsätta i evinnerlighet.
Man nöjer sig för dagen- hästens liv är ganska långt
.

Det låter ungefär som jag gör/tänker också! ;)

Kod:
just att rygga hästen är en dominanshandling o därför ska man ta det vackert o nöja sig med ett steg.

Ja men det ska jag säga på KBIt då han behöver rygga ett visst antal steg! :idea:
Haha. skämt åsido. Det där funkar ju inte i verkligheten... Alltid. Menar jag. Till vardags hemma gör det väl det men i andra sammanhang krävs det lite mer..

hur ofta har man behov att att backa den, då menar jag för funktionellt bruk?

Jag har det väldigt sällan, men visst bör de kunna backa, men inte bara därför att.

Nej det finns förstås ett syfte med det för OSS men varför skulle det vara mer logiskt för hästen att t ex rygga den från uppsuttet läge? Eller flytta den hit o dit.

Man leder den heller inte bakom sig - för vad händer den dagen då den ska börja ridas o det inte finns ngn där- som alltid har varit ett måste
.

Hmm, jag har alltid lett min häst bakom mig (han håller oftast ett avstånd till mig på ca en meter, numera, precis som det ska vara, tycker jag) och det va inget problem när han började köras/ridas. (jag hade haft honom i ca ett år innan vi började köra in honom)
Han FÅR gå intill mig också, bara han inte går om med bogen, men han håller oftast lite avstånd.

Jag vet inte, men jag fått jämt beröm från min körtränare för att ha så bra hand om honom och hur han är så fäst vid mig... dock vet jag själv att han inte respekterar mig till FULLO som ledare ännu vilket inte är så konstigt för jag gör ju en massa fel fortfarande. I kommunikationen. Och man får inte det fulla förtroendet om man inte är stark och KLOK nog! ;)
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Men hela vitsen är att den ska tycka att det är kul o börja bjuda själva- om så bara till havrehinken.

när de bjuder kommer de oxå att ta sig över hindret lättare o börjar senare att "ta tag i det"- taxera. De som inte kan eller förstår gör som du beskriver. tittar,vänder, hoppar hej o hå

det är inte meningen att man ska behöva jaga dem utan att de kommer själva på att det är jäkligt kul. en del t o m letar efter hinder.

gillar uppfödare som löshoppar fölet efter mamman i tidig ålder. hästar lär andra hästar bäst.
Man kan komma i lägen där man inte kan vända o då kan man behöva backa eller ut från trailers.
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Låter som hur en välskött slav hade det:grin:

Lite kärlek o att inte utföra kadaverdisciplin skadar inte.

Hur ska en häst våga beta för hand om den inte ens får försöka?
dumma vore de annars eller livrädda.

att barn inte kan rubba en ponny som drar iväg till gräset med dem är en styrkedemonstration eller kanske bara en instinkt- MAT..:banana:

Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta!

Hur kan du av det jag har skrivit utläsa att inte ger mina hästar kärlek? :D:cry: Kadaverdiciplin?

Beta för hand eller under ryttare är väl två helt skilda saker! I alla fall för mina GLADA och ÄLSKADE hästar. Dom får helt enkelt inte beta när jag sitter på ryggen.

Jag sitter av, lossar sadelgjorden ett par hål och så får dom beta! I deras värld är jag inte elakare för det än när de inte får rubba lasset!
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Låter som hur en välskött slav hade det:grin:

Lite kärlek o att inte utföra kadaverdisciplin skadar inte.

Hur ska en häst våga beta för hand om den inte ens får försöka?
dumma vore de annars eller livrädda.

att barn inte kan rubba en ponny som drar iväg till gräset med dem är en styrkedemonstration eller kanske bara en instinkt- MAT..:banana:

:bow::bow:
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

Håller helt med dig i allt du skriver! :bow:
 
Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...

ditt svar som tydligen är till mig, är en föreläsning om att äta gräs eller inte. På vilket sätt hör det till svaret jag gett Milly, vars ursprungsinlägg för övrigt till 99% handlade om annat än att ta en tugga gräs när hon rider den uppsuttet? Jag har svarat henne ang. markövningarna i paddocken och upphängningen på vart öronen råkar vara vid något tillfälle.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har varit lite svårfångad i hagen för min medryttare så jag har tränat mycket inkallning med honom. I början kom han gående...
Svar
14
· Visningar
4 176
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 768
Senast: Nirvana
·
Hästhantering Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon...
2
Svar
27
· Visningar
7 530
Senast: purity_666
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp