Julmat och julgodis

Orkar inte rota i trĂ„den, och vet inte om kommer hitta svar pĂ„ det Ă€ndĂ„. TĂ€nkte frĂ„ga er veganer/vegatarianer och andra som har koll. Tips pĂ„ ersĂ€ttning för fisk pĂ„ julbordet? Jag ogillar fisk som sjutton, men skulle tycka kul med "fiskrĂ€tt" men inte fisk i, ja ni hajar 😅 och kravet Ă€r ska inte smaka fisk, dvs.inte ute efter ersĂ€tta fisken sĂ„, bara alternativ till den.
Om det Ă€r lutfisk-ersĂ€ttning sĂ„ borde det gĂ„ bra att ersĂ€tta med ugnsbakat helt blomkĂ„lshuvud. (Och inte svar pĂ„ frĂ„gan men allmĂ€nt till trĂ„den Ă€r blomkĂ„lshuvud gott att griljera med ”skinkgriljering” gĂ€rna toppad med panko för den som Ă€ter det.)

Utöver aubergine-”sill” sĂ„ Ă€r ocksĂ„ tofu i olika ”sillsĂ„ser” vanligt och gĂ„r att köpa fĂ€rdigt.
 
HjÀlp! Jag har Äkt pÄ att fixa julskinkan, men eftersom jag slutade Àta kött -95 har jag rÀtt dÄlig koll pÄ hur man gör.

Jag har förstÄtt pÄ buke att lÀttrökt Àr godast, sÄ en sÄdan Àr inköpt. FÀrdigkokt Àr den ocksÄ. Men sen? SkÀra bort synligt fett, smeta pÄ nÄgon griljeringsröra (recept?) och in i ugnen? Hur lÀnge? Hur varmt? Skinkan vÀger ca 2,5 kg.
 
HjÀlp! Jag har Äkt pÄ att fixa julskinkan, men eftersom jag slutade Àta kött -95 har jag rÀtt dÄlig koll pÄ hur man gör.

Jag har förstÄtt pÄ buke att lÀttrökt Àr godast, sÄ en sÄdan Àr inköpt. FÀrdigkokt Àr den ocksÄ. Men sen? SkÀra bort synligt fett, smeta pÄ nÄgon griljeringsröra (recept?) och in i ugnen? Hur lÀnge? Hur varmt? Skinkan vÀger ca 2,5 kg.
SkĂ€r inte bort fettet! Det hĂ„ller skinkan saftig och mör. Om du vet att alla nĂ€rvarande kommer vilja skĂ€ra bort Ă€r det kanske ett okej alternativ men jag skulle sĂ€ga tvek pĂ„ det Ă€ndĂ„ eftersom du riskerar en torrare skinka som blir mer exponerad mot luft o blir dĂ„lig fortare. I min slĂ€kt var fettet hĂ„rdvaluta. BĂ„de pappa och en bror Ă„t allas fett. Tid i ugnen Ă€r bara för att ge fĂ€rg till griljeringen, eftersom den redan Ă€r kokt. Äggula, senap bredes pĂ„. Toppas med ströbröd.
 
SkĂ€r inte bort fettet! Det hĂ„ller skinkan saftig och mör. Om du vet att alla nĂ€rvarande kommer vilja skĂ€ra bort Ă€r det kanske ett okej alternativ men jag skulle sĂ€ga tvek pĂ„ det Ă€ndĂ„ eftersom du riskerar en torrare skinka som blir mer exponerad mot luft o blir dĂ„lig fortare. I min slĂ€kt var fettet hĂ„rdvaluta. BĂ„de pappa och en bror Ă„t allas fett. Tid i ugnen Ă€r bara för att ge fĂ€rg till griljeringen, eftersom den redan Ă€r kokt. Äggula, senap bredes pĂ„. Toppas med ströbröd.
Tackar, dÄ fÄr fettet vara kvar. Ska man ha kryddnejlika pÄ skinkan? Har nÄgot svagt minne av att mormor hade det?
 
Jag/glassmaskinen gör saffransglass som ska vara till de ingefÀrssyrade pÀronen imorgon.

Helt snövitt ute igen och tvĂ„ vĂ€nner kommer för julstök/uppesittardag (kvĂ€llströtta gĂ€nget) om nĂ„gon timme. ❄ Mamma skulle kommit men har lekt hjĂ€lte pĂ„ oplogade smĂ„vĂ€gar för att hĂ€mta mjölk vilket gör att hon inte orkar komma. Tror tyvĂ€rr inte det gick in nĂ€r jag sa att det Ă€r viktigare för mig att ha henne hĂ€r Ă€n opastöriserad mjölk. :heart
 
98ADEB1B-1C40-4829-A270-8CEEA71809DD.jpeg
GrönkĂ„l som frĂ€sts i smör och sedan fĂ„tt koka ihop med veggobuljong för att fĂ„ ordentlig sĂ€lta (ska egentligen vara skinkspad men det funkar inte med tvĂ„ vegetarianer i huset). Snart ska den fĂ„ sĂ€llskap av grĂ€dde och rejĂ€lt med sirap och kokas ihop till hallĂ€ndsk lĂ„ngkĂ„l. Det godaste pĂ„ hela julbordet 😋
 

Liknande trÄdar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kÀra nÄn, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 170
Senast: Fruentimber
·
Kropp & SjÀl Lite luddig rubrik kanske men kom inte pÄ nÄgot som riktigt passade. Det Àr Àr apropÄ trÄden om hur man klarar ett trÄkigt jobb dÀr det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu vÀldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 980
Senast: Jeps
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • TjockistrĂ„den 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp