Bukefalos 28 år!

Jordbrukets fel att bina dör ut

Fast vi kan ju inte göra om alla åkrar till blomster ängar? vi måste odla mat till oss och våra djur. Bönderna har oftast ingen åkermark kvar att "avvara" utan att göra en ekonomisk förlust.
Och emellan åkrarna finns diken, i dessa diken växer blommor, det finns även diken bortanför åkerns kant där du inte ser dessa.
Varför ska landet enbart bestå av blomster ängar och städerna av betong? Varför kan man inte försöka få in med natur i stan så att bin kan finnas över allt? Som sagt hos oss ser jag massor med blommor, båda planterade (hos 2 grannar) och vilda, vi har massor med bin som far runt här.
Bara för att du har mycket blommor och insekter hos dig lokalt betyder ju inte att det är samma i hela landet Sverige.
 
Mycket av detta är avhandlat men jag svarar på grundfrågorna ändå:
Problemet härstammar från att jordbruket har förändrats. Monokulturer och storskalighet med liten variation, bekämpningsmedel (som kan vara skadliga både direkt för bin, och indirekt genom att ge mindre blommor/ogräs/mat), och å andra sidan igenväxning när jordbruksmark, framförallt betesmark och slåtterängar, tas ur produktion.
Det är inte svårt att införa regler som säger att fält med samma gröda inte får vara större än en viss storlek, problemet är att det innebär ökade kostnader och det fungerar inte med en fri rörlighet av varor. Och den fria rörligheten, ökad handel och så vidare är det som prioriteras högst.
 
Det är inte svårt att införa regler som säger att fält med samma gröda inte får vara större än en viss storlek, problemet är att det innebär ökade kostnader och det fungerar inte med en fri rörlighet av varor. Och den fria rörligheten, ökad handel och så vidare är det som prioriteras högst.

Ekonomisk vinst före faktisk hållbarhet :(
 
Det ser jag tyvärr ofta. Vi måste bygga ekonomin inom det miljömässiga.

Förstår det. Jag som är så anti kapitalism känner mig för ofta förblindad av vad pengar gör för ondska med oss (som jag tror i grunden för) giriga människor och blir bara arg 😅🙈 Därför det är jätteintressant att läsa så många kunniga inlägg här.

Obs, menar såklart inte att lantbrukare är giriga utan var redan innan tråden mer än väl införstådd med vilken rävsax jordbruket knuffats till. Känner oerhörd empati med vilket jobb det är även för storskaliga bönder.
 
Många kommuner har sett att det gör stor skillnad att klippa gångar och/eller sätta upp skyltar. Så det blir tydligare att skötseln inte bara glömts bort.

Tycker det är så otroligt mysigt o fint med vildvuxna grönytor med gångar genom/runt! Jag gillar också när det ser prydligt ut men tycker tex det räcker med att klippa kanten runt (fast det kanske är ett dåligt alternativ?). Typ som att hålla efter staketet hos hästarna (för att behålla elen visserligen) gör så otroligt mycket för helhetsintrycket.
 
Jag har sett fält det knappt växer på alls. Ett var rött, inget grönt alls. Och så i min närhet, där växer det bara en sorts växt. Resten är jord. Funderar på om det är typ Round Up eller liknande man använder?
 
Jag har sett fält det knappt växer på alls. Ett var rött, inget grönt alls. Och så i min närhet, där växer det bara en sorts växt. Resten är jord. Funderar på om det är typ Round Up eller liknande man använder?

För att bli av med vissa ogräs (för att slippa round up) så kan man vara tvungen att harva/plöja marken flera gånger så att man tröttar ut rötterna i ogräset.
 
Hur får man marken helt död då? Utan ens ogräs? Utan gift, alltså.
Jag förstår inte?
Är det bar jord alltså? Bar jord får du bara om du bearbetar jorden - harvar eller plöjer.
Hur länge har den varit utan växtlighet?

Finns det döda växter där så är det sprutat. Men besprutningen är inte evig. Det tar inte lång tid innan det börjar växa på nytt.
 
Nog för att jordbruket påverkar, men alla sjukdomar som biodlarna har dragit in påverkar säkert också de inhemska biartnerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Mountain horse ridskor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp