Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du får kalla vad du vill som rasism för mig men jag måste säga att för mig låter det absurt och är nog den mest urvattnade definitionen på en rasist jag sett hittills.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inget hindrar dig att ta ditt barn till kyrkan, kör bara.

Det som är frågan är väl om det ska vara skolans uppgift och således skolplikt att närvara vid adventsfirande i kyrka samt att hålla terminsavslutningar i kyrkorum.

Nu har jag ingen aning om dina barn och din religion, men avslutningar i kyrkan har alltid varit kutym där jag bor.
Däremot är det inget närvarotvång på en avslutning så det får föräldrarna/vårdnadhavarna besluta om alldeles själva.

Det får vi andra också som tur är.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om jag ska omformulera de meningarna så blir det ungefär att jag vet varför människor röstar på SD. Frågan är väl mer hur de kommer fram till att de ska rösta på SD. Varför blev invandringen så viktig?

Och här kommer ju också frågeställningen varför man tror på det som SD säger. Jag tycker att de pratar väldigt övertygande, men jag köper inte allting de säger, eftersom jag tänker kritiskt och inte riktigt vill att det ska vara såsom de tycker att det är. Där kollar jag själv upp fakta för att se ifall det verkligen är såsom de beskriver, men gör inte andra människor det? Eller hittar de fakta som stöder det SD säger?


Köper och tror "de" på vad SD säger?
Är du säker på det?
Motivationsfaktorn bakom missnöjesröstning är sällan,
eller aldrig, en snabb ändring av grundläggande värderingar.
Eller?
Om det sedan är så att man inte vill tro att SDs snabbt
växande popularitet beror på missnöje bland sympatisörerna,
dvs till stor andel tidigare trogna M och S-väljare, utan
att någon släppt ut ett mycket smittsamt
värderingsvirus i samhället, ja då finns inte mycket
att diskutera. Bara att bida tiden, precis som vi gjort
de senaste 20-åren.

Det hade varit intressant att se den procentuella
fördelningen gällande sysselsättningsgrad, företagande,
utbildningsnivå samt de som helt eller delvis lever på
bidrag. Därefter jämföra resultatet med övriga partier.
Jag TROR att resultatet kanske inte riktigt stämmer
med den uttalade bilden av en typisk Sverigedemokrat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det finns en studie inför valet 2006.


"
Kartläggningen visar bland mycket annat att sd-väljarna skiljer sig dramatiskt från övriga partiers väljare när det gäller politiskt förtroende, intresse, kunskap och utbildning. Det politiska förtroendet är mycket lågt. Endast 11 procent av sd-väljarna uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för politiker (jämfört med 46 procent bland samtliga väljare). Andelen politiskt intresserade är lägre (45 procent) än snittet i valmanskåren (55 procent). Graden av anhängarskap är också lägre än för alla andra partiväljare: endast tio procent av sverigedemokraternas väljare uppger att de betraktar sig som anhängare av partiet (snittet är 31 procent). Den genomsnittliga politiska kunskapsnivån bland sd-väljarna mätt med ett kunskapsindex med 16 kunskapsfrågor är nästan en standardavvikelseenhet lägre än befolkningssnittet (5,7 poäng jämfört med 7,3 poäng). Och endast nio procent av sverigedemokraternas väljare har examen från en högskoleutbildning (befolkningssnittet i vår jämförelse är 22 procent).

Mer i punktform:
Sextiotre procent av sd-väljarna klassificerar sig som arbetare vilket avviker kraftigt från valmanskåren (+25 pe).
Andelen LO-anslutna är bland sd-väljarna lika hög (41 procent; +17 pe) som bland socialdemokraternas väljare.
Andelen sd-väljare som befinner sig i arbetsmarknadsutbildningar, AMS-jobb eller är arbetslösa totalt sett högre än i valmanskåren som helhet (9 procent; +4 pe).
Överrepresenterade utbildningsinriktningar är hotell/restaurang/service (7 procent, +5 pe), teknik/industri/transport (27 procent; +5 pe). Inriktningarna naturvetenskap/matematik/data och pedagogik är klart ovanligare bland sverigedemokraternas väljare än i valmanskåren (-5 respektive -6 pe).
Sverigedemokraternas väljare har en klar landsbygdsprofil. Tre av sju sd-väljare uppger att de vuxit upp på landsbygden (+6 pe).

"
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om den är gjord inför valet 2006 så var det en tid där SD ofta fick 1-2% av väljarstödet i opinionsundersökningar till skillnad från 9,1% idag (snittet av 8 mätningar november). Personerna i undersökningen utgör alltså troligtvis en mycket liten del av dagens SD-sympatisörer. Det finns dock nyare forskning, ska se om jag kan hitta den.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det finns en studie inför valet 2006.

"


2006?!

Men snälla Sjoberga, menar du att det inte är en väsentlig skillnad på SDs opinion- och sympatiprocent 2006 kontra dags dato?

Oavsett ämne är det för min del generellt en besvikelse när jag inte hittar något som är färskare än två år och när det gäller SDs anmärkningsvärda utveckling är knappt en ett år gammal kartläggning tillfredsställande.


Jag är nyfiken på hur det ser ut 2012-12 av den enkla anledningen att jag förstått att det finns människor som 2006 visade(/visar) och uttalade(/uttalar) det största förakt gentemot SD och som idag antingen röstar, kan tänka sig rösta eller sympatiserar med SD migrationspolitik.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men snälla er båda. Jag redovisar därför tydligt först i inlägget att det var inför valet 2006. Då fick SD 3%. Informationen är fortfarande relevant, men givetvis får man lägga in tidsaspekten och omvärldsaspekten. Jag välkomnar nyare resultat om de går att hitta.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Från VALU 2010

"
VALU visar även extra tydligt att SD är ett missnöjesparti. De andra partierna har ett politikerförtroende på ca 70%, i SD är det 25%. SD är ett parti för samhällets mest misslyckade människor men som inte likt V-väljare vill förändra samhällets fördelning utan istället väljer att skylla sina egna tillkortakommanden på andra. Bara knappa 3% av de förvärvsarbetande valde SD och bland tjänstemännen bara 2%. Trots att SD har större stöd bland unga valde bara 3% av de studerande SD.

Vem är då den typiska SD-väljaren, verkar vara en man som är ca 25 år, Ingen eftergymnasial utbildning som råkat bli kvar i sin uppväxtstad någonstans på den skånska/västgötska landsbygden. Möjligen arbetslös eller feriearbetande, inte kyrklig, och skyller gärna sina egna misslyckanden på bland annat invandringen och politikerna. Inte konstigt att SD har problem att ens till riksdagen värva vettiga och intelligenta representanter, de röstar ju tydligen inte på SD.
"
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hahahaha skulle det där vara från VALU 2010? :rofl:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

1f3vs.jpg
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu har jag ingen aning om dina barn och din religion, men avslutningar i kyrkan har alltid varit kutym där jag bor.
Däremot är det inget närvarotvång på en avslutning så det får föräldrarna/vårdnadhavarna besluta om alldeles själva.

Det får vi andra också som tur är.

I många skolor hålls avslutningar i aulan så det kan väl knappast klassas som "svensk kultur"

Jag tycker det är oerhört småaktigt att utesluta barn och föräldrar från terminsavslutningar.


Jag har för mig att allt som arrangeras i skolans regi har närvaroplikt
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

I många skolor hålls avslutningar i aulan så det kan väl knappast klassas som "svensk kultur"

Jag tycker det är oerhört småaktigt att utesluta barn och föräldrar från terminsavslutningar.


Jag har för mig att allt som arrangeras i skolans regi har närvaroplikt

En avslutning är en avslutning per se och de två timmarna det tar räknas inte såsom skolpliktig i vår kommun. Varsågod, att stanna hemma eller gå till moskén istället om det känns bättre.

Så har det varit i minst 100 år så varför ändra på något som är önskat av föräldrarna och barnen? Det fanns ett förslag på gymnastiksalen för några år sedan men det blev nedröstat med 98% mot 2%. DET min vän är demokrati på kommunal nivå. Ingen från Stureplan bestämmer här lokalt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

En avslutning är en avslutning per se och de två timmarna det tar räknas inte såsom skolpliktig i vår kommun. Varsågod, att stanna hemma eller gå till moskén istället om det känns bättre.

Så har det varit i minst 100 år så varför ändra på något som är önskat av föräldrarna och barnen? Det fanns ett förslag på gymnastiksalen för några år sedan men det blev nedröstat med 98% mot 2%. DET min vän är demokrati på kommunal nivå. Ingen från Stureplan bestämmer här lokalt.



Nu var det ju inte specifikt terminsavslut som jag syftade på när jag skrev "Bara en rasist tycker att ett mångkulturellt samhälle sker på bekostnad av " svensk kultur"" svensk kultur måste väl vara mer än skolavslutningar? Men du bevisar min tes med bravur

Det är inte skolans uppgift att föredra det ena eller andra, de ska undervisa i all världens religioner och detta sker på lektionstid. Jag tycker det är horribelt att utestänga elever från avslutningar på grund av religion.

Hur det är i din sons skola är ju rätt ointressant i sammanhanget, och vad Stureplan har med det hela att göra förstår jag faktiskt inte?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tes? Jag skulle mest kalla det ett bevis på att du har levt väldigt skyddat från rasister, annars hade du vetat att rasister föredrar mångkultur tusen gånger om över assimilering.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tes? Jag skulle mest kalla det ett bevis på att du har levt väldigt skyddat från rasister, annars hade du vetat att rasister föredrar mångkultur tusen gånger om över assimilering.

Oj, nu ljög du så du får svårt att vända dig om i sängen i natt på grund av att näsan är i vägen.

Det finns inte en rasist som inte är främlingsfientlig.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tes? Jag skulle mest kalla det ett bevis på att du har levt väldigt skyddat från rasister, annars hade du vetat att rasister föredrar mångkultur tusen gånger om över assimilering.

Jasså? Gör dom?

Hur tänker du där?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu var det ju inte specifikt terminsavslut som jag syftade på när jag skrev "Bara en rasist tycker att ett mångkulturellt samhälle sker på bekostnad av " svensk kultur"" svensk kultur måste väl vara mer än skolavslutningar? Men du bevisar min tes med bravur

Varför ens dra upp en så uppenbar sak då?

"Det som är frågan är väl om det ska vara skolans uppgift och således skolplikt att närvara vid adventsfirande i kyrka samt att hålla terminsavslutningar i kyrkorum."

Hos oss är det inte närvaroplikt vid avslutningar, varken på sommaren eller på vintern. Det är ju just därför det inte är skoldag. Antingen får man sitt betyg på avslutningsdagen eller så får man det hemskickat.
Förstod du?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 502
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp