Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu får du nog ta och läsa på lite mer om SD:s partiprogram och värderingar. Det skulle inte falla någon sverigedemokrat i tanken att bara för att gruppen, ex.vis somalierna, kan försörja sig själva och skapa jobb här, så skulle de vara välkomna hit. Det vore hemskt om vår svenskhet skulle utvecklas av nya influenser genom människor från andra bakgrunder. DET är utgångspunkten. Ekonomin är fullständigt sekundär.

Samtliga företrädare för SD tillhör grupp 3. Självklart gör inte riktigt alla väljare det


Den arbetskraftsinvandring som SD förespråkar är en där man väljer ut nordeuropeer som "liknar" svenskar så mycket som möjligt. Där integrationen påverkar "svenskheten" så lite som möjligt.



"Det skulle inte falla någon sverigedemokrat in"
Vilka syftar du på? Partimedlemmarna - röstarna - sympatisörerna eller vilka?
Jag menar att SD är sina röstare, du kanske menar något annat ex att SD är sin partitopp/rörkrökare/avslöjade idioter?

Jag har mött SDare irl och de har inte stämt in på den kursiva uppfattningen du generellt verkar applicera på samtliga SDare. Det fetstilta har definitivt inte stämt, snarare verkar det vara det hetaste bränslet - på individnivå, ej partiprogrammet.




Sedan skriver jag inte de åsikterna på din näsa. Men då ska du nog akta dig för att försvara just SD alltför hårt och vara lite mer noga med distinktionen. .

Jag är dock inte bekväm med din teknokratiska syn på migration som ett rent ekonomiskt projekt, heller. Det är inte rasism. Men att se människor som flyr undan krig, förtryck och fattigdom som ekonomiska projekt, ungefär som varor med enbart ekonomiska värden, är liksom inte förenligt med mina grundvärderingar heller. Även om det inte handlar om rasism

Jag tar inte SD eller SD-röstare i försvar. Varför skulle jag? Vad finns det att ta i försvar? Jag är inte känslig på så sätt att försvarsposition eller ömma tår ligger nära till hands, jag tar det mesta med ro.

Tråden startades av Ramona som undrade hur det kommer sig att folk röstar på SD. Jag tycker mig ha en solklar uppfattning om varför och har i tråden dumpat bla länkar som var för sig förklarar bakgrunden till SDs ökning.
Frågor som får vanliga Svenssonhjärtan att slå snabbare.
Jag förklarar, redogör - ursäkta/ta i försvar är något helt annat.

Jag är ingen drömmare som diskuterar utifrån en önskad utopi. För min del hade vi kunnat minimera asyl/migrationsfrågan till enbart bostadsmarknaden (pga den akuta och stora bristen på bostäder) och utelämna precis alla andra frågor som är knutna till migration.
Sedan är det helt ok om du inte gillar mig/mina värderingar och givetvis får du även sätta mig i ett fack med prydlig etikett om det känns bra för dig - bara du sätter mig i rätt fack och med rätt etikett. Det är trist när man frångår ords korrekta definition.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om du på allvar menar att du inte har någon aning om vad den svenskhet SD talar om är så är det konstigt och ogrundat att du har så starka bestämda åsikter om dem när du inte ens har förstått vad de står för. Om du däremot har det så får du ju uppenbart en viss association när du hör typiskt svenskt, särskilt om du själv säger att du relaterar till SD:s åsikter när du hör detta.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vad menar du egentligen? Det var ju du som frågade?

Angående vad svensk kultur är så var det lite fel av mig att skriva att "du antagligen vet" det utan jag vet att du vet det, du bara inte erkänner att det jag kallar svensk kultur är det som är svensk kultur.

Jag vill veta vad du menar med 'en majoritet' av svenska folket. Vad grundar du det påståendet på?

Och varför ska jag godkänna din definition av vad 'svensk kultur' är, när du inte kan klämma ur dig vad det är och innebär?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om du på allvar menar att du inte har någon aning om vad den svenskhet SD talar om är så är det konstigt och ogrundat att du har så starka bestämda åsikter om dem när du inte ens har förstått vad de står för. Om du däremot har det så får du ju uppenbart en viss association när du hör typiskt svenskt, särskilt om du själv säger att du relaterar till SD:s åsikter när du hör detta.

Den associationen gäller ju den som uttalar sig, inte den person som vederbörande uttalar sig om.

Jag förstår rätt väl vad SD står för. Att du inte förstår att problemet med SD är att de överhuvudtaget på ett politiskt plan har en åsikt om vad svenskhet är och bör vara, är så att säga problemet med dig.

Vad idén om svenskhet innehåller är helt betydelselöst. Problemet är att SD låter frågan om vem som är svensk spela någon roll, samtidigt som de tar sig rätten att avgöra vad svenskhet är, och de gör det dessutom på ett så obildat och historielöst sätt att man tar sig för pannan.

SD:s svenskhet kan, enligt ledande personer inom partiet, uppenbarligen inte inkludera Soran Ismails välformulerade klokheter och behärskade uppförande, men den kan däremot utan vidare inkludera att man med järnrör i händerna letar upp den man ska försvara sig mot. Bevare mig för sådan svenskhet och sådana politiker.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vill veta vad du menar med 'en majoritet' av svenska folket. Vad grundar du det påståendet på?

Och varför ska jag godkänna din definition av vad 'svensk kultur' är, när du inte kan klämma ur dig vad det är och innebär?

Men alltså ursäkta, vet du inte vad ordet betyder eller vad vill du veta egentligen? En majoritet betyder över 50% av svenska folket. Svenska folket betyder de med medborgarskap.

Jag är övertygad om att det är en sån sak alla egentligen vet men som man försöker förneka på olika sätt genom t.ex kräva en definition som är svår att ge och sen argumentera mot nidbilder av den definitionen. Det finns ändå en rätt tydlig majoritetskultur i Sverige, det är den jag menar.

Jag förstår rätt väl vad SD står för. Att du inte förstår att problemet med SD är att de överhuvudtaget på ett politiskt plan har en åsikt om vad svenskhet är och bör vara, är så att säga problemet med dig.

Vad idén om svenskhet innehåller är helt betydelselöst. Problemet är att SD låter frågan om vem som är svensk spela någon roll, samtidigt som de tar sig rätten att avgöra

Nja fast enligt dig själv så vet du inte någonting om hur SD vill att samhället ska se ut, mer än att de vill att folk ska anamma en svenskhet som du inte har någon aning om vad det är. Det handlar inte om tvång utan en utgångspunkt att det vore bra om så många som möjligt ville bli svenska/assimilerade. Precis som alla andra partier har sina åsikter om hur vi ska styra kulturen. Alla partier tar sig rätten att definiera vad svenskhet ska bli och vad som är osvenskt, SD är inte unikt på något sätt. SD är väl om något minst långtgående


vad svenskhet är, och de gör det dessutom på ett så obildat och historielöst sätt att man tar sig för pannan.

Och detta vet du trots att du inte har någon aning om vad SD menar med svenskhet?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tråden startades av Ramona som undrade hur det kommer sig att folk röstar på SD.
Fast det stämmer ju inte. Läs mitt första inlägg. Frågeställningen är mer ifall det finns någonting i SD's retorik som verkligen stämmer.

Varför folk röstar på SD är jag helt medveten om. Tyvärr har mängden av SD-sympatisörer ökat runt omkring mig och jag försökte sätta mig in hur de faller för vad de egentligen faller för. Är det bara tom retorik, eller stämmer faktiskt alla de där argumenten som SD kommer med?

Ju mer politik och ju mer invandring jag pratar med människor ju mer inser jag varifrån SD får sina väljare ifrån. Det verkar ju nästan som att majoriteten av människorna i min närhet är smygrasister. Många skulle aldrig rösta på SD, men nog förbannat håller de med SD i mångt och mycket.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Smartfån dubbel.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det stämmer ju inte.

1
Varför folk röstar på SD är jag helt medveten om.

2
Tyvärr har mängden av SD-sympatisörer ökat runt omkring mig och jag försökte sätta mig för vad de egentligen faller för.t .

1 och 2 känns lite märklig, sådan koll men ändå inte.
Struntsamma - jag läste givetvis första posten och det som
fått mig att posta är att jag läste in det du uttrycker i punkt
nr 2, precis som jag skrev.

Det finns många samhälleliga problem som direkt kan knytas
till misslyckad Migration/politik/brist på kompetens.
Frågor som SD tydliggjort på
en mer detaljerad nivå. Skillnaden är att likt
statsministern bara konstatera att problemen finns, punkt.

Om nu dessa frågor är den grundläggande orsaken
till "dina smygrasisters" sd-sympatier kan bara du
själv ta reda på. Lyft frågan, starta en dialog.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Angående vad svensk kultur är så var det lite fel av mig att skriva att "du antagligen vet" det utan jag vet att du vet det, du bara inte erkänner att det jag kallar svensk kultur är det som är svensk kultur.

ok det var intressant. Jimmie kunde ju inte ens svara på det själv när Hubinette försökte reda i frågan.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Visst kan det vara "hetaste bränslet", men bara för att driva det man redan bestämt är rätt utifrån helt andra grunder. Åtgärden att invandringen måste stoppas/begränsas hårt är liksom fundamental, sedan bygger man argumentation och vinklar fakta utefter att det ska vara rätt åtgärd.

Och jag talar om SD:s företrädare primärt, dvs från partitopp och ner till valarbetare och debattörer med SD-flagg - som jag möter och diskuterar med. SD är ett ganska toppstyrt parti (inte det enda), där man som företrädare har ganska starka förhållningsorder uppifrån. Det krävs nog för att man åtminstone ska ha chansen att verka rumsrena, med tanke på vilken samling tomtar, nazister, rasister och svagbegåvade som man samlat ihop (Jag talar inte primärt om väljarna, en del är lurade i olika grad av hur det presenteras. Dock är det tydligt talande att väljarkåren för SD i så hög grad är lågutbildad och "lättlurade")
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

1 och 2 känns lite märklig, sådan koll men ändå inte.
Struntsamma - jag läste givetvis första posten och det som
fått mig att posta är att jag läste in det du uttrycker i punkt
nr 2, precis som jag skrev.
Om jag ska omformulera de meningarna så blir det ungefär att jag vet varför människor röstar på SD. Frågan är väl mer hur de kommer fram till att de ska rösta på SD. Varför blev invandringen så viktig?

Och här kommer ju också frågeställningen varför man tror på det som SD säger. Jag tycker att de pratar väldigt övertygande, men jag köper inte allting de säger, eftersom jag tänker kritiskt och inte riktigt vill att det ska vara såsom de tycker att det är. Där kollar jag själv upp fakta för att se ifall det verkligen är såsom de beskriver, men gör inte andra människor det? Eller hittar de fakta som stöder det SD säger?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ah ok . Så bara du betalar din skatt kan du göra och uppföra dig hur du vill , du har förtjänat att samhället supportrar ?
Om du är svensk nu förstås ?

Man måste vara med för att kunna bidraga till samhället.

Eller du anser inte att vi har det bra? Skall vi försämra detta?

Ännu sämre sjukvård etc etc..

Hur mycket man än vill så finns ju inte resurserna att hjälpa alla och det borde man kunna se så klarsynt att så är fallet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag förstår inte riktigt hur du menar?


KL
Om någon har missat det så får alla som erhållit PUT (permanent uppehållstillstånd) 1.000 timmar SFI (svenska för invandrare).

Det är arbetsförmedligen som har huvudansvaret för våra nyanlända. När de upprättat en etableringsplan får personen etableringsersättning OM man t.ex. läser SFI. Ersättningen är mao kopplad till prestation. Utan svenskstudier ingen försörjning.

Du läser SFI i olika spår. Spår 1 är för dem som inte har studievana eller är analfabeter. Spår 2 om du har tex gymnasieutbildnign. Spår 3 för högutbildade eller dem som förväntas komma upp i en högre nivå i studierna. Klarar du D i spår 3 kan du läsa SAS- svenska som andraspråk. Kort beskrivet...


Den som är studievan klarar sin SFI fortare. De som aldrig studerat har en tuffare resa.

Jag träffar hjältar, dagligen. Människor som inte lärt sig läsa på sitt eget språk men som tagit sig igenom svenskan och lärt sig både läsa och skriva.

Föreställ er hur svårt det är att läsa ett språk om du inte kan läsa ditt eget! Du är tex inte det minsta hjälpt av ett lexikon.

och beträffande kvinnor resp män som flyr hit från ex.vis Somalia och Irak så är det inte ovanligt att kvinnorna skickas hit först. Sedan kommer barnen och männen efter.

Hur det ser ur i den grupp som är mest aktuell nu - syrierna - vet jag inte än.

Och de vänner jag har som jobbar med ensamkommande ungdomar säger tvärtom. Det finns nästan inte en enda flicka som kommer hit!!

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____82972.aspx

Och i den länken ser man tydligt att så är fallet. Just Somalia så är det 68% som är män som kommer hit och Afghanistan så är det 76% män som kommer hit!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ekonomin är fullständigt sekundär.

Hur kan den vara det? Kan man inte sörja för sina medborgare så blir inte välfärden en välfärd längre.

Och igen eftersom du undviker denna fråga, vem skall betala för det? Och alla de som inte kan ta sig hit hur hjälper man dem om man inte klarar av att ta hand om de som finns i landet?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Lätt som en plätt.

Därför att anledningen till att vi tar emot människor är inte att vi ska tjäna pengar på dem. Därför är ekonomin sekundär.

Och det är den även för Sverigedemokraterna. De har redan bestämt att det är dåligt att ta emot och integrera människor från andra kulturer i Sverige, oavsett ekonomiskt utfall. Den utgör bara ett svepskäl.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Liksom andra anser att alla som röstar på V är kommunister...

Det är just det här som får folk att tycka att mångkultur innebär just att ge upp sitt ursprung, ett förnekande av ens egen kultur.

Endast en rasist anser detta...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Man måste vara med för att kunna bidraga till samhället.

Eller du anser inte att vi har det bra? Skall vi försämra detta?

Ännu sämre sjukvård etc etc..

Hur mycket man än vill så finns ju inte resurserna att hjälpa alla och det borde man kunna se så klarsynt att så är fallet.

Kan du ngt om hur budget fungerar i ett samhälle öht ?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är just det här som får folk att tycka att mångkultur innebär just att ge upp sitt ursprung, ett förnekande av ens egen kultur.

Endast en rasist anser detta...

Aha, http://www.dn.se/webbtv/kultur-noje/snav-lagtolkning-nar-barn-forbjuds-fira-advent-i-skolan/

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/advent-som-vilken-folkdrakt-som-helst_7718696.svd

Då är 6,6 miljoner svenskar (70% av befolkningen) ute och seglar anser du.
:eek:

Många andra tycker det är fint att se barnen till jul i kyrkan. Jag till exempel för jag har barn i lämplig ålder.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Aha, http://www.dn.se/webbtv/kultur-noje/snav-lagtolkning-nar-barn-forbjuds-fira-advent-i-skolan/

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/advent-som-vilken-folkdrakt-som-helst_7718696.svd

Då är 6,6 miljoner svenskar (70% av befolkningen) ute och seglar anser du.
:eek:

Många andra tycker det är fint att se barnen till jul i kyrkan. Jag till exempel för jag har barn i lämplig ålder.


Inget hindrar dig att ta ditt barn till kyrkan, kör bara.

Det som är frågan är väl om det ska vara skolans uppgift och således skolplikt att närvara vid adventsfirande i kyrka samt att hålla terminsavslutningar i kyrkorum.

Men återigen, bara en rasist tycker att ett mångkulturellt samhälle sker på bekostnad av " svensk kultur"
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 500
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp