Julbak för nybörjare

Jag vet inte vad dessa kallas egentligen, men sjukt goda i allla fall. :love:

10818831_853895141308000_442472693_n.jpg

Köp pepparkaksdeg, om du ids: kavla ut, stansa ut kakor och grädda (brukar stå på förpackningen hur länge). Alternativt hyvlar man den kylskåpskalla degen direkt ut på plåten och får lövtunna kakor på det sättet i stället.

www.arla.se har många bra och utförliga recept! Jag själv är värdelös på allt som har med matlagning och bakning att göra och till och med jag lyckades baka ihop några lussekatter. :angel:

Jag kom på under morgonen att jag (med flera) hade eftermiddagsfikat. Paniken som uppstår när jag enbart har en kvart på mig, ingen tid till att handla och ingen tillgång till micro eller ugn resulterade i något så enkellt som chokladbollar. Jag brukar göra med kokos på, men istället så hade jag kokos i smeten och rullade dom i rött strössel. Funkade fint det med, och juligt röda blev dom också :D kanske ingen direkt smak i dom som jag förknippar med jul, men dom SÅG juliga ut :D

Jag har ett till busenkelt julgodis på lager, kom jag på!
(Alltså förstår ni hur lat jag egentligen är?)

Pepparkakskulor i mörk choklad:
Köp pepparkaksdeg, rulla små kulor av dem, täck dem med smält mörk choklad. KLART! :D

Jag brukar hasta in dem i frysen när de är formade för att de ska vara hårda när de träffar chokladen, och sen in i fysen en kort stund igen när chokladen är på för att det ska stelna.

Mjuk pepparkaka är i grunden samma som sockerkaka, bara att du har i lite kanel och kardemumma i smeten också. Superlätt att göra. :)

Men va, näe? Lingonsylt o någon typ av fil ska det ju vara också!

Men ja, det är nog den enklaste. Finns ett recept som blir jättebra varje gång o min rutiga kokbok. Det och chokladkola är vad jag brukar baka till jul. Helst lussekatter också men det är jobbigare :p

Men va, näe? Lingonsylt o någon typ av fil ska det ju vara också!

Men ja, det är nog den enklaste. Finns ett recept som blir jättebra varje gång o min rutiga kokbok. Det och chokladkola är vad jag brukar baka till jul. Helst lussekatter också men det är jobbigare :p
Lingonsylt och fil? Den varianten har jag inte hört förut.

Angående lussekatter, finns det något man kan ha istället för saffran (det börjar bli dyrt med saffran), tycker mest de blir lite tråkiga och torra utan saffran. :/

Saffransskorpor! Det ser jätteavancerat ut men det är plättlätt :D Om man förbereder allt så är det i stort sett bara att hiva ihop, forma till längder och så in i ugnen.

Jag körde på Leilas saffransskorpor nu men med sötmandel istället och bara skal från 1 apelsin. De är i ugnen nu så jag kan återkomma med resultat :angel:

Jag lånar tråden, vill också ha tips på juliga efterrätter! Gärna sådana som man kan göra i förväg :)

Ja den cheescaken med pepparkaksbotten och typ apelsin eller saffran gjorde jag förra julen. Gott!!
Har annars gjort lite olika superenkla julgodis i veckan.
Vit ischoklad med lime.
Lika mycket cit choklad och kokosfett, tror jag hade 200 av varje. Saft av en lime. Låt smälta försiktigt, häll upp i formar och låt svalna. Kan även riva över limeskal som dekoration.
Har även tänkt göra liknande med polkagrisar i.

Rischoklad
Smält god choklad. Blanda i puffat ris. Klicka upp på bakpapper och låt svalna.
Jag har haft i russin i mina. Har även tänkt prova med apelsin.

Rocky road choklad
Smält choklad. Blanda i salta jordnötter, dumlekolor och mini marshmallows. Häll ut på bakpapper (här dekorerade jag också med lite marshmallows och nötter) och låt svalna. Skär i lagom bitar.

Det blev bl.a. En cheesecake med pepparkakor i botten och smält vit choklad i smeten. Tom mina duktigaste bakande vänner ville ha recept. Enkelt och smarrigt...:d:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 781
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 870
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 730
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka