Bukefalos 28 år!

Jordbrukets fel att bina dör ut

Dålig skörd i år och jag hoppas kanske mot hoppet att fler ska inse att tiden rinner ut för konventionellt jordbruk i klimatkrisens spår.
Nu är det nog inte så att andra typer av jordbruk hade fungerat bättre här, när problemen varit torka respektive översvämningar. Snarare är det väl ett tecken på att människan snart helt förstört jordklotet...
 
Nu är det nog inte så att andra typer av jordbruk hade fungerat bättre här, när problemen varit torka respektive översvämningar. Snarare är det väl ett tecken på att människan snart helt förstört jordklotet...
Monokulturer, som är vanligt i konventionellt jordbruk, kan å andra sidan ha lägre motståndskraft mot störningar som torka och översvämningar än mer komplexa system.
 
Nu är det nog inte så att andra typer av jordbruk hade fungerat bättre här, när problemen varit torka respektive översvämningar. Snarare är det väl ett tecken på att människan snart helt förstört jordklotet...
Precis som Mkb skrev så handlar det om hur motståndskraftiga olika typer av jordbruk är :)
 
Jag förstår inte?
Är det bar jord alltså? Bar jord får du bara om du bearbetar jorden - harvar eller plöjer.
Hur länge har den varit utan växtlighet?

Finns det döda växter där så är det sprutat. Men besprutningen är inte evig. Det tar inte lång tid innan det börjar växa på nytt.

Det står vad som ser ut som en stubb kvar. Men den är röd och inte levande. Inget grönt alls.
 
Det står vad som ser ut som en stubb kvar. Men den är röd och inte levande. Inget grönt alls.
Här där jag bor (i Tyskland) sprayar bönderna glyfosat (round up) för glatta livet. :meh: Så här kan det se ut. Är det något sådant du menar kanske?

BD1DB927-4D00-4EE2-8C88-A38379444290.jpeg
 
Ingen aning vad som växt där tidigare. Det var så förra våren-sommarem-hösten-denna vår.

Jag känner att ni tror jag hittar på, så jag ger upp.
Men näe. Jag bara försöker begripa så jag kan ge tips om vad det är. Det är svårt att begripa vad du menar med att det är rött. Vadå rött? Menar du visset eller är jorden röd. Jag har inte hört någon säga att en åker är röd tidigare.
 
Hittar på gör du säkert inte, men marken är nog garanterat i träda. Det är inte ovanligt alls, man lägger som sagt åkermark i träda regelbundet.

Så på trädor växer ingenting? Inte ens ogräs? Okej, då är jag felinformerad 👍 Det jag trott var träda, var osådd. Inte helt död. Antar att mina grannar som haft en osådd åker där det växt grupper med ogräs inte är en träda då? Att man sått in ogräs där?
 
Men näe. Jag bara försöker begripa så jag kan ge tips om vad det är. Det är svårt att begripa vad du menar med att det är rött. Vadå rött? Menar du visset eller är jorden röd. Jag har inte hört någon säga att en åker är röd tidigare.

Söndersolbränd stubb typ. Inget grönt alls. Typ som på bilden, fast mer "bränt". På bilden är det behandlat på just glyfosat, så jag tror fortfarande mer på det än på träda.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210713-193655_Chrome.jpg
    Screenshot_20210713-193655_Chrome.jpg
    159,2 KB · Visningar: 26
Så på trädor växer ingenting? Inte ens ogräs? Okej, då är jag felinformerad 👍 Det jag trott var träda, var osådd. Inte helt död. Antar att mina grannar som haft en osådd åker där det växt grupper med ogräs inte är en träda då? Att man sått in ogräs där?

Som sagt, det finns flera olika sätt att träda mark på.
 
Jag vill bara tillägga att de flesta lantbrukarna i Sverige inte odlar i formen monokultur i avseendet att de odlar samma sak på samma fält år efter år. I de flesta fall har de en tre eller fyraårig växtföljd då de växlar mellan proteingrödor (raps, rybs, ärtor, lusern t ex) och övrig spannmål som korn, havre, vete, råg, rågvete mfl. Och tittar man på proteingrödorna så är de välfyllda restauranger för pollinerarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp