Julmat och julgodis

Recept tack! Kanske blir det en fjärde sorts sill hemma, tycker verkligen att hemmagjorda inläggningar är SÅ mycket godare än köpesill.
Schalottenlök/5 peppar har jag inget recept på, gick på känn med lök och peppar men krossade pepparn grovt, inläggningssill och 123 lag..

Ska fråga mamma om receptet på citronsillen!

Vad dricker ni till julbordet?

På det superfina julbordet jag var på i förra veckan så drack vi champagne. Det var så gott till julmaten! Jag som aldrig varit så förtjust i champagne innan tyckte att det var jättegott. Så nu funderar jag på det. Jag måste dock hitta en som inte är alltför dyr...
Cola ev nån alkoholfri öl.. är inte glad för julmust..
 
Ska göra julgodis!
Grovhackar en påse blandade salta nötter samt en påse marianne. Blandar med smält choklad och breder ut på bakplåtspapper och låter det stelna. Skär upp i bitar. Gott!

Igår bakade vi vanillekipferl. En tysk mördegskaka formad som en måne med malda mandlar och vanilj. Så jäkla goda.
 
Vi har alltid druckit julmust eller vatten. Pappa stod för spriten då han var alkoholist så det har fallit sig naturligt att inte dricka alkohol alls på julen för resten av familjen, dock var även han noga med att inte dricka alkohol under julen så att vi barn såg det, eftersom man i hans värld inte drack alkohol ihop med jul. Konstigt resonemang för en alkoholist kan jag tycka, men kunde han inte hålla sig gick han ut i verkstaden med en jultallrik och söp istället för att som vanligt sitta hos oss.

Ibland när andra ställt frågan har jag liksom ryckt till just eftersom det varit så självklart att det är julmust och vatten som serveras till jul, inget annat. :o
 
Vad dricker ni till julbordet?

På det superfina julbordet jag var på i förra veckan så drack vi champagne. Det var så gott till julmaten! Jag som aldrig varit så förtjust i champagne innan tyckte att det var jättegott. Så nu funderar jag på det. Jag måste dock hitta en som inte är alltför dyr...
Vi gör en julkvass med äpple, ingefära, julkryddor och torkad frukt, samt en torrare med bara äpple och julkryddor (+stjärnanis). Rödbetskvass finns alltid och jag tycker om det som måltidsdryck. Syran och jordigheten gör sig bra med fett kött vilket ju julmaten i stor utsträckning är. Dessutom julig färg.

Finns lite julöl och svagdricka för dem som gillar det.
 
Vi gör en julkvass med äpple, ingefära, julkryddor och torkad frukt, samt en torrare med bara äpple och julkryddor (+stjärnanis). Rödbetskvass finns alltid och jag tycker om det som måltidsdryck. Syran och jordigheten gör sig bra med fett kött vilket ju julmaten i stor utsträckning är. Dessutom julig färg.

Finns lite julöl och svagdricka för dem som gillar det.

Spännande! Det har jag aldrig hört talas om innan!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här ska det bli julgodis, eftersom det är enklast att ta med till släktens julbordsknytkalas sisådär 4 timmar bort (övriga bor närmre och därmed lättare att hålla rätt temperatur på kylvaror).

Knäck, kola, chokladkola och marknadsgodis (varianten med cocosfett i) är givna. Troligen blir det även saffranscookies och nån mer typ av småkaka.
Dessvärre hittar jag hela tiden nya spännande recept på facebook, men jag kan ju inte göda ihjäl folk... eller?
 
Vi gör en julkvass med äpple, ingefära, julkryddor och torkad frukt, samt en torrare med bara äpple och julkryddor (+stjärnanis). Rödbetskvass finns alltid och jag tycker om det som måltidsdryck. Syran och jordigheten gör sig bra med fett kött vilket ju julmaten i stor utsträckning är. Dessutom julig färg.

Finns lite julöl och svagdricka för dem som gillar det.

Detta verkar kul, kanske måste testa men hur får en tag i vassle, finns det i butik? Eller är det något du får genom något annat du gör hemma? (läste receptet du la upp^^) ☺️
 
Knäck med massa mandel färdig 🤩.
Behöver dock göra en mandelfri omgång också, eftersom det finns några barn som föredrar sånna
 
Kan vi inte ha en tråd om julmat? Julgodis, julkakor, julefterrätter osv allt vad vi kan komma på som är ät- och drickbart till jul.

Vad äter vi? Vad får man inte missa? Vad är era "urgamla traditioner i matväg sedan mormors farmors farfars mors tid"?

En julgott-tråd helt enkelt!

Visa bifogad fil 131701
Vi är julvärdar för första gången i år, eftersom vi precis har köpt hus 🎄.

Hade egentligen tänkt att det ”bara” skulle bli flæskesteg, men i dag på jobbet fick min kollega i säljavdelningen övertalat mig till att köpa and också 😅. Vi har råkat köpa in 800 ankor för mycket, så jag fick den åtminstone billigt 😂.

Det blir alltså and, som jag har tänkt mig att laga på grillen, och grisen. Tillbehören blir klassiska - rödkål, potatis (kokt och ”brunede”), sås, mm.

Har också fått julklappen från jobbet, som bestod av massa julmat. Så lite sill, ägg och räkor och sånt kan nog klämmas in. Fick också en skinka, men den får nog bli julklapp till svärföräldrarna, för jag kan inte klämma in mer kött på detta julbord 🎅.

Tror också att jag frågar mamma om receptet på världens godaste brysselkål, med kanel och torkade aprikoser och grejer 🤤.
 
Vi är julvärdar för första gången i år, eftersom vi precis har köpt hus 🎄.

Hade egentligen tänkt att det ”bara” skulle bli flæskesteg, men i dag på jobbet fick min kollega i säljavdelningen övertalat mig till att köpa and också 😅. Vi har råkat köpa in 800 ankor för mycket, så jag fick den åtminstone billigt 😂.

Det blir alltså and, som jag har tänkt mig att laga på grillen, och grisen. Tillbehören blir klassiska - rödkål, potatis (kokt och ”brunede”), sås, mm.

Har också fått julklappen från jobbet, som bestod av massa julmat. Så lite sill, ägg och räkor och sånt kan nog klämmas in. Fick också en skinka, men den får nog bli julklapp till svärföräldrarna, för jag kan inte klämma in mer kött på detta julbord 🎅.

Tror också att jag frågar mamma om receptet på världens godaste brysselkål, med kanel och torkade aprikoser och grejer 🤤.
Vad gott! Både and och Fläskestegen med tillbehör!

Har inte hittat fläskesteg här, har kollat på ICA Maxi där jag handlar online och så Hemköp, men ingen fläskesteg. Sorgligt. Vet att det fanns på Ica Malmborgs i Lund så köpte där när jag bodde i Skåne men tänkte inte att det borde vara så svårt här, det är ju vanligt kött... men tja. Ungefär som att hitta rökt julskinka.... :(
 
Vi är julvärdar för första gången i år, eftersom vi precis har köpt hus 🎄.

Hade egentligen tänkt att det ”bara” skulle bli flæskesteg, men i dag på jobbet fick min kollega i säljavdelningen övertalat mig till att köpa and också 😅. Vi har råkat köpa in 800 ankor för mycket, så jag fick den åtminstone billigt 😂.

Det blir alltså and, som jag har tänkt mig att laga på grillen, och grisen. Tillbehören blir klassiska - rödkål, potatis (kokt och ”brunede”), sås, mm.

Har också fått julklappen från jobbet, som bestod av massa julmat. Så lite sill, ägg och räkor och sånt kan nog klämmas in. Fick också en skinka, men den får nog bli julklapp till svärföräldrarna, för jag kan inte klämma in mer kött på detta julbord 🎅.

Tror också att jag frågar mamma om receptet på världens godaste brysselkål, med kanel och torkade aprikoser och grejer 🤤.
Om du får det receptet går du väldigt gärna dela det här! Låter spännande.
 
Vad gott! Både and och Fläskestegen med tillbehör!

Har inte hittat fläskesteg här, har kollat på ICA Maxi där jag handlar online och så Hemköp, men ingen fläskesteg. Sorgligt. Vet att det fanns på Ica Malmborgs i Lund så köpte där när jag bodde i Skåne men tänkte inte att det borde vara så svårt här, det är ju vanligt kött... men tja. Ungefär som att hitta rökt julskinka.... :(
Har du frågat i butikerna? Ibland kan dom beställa in till en även om det man är ute efter inte syns i hyllorna, lr hur jag nu ska uttrycka det :)
 
Om du får det receptet går du väldigt gärna dela det här! Låter spännande.
Yes, det ska jag försöka komma ihåg! Det är en modern klassiker i min familj. Jag var vegetarian i många år när jag var yngre och denna brysselkål väckte en stor nyfikenhet och upptäckarlust för vegetariska rätter hos min kära mormor, som var runt 90 år när det begavs sig, där i början av 2000-talet 🥰.
 
Yes, det ska jag försöka komma ihåg! Det är en modern klassiker i min familj. Jag var vegetarian i många år när jag var yngre och denna brysselkål väckte en stor nyfikenhet och upptäckarlust för vegetariska rätter hos min kära mormor, som var runt 90 år när det begavs sig, där i början av 2000-talet 🥰.
Så fint!
 
Vad gott! Både and och Fläskestegen med tillbehör!

Har inte hittat fläskesteg här, har kollat på ICA Maxi där jag handlar online och så Hemköp, men ingen fläskesteg. Sorgligt. Vet att det fanns på Ica Malmborgs i Lund så köpte där när jag bodde i Skåne men tänkte inte att det borde vara så svårt här, det är ju vanligt kött... men tja. Ungefär som att hitta rökt julskinka.... :(
Om du inte kan få tag på fläskkarré med svål, så kan du fråga efter en kotlettrad med svål eller fläsksida med svål. Det viktiga är svål 🤤.
 
Vad gott! Både and och Fläskestegen med tillbehör!

Har inte hittat fläskesteg här, har kollat på ICA Maxi där jag handlar online och så Hemköp, men ingen fläskesteg. Sorgligt. Vet att det fanns på Ica Malmborgs i Lund så köpte där när jag bodde i Skåne men tänkte inte att det borde vara så svårt här, det är ju vanligt kött... men tja. Ungefär som att hitta rökt julskinka.... :(
Vi har både och. Plus Södervidinges vörtlimpa. 😉
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 170
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 978
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp