Jorden är platt

Och alla satelliter som tar foton, sköter GPS-navigeringen osv. är också korrumperade hela högen? Det är ju inte bara USA som är uppe i atmosfären och flyger.

Djävulskt komplicerat att ha en teori för positonsbestämning som gör alla gps-beräkningar utifrån att det är ett klot och ändå lyckas få till siffrorna så att det alltid fungerar att peka ut rätt plats på en jord som har en helt annan form än i teorin.

För att inte tala om internationella rymdstationen ISS som har varit bemannad i snart 20 år...
Den kan man förövrigt observera med hjälp av ett teleskop eller en kamera för 5000 kr . Det borde dom ju kunna skramla ihop ? Har du lyckats fota ISS med din Nikon P900 @Tranan?

Finns några exempel här och hur du går tillväga.
https://www.metabunk.org/how-to-tak...nternational-space-station-with-a-p900.t7986/

Foto taget med Nikon P900:
c361b1813ba44ee3b425ec9547c8a1cd
 
Senast ändrad:
Nu är jag inte så jättekunnig om hur gps fungerar men som jag förstått får man fram positionen genom att mäta avståndet till (minst) tre satelliter och det borde ge rätt resultat även för en platt jord.
Det måste väl vara så att en krökt jordyta ger andra avstånd till alla satelliter som befinner sig på en annan plats än rakt ovanför dig jämfört med en platt jord?
 
Det måste väl vara så att en krökt jordyta ger andra avstånd till alla satelliter som befinner sig på en annan plats än rakt ovanför dig jämfört med en platt jord?
Det blir andra avstånd till satelliterna men de ger fortfarande rätt position. Jorden är ju inte heller en exakt sfär och du kan få fram din position på någon cm när oavsett om du är uppe på ett berg eller i en dal. Borde även fungera i ett flygplan om bara systemet klarar av den höga hastigheten.
 
Det blir andra avstånd till satelliterna men de ger fortfarande rätt position. Jorden är ju inte heller en exakt sfär och du kan få fram din position på någon cm när oavsett om du är uppe på ett berg eller i en dal.

Några centimeter ?

https://www.geospatialworld.net/blogs/what-is-gps-iii-and-how-will-it-stand-apart/

Man håller ju på att skjuta upp generation 3 av GPS satelliter just nu och kommer då gå från 3-10 meter till 1-3 meter i precision.

"
Current civilian GPS receivers are accurate to within 10 to 33 feet (3 to 10 meters), depending on conditions, said Glen Gibbons, the founder and former editor of Inside GNSS, a website and magazine that tracks global navigation satellite systems.

With the new satellites, civilian receivers could be accurate to within 3 to 10 feet (1 to 3 meters) under good conditions, and military receivers could be a little closer, he said.

"
 
Nu är jag inte så jättekunnig om hur gps fungerar men som jag förstått får man fram positionen genom att mäta avståndet till (minst) tre satelliter och det borde ge rätt resultat även för en platt jord.
Men om man nu köper att det finns satelliter som fungerar så bör man ju också köpa att jorden inte är platt? Deras kärnargument för en platt jord krockar ju med hur satelliter fungerar och beter sig?
 
Några centimeter ?

https://www.geospatialworld.net/blogs/what-is-gps-iii-and-how-will-it-stand-apart/

Man håller ju på att skjuta upp generation 3 av GPS satelliter just nu och kommer då gå från 3-10 meter till 1-3 meter i precision.

"
Current civilian GPS receivers are accurate to within 10 to 33 feet (3 to 10 meters), depending on conditions, said Glen Gibbons, the founder and former editor of Inside GNSS, a website and magazine that tracks global navigation satellite systems.

With the new satellites, civilian receivers could be accurate to within 3 to 10 feet (1 to 3 meters) under good conditions, and military receivers could be a little closer, he said.

"
Du behöver inte hänga upp dig på den detaljen, jag tror att man med lite trix kan förbättra precisionen till någon cm men det spelar mindre roll för det är väl inte det frågan gällde?
 
Jo, men då ser den ju bara ut som en stjärna som rör sig...
Tror inte det är tillräckigt för att övertyga en flat earther :laugh:
Jag menade bara att man kan "observera" den även med your naked eye liksom. Vill man se den tydligare bör man ju såklart ha hjälpmedel :).

Och den ser annorlunda ut än en stjärna, man kan ju som följa den över himlen. Jag tycker det är stor skillnad!
 
Det blir andra avstånd till satelliterna men de ger fortfarande rätt position. Jorden är ju inte heller en exakt sfär och du kan få fram din position på någon cm när oavsett om du är uppe på ett berg eller i en dal. Borde även fungera i ett flygplan om bara systemet klarar av den höga hastigheten.
Får inte ihop det. Eftersom det är avstånden som skiljer en plats från en annan och det som gör att du kan peka ut den så kan väl inte olika avstånd resultera i att du pekar ut samma plats? Men för trött att tänka mer just nu...
 
Du behöver inte hänga upp dig på den detaljen, jag tror att man med lite trix kan förbättra precisionen till någon cm men det spelar mindre roll för det är väl inte det frågan gällde?
Vadå hänga upp ? Det kan väl vara bra för folk att veta att GPS:er inte har centimeter precision ? Finns säkert trix där den kan räkna ut utifrån hastighet och riktning du rör dig ... Men inte på centimetern.
 
Men om man nu köper att det finns satelliter som fungerar så bör man ju också köpa att jorden inte är platt? Deras kärnargument för en platt jord krockar ju med hur satelliter fungerar och beter sig?
Jag är inte helt säker på vad du menar? Men ett problem för plattjordanhängarna att förklara är såklart att positionsangivelserna från gps visar på en rund jord, kanske de tänker sig en transformation av koordinaterna på något sätt?
 
Vadå hänga upp ? Det kan väl vara bra för folk att veta att GPS:er inte har centimeter precision ? Finns säkert trix där den kan räkna ut utifrån hastighet och riktning du rör dig ... Men inte på centimetern.
Det går att få cm-precision med gps med bättre utrustning, men oavsett precisionen hos gps:en så skulle systemet i princip kunna fungera även om jorden vore platt.
 
Jag är inte helt säker på vad du menar?
Sorry. Jag menar att plattjordarna inte accepterar gravitation så som det faktiskt fungerar vilket bör omöjliggöra idén att satelliter kan orbit jorden.

En snabb googling visar också att många av de stora plattjordarna på youtube menar att GPS och satelliter är fejk, vilket ju då är i linje med deras idé om hur saker och ting fungerar.
 
Det går att få cm-precision med gps med bättre utrustning, men oavsett precisionen hos gps:en så skulle systemet i princip kunna fungera även om jorden vore platt.
Jo, finns väl inom militären och byggindustrin om man använder flera basstationer. Men inte på din mobiltelefon.
Absolut!
Men vad gäller ISS anser flat earthers att alla 220 astronauter från 17 olika länder som varit till ISS och själva observerat Jorden med egna ögon är lögnare också? Det kan man fråga sig...

Måste dela en bild på norrsken från ISS :love:
ISS029-E-06020_lrg.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har inte sett den... mitt mörkerseende är inte den bästa och närsynt på de ! :(
Men ska ta spana lite extra nån stjärnklar himmel :)
Attans vad synd! Är lite kul att se faktiskt :). Du får kika nån gång när det är riktigt klart ute helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp