Jordbrukets fel att bina dör ut

De beslut som tagits är väl typ noll och ingenting, jag läste på riksdagens hemsida och det fanns inget konkret alls.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...veriges-sjalvforsorjning-av-livsmedel_H812328
Här finns livsmedelsstrategin:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2017/01/prop.-201617104/

Till den finns 3 (varav 2 större) handlingsplaner.

Nu tycker jag visserligen inte den är perfekt, men det vore intressant att höra vad du vill se mer? :)
 
Här finns livsmedelsstrategin:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2017/01/prop.-201617104/

Till den finns 3 (varav 2 större) handlingsplaner.

Nu tycker jag visserligen inte den är perfekt, men det vore intressant att höra vad du vill se mer? :)
Jag borde kanske skrivit lite tydligare men med självförsörjande menade jag att livsmedlen vi använder skall produceras i Sverige. Inte enbart att öka produktionen av livsmedel. Det förutsätter regleringar i handeln med livsmedel, med fri rörlighet fungerar det inte ställa krav på mindre fältstorlek som exempel för det ger en något dyrare spannmål och leder bara till import istället. Så enbart en ökning av Sveriges livsmedelsproduktion är samma som en ökning av de ur miljösynpunkt sämsta odlingssätten och sämsta sätten att hålla husdjur, vilket är precis vad som sker idag.
 
Att dina kor inte vill ha hassel får väl stå för dem. Eftersom vallen inte växte och betet inte växte och bönderna inte hade massa pengar över till att köpa foder precis när alla andra var i samma sits var det att ta allt som kunde ätas, och på min mark fanns mycket mer än på deras, eftersom min mark inte är en del av något effektiviserat industriellt jordbruk. Korna svalt ju, kanske hade de ratat hassel i normala fall men nu åt de det med god aptit. Historiskt sett så har hamlat hassel använts som foder så helt oväntat är det inte.

Nu överdriver du, alla andra var inte alls i samma sits. vi klarade oss alldeles utmärkt 2018.

Och sedan får man väl ta in väldigt mkt hassellöv för EN ko så att ditt hassel skulle räcka till grannarnas alla KOR...nja.
 
Jag borde kanske skrivit lite tydligare men med självförsörjande menade jag att livsmedlen vi använder skall produceras i Sverige.

Eftersom svenska folket en gång röstade in oss i EU så funkar det inte så.
Norge kan och gör, de kan stoppa import för att gynna inhemska producenter.
 
Sommaren 2018 tog vattnet slut i många brunnar i Skåne, värst drabbat var jordbruket och i det många köttbönder som fick nödslakta, och det varnas fortfarande för vattenbrist i stora delar av landet varje sommar sedan dess. Det går att använda mycket mindre vatten i jordbruket med förändrade metoder, varav mindre fält, förändrad/minskad utdikning, skuggade fält, passivväxthus, och täckodling på stor skala är några. Att minska eller ta bort den industriella köttproduktionen hade också hjälpt.

Det här reagerade jag på när jag å sambon åkte i skåne... Det vattnades som f*n rent ut sagt... Så mycket konstvattnas det inte i de delar av Stockholm / södermanland/ östergötland som jag vart i.
HUR kan man tillåta så mycket konstbevattning i Skåne som har så lågt grundvatten ?
 
Du missar lite min poäng. Hur skall man få till en politiska styrning och förändring av marknadskrafterna? Det som sker är att i princip allt går åt fel håll.

Min poäng var att lägga allt krut på att förespråka alternativa metoder för växtodling som inte är realistiska att genomföra inom överkådlig tid och delvis även experiementella, inte leder någon vart, det blir bara intetbetydande visioner, utopiska drömmar om en bättre värld. Jag tror att om det skall gå att få till en förändring måste man fokusera på vad som reellt är möjligt inom en inte alltför avlägsen framtid och gå samman om krav på det.

Och det är resultatet som räknas.
Fast jag har svarat på frågor i tråden om hur jag personligen tänker kring jordbruk, och skrivit flera gånger att jag inte har alla svar. Jag har inte förespråkat någon specifik strategi för förändring, eller sagt att alla ska odla som jag. Vad jag däremot har sagt är att politiken måste förändras, men jag är inte så självupptagen att jag tycker att den ska förändras precis i linje med mina experiment/idéer.

Nu överdriver du, alla andra var inte alls i samma sits. vi klarade oss alldeles utmärkt 2018.

Och sedan får man väl ta in väldigt mkt hassellöv för EN ko så att ditt hassel skulle räcka till grannarnas alla KOR...nja.
Tillräckligt många för att driva upp priset på foder.

Nu tog de väldigt mycket hassel, men jag frågade aldrig om hur mycket det räckte till. Varför skulle de tagit hassel om de inte behövde? De var ju bonden som pratade med oss om att de hade problem.

Eller menar du att sommaren 2018 var problemfri för alla? Att inget alls hände med jordbruket på grund av värmeböljan?
 
Tillräckligt många för att driva upp priset på foder.

Men då är det ju vissa bönder som får mer betalt för något de annars får mindre bra betalt för. Det fanns givetvis de som tjänade på torkan också, ffa de som inte hade djur eller så många djur och de som är foderförsäljare, även om fodermängden blev mindre så fick de bra betalt.
 
Du skrev att alla var i samma sits, det var det jag bemötte för så var det inte. Jag har inte påstått att den var problemfri för alla, vrid inte till det.
Alla blir ju ett relativt begrepp. Uppenbarligen menade jag inte alla på jordklotet, utan en mindre grupp av "alla". Det vill säga, alla jag kommit i kontakt med och hört om. Hela Skåne, mer eller mindre, om du inte menar att nyheterna ljög?
Men då är det ju vissa bönder som får mer betalt för något de annars får mindre bra betalt för. Det fanns givetvis de som tjänade på torkan också, ffa de som inte hade djur eller så många djur och de som är foderförsäljare, även om fodermängden blev mindre så fick de bra betalt.
Det handlar inte om pengar. Det handlar om stabilitet i en tid av extrem förändring. Och faktum är att det mesta av fodret importerades, vilket inte är särskilt bra för miljö, stabilitet, eller svensk ekonomi.
 
Alla blir ju ett relativt begrepp. Uppenbarligen menade jag inte alla på jordklotet, utan en mindre grupp av "alla". Det vill säga, alla jag kommit i kontakt med och hört om. Hela Skåne, mer eller mindre, om du inte menar att nyheterna ljög?

Det handlar inte om pengar. Det handlar om stabilitet i en tid av extrem förändring. Och faktum är att det mesta av fodret importerades, vilket inte är särskilt bra för miljö, stabilitet, eller svensk ekonomi.

:eek: men jag skrev ju att det inte var problemfritt för alla.

Och importerades verkligen det mesta av fodret?
 
Nu överdriver du, alla andra var inte alls i samma sits. vi klarade oss alldeles utmärkt 2018.

Och sedan får man väl ta in väldigt mkt hassellöv för EN ko så att ditt hassel skulle räcka till grannarnas alla KOR...nja.
Jag jobbar i branschen och har kontakt med lantbrukare i hela landet. Och, nej, det var ingen överdrift att vissa fick lov att hamla, slå gräs i diken, fodra med rapshalm och annat för att ha foder till djuren. Norrlänen hade ganska okej skörd och kunde sälja lite söderut. En del köpte lusernhö från Polen för att kunna få i djuren något så när hyggligt med foder.
Så, för att du klarade dig alldeles utmärkt betyder absolut inte att det funkade i övriga Sverige. Det var riktigt jävligt för väldigt många ska jag tala om.

Dålig skörd året före gjorde inte saken bättre ska tilläggas.
 
Men då är det ju vissa bönder som får mer betalt för något de annars får mindre bra betalt för. Det fanns givetvis de som tjänade på torkan också, ffa de som inte hade djur eller så många djur och de som är foderförsäljare, även om fodermängden blev mindre så fick de bra betalt.
Finns det inget att sälja så tjänar de ingenting heller. Spannmålen gick också åt pipan på många ställen. Skördarna av spannmål uppgick till 45% av normalskörden.

Jag får känslan att du tror att torkan 2018 passerade som ett irriterande skavsår på något sätt. Men det var ju skönt för dig att det inte blev så besvärligt för din del. Jag känner till många hundra lantbrukare som genomgick ett helvete detta år. Många har inte klarat sig igenom den krisen med hälsan i behåll.
 
Men då är det ju vissa bönder som får mer betalt för något de annars får mindre bra betalt för. Det fanns givetvis de som tjänade på torkan också, ffa de som inte hade djur eller så många djur och de som är foderförsäljare, även om fodermängden blev mindre så fick de bra betalt.
Det var nog extremt få som utnyttjade torkan för att tjäna pengar. Men ja foder och säd blev dyrare, för att bönderna hade samma utgifter, men mindre skörd, så dem fick sälja skörden dyrare för att ha råd att täcka sina utgifter.

Tex om bonden normalt får 80 balar, och säljer för 500 kr/st = 40 000 kr
Men 2018 fick han bara 50 balar, men har fortfarande utgifter på 40 000 kr, då kan han inte sälja balarna för 500 kr/st utan måste sälja för 800 kr/st för att klara sig ekonomiskt.
 
Finns det inget att sälja så tjänar de ingenting heller. Spannmålen gick också åt pipan på många ställen. Skördarna av spannmål uppgick till 45% av normalskörden.

Jag får känslan att du tror att torkan 2018 passerade som ett irriterande skavsår på något sätt. Men det var ju skönt för dig att det inte blev så besvärligt för din del. Jag känner till många hundra lantbrukare som genomgick ett helvete detta år. Många har inte klarat sig igenom den krisen med hälsan i behåll.
För att inte tala om det faktum att hålen efter dyrt foder fortfarande syns i bokföringen, brist på slaktbara nötdjur nu då inte korna blev dräktiga i värmen etc etc.
 
Semantik I guess.

Ja, det var stort sjå i trakten i alla fall om att vi inte kunde fortsätta förlita oss på import.
Tycker det lyser igenom i princip alla dina inlägg att du utgår från din lokala verklighet. Jag som är av jordbrukarsläkt och bor mitt på levande landsbygd - jag känner inte igen din argumenation i väldigt många avseenden.
I mina trakter talas det mycket om regenerativt jordbruk t.ex. Här är köttdjursproduktionen i princip genomgående utegång med ligghallar. Större fårbesättningar betar naturbetesmarker i anslutning med vallar.
Stora arealer står i träda.

Torrsommaren 2018 slogs de där trädorna till foder. Väldigt lite importerades. Jag hörde inte om någon som köpte utländskt foder just i mina trakter.
Så landet ser olika ut. Många av dina tvärsäkra uttalanden är inte tillämpbara i andra delar av landet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp