Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den enda gången jag har varit med om att dom kollade chip var när min häst gjorde 3årstest, för 14 snart 15 år sen.Ja asså jag säger inte att de inte kollar chip alls, bara att jag inte varit med om det övh. Vilket jag ju eg borde, har ändå haft ute flertalet vet till flera olika hästar vid det här laget.
Inte tillåtet på länge? De stora veterinärklinikerna gör ju det fortfarande, eller åtminstone för ca ett år sedan vet jag en som det gjordes på.Detta är helt ny info.
Frysmärkning är en identitetshandling och undantagen precis som chipmärkning (men även travare har chip idag).
I övrigt får man bara göra operativa ingrepp i samband med vård, och triangelmärkning är inte en form av vård, om jag minns förtydligandet rätt.
Det har alltid inte varit tillåtet på länge, men ingen har tänkt på det typ.
Att det har gjorts är en sak. Men rent lagtextmässigt osv så har det inte varit tillåtet. Jordbruksverket har dock valt att inte agera. Förrän nu.Inte tillåtet på länge? De stora veterinärklinikerna gör ju det fortfarande, eller åtminstone för ca ett år sedan vet jag en som det gjordes på.
Som @Alexandra_W saInte tillåtet på länge? De stora veterinärklinikerna gör ju det fortfarande, eller åtminstone för ca ett år sedan vet jag en som det gjordes på.
Ok, förvånad över att de stora veterinärklinikerna bryter mot lagen. Men jag har ingen koll på det där - vet bara att det görs.Att det har gjorts är en sak. Men rent lagtextmässigt osv så har det inte varit tillåtet. Jordbruksverket har dock valt att inte agera. Förrän nu.
Jag ser inga problem i sak med att frysmärkning med triangel upphör. Det har inte den avsedda effekten ens idag så systemet behöver ändå ändras. Det finns hästar märkningen inte syns på, det finns hästar det bara syns i sommarpäls osv. Och det finns massor av hästar med synlig triangel som rids fullt ut av ny ägare för det är minsann inget fel på den bla bla.
Däremot är det värre om man inte ska få stämpla passen, och det tycker jag är synd. Det är dock också trubbigt (”tappa bort” passet och skaffa ett nytt så är stämpeln borta)
Sen är frågan om delersättning egentligen har någon plats längre. Som jag ser det innebär det en stor risk djuret inte får nödvändig veterinärvård i framtiden med tanke på priserna för veterinärvård kombinerat med att en delersatt häst har en otroligt begränsad veterinärvårdsförsäkring
Ja, det är liksom hela grejen. Det har gjorts regelbundet i många år utan medvetenhet om att det saknas stöd i lagen. Nu stoppar Jordbruksverket det med omedelbar verkan just då stöd saknas. Det är ju det som är själva nyhetenOk, förvånad över att de stora veterinärklinikerna bryter mot lagen. Men jag har ingen koll på det där - vet bara att det görs.
Jag håller helt med ditt inlägg i stort. Men lättvindigt och bara för de inte håller på en viss nivå är det längesedan det var. Numera är det lite olika exakta skrivningar hos olika bolag men generellt så om de inte ens bedöms fungera på motsvarande lätt klass nivå. Det är länge sedan man kunde t-märka för att hästen intr klarade MSV typ.Jag anser nog att triangelmärkning övht som grej borde förbjudas, jag ser ingen mening med det egentligen annat än att ägaren ska få ut pengar för hästen som inte höll. Triangelmärkning är ju inte övht längre för hästarnas skull utan för ägarens skull.
Folk glömmer ofta bort tycker jag att triangelmärkta hästar tekniskt sätt är utdömda hästar. Hästar som veterinären anser lider av att användas och ridas. Jag tycker att det triangelmärkts väldigt lättvindigt för övrigt, bara för att en häst inte klarar en viss nivå innebär inte det att den inte kan ha ett gott liv med full veterinärvård på en lägre nivå hos någon.
Jag önskar försäkringsbolagen tog bort ersättningen helt, hästarna gynnats inte av konceptet övht som det har varit.